En Harley Davidson kanske inte är helt fel...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag gillar den skarpt.
Har lite svårt för att så många reagerar på motorn.
Nej: Det är ingen "riktig" Harley.
Men:
Det är en Porschekonstruktion efter Harley-Davidssons specefikationer placerad i ett Bimotamasserat chassie.
Hur kan man låta bli att gilla det?

V-rod motorn tycker inte jag (liksom många andra) passar in i HDs sortiment.
Men en bra motor är det.
Tänk om Bimota kunde inrikta sig på caféräsers med denna rova, men utan koppling till HD?
En Porsche-Bimota.


Ja det är en bra motor helt klart, sen är det ju en överdrift att Porsche konstruerade den, i samarbetet har jag mer hört att Porsche var supervisor och bollplank. En andrapartsverifiering och beräkningsstöd under hela designfasen av framförallt drivändan av motorn. Dvs inte att HD lade en beställning och satt och väntade på konstruktions- och produktionsunderlag. Mer ett joint venture mellan Porsche och HD.
Utan HD:s deltagande hade sannolikt en biltillverkare som Porsche behövt teama ihop sig med ngn annan hojtillverkare för att få in motorcykelkompetensen i projektet. Det är så mycket som skiljer en bil- från en hojmotor i form av önskvärda egenskaper.

Det som är nackdelen med V-rodmotorn som sporthojsdrivkälla är nog att den har en rätt tung och skrymmande bottendel jämfört med en ren sporthojsmotor. Men det beror ju också på att HD ville ha marginal för racing och framtida effektökningar. V-rodmotorn lär vara dimensionerad för flerdubbla effekten vad gäller lagerytor, styvhet och vev. HD drev ju tex igenom införandet av en V-rod-klass i den amerikanska dragracingen, ja man kan som sagt tom köpa en färdig V-rod redo för strippen direkt ur kartong från HD, V-rod Destroyer.

Tack vare den robusta konstruktionen har ju V-rodmotor inte helt oväntat visa sig vara en av de mest lämpliga V-tvinnarna för turbokonvertering.

Så visst är det en bra motor. Den kommer nog, som de flesta andra HD-motorer att kunna hänga med länge, och precis som redan skett, gå upp i slagvolym och effekt i takt med nya årsmodeller.

Bland de luftkylda "riktiga" HD-motorerna får man nog säga att även Evon (Bigtwin 1983 och sportster 1986) och efterträdaren Twincam också är lyckade motorer. (Även om de inte är så passliga i kurvhojar pga kort och lågt varvtalsregister jämfört med den kortslagiga V-rodmotorn.) Det var ju med Evon som en vanlig hojkonsument helt plötligt kunde äga en HD som bara gick mellan servicarna, dvs man behövde inte vara motorcykelintresserad/-kunnig.

Tycker/tror jag
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sen kör man väl 9,or direkt ur kartong med den där destroyern
på strippen.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Detta var nog fan den snyggaste hoj jag sett!

Serieproduceras denna så slår den ju ut retroduccarna, triumpherna o andra brutale koncept med hästlängder. Allt det nya lever ju i fullständig harnoni med den gamla goda 70tals räserlooken!

Vad gäller V-rod motorn var det länge sedan jag testade en sån men jag kan inte minnas att det skulle vara något direkt fel på den. Ända bestående minnet av den cykeln var att fotpinnarna satt så långt fram så att fötterna höll på att gå i backen när det började gå fort.Detta gör ju dock icke motorn sämre.
Hur är vxl lådan på V-rod motorn, känns den modern eller är den en lika hemsk traktorlåda som i Buellen (minns ej)?

Sen hade jag kanske lika väl kunnat åka den med typ RSV4 motorn, men då hade man kanske fått ha lite polerade eller guldmålade motorkåpor för att få det att se lite gammalt ut..
Nä förresten, det skall nog vara HD motorn, den passar ju perfekt i designen!
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag får erkänna att jag gillar designen. Gillar att V-motorn fått en så monumental och exponerad plats i hojen, som ett statement, ett fett V-tecken, men ändå i god harmoni. Så ska en HD-motor installeras, exponerad, centrerat och inte tiltad.

Fina proportioner på hela hojen tycker jag. Men vattenkokare ser ju ofta bara cleana ut i denna vinkel, där kylaren syns minst.

Här finns det alltså en möjlig potential? :)

Hojen var iaf riktigt grym utseendemässigt.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Snygg, men antagligen är kylaren 5 dm bredare än resten av hojen, eller så tar de inte ut någon effekt. Jämför med kylaren till en V-rod.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Snygg hoj, men i min värld har man inte vätskekylda spisar på nakenhojar.
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Då tar jag hellre en RIKTIG HD!
 

Bifogat

  • Harley-Davidson_VR_1000_1994.jpg
    Harley-Davidson_VR_1000_1994.jpg
    145.1 KB · Visningar: 99
  • Naked VR1000 HD.jpg
    Naked VR1000 HD.jpg
    237.6 KB · Visningar: 91
Last edited:

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Ända problemet med luftkylt är att det inte finns nån luftkylda motorer som är tillräckligt bra för en sån här cykel.
Den sista som var nåtsånär sexig o fräsch var väl Porsche 911 motorn men det blir ju inte heller så snyggt med fläktkåporna o de..

Synd om en sån här hoj bara skall vända sig till folk ur custom segmentet som inte tagit del av utvecklingen och därmed inte blivit bortskämd med dom nya moderna bitarna.
Med en tillräckligt fräsch motor / vxl låda skulle denna hoj kunna dra folk från alla läger (möjligen klassar V-rodden in).

Vad gäller kyleriet så är ju Bimota en italiensk tillverkare så dom låter sig nog inte hindras av tempen går upp lite vid rödljusen, utan bygger nåt litet smutt som ser OK ut..
Så har dom åtminstone gjort på RSV4an för att få ner front arean, fläktar o bålar på som satiken vid rödljusen när det är varmt ute, om man skulle ge sig in i stan av nån anledning (händer dock sällan).
 

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Jakobstad
Hoj
Tillfälligt hojlös
Borde duga hyffsat bra till det dom flesta använder sin hoj till, nämligen onödigt körande och töjning av smilbanden längs krokiga vägar.

Skänk mig en!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
perfekt hoj för dig sportis :D

Det är jag som är sportis:tummenuppBara en sminkad gris..stor, otymplig..men som posör-café stuket så kan den duga. Hade jag så otäckt mycket flis så kanske man skulle ha en bara därför att, men tror hellre jag hade ivesterat i något som ger mig bättre valuta för pengarna:)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Den var ju riktigt fin, hade lätt kunnat ha som söndagsåk. Men tror aldrig jag hade vart beredd att betala den prislappen den den typen av hoj. det är väl där skon klämmer.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top