En anledning till biljättarnas krasch...

Ozzy Osbourne

Bannad
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Sörberga
Hoj
90, Honda, CBR
Enligt säkra källor i finansvärlden så har all världens pengar tagit slut. Eller kanske man ska säga att bankernas pengar är slut för dom rika har blivit så rika så att pengarna inte räcker till längre för resten av oss som inte är rika. Finanskrisen gör att systemet nollar ut sig igen. Allt blir bra igen när dom rika har förlorat allt som dom stulit av oss som jobbar och sliter. Min pensionsförsäkting har tappat från 3,4 miljoner till 800 tusen på fyra månader. Det är ju skitkul att man måste jobba tills man blir 60 år och inte till max 50 som man planerat. Fan ta Göran Persson som förlorade valet.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Enligt säkra källor i finansvärlden så har all världens pengar tagit slut. Eller kanske man ska säga att bankernas pengar är slut för dom rika har blivit så rika så att pengarna inte räcker till längre för resten av oss som inte är rika. Finanskrisen gör att systemet nollar ut sig igen. Allt blir bra igen när dom rika har förlorat allt som dom stulit av oss som jobbar och sliter. Min pensionsförsäkting har tappat från 3,4 miljoner till 800 tusen på fyra månader. Det är ju skitkul att man måste jobba tills man blir 60 år och inte till max 50 som man planerat. Fan ta Göran Persson som förlorade valet.

Man blir ju förbannad :gnissla
Kan ju upplysningsvis glädja dig med att dom valt in ett annat stolpskott som partiledare och hon tycker det är tufft att betala skatt.
Så rösta på dom så löser sig allt :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du menar Toyota som beräknas gå med 12.5 milj i förlust 08/09?

Om du läste det jag skrev så har Dodge/GM/Ford haft sin bas i bruksbilarna och Jag har inga siffror men F-serien har tydligen sålt mest av alla bilmodeller i hela världen i över 25 år. Att modda dessa bilar till oigenkännlighet måste ju bara vara förödande.



Det är just det som dessa bilar stått för under alla år. Visst man kunde få dem med elhissar och skinnsoffa men under all plast så var det samma bladfjädrar och Dana-axlar likförbaskat.

Det är ju samma med många andra märken. I takt med att allt fler talanglösa människor velat ha SUV:ar så att de kan se ned på andra, även i trafiken, så har många biltillverkare dammat av sina gamla proffsmodeller och bullat till karosserna, försett dem med stora blaffiga komplex till lampor isf de gamla lyktorna, känsligt smaklös Sue Ellen-inredning isf den gamla, som kunde tvättas med vattenslang, osv osv

Hummer, Toyoya Landcrusier, Rang Rover är ju ytterligare exempel på förstörda bruksbilar.

114283.jpg


delta4x4-toyota-land-cruiser-v8.jpg



Porsche, bww, och volvo med flera, som inte hade ngt bra SUV-objekt, fick ist spotta i vävarna och bygga renodlade bajsmodeller. Jeep-pasticher som inte är bra på nåt. Sk multi-useless.


Orsaken till den finansiell kraschen tror jag beror på att folk lever över sin tillgångar. Då blir det så här. De smaklösa SUV:yttringarna som tråden handlar om tror jag mer är ett symptom på just det här konsumtionsmönstret. Biltillverkarna bygger vad folk vill ha och bli sedda i.
När pengarna är slut och lånebubblan spräckt kan dock inga kunder köpa tacky äckelbilar längre, och biltillverkarna står med svarte petter och måste börja nygga normala bilar igen.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag menar inte att detta skulle vara hela förklaringen på finanskrisen utan en av anledningarna till att det brakat åt fel håll för biljättarna.
Dessa bilar har varit basen i de tre storas program i årtionden men nu är de ointressantare än någonsin, det kan ju inte vara bra.

Det är ju samma med många andra märken. I takt med att allt fler talanglösa människor velat ha SUV:ar så att de kan se ned på andra, även i trafiken, så har många biltillverkare dammat av sina gamla proffsmodeller och bullat till karosserna, försett dem med stora blaffiga komplex till lampor isf de gamla lyktorna, känsligt smaklös Sue Ellen-inredning isf den gamla, som kunde tvättas med vattenslang, osv osv .

Ord. Allt är Hummerns fel!:mad: H1 Var en ball bil trots pissmotorn men sen satte GM H2 karossen på 2500 chassiet och efter det H3 på Coloradochassiet och eftersom varken Ford eller Dodge hade någon dito machowagon att kontra med fick de helt sonika ge sig på sina heliga trotjänare... Sen kom vågen av plasburkar från pöbeln som ett morgonstånd.

Och att F-serien skulle vara den mest sålda :va Det låter i mina öron smått otroligt men det säger ju inte att det är fel för det :D
..

Det stämmer faktiskt och det inte bara i amerikat utan i hela världen! Då förstår man vilka kvantiteter det handlar om.

Sen är det väl inget jättesteg mellan en F150 från -97 till deras -09...
http://www.motortrend.com/roadtests/trucks/112_0803_2009_ford_f_150/index.html

Från tidernas begynnelse till -97 så såg F150 till F350 (till och med F450,F550 osv) likadana ut i karossen. Det var bara bladfjädrar, axlar och drivlina som skiljde. -98 kom en kaross som för F150 som såg ut som ett ufo och som i sällsynta fall dök upp i F250-utförande upp men den blev kortvarad och ersattes av den samtida F250/F350-karossen.
Nu för tiden är F150 en annan pickis än F250 och uppåt. Den har suvkaraktär och är nageltrång värt för en pickisdåre som mig.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Teo, svaret är att du får starta tillverkning själv.
Onödigt.
Enklare starta import av Holden.
Baserat på GMs bruksigaste modeller.
Australiensarna vill bara ha bilar som visat sig pålitliga i minst 15 år i övriga världen.

Pickisarnas framgångar i USA tror jag mestadels baseras på att de undantagits från bränslesparkraven, emedan det inte är personbilar.
Kombinerat med en kultur av stora bilar.
För några år sedan reagerade jag över att de flesta amerikanska familjer hade minst två bilar, ofta tre eller fyra så att tonåringarna hade egen, oavsett ekonomisk ställning.
Truckarna köres företrädelsevis av hustrun.
SUVen av ungdommarna.
Herrn i huset körde 4dörrars sedan.
Ytterst sällan mer än en person/bil.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja Holden är balla och skönt konservativa. Gillade Holden Commodore sedan när jag var i Australien. Lite som Opeln, fast med den legendariska stora 3.3-liters raksexan, Holden slant six. En jättelik lågvarvig gjutjärnsgalt på moderata 140-150 häst som fyller ut hela motorutrymmet :Bugar


Onödigt.
Enklare starta import av Holden.
Baserat på GMs bruksigaste modeller.
Australiensarna vill bara ha bilar som visat sig pålitliga i minst 15 år i övriga världen.

Pickisarnas framgångar i USA tror jag mestadels baseras på att de undantagits från bränslesparkraven, emedan det inte är personbilar.
Kombinerat med en kultur av stora bilar.
För några år sedan reagerade jag över att de flesta amerikanska familjer hade minst två bilar, ofta tre eller fyra så att tonåringarna hade egen, oavsett ekonomisk ställning.
Truckarna köres företrädelsevis av hustrun.
SUVen av ungdommarna.
Herrn i huset körde 4dörrars sedan.
Ytterst sällan mer än en person/bil.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Finns det ballare bilar än fords f100 från mitten femtiotal o sent trettiotal
samt cheva apache truckarna anno sent femtiotal. Synd bara att de stigit minst 50% i pris sen jag fick upp ögonen för dem o tummen sitter lika bergfast i:arsele som alltid:huvet

Btw toyota bygger väl oxå amerikanska pickuper i amerikat på amerikanskt vis eller? de har väkl en modell som heter tundra om jag inte missminner mig..
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Finns det ballare bilar än fords f100 från mitten femtiotal o sent trettiotal
samt cheva apache truckarna anno sent femtiotal. Synd bara att de stigit minst 50% i pris sen jag fick upp ögonen för dem o tummen sitter lika bergfast i:arsele som alltid:huvet

Btw toyota bygger väl oxå amerikanska pickuper i amerikat på amerikanskt vis eller? de har väkl en modell som heter tundra om jag inte missminner mig..

Håller med 100%

Onödigt.
Enklare starta import av Holden.
Baserat på GMs bruksigaste modeller.
Australiensarna vill bara ha bilar som visat sig pålitliga i minst 15 år i övriga världen.

.

Låter lockande men är inte alla Holden vänstertraffikade?
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Tack o lov att man investerade sin kapitalförsäkring innan IT-bubblan sprack, efter det kunde det bara gå åt helvete :rolleyes:

Såg en liten glimt på doktor phil om just skulder där man frågade publiken som kanske var på 200-300 st om de hade några skulder, av alla så var endast 15 skuldfria. Resten hade en total skuld på 29 miljoner dollar :näsblod , inte konstigt att pengarna tar slut när bankerna lånar ut alldeles för lättvinnligt.

:zpy SUV:ar

http://www.automotorsport.se/news/16464/dackevall-undantaget-i-bilkrisen/
:banana inte förvånad.
 
Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Såg en liten glimt på doktor phil om just skulder där man frågade publiken som kanske var på 200-300 st om de hade några skulder, av alla så var endast 15 skuldfria. Resten hade en total skuld på 29 miljoner dollar :näsblod , inte konstigt att pengarna tar slut när bankerna lånar ut alldeles för lättvinnligt.

Låter inte så jättemycket ändå. 29M / 200 pers ger $145,000/pers, vilket låter rimligt om man inkluderar huslån.
 

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Det här känns som en lagom tråd att ställa lite fårrdlastbilsfrågor: Finns det nån motor man bör passa sig mer för? Folk verkar inte gilla den lilla dieseln(utav de gammla) tex. Hur mkt drar dieslarna kontra bensinarna?

Låter inte så jättemycket ändå. 29M / 200 pers ger $145,000/pers, vilket låter rimligt om man inkluderar huslån.

Nog för att lån är lika självklart som att andas för oss men det kanske var lite det han tyckte var galet? Har ju inte sett programmet så jag vet inte..
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det här känns som en lagom tråd att ställa lite fårrdlastbilsfrågor: Finns det nån motor man bör passa sig mer för? Folk verkar inte gilla den lilla dieseln(utav de gammla) tex. Hur mkt drar dieslarna kontra bensinarna?

Det är väl bensinsexorna och de små v8-orna man ska passa sig för när det är så stora bilar.

Lilla dieseln? Ford började med den motorn Jag har fast den var på 6.9L först innan den blev på 7.3. Bra motorer men dåliga dieselpumpar fram till -94 (samma pisspump som på gm´s 6.2-6.5)

Dodge hade nån 4-liters mitsubishi dieselfyra i början för att haka på men 87 slängde De i Första 12 ventilarcumminsen.

Cheva däremot började med att konvertera sin 5.7-litersbensinare till en diesel vilket inte var nån höjdare och under andra halvan av 80-talet kom 6.2:an som är en helt ok motor trots oförtjänt dålig kritik. Den är slö som satan men drar bara precis över litern (som men V70 från 2000-talet).
I mitten på 90-talet kom 6.5:an som är lite halvelektonisk och en klart sämmre motor enligt många trots turbo och mer effekt.
Nu för tiden är det Duramax 6.6liter som sitter iden. Utvecklad av Iveco/Isuzu=bra skit.

Min 7.3-turbo drar 1.3-1.4 oberoende hur man kör (även med ett ton ärtsingel på flaket) trots att bilen väger 3-ton. Har du en bensinare i dito pickis så är drar den säkerligen över 2 liter.

Det finns en rad tillbehörsboxar som levererar mer effekt till lite nyare diesla men som samtidigt gör susen för soppaförbrukningen då de optimerar växlingar, mm. Jag kommer köpa någon väldigt snart och kan då lämna feedback. Dessa ligger på runt 5-6 tusen spänn och är bara att plugga in.
Får Jag ner min till 1.1 liter milen är Jag sjukt nöjd.
 
Last edited:

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Ort
home is whare i duschrunkar
Hoj
gixxah sevenfifteh
Det är väl bensinsexorna och de små v8-orna man ska passa sig för när det är så stora bilar.

Lilla dieseln? Ford började med den motorn Jag har fast den var på 6.9L först innan den blev på 7.3. Bra motorer men dåliga dieselpumpar fram till -94 (samma pisspump som på gm´s 6.2-6.5)

Dodge hade nån 4-liters mitsubishi dieselfyra i början för att haka på men 87 slängde De i Första 12 ventilarcumminsen.

Cheva däremot började med att konvertera sin 5.7-litersbensinare till en diesel vilket inte var nån höjdare och under andra halvan av 80-talet kom 6.2:an som är en helt ok motor trots oförtjänt dålig kritik. Den är slö som satan men drar bara precis över litern (som men V70 från 2000-talet).
I mitten på 90-talet kom 6.5:an som är lite halvelektonisk och en klart sämmre motor enligt många trots turbo och mer effekt.
Nu för tiden är det Duramax 6.6liter som sitter iden. Utvecklad av Iveco/Isuzu=bra skit.

Min 7.3-turbo drar 1.3-1.4 oberoende hur man kör (även med ett ton ärtsingel på flaket) trots att bilen väger 3-ton. Har du en bensinare i dito pickis så är drar den säkerligen över 2 liter.

Det finns en rad tillbehörsboxar som levererar mer effekt till lite nyare diesla men som samtidigt gör susen för soppaförbrukningen då de optimerar växlingar, mm. Jag kommer köpa någon väldigt snart och kan då lämna feedback. Dessa ligger på runt 5-6 tusen spänn och är bara att plugga in.
Får Jag ner min till 1.1 liter milen är Jag sjukt nöjd.

Snabb och bra historielektion!
Skulle vara smutt att ha en sån där dieselkärra, komma ner sig lite i soppaförbrukning från nioföttin. :gnissla
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället

inte heller riktigt förvånad, man ser väldigt många nya Audi's ute på gatorna, och en polare har en A5'a och det är rejält med kvalité över den bilen, både material, design, innovation och känsla (helt klart i klass med Porsche, är väl motorn (1.8T) samt framhjulsdriften som är enda felen).

Däremot är dom inte ensamma, Subaru går det "himla bra" för också, eller ja, dom ligger på plus iallafall. Sen så säljer dom inte samma kvantitet som Audi, men om jag inte minns fel så har jag läst att dom hamnade på +150% i höstas jämfört med i fjol.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Låter lockande men är inte alla Holden vänstertraffikade?
Inte säkert.
I Australien körs både vänster och högertrafik (vill jag minnas).
I bushen är det nog jobb att hitta vägen - Välja sida är overkill.
Dessutom har de två olika spårvidder på järnvägen.
Men:
Skulle jag ha en riktig Australienkryssare (vilket jag gärna skulle om hustrun tillät) skulle jag satsa på en fullutrustad Landcruiser.
800px-TOYOTA_Land_Cruiser_HZJ75-03.jpg

I utrustningen ingår naturligtvis 4 abborrniggers med spadar.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top