Nordgren skrev:
Några nämnde att kanske SS600 ska in i GP. Det som är skillnaden mellan GP och Superbike är att Superbike serien bygger på att visa färdiga produkter raca medan GP bara kör med prototyper. Eller som Honda chefen svarade den tyske journalisten när han fick frågan ” vi är inte intresserade av en klass som har varvtider som 125, ingen vill se det på ett GP”
Det var väl jag det
Var inte det där pajkastar-snack ifrån den tiden då SBK vann i populäritet på GPs bekostnad i vissa länder? Då visste de väl inte att SBK skulle ta död på sig själv.
Just Honda (och även Aprilia) har ju aviserat att man inte vill göra tvåtaktare längre, troligen inte ens för racing. Vad blir det av 250 klassen då? Att göra som i motocrossvärlden och tillåta fyrtaktare med dubbel cylindervolym är kanske för dyrt? Iaf. så är det tveksamt om man får så många fabrikat till serien.
SS600 har bra racing, och där alla fabrikat står på pallen (t.o.m. Triumph i GB!). Tillåt slicks och mer modifieringar så skulle det finnas en bra "inträdes" klass i GP-cirkusen. Med 140 kusar på bakjulet så får de nog snart bättre varvtider än 125orna - det är inte sååå krokiga banor i GP-VM. Spekulation - javisst, men vad kommer efter blåröks-racingen?