En liten Norgesväng våren 2009

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
ZX9R
Eftersom det är -21 grader ute nu finns inget annat att göra än surfa på datorn och då gärna reseberättelser. Samvetet säger att då måste även jag bidra med något så jag berättar väl lite om sommarens första av två, Norgetur.
Vi var tre stycken som hela vintern pratat om att ge oss ut på en kortare tur i Norge under någon långhelg på försommaren och kristi himmelsfärdshelgen passade alla perfekt med ledigt både torsdag och fredag. Tanken var att vi skulle sluta tidigt på onsdagen och komma iväg tidigt på eftermiddagen men Murphy ville säga sitt också...
P hämtade D's bakhjul hos däckkrängaren på väg från jobbet, monterade snabbt på hjulet och for ut i skogen för att köra in det nya däcket på grusväg, när han skulle vända så dog cykeln och vägra starta igen. Långt ut i skogen, ingen telefon, inga verktyg. Men P lyckades ändå hitta ett kabelbrott och få igång cykeln igen. Efter att ha kommit hem igen och gjort en riktig reparation fungerade inte bromslyset...

Nåväl, med en sådan början kan det bara bli bättre! Vi lämnade Falun straxt efter 18 och hann inte längre än till Björbo innan vi höll på att svälta ihjäl. Blev ett snabbt stopp på pizzerian där innan vi letade upp lite grusvägar och sladdade genom byar som gud glömt för länge sedan och någonstans utanför Torsby slog vi upp tälten vid en älv. 7-8 gånger åkte det förbi en risig bullrande v8 pickup där vi tyckte oss skymta gevärsställ i bakrutan, fick lite 'den sista färden' känsla av det hela. blev inte bättre av ett utdraget skrik som hördes över älven när det blivit riktigt mörkt. Lyckades dock somna även om jag vaknade några gånger av att pickup'n åkte förbi på vägen.

Torsdag morgon såg ut att bjuda på regn så vi packade snabbt ihop tälten och fick i oss frukosten på nolltid, kyligt var det också. I Torsby tankade vi och svängde mot Norge och Kongsvinger. Ganska tråkiga vägar även om det gick att hålla farten uppe. Nästan ingen trafik så man kunde parkera mitt i korsningen utan problem... P passade på att studera växtligheten i diket.

Efter det korta stoppet for vi vidare och ännu hade inte vägarna fått den kurvighet som vi väntade på. Väl framme i Kongsvinger hade det blivit lite varmare och kartläsningen kombinerades med lite fika på en jättevacker rastplats:)

Vi hade all mat med oss och det enda vi behövde handla var en chipspåse och en brödbit. Matpriserna är inte roliga, och snus o cigarettpriserna är löjliga.
Målet med resan var att komma till Lysebotn och på vägen dit besöka Drammenspiralen. Dessutom var tanken att åka på småvägar så mycket som möjligt. Det blev inte riktigt så utan vi hamnade på E6 mot Oslo men där lyckades GPS'n hitta alla bakgator så vi fick en rejäl åktur genom stan innan vi kom ut på E18 mot drammen. Väl där lyckades vi svänga fel i en rondell och hamnade i en låång tunnel med en ännu längre vajerväg på andra sidan. När vi äntligen lyckades svänga var vi ett par mil utanför Drammen...

Men det gjorde inte så mycket för nu hade solen kommit och P&D fick kämpa av sig regnställen.

Det tog inte lång stund innan vi hittade rätt och vi for upp i spiralen.
En mycket märklig tunnel som går i en spiral uppåt, jag tror man åker 11 varv innan man kommer ut igen, hela tiden med samma radie och lutning. Kändes verkligen skumt och helt omöjligt att hålla räkningen på hur många varv man kört... Helt klart den längsta kurva jag provat.

Här är rakan in i berget innan själva spiralen börjar, lyckades inte ta några bilder i kurvan.

Väl uppe på Drammenberget lagade vi lunch på kanten med utsikt över stan. Blev tid över för en liten lunchvila också i solen innan vi fortsatte.

Pigga och mätta fortsatte vi mot väster, på kartan hade vi hittat en trevlig väg som vi skulle försöka hitta i verkligheten också, siktade mot Rjukan och for iväg.

