En liten allvarligare grej. (Edit: Donationsregistret)

Tjörny

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
-06 Triumph Speed Triple
Jag är faktiskt lite tveksam till donation.

Ponera att du klotar med cykeln och hamnar i koma. På samma sjukhus kanske kungen, ett barn eller överläkaren kommer in allvarligt skadad. Helt enkelt en person som uppfattas mycket "viktigare" än dig.

Jag tror faktiskt att det kan vara lättare att dra ut kontakten på dig för att rädda nån utav dessa. Om du har kryssat i donationsrutan dvs. Även om dina närstående skulle rådfrågas.

Jag vill gärna kunna kämpa in i det sista.

Men jag håller med många att vill jag inte ge organ, ska jag inte heller kunna få organ.

Just my 2 cent.

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Hoj
Ducati Monster -05
Anmälde mig för säkert tio år sen eller när det var man kunde göra det första gången? Länge sen var det i alla fall!
I mitt yrke som sjuksköterska tycker jag att det är självklart att man är med och hjälper till, fast nu börjar man väl bli så gammal så mina organ kanske inte duger längre:va

Jag är faktiskt lite tveksam till donation.

Ponera att du klotar med cykeln och hamnar i koma. På samma sjukhus kanske kungen, ett barn eller överläkaren kommer in allvarligt skadad. Helt enkelt en person som uppfattas mycket "viktigare" än dig.

Jag tror faktiskt att det kan vara lättare att dra ut kontakten på dig för att rädda nån utav dessa. Om du har kryssat i donationsrutan dvs. Även om dina närstående skulle rådfrågas.

Jag vill gärna kunna kämpa in i det sista.

Men jag håller med många att vill jag inte ge organ, ska jag inte heller kunna få organ.

Just my 2 cent.

Men kära du, det är HJÄRNDÖD som gäller för att man ska dra ut sladden, annars gör man inte det!
Det hjälper inte hur mycket du än kämpar in i det sista när hjärnan har kilat vidare...

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Anmälde mig för säkert tio år sen eller när det var man kunde göra det första gången? Länge sen var det i alla fall!
I mitt yrke som sjuksköterska tycker jag att det är självklart att man är med och hjälper till, fast nu börjar man väl bli så gammal så mina organ kanske inte duger längre:va

Men kära du, det är HJÄRNDÖD som gäller för att man ska dra ut sladden, annars gör man inte det!
Det hjälper inte hur mycket du än kämpar in i det sista när hjärnan har kilat vidare...

men om man va hjärndöd redan innan crashen då?, kanske rent utav var orsaken till att man crashade från första början :gnissla

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Hoj
Ducati Monster -05
men om man va hjärndöd redan innan crashen då?, kanske rent utav var orsaken till att man crashade från första början :gnissla

Ja då behöver man ju inte ens köras till sjukhus, bara att karva ut organen direkt på plats och lägga dom i ispåse:tummenupp

ursäkta ironin i ett sånt här känsligt ämne...

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jorå, men man får passa sig för att somna om man skulle vara inne på sjukhuset nån gång. :galenkirurgsmiley

Tjörny

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
-06 Triumph Speed Triple

Men herregud det är ju självklart att jag vet att man klassificieras som död när hjärnan inte längre skapar några elektriska signaler.

Det var inte det jag ville diskutera.

Jag menar att om du har legat i koma i säg 7 år och tillfället dyker upp. Så tror jag faktiskt att nån kan bli frestad att dra ut sladdden för att kunna rädda nån annans liv.

Det har säkert hänt fler än en gång. Som halvdöd vill inte jag hamna i den situationen bara för att jag satt ett kryss på ett papper.

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Hoj
Ducati Monster -05
Men herregud det är ju självklart att jag vet att man klassificieras som död när hjärnan inte längre skapar några elektriska signaler.

Det var inte det jag ville diskutera.

Jag menar att om du har legat i koma i säg 7 år och tillfället dyker upp. Så tror jag faktiskt att nån kan bli frestad att dra ut sladdden för att kunna rädda nån annans liv.

Det har säkert hänt fler än en gång. Som halvdöd vill inte jag hamna i den situationen bara för att jag satt ett kryss på ett papper.

Ligger du i koma i 7 år är du inte hjärndöd och ingen risk att nån drar ut sladden oavsett om knugen himself behöver organen:tummenupp
Vad fan tror du om svensk sjukvård och våra lagar?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det har säkert hänt fler än en gång. .

Menar du att det ofta händer att anhöriga till patienter som legat i koma i 7 år ofta pressas till att avbryta de livsuppehållande åtgärderna bara för att kunna skänka organen vidare till någon i akut behov av dessa organ?! :va

Jag är faktiskt mer rädd för blixten än för att den raden av märkligheter skall inträffa.

Självklart får man själv välja men ibland blir jag bara lite häpen av resonemangen bakom....

Vad mig beträffar är de fria att göra vad de vill. Hittar de något användbart i den 70-80 kilo klump med kött, ben och organ som jag lämnar så är de välkomna att göra vad de vill.

Med tanke på hur det brukar låta när religion diskuteras här på SH blir jag en aning förvånad.

Last edited:

Tjörny

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
-06 Triumph Speed Triple
Vad fan tror du om svensk sjukvård och våra lagar?

Det har inget med sjukvården och verkligen inte våra lagar att göra. Bara mänskliga känslor.

För att ni ska förstå mitt resonemang på en lite lättare nivå ska ni få ett dilemma.

Din mormor har legat för döden i flera flera år. Du föder en son/dotter som lider av en allvarlig hjärtsjukdom, han kommer att dö om han inte får ett hjärta inom en mycket snar framtid. Din mormors hjärta passar perfekt.

Vad gör du?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Vill bara slå hål på en myt många bär med sig.

Jag har varit i kontakt med en läkare som jobbade med att ta tillvara på donerade organ. Hon berättade för mig att motorcyklister tyvärr inte är så som dontatorer som många här verkar tro.

En bra donator dör nämligen på sjukhuset. Den allra bästa donatorn dör även så sjukhuspersonlen hinner planera opertion både ur och i.

Motorcyklister dör oftast på plats och då tar det mer än 30 min innan dom är på sjukhus. Då är det försent.

DOCK är det tanken som räknas. Jag är oxå med i registret och ger bort allt. Med en gnutta tur överlever man sjukhuset och några organ kan tas till vara. Blir det något över så kan det ges till dom anhöriga.

Det har inget med sjukvården och verkligen inte våra lagar att göra. Bara mänskliga känslor.

För att ni ska förstå mitt resonemang på en lite lättare nivå ska ni få ett dilemma.

Din mormor har legat för döden i flera flera år. Du föder en son/dotter som lider av en allvarlig hjärtsjukdom, han kommer att dö om han inte får ett hjärta inom en mycket snar framtid. Din mormors hjärta passar perfekt.

Vad gör du?

Ja, inte fan tar man livet av mormor iaf. Du är inte så påläst inom sjukvården, det är väldigt uppenbart.

Det här är inte ens ett dilemma. Du pratar om mord. Det är olagligt i HELA landet Sverige dygnet runt.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Vad gör du?

Har du denna hypotetiska situation som grund för ditt beslut att inte donera?

Ett dilemma tillbaka: Du orsakar en olycka genom att sätta hojen i framvagnen på en Audi A4 och kastar själv in handduken. I bilen satt ett barn som inte överlever om det inte får ett nytt hjärta. Ditt passar perfekt.

Vad borde du gjort?

Tjörny

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
-06 Triumph Speed Triple
Ja, inte fan tar man livet av mormor iaf. Du är inte så påläst inom sjukvården, det är väldigt uppenbart.

Det här är inte ens ett dilemma. Du pratar om mord. Det är olagligt i HELA landet Sverige dygner runt.

Hur kommer det sig då att anhöriga kan få valet att dra ut kontakten?

Talar utav erfarenhet. Då detta faktiskt hände med min morfar.
Var det mord? Upplys mig.

Last edited:

Tjörny

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
-06 Triumph Speed Triple
Har du denna hypotetiska situation som grund för ditt beslut att inte donera?

Ett dilemma tillbaka: Du orsakar en olycka genom att sätta hojen i framvagnen på en Audi A4 och kastar själv in handduken. I bilen satt ett barn som inte överlever om det inte får ett nytt hjärta. Ditt passar perfekt.

Vad borde du gjort?

För att bli organdonator måste man avlida medan man vårdas med respirator på en intensivvårdsavdelning, så att organen hela tiden är syresatta.

Så tyvärr kan jag inte hjälpa barnet vare sig jag vill eller inte.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
För att bli organdonator måste man avlida medan man vårdas med respirator på en intensivvårdsavdelning, så att organen hela tiden är syresatta.

Så tyvärr kan jag inte hjälpa barnet vare sig jag vill eller inte.

Andemeningen i inlägget, som verkar ha gått dig förbi, var att du kunde rädda barnet.

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Jag tycker att folk ska sluta spyda upp massa random svar som inte har något
egentlig fakta utan bara något de tror.

Tycker att ni kan kolla upp innan ni svarar som att ni skulle veta hur det här inom subjektet.
Right, huh?

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Hoj
Ducati Monster -05
Hur kommer det sig då att anhöriga kan få valet att dra ut kontakten?

Talar utav erfarenhet. Då detta faktiskt hände med min morfar.
Var det mord? Upplys mig.

så du påstår på allvar att din morfar fick kontakten utdragen för att läkarna tyckte att det fanns nån som bättre behövde hans organ??
..har du verkligen alla bakomliggande fakta i det fallet?

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Självklart är man donator. Tycker jag läser var och varannan dag om människor därute som väntar förgäves på en donator så varför ska man inte vara med om nu ändå olyckan skulle vara framme.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Tillbaka till ryggdunkandet menar du.

e väl en bra tanke me tråden, och visst kan man diskutera saker och skämta lite eller så, men mördade morfrar och stulna organ, börjar mer och mer likna en dålig skräckis nån hittat på när man e ute och campar

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha