En budgetturbo är född

PGM

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2008
Ort
Bromma
Hoj
KTM 660,Ar 125, R1
Ja eller egentligen vaknade den till liv i våras:)
Hojen i fråga är en Gpx 600 frånn -88 som köptes för en spottstyver.

Bygget har gått i den låga budgetens tecken, här snackar vi biltema, bauhaus osv. det sitter till och med delar från en gammal hammock på den. Byggbeskrivningen hittade jag gratis här i turbodelen på SH, Tack:tummenupp

Kittet består av en Garreth 9-5-snurra, cylspacer från Clas ohlson, bränsletrycksreugulator från mc-xpress, pump från biltema och bosch-dump. Kammarna backade till orginal position.

Med ett laddtryck på någonstans mellan 0,7 och 0,9 bar så bär det iväg hyffsat.

Men den har ett litet problem, precis i övergången till ladd så tvekar den ett ögonblick innan kraften kommer. det märks tydligast på högre växlar när övergången sker långsammare.

Vad kan detta bero på, förgasarna är orginalbestyckade sånär som på shimmsade nålar, stiften är vackert gyllenbruna och systemet är provtryckt och verkar hyfsat tätt??

Är det nån som haft liknande problem?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
För halvseriöst hemmalabbande skulle jag rekommendera att köpa en bredbandslambda. För helseriös engångslösning skulle jag åkt till andersson för bänkning. Han kan nog snabbt konstatera felet.

Jag skulle gissa att den går lite snålt i övergången. Men jag är ingen guru.
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Hej.

Kör du på E85 efter som nålarna är shimsade( behövs kanske inte ändå)
vanlig soppa låter som att du ska ställa nålarna orginal,den kanske surar
i mellanregistret innan laddet kommer.

Lycka till

wachen:)
 

PGM

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2008
Ort
Bromma
Hoj
KTM 660,Ar 125, R1
För halvseriöst hemmalabbande skulle jag rekommendera att köpa en bredbandslambda. För helseriös engångslösning skulle jag åkt till andersson för bänkning. Han kan nog snabbt konstatera felet.

Jag skulle gissa att den går lite snålt i övergången. Men jag är ingen guru.

Jo jag har funderat på Bredbandlambda men det tar emot lite när en sån kostar i storleksordningen av vad jag gav för hojen. Men det e klart, det kommer nog blir fler byggen så varför inte:) Då är ju fråga vilken man ska ha, verkar finnas en uppsjö med varianter.
 

PGM

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2008
Ort
Bromma
Hoj
KTM 660,Ar 125, R1
Hej.

Kör du på E85 efter som nålarna är shimsade( behövs kanske inte ändå)
vanlig soppa låter som att du ska ställa nålarna orginal,den kanske surar
i mellanregistret innan laddet kommer.

Lycka till

wachen:)

Nä jag kör ju på bensin (98) men fick för mig att den gick lite snålt, därför höjde jag nålarna lite.
Kanske snarare är pitotrörs-placeringen jag ska fundera på. Jag har ett 10mm rör tvärs genom tryckröret med ett 4mm hål i. kan det va så att 10mm röret med tillhöransde tjocka slangar gör att dynamiska trycket blir lite fördröjt?! Det är främst vid lite snabbare gasrörelser som det blir problem!

Men vart är bilderna då?? :mad:

Kan se om jag hittar några snygga bilder ikväll!
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jo jag har funderat på Bredbandlambda men det tar emot lite när en sån kostar i storleksordningen av vad jag gav för hojen. Men det e klart, det kommer nog blir fler byggen så varför inte:) Då är ju fråga vilken man ska ha, verkar finnas en uppsjö med varianter.

Du kan inte räkna på det kilopris som du gav för hojen och applicera det på övriga delar i bygget. Turbomatning är en dyr hobby tro inte annat. Slarv med blandningsförhållanden kan lätt generera dyra motorras.
Då är några tusingar för att få den korrekt inställd billigt.
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Nä jag kör ju på bensin (98) men fick för mig att den gick lite snålt, därför höjde jag nålarna lite.
Kanske snarare är pitotrörs-placeringen jag ska fundera på. Jag har ett 10mm rör tvärs genom tryckröret med ett 4mm hål i. kan det va så att 10mm röret med tillhöransde tjocka slangar gör att dynamiska trycket blir lite fördröjt?! Det är främst vid lite snabbare gasrörelser som det blir problem!



Kan se om jag hittar några snygga bilder ikväll!

Pitoröret ska väl funka med 4-5mm hål inv (har själv 4,5) sen låter ju slangen som att den är i grövsta laget 4-5mm inv funkar toppen. Placeringen är väldigt viktig för bestyckningen, sätt det så nära plenum som möjligt precis före böjen in mot plenumet.Ju längre ifrån det sitter desto mer måste du bestycka upp huvudmunstycket, sedan ändras ju karaktären oxå.Skulle ändå ta bort brickorna och ställa nålarna på mitten ,har själv inte behövt höja nålar i bänkkörning med 98/racesoppa eller hört någon annan som behövt gjort det.
Det är nog huvudmunstycket som du kommer att få labba lite med i bänken ,men det är ju dock enkelt på vanlig soppa.Gå upp 2 steg på huvudmunstycket till att börja med tror jag blir bra.Viktigt oxå är att soppatrycket helst inte överstiger 0,2 bar,min surada ner sej efter burnouten med 0,5 bars tryck.

M.v.h./wachen:)
 

PGM

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2008
Ort
Bromma
Hoj
KTM 660,Ar 125, R1
Pitoröret ska väl funka med 4-5mm hål inv (har själv 4,5) sen låter ju slangen som att den är i grövsta laget 4-5mm inv funkar toppen. Placeringen är väldigt viktig för bestyckningen, sätt det så nära plenum som möjligt precis före böjen in mot plenumet.Ju längre ifrån det sitter desto mer måste du bestycka upp huvudmunstycket, sedan ändras ju karaktären oxå.Skulle ändå ta bort brickorna och ställa nålarna på mitten ,har själv inte behövt höja nålar i bänkkörning med 98/racesoppa eller hört någon annan som behövt gjort det.
Det är nog huvudmunstycket som du kommer att få labba lite med i bänken ,men det är ju dock enkelt på vanlig soppa.Gå upp 2 steg på huvudmunstycket till att börja med tror jag blir bra.Viktigt oxå är att soppatrycket helst inte överstiger 0,2 bar,min surada ner sej efter burnouten med 0,5 bars tryck.

M.v.h./wachen:)

Jo både röret och slangarn har 10mm innerdiameter, men det känns lite långsökt att den volymen skulle påverka i någon större utsträckning...

Placeringen av pitotröret försökte jag få till så nära plenum som möjligt men efter en raksträcka av tryckröret, se bild. Bränsletrycket har jag inte hunnit mäta än, justerskruven är dock i princip fullt utskruvad. Ska mäta i helgen tänkte jag.

Bäst är ju såklart att få upp den i bänk, men då vill man ju ändå att den ska gå hyffsat. Men tills vidare ska jag prova och sänka tillbaka nålarna.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top