Nu började vägarna bli lite roligare, upp och ner och inga raksträckor.

Till slut hittade vi en väg som skulle kunna vara den vi letade efter. liten och smal var den och gick åt rätt håll.

När asfalten tog slut fortsatte det en grusväg, precis som vi trott.
Den där skylten med något som ser ut som ett T kom vi fram till att det inte betydde samma sak i Norge som i Sverige... Enligt kartan skulle vi komma ut igen på andra sidan fjället... så vi fortsatte.

Här kommer P tillbaka efter att ha provat en stickväg... Naturligtvis slutade det hela med att vi fick åka hela vägen tillbaka ut på stora vägen!

Vi fortsatte efter stora vägen mot Rjukan och det gjorde inget, det blev otroligt vackert och en ganska skön väg efter vattnet. Blev en ny kaffepaus på en vacker rastplats i solen.

Efter att ha passerat Rjukan som var varmt, grönt och skönt kom vi upp på höglandet.

Alla färger försvann, kvar blev bara brunt, grått och vitt. Värmen försvann och jag fick för första gången frågan 'har du inga värmehandtag?'
I samband med att denna bild togs flyttade vi över alla kläder från packningen till att förvaras på kroppen. Dessutom började det att duggregna.

Efter vad som kändes som en evighet kom vi ner i skogen igen och världen fick tillbaka sina färger igen. Men ingen värme, bara duggregn.
Helt plötsligt och utan förvarning dök en serpentinsväng upp, resans första, och naturligtvis blev det ett stopp där.

Utsikten var fantastisk med en liten by nere i dalen, eftersom det började bli ganska sent och vi var lite slitna bestämde vi oss för campingplatsen vi kunde se inne i byn.

När vi till slut hittat dit insåg vi att byn hade det passande namnet Dalen.
Tälten restes snabbt och en brakmiddag dukades upp.

Hästkorv och whiskey. Förmodligen något mer också eftersom köket är uppackat, potatismos kanske?
Ingen riktig värme på kvällen och riktigt kallt på natten.

Djädrans vad text det blev... fortsättning följer straxt.

Last edited:

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
ZX9R
Del 2

Fredagen vaknade jag tidigt och var tvungen att springa iväg till dasset. När tältet öppnades kunde jaf förvånat konstatera att alla bergen som synts runt oss igårkväll nu var försvunna. Där de varit fanns nu bara ett grått ingenting. Såg ut som om världen hade gått under och det enda som överlevt var den lilla plätten som campingen låg på.

Det föll ett lätt morgonregn och det enda stället där vi kunde äta frukost under tak, det var en otroligt liten lekstuga. Campingvärden var morgontrött och hade ännu inte låst upp 'matsalen'.

Nu hade bergen börjat komma tillbaka och förvånat kunde vi se en lastbil en bra bit upp på berget, såg ut att vara en trevlig väg!
Tälten revs, skakades av lite, och under ett litet tak kunde vi klä på oss torra.
Tankat hade vi gjort kvällen före när vi letade efter campingen så med gott samvete for vi förbi macken igen. Vad vi inte visste då var att vi inte skulle se någon mer mack förrän sent på kvällen...

Kartan hade idag visat en riktigt spännande väg över fjället så 2 km efter campingen svängde vi vänster...
Hittade på rätt väg vi skulle ta, smal och kurvig och riktigt rolig. Vi såg fram mot äventyret där vägen blev streckad(Grusväg alltså). kom i kapp en rostig gammal pickup som inte ville bli omkörd, jösses vilken fart han satte upp!

Plötsligt slutade vägen i en enorm grusparkering, i andra änden fortsatte två små grusvägar. Efter att ha studerat kartan ett tag valde vi den som såg mest rätt ut. Riktigt rolig var den!

Fantastiskt vackert var det också!

Hur kul som helst, med lagom löst grus överst så man kunde köra med breda uppställ i kurvorna och spruta grus långt ut i naturen.
Kanske inte så moget men kul...

Men säg den glädje som varar...
200 meter senare slutar vägen med en garage länga!
Mitt ute i ingenstans!
Måste ha varit den andra vägen vid parkeringen...

D på väg tillbaka efter att ha dubbelkollat att det inte går någon som helst farbar väg bakom garagen...

Nå, vi får ju i alla fall åka den roliga vägen åt andra hållet och förvånas över spåren som några dårar på hoj har lämnat efter sig på vägen, märkligt att vi inte såg till dom dårarna...

Vid parkeringen stannar vi till och ser nu en mossbeväxt träskylt som pekar dit vi kom ifrån. det står något om återvändsväg på den.
Vi drar iväg efter den andra vägen stället.

Den är också ganska trevlig, men vi har ändå onda aningar, efter varje stuga vi passerar blir vägen sämre. Gräs växer i mittremsan, och den blir gropig och i riktigt dåligt skick.

När vi plötsligt hittar en människa är det bara att krypa till korset oc fråga om vi verkligen är på rätt väg...
Det är nu vi får veta att de streckade vägarna är vandringsleder...
Även vi börjar bli ganska duktiga på att vända vid det här laget är vägen så smal och i så dåligt skick att det kräver en hel del arbete den här gången.

På väg tillbaka igen, det blev många vägar vi fick åka två gånger denna resa...

Klockan har blivit så mycket att det blev lunchpaus ute i skogen innan vi fortsatte. Trots den inte helt lyckade kartläsningen under resan så gav vi inte upp utan när vi kommit ut på huvudvägen igen så försökte vi gena lite igen, hamnade på något som måste ha varit norges absolut sämsta väg och för första gången kändes det tokfel med landsvägsmaskin. skulle ha behövt mer fjädringsväg... Efter ett tag kom vi ut på samma huvudväg som vi svängt av.
Någon mil senare kom vi tillbaka till korsningen 2 km från campingen där vi svängt vänster. Vi hade åkt 150 km och kommit 2 km...
Utan att tveka svängde vi höger denna gång.

En vacker gammal bro behövde smaka gummi...

Nu blev det ett till sådant där påklädningsstopp där packningen rensas från kläder...
Raka spåret mot Lysebotn nu och inga fler försök till genvägar.

Vi tyckte det var ganska kallt men det blev snart värre...

Skulle ha varit trevligt med något varmt nu.

Det var iallafall plusgrader, visserligen bara 3 men ändå plus. Började bli ordentligt trött på tjatet om handtagsvärme nu...

Men rätt var det var så bar det iväg neråt igen, varmt, grönt och skönt.

Mötte ett par hojåkare, såg inte så många den helgen.
D berättade att hennes bensinlampa lyst länge nu...
P berättade att hans bensinlampa nyss tänts...
Jag som åker japanskt har naturligtvis mycket kvar(nåja)

Vägen slingrar sig uppåt igen.
Riktigt trevlig väg faktiskt, men lite kallt...
Dessutom har min bensinmätare börjat sitt fria fall...

Någonstans på vägen där nere kan den skarpögde se både P och D.
Mötte nyss en herre som promenerade med en bensindunk...
Om det inte finns en mack nere i byn då får jag åka tillbaka och köpa någonstans bestämmer vi. Hoppas byn kommer snart...

Plötsligt dyker detta hus upp!
Från balkongen kan man se ner till Lysebotn men inte sjutton ser vi någon mack där heller!
Frågar en norrman om råd, nix säger han, finns icke noen mack där.
Sista färjan har dessutom gått för flera timmar sedan...
Och det går inga färjor på lördagar!
Och att det är 8 mil bakåt till nästa mack...
Hittar ett anslag med färjetider från förra året, där står att det går en färja om 20 minuter...

Hur lång tid det tar att ta sig nerför den här vägen vete sjutton men det tog inte många minuter!
I andra svängen får jag vrida på reserven. så hela den underbara vägen sitter jag och funderar om jag verkligen klarar 8 mil på reserven, eller hur sjutton ska vi bära oss åt?

När vi kommer ner står det två bilar i färjekön och ett samtal till färjekapten garanterar oss plats ombord och vi får veta att de är 30 minuter sena.

Aldrig har jag blivit så glad över en färja!
Väl ombord löser vi biljett till närmaste mack, fast biljettsäljaren påstår att det är 2 mil från färjeläget men det känns hanterbart på nå vis.

I värmen inne i färjan dåsar man till och har alls ingen lust att gå ut igen.

När vi åkt av färjan programeras GPS'n att visa närmaste väg till macken och vi far iväg efter en riktigt stor och fin väg och allt känns bra.

Plötsligt vill GPS'n att vi ska svänga av den stora fina vägen nästan av motorvägsstandard och in på en pytteliten väg. Ett snabbt rådslag och vi bestämmer oss för att lita på den.
Det blir en vacker resa genom små fina byar efter kusten, en kurvig rolig väg och att vi dessutom genar är bara en bonus.
Efter 35 km kommer vi återigen upp på 'nästan motorvägen' ungefär 10 km från där vi svängde av den...

Snart dyker dock den efterlängtade macken upp. Både P och D får i mer bensin än deras tankar ska rymma och jag hade säkert 2 liter kvar.

Åker söderut på E39 och hittar en camping där vi somnar efter att ha gottat i oss en påse chips till häpnadsväckande pris.

Fortsättning följer

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
ZX9R
Del 3

Lördagen kommer med riktigt humana temperaturer och inget regn i sikte.
Eftersom vi betat av huvudmålet nu och i princip var på väg hemåt så hade vi ingen aning om vart vi skulle.
Vi fortsatte med E39 söderut men redan efter någon kilometer svängde vi av på RV45. En riktigt trevlig väg var det, kanske den vackraste vi åkt hittills.

Helt meningslöst med foton egentligen.
Det var så vackert att man höll på att köra i diket helt enkelt, åsså det fantastiska vädret, tur att det var mycket lite trafik.

I Svartevatn svängde vi söderut på väg 468 och alldeles därefter kommer det en liten glass&suovenirkiosk, man går in i den lilla, lilla butiken och går lite längre in genom ett litet rum och kommer ut i ett jättelikt bergsrum med glasvägg åt söder. Faktiskt värt att stanna en stund även om vi inte gjorde av med ett öre.

Vägen fortsätter att vara magisk och det blir ett fikastopp.

Ytterligare en onödig bild, fantastisk natur och riktigt varmt, men det syns inte.

När väg 468 tar slut och övergår i RV42 är det slut på det roliga.

Kartan studeras men jag har sett vad jag behöver, finns bara en väg om vi ska hinna till jobben på måndag morgon, så jag kan vila lite i gräset istället.

Det blir RV42 österut tills vi kommer fram till RV41 som vi följer norrut för att den är grönmarkerad. Tråkig väg och tråkig natur och inget inspirerande överhuvudtaget.
Eftermiddagen börjar ta slut när vi stannar på en rastplats för att fundera vad vi ska göra nu, vi börjar allihopa bli trötta och det kanske är dags att hitta någonstans att sova. Fast borde knäcka några mil hemåt för att söndagen inte ska bli alltför jobbig.

När vi då på andra sidan vägen ser en skylt med 'Dalen 52' då är saken klar trots att det är åt helt fel håll. Men vi vet ju att det finns en skön camping och vacker natur och vi har dessutom åkt en stor del av vägen två gånger redan!

Bara efter någon kilometer börjar vägen svänga och när vi kommer ut på den väg vi redan provat då börjar det undan på allvar. Jag blir lite förvånad första gången tårna går i asfalten men vänjer mig snart. Otroligt hur mycket enklare det är att ta serpentinerna nu jämfört med för ett par dagar sedan!

Campingvärden blev glad över att se oss igen och lovade öppna mathuset tidigare denna gång. När tälten var resta blev P utsedd till kock medans jag och D åkte till macken för att köpa öl.
HA, vi blev utskrattade i båda mackarna, tydligen får man inte köpa öl på lördagskvällarna och absolut inte på en mack.
Nåja, fick räcka med whiskeyn då, och en promenad efter en naturstig runt campingen, studerade en bäver som pysslade med sitt hus.

Söndag morgon var det ingen som hade lust att ta sig ur sovsäcken...
Vi hade åkt runt 35 mil om dagen och då körde vi från morgon till kväll, ja till vi inte orkade mer helt enkelt. Nu var det söndag morgon och vi hade 65 mil hem. Vem vill gå upp till en sådan skitdag?

Här är de tappra tre.
Från vänster är det jag, i mitten D och till höger P.
Av någon underlig anledning är bilden tagen 07:29 och vi kom inte iväg förrän en bra bit efter 10.
24 maj var det iallafall.
De första milen var ganska ok, speciellt vägen upp ur dalen sedan var det motorväg som gällde. Vi lärde oss alla många nya sittställningar, om la upp benen på krashpuckarna, sköt fram skrevet så långt fram mot tanken det gick och lutade mig bakåt mot sovsäcken så såg jag nog ut som värsta chopperåkaren men det var bekvämt ända tills jag fick sendrag i vaden.
Ett stopp utanför oslo med soppa och pasta blev det innan vi jagade vidare.
Rädslan för den norska polisen hade försvunnit och tempot var raskt, i sista kurvan före svenska gränsen hade en fårskock parkerat. Inget möte tack o lov och fåren orkade inte springa därifrån så det gick bra, lite hög puls bara.

Utprovningen av nya sittställningar fortsatte, och i Borlänge utanför kupolen gjorde P ett sista försök att ta en genväg, jag och D väntade på Max när han så småningom hittade dit.
Vid 8 tiden låste jag upp dörren hemma och kände mig ganska mosig men otroligt nöjd.

Hoppas någon orkat läsa allt och haft lite nöje av det!
//B

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Hoj
BMW R1200R -11
Härlig läsning! Jag drömmer själv om att köra runt i Norge, kanske ända upp till Nordkapp, snart.

_rills_

Guest
Trevligt att läsa om norgeresor. Var själv på en korttur i norge förra sommaren kanske man borde skriva om :D

sodafyrer

sodafyrer
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
1997 honda cbr 1000f
Har länge funderat på Norge. Efter denna trevliga läsning så ska jag bara dit!

GasLars

www.hmck.se
Gick med
17 Dec 2005
Hoj
R1 -13. wr250f -15
Norge

:tummenupp
Så nära och så fantastiskt bra:D

Nu är det bara 24 veckor kvar till Norge semestern:banana

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag var själv där med dottern och körde runt på försommarn... Helt fantastiskt! Dessvärre har laptopen med alla bilder lagt av. :(

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
ZX9R
Kör väl andra resan på en gång...

Sitter och väntar på att kvällens dåligheter ska börja så jag klämmer i med sommarens andra resa när jag ändå har inspiration...

Peter hade lyssnat och sett våra bilder från första resan och fått norgefeber, och jag hade lovat att hälsa på min morbror en bit norr om Trondheim, så det blev en sväng till.
Vi tittade på kartan och la upp en runda som verkade trevlig.

En tanke den här resan var att bara åka vägarna en gång, alltså inte behöva vända överallt...

Peter kör en Intruder 1400 som kanske inte är den bästa hojen för en sådan här resa, största bristen är nog den lilla tanken. Det var inte många bensinmackar vi inte stannade på...
Nåväl, Fredagen den 24 Juli kom vi iväg, inte så tidigt som vi tänkt men ändå vid lunchtid. Solen sken och allt såg bra ut.

I Mora stannade vi för en kopp kaffe och matinköp.
I Sälen första tankningen och en otroligt torr och trist hamburgare i centrumhuset innan vi fortsatte över fjället, Trysil passerades och färden fortsatte mot Hamar. Nu började det mörkna rejält fast det bara var eftermiddag...

Regnställen åkte på och snart började det regna. Och som det regnade.När vi passerade Elverum var det absolut kolsvart, gatubelysningen tänd fast klockan inte kan ha varit mer än 4... Höll på att blåsa ner i diket när en långtradare skickade några kubik vatten på mig. Har aldrig varit med om ett sådant regn. Som tur var såg det lite ljusare ut åt det hållet vi var på väg så vi fortsatte.Straxt utanför Hamar upphörde regnet helt och vi siktade mot en camping jag hittat på internet, den skulle ligga nere vid stranden och borde varit lätt att hitta. Till slut var vi tvingade att fråga efter vägen och någon camping hade de inte hört talas om... Tro inte på allt du läser på internet!

Vi fick dock lov att slå upp tältet bakom marinan.

Men det gick visst bra ändå om man frågade...

Alldeles bakom tältet växte höga buskar och gick man genom dem så var det 10 meter till duscharna och 15 meter till baren.
Mycket trevliga och söta servitriser jobbade där om någon undrar.

Folk brukar vara så rädda för den norska polisen, men jag tycker inte de ser så farliga ut...

Under natten drog regnvädret vi passerat i Elverum över tältet men vi höll oss torra.

Lördag morgon regnade det fortfarande lite så vi bestämde att åka en bit före frukost, hittar till slut rastbord med tak och då slutar det naturligtvis regna...
Fortsätter västerut över E6 och på småvägar kommer vi ut på E16.

Nu åkte regnkläderna av för nu var det riktigt varmt och skönt.

Jag trodde ju att en väg som heter E16 ska var bred, rak och skittrökig. Det var samma standard på den som en svensk byväg, men mycket fler djur.
Kunde redan nu se att Peter tog sig genom kurvorna snyggare och snabbare än när vi startade och han hade inga som helst problem att hålla ett tempo som räckte åt mig.

Sedan brakade vägen upp över ett fjäll och var en riktig höjdarväg, dagen överraskning helt enkelt.

Lunchpaus vid en liten bäck var uppbyggande.

Vi trodde att efter en väg som E16 finns det mackar hela tiden, så var det ju inte, och när vi kom ner från fjället hittade vi den här.

Från det håll vi kom ifrån var det ingen sådan varning... spelade iof inte så stor roll då vi ändå tankade så fort vi såg en mack.

Nu fortsatte vi mot en av världens längsta biltunnlar, Laerdalstunneln. Men vem vill åka 25 km tunnel? Inte vi så vi tog den gamla vägen över fjället istället.

En höjdarväg, riktigt spännande och Peter fick jobba en hel del för att baxa runt Intrudern...

Massor med djur var det på vägen upp, kossor får och getter.

Och inte flyttade dom sig heller...
Här är det dags för en varning. Avfall från korna, så kallad koskit, ligger i högar på vägen och när man stannar måste man se sig för. Jag råkade sätta foten i en färsk hög och foten gled iväg. Var alldeles för nära att dyka omkull för att det ska vara roligt :)
Dessutom besvärligt att göra rent stöveln.

Vägräcken verkar vara en bristvara...

Till slut kom ner mot Vangen, var ganska mycket trafik sista biten men vi blev förbisläppta av de flesta, det var lite trickigt att köra om annars.

Vi åkte ut på E16 igen som nu var stor, bred och tråkig.
For igen ett par riktigt långa tunnlar, tror den ena var 11 km.
Känns som man aldrig ska komma ut, man bara sitter och noterar att km märkena passerar utan att man märker någon skillnad.

Efter att vi kommit ut ur dan andra tunneln svänger vi upp på en liten väg mot Stalheims hotell. Väl framme traskar vi genom det fina hotellets vestibul och matsal ut på baksidan.

OJ, vad läckert!

Fortsätter sedan den lilla vägen

Det här ska tydligen vara norges brantaste väg. Det är inte långt mellan svängarna och den är enkelriktad neråt numera. Tur är väl det för jag hade inte velat möta en buss här.
Nere igen så kommer man fram precis vid infarten till 11 km tunneln...

Vi fortsätter E16 en bit till Vinja där vi svänger norrut på väg 13.
Hittar en camping där det kostar oss 200 Nok att sova i tält eller 250 Nok att hyra en stuga.

Det var inget svårt val...

Fortsättning kommer imorrn

MikkE

Guest
Fan så kul. Jag bodde några månader söder om Ålesund (Gjerdsvika, Sande kommun) som ni åkt förbi. Landskapet är helt enkelt underbart! Hoppas jag själv får göra en resa i Norge någongång.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Skön reseskildring och fina bilder! Var en trevlig aftonläsning! Jag har inte enst tänkt på att påsken är en perfekt tid att köra en runda mini-touring!

32302009759361c0f.jpg

Denna bild påminner mig lite om min körning i himalayas, även ett och annat skiljde sig såklart.

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
ZX9R
Tack för snälla kommentarer!
Påsken kan säkert vara kul för en minitouring men då lär man klä på sig tror jag, första turen var under Kristi himmelfärdshelgen, alltså sista helgen i maj.
Kul att bli jämförd med indientouring ;-)

Söndag morgon gav vi oss iväg norrut på väg 13 mot Vagnsnes. Ingen av oss hade tittat på kartan utan vi trodde det bara skulle bli en halvtrist transportsträcka upp till färjan men vad fel vi hade då!
Bara några kilometer efter campingen började klättringen upp på kalfjället.

Uppe på fjället låg det en hel del snö kvar fast det var i slutet på juli. Träffade också på ett gäng kossor som blockerade vägen och vägrade släppa förbi oss utan vi fick snällt vänta tills de behagade släppa förbi oss-

Så småningom åkte vi genom en kort tunnel och på andra sidan var landskapet helt försvunnet i dimman.

Jag parkerade på kanten och vi tittade runt lite, läste på någon infotavla och när jag vände mig om mot hojen så hade molnen blåst bort och jag insåg att bakom hojen var det ett stup som inte var att leka med... Min höjdskräck slog till med full kraft och jag var rejält svettig efter att ha hämtat ut hojen till ett säkrare område...
Blev hursomhelst en trevlig nedfart och sista biten till färjeläget gick på en smal väg alldeles i fjordkanten.

Fick vänta 45 minuter innan rätt färja kom.

Första färjan av ganska många, blev snabbt rutin att åka på av färjor...

Vi kom nu upp på väg 55 som skulle leda oss förbi Lustrefjorden och Jotunheimen. En mycket vacker och trevlig väg som jag starkt rekommenderar!

Kolla längden på plogpinnarna!
Hit upp ska jag för att vandra nästa sommar...
Vägen upp till Galdhöpiggen hoppade vi över pga Intruderns lilla tank men det ska annars vara en given omväg.
Flåklypa passerades utan att vi såg någon spektakulär GP räcer... och i Lom svängde vi mot Geiranger.

När man åker så här upp och ner mellan dalar och toppar så upplever man alla årstider på bara några minuter. Ena stunden flödande sommarvärme och 15 minuter senare är det knappt plusgrader och ingen växtlighet och snö i dikena. Fascinerande.

Rätt som det var så var det dags att svänga mot Dalsnibba. Kostade 50 Nok per mc för att åka upp på en grusväg helt utan några räcken. Perfekt för min höjdskräck! Dessutom hamnade vi bakom en svartrykande Tjeckisk buss, Peter drog förbi bussen på den smala krokiga grusvägen utan att tveka och jag kunde ju inte vara sämre... Fy f*n vad läskigt det var, märkligt för hade det inte varit för stupet vid vägkanten hade jag inte ens kommit ihåg omkörningen efteråt.

Vi trodde att molnen höll på att lägga sig över utsikten men när vi pratade med killen i vykortsbutiken sa han att det varit noll utsikt hela dagen men för någon minut sedan öppnade sig molnen, snacka om att vara på rätt plats vid rätt tid.

På vägen ner mot Geiranger och på vägen upp på andra sidan visade Peter att en Intruder är en fantastisk kurvmaskin. Gick gick undan är väl det minsta man kan säga och riktigt roligt var det.

Blev ett kort stopp för att titta tillbaka mot Geiranger innan vi fortsatte en liten bit till och stannade på en camping. Ingen hytte denna gång då de var uthyrda, men det var varmt och inget regn i sikte så vi var nöjda ändå.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Tack för snälla kommentarer!
Påsken kan säkert vara kul för en minitouring men då lär man klä på sig tror jag, första turen var under Kristi himmelfärdshelgen, alltså sista helgen i maj.
Shit, hur fan drog jag en koppling mellan Kristi himmelsfärds dag och påsk... :jisses Antagligen för att det såg ut att vara rätt så kallt på många av dina bilder. Men det har med altituden att göra antar jag.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Mycket trevlig läsning!

Gjorde en norgetripp 1996, och det lockar lite att göra om det när man ser såna här bilder.

Scoobasickan

Medlem
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
Honda cb Kaffeisch
Ja jä*lr ja vad sugen jag blev på att sno ihop en norgetripp i sommar!
Härlig läsning:tummenupp
När jag och tjejen var på vår norgetripp 07 (som egentligen förtjänar en reseskildring) var vi också i Dalen å jag kan intyga att serpentinen ner dit är riktigt.... ja, serpentinig... som bilden visar

Bifogat

• DSC00165.jpg
    DSC00165.jpg
    256.2 KB · Visningar: 101
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha