Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag gillar den skarpt.
Har lite svårt för att så många reagerar på motorn.
Nej: Det är ingen "riktig" Harley.
Men:
Det är en Porschekonstruktion efter Harley-Davidssons specefikationer placerad i ett Bimotamasserat chassie.
Hur kan man låta bli att gilla det?
V-rod motorn tycker inte jag (liksom många andra) passar in i HDs sortiment.
Men en bra motor är det.
Tänk om Bimota kunde inrikta sig på caféräsers med denna rova, men utan koppling till HD?
En Porsche-Bimota.
Ja det är en bra motor helt klart, sen är det ju en överdrift att Porsche konstruerade den, i samarbetet har jag mer hört att Porsche var supervisor och bollplank. En andrapartsverifiering och beräkningsstöd under hela designfasen av framförallt drivändan av motorn. Dvs inte att HD lade en beställning och satt och väntade på konstruktions- och produktionsunderlag. Mer ett joint venture mellan Porsche och HD.
Utan HD:s deltagande hade sannolikt en biltillverkare som Porsche behövt teama ihop sig med ngn annan hojtillverkare för att få in motorcykelkompetensen i projektet. Det är så mycket som skiljer en bil- från en hojmotor i form av önskvärda egenskaper.
Det som är nackdelen med V-rodmotorn som sporthojsdrivkälla är nog att den har en rätt tung och skrymmande bottendel jämfört med en ren sporthojsmotor. Men det beror ju också på att HD ville ha marginal för racing och framtida effektökningar. V-rodmotorn lär vara dimensionerad för flerdubbla effekten vad gäller lagerytor, styvhet och vev. HD drev ju tex igenom införandet av en V-rod-klass i den amerikanska dragracingen, ja man kan som sagt tom köpa en färdig V-rod redo för strippen direkt ur kartong från HD, V-rod Destroyer.
Tack vare den robusta konstruktionen har ju V-rodmotor inte helt oväntat visa sig vara en av de mest lämpliga V-tvinnarna för turbokonvertering.
Så visst är det en bra motor. Den kommer nog, som de flesta andra HD-motorer att kunna hänga med länge, och precis som redan skett, gå upp i slagvolym och effekt i takt med nya årsmodeller.
Bland de luftkylda "riktiga" HD-motorerna får man nog säga att även Evon (Bigtwin 1983 och sportster 1986) och efterträdaren Twincam också är lyckade motorer. (Även om de inte är så passliga i kurvhojar pga kort och lågt varvtalsregister jämfört med den kortslagiga V-rodmotorn.) Det var ju med Evon som en vanlig hojkonsument helt plötligt kunde äga en HD som bara gick mellan servicarna, dvs man behövde inte vara motorcykelintresserad/-kunnig.
Tycker/tror jag
Last edited: