En liten allvarligare grej. (Edit: Donationsregistret)

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Så då var man också donator :)

så nån annan får bli terminator:D

Tjörny

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
-06 Triumph Speed Triple
så du påstår på allvar att din morfar fick kontakten utdragen för att läkarna tyckte att det fanns nån som bättre behövde hans organ??
..har du verkligen alla bakomliggande fakta i det fallet?

Sa aldrig att det var pga hans organ. Dock så vet jag att något kom till användning efter hans bortgång. Fick aldrig reda på vad.

Sen lite info till Mark.

Läs igenom detta innan du kallar det mord att dra ut kontakten på en nära anhörig.

http://www.svls.se/cs-media-old/xyz/000001435.pdf

Verkar som du är inte så påläst inom sjukvården.

Den här tråden börjar spåra nu. Så åter back to topic.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Intressant diskussion.

Jag har själv för en längre tid sen anmält mig till donationsregistret och även fyllt i fältet 'forskning'.
Dock vill jag förtydliga att det med "forskning" inte menas att läkarstudenter och dylika använder ens kropp för undervisning.
Min kära granne som pluggar sista året till läkare förklarade detta för mig då jag nyfiket undrade, att om man vill (som jag då) donera sin kropp till sk 'studiemässig' undervisning måste man anmäla sig direkt till tex KS. Oftast är det läkare/sjuksköterskor som själva läst/jobbat där som donerar sina kroppar och som själva är insatta och anmält sig då man själv måste kontakta dem och dessutom även genomgå en interjuv för att bli beviljad.

Skulle det vara så att ens familj/anhöriga motsätter sig detta, gör dom inte detta alls, trots ens egna önskan om det.
Saken är den att man använder den avlidna kroppen under 4 månaders period och, tja skär ganska mycket i den under denna tid för att bland annnat visa hur muskelatur och anatomin är uppbyggd. Detta innebär att man som anhörig tvingas vänta i dessa 4 månader innan man kan begrava den avlidna kroppen, så därav respekten för de anhörigas önskan.

Så alla ni som fruktar att detta ska bli er kropps sista öde att ligga på en kall brits på KS pga att ni anmäler er till dontionsregistret, kan somna om lugnt.
Er oro är obefogad då det är en ganska lång process för att bli bevlijad att vara just en sådan studiemässig försöksperson.

Edit: Uppmanar alla att anmäla sig till donationsregistret, dock hyser jag respekt för dem som väljer att avstå.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
gjort för ca 2 år sen.. när man kunde kryssa i hud el va de va så valde jag bort det.. känns skumt bara.. och tänk om dom skulle ta ansiktet som dom gjort på nån i england.. :näsblod

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Till TS. (eviln)
Bra tråd den har ju redan resulterat i ett antal nya donatorer KANON :banana

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur kommer det sig då att anhöriga kan få valet att dra ut kontakten?

Talar utav erfarenhet. Då detta faktiskt hände med min morfar.
Var det mord? Upplys mig.

Anhöriga kan få valet att avsluta livsuppehållande åtgärder, typ respirator, om läkarna bedömt överlevnadschanserna som obefintliga och/eller patienten är hjärndöd.

I dom fallen som anhöriga får ta det beslutet så är det med andra ord inte frågan om huruvida morfar eller vem det nu är ska få leva eller inte. Det är en fråga om huruvida morfar ska få ligga hjärndöd i respirator till imorgon eller nästa månad.

Då är det heller inte frågan om mord då patienten inte har någon överlevnadschans i alla fall.

Som svensk sjukvård och deras personal fungerar så är det ingen risk att någon ska dra ur kontakten för dig om det finns ens en gnutta chans att du ska tillfriskna. Personligen skulle jag hellre se att dom använde mina organ till att rädda någons liv än att jag skulle ligga som en grönsak i respirator in i det sista och sen bränner man skiten.

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
Honda CBR 600 -97
Anmäld. Bara glad om jag kan hjälpa någon annan eftersom jag själv inte har någon nytta av min kropp när jag är död.

Tar dom mina hornhinnor eller dyl så ersätter de dem tydligen med proteser. Var lite orolig för det först. Är ju schysst att de anhöriga slipper glo ner på Frankensteins monster när dom säger hejdå :D

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Anmälde mig till donationsregistret för ett halvår sen ungefär. Kände att om jag går bort så ska självklart någon som är sjuk eller skadad få det organ de behöver :) dock så får de inte användas till medicinsk forskning.

Sen hoppas man ju självklart att nära och kära samt en själv kan få det man behöver om något skulle inträffa.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
även om jag inte donerar till det svenska folket så tog jag iaf. donationskortet efter att ögnat igenom denna tråd. :)

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Om du ärorolig för att folkommer att stjäla dina organ när du lever pågrund av att du anmält dig till donationsregistret så anmäl dig inte till donationsregistret.

Vem vet, någon kanske sliter mjälten ur dig på tunnelbanan...

-Suzuki-

Guest
Anmäld. Bara glad om jag kan hjälpa någon annan eftersom jag själv inte har någon nytta av min kropp när jag är död.

Tar dom mina hornhinnor eller dyl så ersätter de dem tydligen med proteser. Var lite orolig för det först. Är ju schysst att de anhöriga slipper glo ner på Frankensteins monster när dom säger hejdå :D

Ögonlocken sys igen innan begravningen, så att stirra in i dina ögon slipper de i vilket fall :tummenupp

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Sa aldrig att det var pga hans organ. Dock så vet jag att något kom till användning efter hans bortgång. Fick aldrig reda på vad.

Sen lite info till Mark.

Läs igenom detta innan du kallar det mord att dra ut kontakten på en nära anhörig.

http://www.svls.se/cs-media-old/xyz/000001435.pdf

Verkar som du är inte så påläst inom sjukvården.

Den här tråden börjar spåra nu. Så åter back to topic.

Helt ok alla måste ha rätt till sina åsikter, men tänker du tanken konsekvent om du skulle behöva ett organ - att du hellre säger nej och dör, för att personen som skulle vara donator inte är ok som donator enligt din definition...

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
De skulle ju kunna vända på lagstiftningen så att det krävs ett aktivt val för att inte donera. Tillgången på organ skulle öka. Det är ju få personer som har de lämpligaste organen som planerar att dö. Det borde vara en anledning att många inte valt att donera.

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tjo anmälan är klar dock undrar jag om man inte ska få nån typ av bricka eller något kort att ha i plånkan om de skulle behöva norpa nånting rätt fort?

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Signad och klar!
Donerar allt utom dicken, jag älskar den och ingen annan kille ska få känna glädjen av att ha den dinglandes mellan sina ben :)
Den e min min min och ska med mig till vart jag än åker i livet efter detta!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha