En korkad fråga, varför har man shims till ventilerna istället för justerskruvar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Rubriken säger väl allt, varför har man shims till ventleventilerna istället för att bara ha justerskruvar med låsmutter?

Måste kolla ventilspelet på KLR:en till vintern då den passerat 2000 mil nu och på både den och Trajan justeras ju ventilspelet med shims vilket verkar vara ett jäkla bök då man först måste mäta sen, lossa kammarna beställa shims och sen testa åt det blivit rätt, mot att bara ha en justerskruvar med låsmuttrar och ett bladmått. Vad är anledningen till detta?
 

Trump

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2020
Ort
Blekinge
Hoj
Honda/ktm
jag har en liknande fråga. varför är det så viktigt att justera på hojen?
jag har en Renault clio som knackar som fan och gjort i många år, ca 6000mil men den rullar fortfarande..
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Din clio varvar nog inte >12000 varv.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
På en stötstångsmotor (OHV) eller en motor med enkel överliggande kam (SOHC) har man vippor. Då är justerskruvar den enklaste lösningen för att justera ventilspelet. Men serviceintervallet blir ganska kort, på några hojar jag har, justering var 640 mil (4000miles). På motorer med dubbla överliggande kammar (DOHC) sitter ju kammarna oftast över ventilen och då är shims den enklaste lösningen.
Sen är det så att man vill ha en så lätt ventilmekanism som möjligt för att kunna ha högre maxvarv eller för att kunna ha mjukare ventilfjädrar (mindre kamslitage). Justerskruv + mutter väger flera gram.
Shims är ändå en enklare lösning än på nån gammal motor jag meckat med. Där justerades ventilspelet antingen genom att slipa av toppen på ventilskaftet (öka spelet) eller att fräsa ner ventilsätet (minska spelet).
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ju fortare saker rör sig desto viktigare är det att hålla nere vikten. Ventilfjädrarna ska hinna med att stänga ventilerna och skaftet ska följa kamprofilen. Har man mindre skrot att hålla i schack klarar man sig med en klenare fjäder.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
Hade ställskruv på några gamla hondor från åttitalet. De hade dubbla kamaxlar och varvade över 10.000 varv utan problem. Så det har inte bara med stötstänger och enkla kammar att göra.
Justerade inte ventilerna särskilt ofta heller. Men det var enkelt att göra.
Håller med TS fråga, varför sluta med det?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
jag har en liknande fråga. varför är det så viktigt att justera på hojen?
jag har en Renault clio som knackar som fan och gjort i många år, ca 6000mil men den rullar fortfarande..
Om det tickar/knackar beror det på stort ventilspel, det är inte bra men inte direkt skadligt...
Bilmotorer har dessutom ganska ofta hydrauliska tryckare, kan kanske tyda på att en sån gett upp..

Har nog aldrig hänt på hoj för mej, ventilspelet har minskat och när ventiler inte kan stänga ordentligt kommer det hända saker :crash
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hade ställskruv på några gamla hondor från åttitalet. De hade dubbla kamaxlar och varvade över 10.000 varv utan problem. Så det har inte bara med stötstänger och enkla kammar att göra.
Justerade inte ventilerna särskilt ofta heller. Men det var enkelt att göra.
Håller med TS fråga, varför sluta med det?

Nu har jag i o f s bara haft 2 Honda från 80-talet, eller rättare sagt en från 79 och en 82 men båda hade då shimsade ventiler.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
jag har en liknande fråga. varför är det så viktigt att justera på hojen?
jag har en Renault clio som knackar som fan och gjort i många år, ca 6000mil men den rullar fortfarande..

Därför att de är mekaniska ventilöppningar på hojar vs bil som har hydralik . Bilen justerar sig själv medans hojen måste justeras då o då. Shimsade mekaniska motorer kan man köra längre mellan ventilcheck med vs skruvjusterade motorer 3-4ggr längre i genomsnitt. Men shimsade har nackdelen att spelet blir mindre så man måste ha stenkoll på spelet annars kan man bränna ventiler! En shimsad motor går bara tystare o finare ju närmare bränningsdöden man kommer :gnissla
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Ducati har tagit det ett steg till... på dom sitter det två shims per ventil (desmodromiskt) :gnissla
Fördelen är att man inte behöver någon fjäder till ventilen vilket kostar någon hästkraft, nackdelarna kan ni räkna ut själva:fakta
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du menar om jag bara varvar 3000 så behöver jag aldrig justera ventiler på hoj ;)

Jag menar att om du bara varvar 3000 så gör det inte så mycket om du har ett relativt sett tungt justersystem och ett som är benäget att krypa i inställningen mer p g a sträckning, tempförändring och glapp.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
Nu har jag i o f s bara haft 2 Honda från 80-talet, eller rättare sagt en från 79 och en 82 men båda hade då shimsade ventiler.

VF1000F från 84 hade 4 kamaxlar 16 ventiler ställskruvar och var rödmarkerad vid 10.500 varv.
VF400F från 84 var likadant konstruerad men var rödmarkerad vid 12.500 varv.
Bägge hojarna varvade glatt in i varvstoppet. På 400an var det lite pilligt med ventiljusteringen då allt var så smått, men det var enkelt och funkade mycket bra.
Tycker det var utmärkta konstruktioner som var lättmekat med långa serviceintervall med bra prestanda och hållbarhet.
Nyare Honda såsom CBR500R har shims men är betydligt klenare och kräver tätare ventilkontroller med shimsbyten. I en motor som är betydligt klenare än VF400 från 1984... CBR500 varvar dessutom bara 8.000 mot åttiotalets 400 som varvar 12.000.
Börjar väl bli gammal men det känns som om det var lite bättre förr...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då har jag väl fått ganska logiska förklaringar till varför man har shims. Hur är det med shims är det bara satt handla 29 mm shims i rätt tjocklek var som helst eller är det skillnad på kvallan på dessa? Detta är väl ett sånt här arbete man inte vill göra två gånger pga dåliga grejer.

Var i alla fall glad att som det verkar har den 83:a GSX750ES som inpulsköptes justerskruvar till ventilerna trots dubbla kammar enligt en manual jag hittade på nätet. Skruvandet vid bytes shims må väl vara men för mig som inte kan få tag på shims på orten så är tiden att beställa och få hem shims det stora problemet, att justera ventilerna under den nog korta säsongen och få hojen stående några veckor med lite otur är inget jag känner för.

KLR:en har gått lite över 2000 mil så den blir det att riva i vinter, lär ju ta nån vecka att justera ventilerna om det behövs då jag måste beställa shims. Trajan bör nog justeras nästa vinter då börjar den nog närma sig 2000 mil.

Tips på var man handlar shims till Kawa och Traja i Sverige med snabb leverans, (inte Schenker och DHL för då tar det tid) urkassa Postmord verkar som funka minst dåligt här.

Bara som en parentes så har jag ca 40 mil enkel väg till både Kawasaki och Triumph service så lämna in på service är inget alternativ ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
VF1000F från 84 hade 4 kamaxlar 16 ventiler ställskruvar och var rödmarkerad vid 10.500 varv.
VF400F från 84 var likadant konstruerad men var rödmarkerad vid 12.500 varv.
Bägge hojarna varvade glatt in i varvstoppet. På 400an var det lite pilligt med ventiljusteringen då allt var så smått, men det var enkelt och funkade mycket bra.
Tycker det var utmärkta konstruktioner som var lättmekat med långa serviceintervall med bra prestanda och hållbarhet.
Nyare Honda såsom CBR500R har shims men är betydligt klenare och kräver tätare ventilkontroller med shimsbyten. I en motor som är betydligt klenare än VF400 från 1984... CBR500 varvar dessutom bara 8.000 mot åttiotalets 400 som varvar 12.000.
Börjar väl bli gammal men det känns som om det var lite bättre förr...

Man kan ju också starkt misstänka att tillverkarna ser en chans att kunna ta betalt för service då justeringen blir mer komplicerad speciellt om man inte har tillgång till en komplett sats med shims för en hel motor i alka tjocklekar för att kunna byta hur som helst och då även sätter shims på effektsvaga motorer som inte varvar hårt..

Mycket vad bättre förr, eller i alla fall enklare att göra nåt själv som, tacka vet jag förgasare, brytarspetsar och kylargardin ;)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag tänker, som många fler här, att en motor med shimsade ventiler, där kammen trycker direkt ner på shimset/ventilen, ger färre rörliga delar.
Det ger färre saker som slits, och som påverkas av höga varvtal och förändringar på grund av temperatur mm.
Färre saker som kan förslitas, och större tålighet mot högre varv.
Har man dessutom stötstänger så är det en sak till som kan påverkas och förslitas.
Så enkelhet i service är nog inte alltid fokus i konstruktioner.
Nu vet jag inte hur det är med hojmotorer, men jag har tre bilar med shimsade ventiler, samtliga har gått över 40.000 mil, och jag har inte behövt justera ventilerna.
Det verkar vara så att om ventilerna behöver justeras på den motorkonstruktionen så är det någonting fel.
Antingen har ventilen satt sig, och då är det på väg mot renovering, eller så har kamaxelns slitits, och då är det också gonatt.
Så en följdfråga till er alla:
Har ni behövt justera ventilerna på en shimsad hojmotor? (mer än typ 0,05mm, för det är nog mest för samvetet), och blev det i så fall en engångsgrej, eller fortsatte "förfallet" kommande år?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top