En galen idé - Hojimport

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Handling inträffar oftast för tanke här !

Satt och slösurfade lite här på SH för någon månad sedan och råkade snubbla över en annons. Det var en galen norrman som exporterade hojar från Thailand till Norge. Hojarna i fråga var Honda VFR400R - Baby RC30.

Ringde upp killen som hette Tomas och fråga lite om hojarna. Det var lite jobbigt att förstå norskan, men jag lyckades iaf klura ut att den hoj jag ville ha var såld - Han lovade dock att återkomma så fort han hade ett liknande objekt hemma. Han ringde(!) någon vecka senare och sa att nu hade han en Repsol-lackad -92a. Hmm.... Jag bad att få återkomma lite senare. Mailade honom senare samma dag och frågade hur vi skulle genomför affären.

Han sa att det är bara att sätta in pengarna på hans norska konto så skickar jag hojen när pengarna kommer in.... Hört den förut? Varit en hel del trådar om spaniorer som har tyskreggade hojar till salu för inga pengar alls osv. När jag ställde mig något skeptisk till detta så sa han att jag kunde få lite referenser av andra som köpt av honom - både i norge och i andra delar av världen. Fick tom numret till hans mamma i Oslo. (Jag orkade dock aldrig ringa någon av dessa personer - smart har ju ingen anklagat mig för att vara)

OK - Vi kör. Vad har du för kontonummer ? Jag satte in pengarna - i två omgångar av skattetekniska skäl. (mer om det via PM om någon nu skulle vilja göra samma affär)

Tack sa norrmannen. Sen blev det tyst i en vecka. Jag hann tänka att jag var dum i huvudet mer än en gång !

Sen helt plötsligt fick jag ett SMS av Tomas som frågade efter min adress så att han kunde buda alla papper på hojen med DHL. Två dagar senare hade jag reg. bevis (på thailändska), en översättning från en Notarius publicus eller vad dom nu heter samt alla fraktdokument med en liten gul post-it lapp där det stod: ETA 28/4. Spännande.

Ett par dagar senare mailar han ock berättar vilken svensk shipping agent som tar emot godset i Göteborg. Ringer upp dom och dom ber att få återkomma då dom inte hört talas om firman som min hoj ska komma med.... lovande... I onsdags (4 maj) ringde dom tillbaka och bad mig skicka reg. bevis m.m. så att dom kunde tull in hojen som helt plötsligt dykt upp från någon båt. Sen frågade dom om jag ville ha hojen hemkörd? ... ehh... Ja Tack! 1000:- blev svaret. Tycker det var rätt prisvärt så slapp jag åka till göteborg o fixa med alla papper, tull m.m. Detta gjorde istället företaget som tog emot hojen. Istället för 5.700:- i tull och moms blev det 8.600:-, men då tog dom hand om registrering av hojen i sverige samt alla terminalavgifter o massa annat dom säkert bara hittade på :)

I fredags ringde dom och sa att hojern skulle levereras på måndagsförmiddagen.... På måndag ringer dom och säger tisdag.... på tisdagen ringer jag vid 11 och påpekar lite surt att det inte kommit någon hoj varvid dom ursäktar sig åt åkeriets vägnar då dom GLÖMT min hoj i tullens magasin i hamnen...... Suck. Vi LOVAR att den kommer imorrn - onsdag. Jaja, varför bråka... Tog lite sovmorgon idag. Väntade till 08.00 att ringa till transportören. 08.10 får jag beskedet att lastbilen med min hoj ska komma om en timme.... jaja... säkert tänker jag... Ligger kvar ett tag till i sängen och hoppar i duschen vid 9. Fem minuter senare ringer mobilen och en låntradarchaffis ringer o svamlar något om att han är i närheten. Ut ur duschen och ner till garaget. 09.10 backar lastbilen upp til garaget. Väldigt punktligt.

Så vad kostade kalaset? nästan 30.000:-
Var det värt det ? Hoppas det - cool hoj iaf.

Lastar ut den väl paketerade hojen o kikar in i lådan. Hade tyvärr ingen kofot - så här kommer säljarens annonsbild samt min kassa mobilkameras bilder på lådan......

Om ni orkat läsa så här långt så kan man bara dra slutsatsen att alla luras inte - men vill ni sova lite bättre - betala inte i förskott... även om det gick bra denna gång.

//Anders




Edit: nu har hojen fått ett svenskt reg. nummer: XBP 468, men är endast förreggad.... så den heter Honda 400 cc i reg. beviset !

Edit II: lite besviken över att han inte skickat med någon liten thailändska när han ändå var i farten.....

Edit III: Hojen uppackad men ej startad..... jobbar på det idag !
 

Bifogat

  • honda - låda.jpg
    honda - låda.jpg
    95.7 KB · Visningar: 763
  • honda - låda2.jpg
    honda - låda2.jpg
    103.9 KB · Visningar: 871
  • VFR-låg.jpg
    VFR-låg.jpg
    89.9 KB · Visningar: 3,124
  • 07.jpg
    07.jpg
    65.2 KB · Visningar: 1,179
  • 08.jpg
    08.jpg
    54.5 KB · Visningar: 1,220
  • 10.jpg
    10.jpg
    41.9 KB · Visningar: 722
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Hah! Fan va ball. Lätt en av dom coolaste hojarna i Svea...
 

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Ort
kalmar
Hoj
ZXR400
blev helt plötsligt sugen på en sån :D:D:D du råkar inte ha numret till snubben? :D
 

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Säkert bara en thailändsk kopia :rolleyes: :gnissla :tomten

Jast jåkin, väry najs bajk indeed.... :Bugar :yoparty
 

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Granne med Gelleråsen.
Hoj
DBS
hälften vågat hälften vunnet... men det är som du säger inget att rekommendera... för som jag själv märkt går det ca ett rötägg på tio seriösa säljare... :gnissla

Hoppas du blir nöjd med hojen, den ser mkt cool ut och det skulle vara trevligt med en rapport när du kört den ngn vecka... :tummenupp
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Väldigt tuff hoj. Måste bara säga att du är en av de modigaste personer jag känner till :tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Undra va nissen pröjsade för den om du fick betala om de kosta 30 papp för dig inkluderat över 8 k moms + frakt + nissens vinst...
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
mäktig kan man få lite mer info typ vikt effekt och försäkringskostnad?

Mv. oskar
 

Bearnikow

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XR Motard
Grymt snygg hoj :Bugar :Bugar

Berätta gärna mer sen, om den är lätt att få godkänd i Sverige.

Skulle själv villja ha en, älskar repsol lackeringen, sen var den ju "något" billigare än CBR 1000rr respol också :yoparty Plus billigare försäkring!
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Den var ju läcker!

Vad fanns det mer för hojar?? Suzuki?? Hur fan kan de vara så billiga?
De måste ju följdaktligen kosta ca 20´kr i Thailand????
Finns det reservdelar?? Har du kört skiten då?? Nåt att rekommendera?
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Snygg hoj...

Vill också ha info om ovanstående frågor, Pma gärna info om betalning...

MVH
 

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
R6-03 SÅLD
Jag hade aldrig skickat iväg pengar så där.
Skönt att det var en seriös snubbe du fick tag på.
Jävlar va fräsch den var !!
:Bugar :yoparty :tummenupp
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
HanneZ skrev:
Undra va nissen pröjsade för den om du fick betala om de kosta 30 papp för dig inkluderat över 8 k moms + frakt + nissens vinst...

Säkert rätt lite.

Han har någon tomte som monterar nya kåpor och lackar. Looks is everything typ. Bara bakdelen på min hoj, från en CBR1000RR gör ju att den ser rätt modern ut.

Effekten är 61hk orginal. (nu ca. 70hk efter lite mod.)

Kollade försäkringen på en likadan fast -88a den skulle kosta 1900/år i helförsäkring. Då har jag inte haft hojkort speciellt länge, samt att jag bor mitt i stockholm innerstad, 30år - knappast mest förmånligt vad det gäller försäkringar. Med andra ord - billig !

Ikväll efter jobbet ska jag plocka fram den ur lådan o kolla om den funkar..... lite spännande.

Han hade bara honda till salu.

Betalade i två omgångar. 15.000 SEK i den ena. Detta skrevs oxå på fraktsedeln. Tull + moms baserades på det beloppet - praktiskt :hihi

//Anders
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Pissar du pengar eller? :D
Hade alrdig vågat chansa med 30 000
visst, det gick ju. Men vilken huvudvärk jag hade haft när det blev så många förseningar.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
yonsson skrev:
Pissar du pengar eller? :D
Hade alrdig vågat chansa med 30 000
visst, det gick ju. Men vilken huvudvärk jag hade haft när det blev så många förseningar.


Hehe.... näe, men som sagt - handling inträffar oftast FÖRE tanke här......
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top