En liten, sur, Crescent Compact?

yesset

Sir Arti
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Utanför Gbg
Hej!

En Crescent compact, 2-växlad handväxel (modell 1248?) införskaffades för någon vecka sedan. Kanonfint skick! Jag som inte kan meka ville lära mig, problemet är bara att pappa är i USA för tillfället och kan inte hjälpa mig.

Problemet:

Den startar efter 5 miljoner kickar eller om man rullar igång den i en fet nerförsbacke. Då ryker den massa vit rök, men stannar så fort man slutar varva motorn. Den dör också nästan när man gasar full gas. Den har ställbart munstycke och har stått stilla nåt år eller två innan jag köpte den. Jag antar att jag bör göra rent förgasaren, men är inte det krångligt för någon som aldrig gjort det förr? Vad kan det mer vara för fel? Nytt luftfilter? Tändstift (ser riktigt skabbigt ut)? Tomgången fel inställd? Antar att den får för lite bensin eller nåt... Den blir liksom "sur". Kanske göra rent filtret i bensinkranen/köpa nytt? Ska man kanske prova trycka in flödarknappen för att "rensa"? :confused:

Kan bensinen vara blandad med för mycket olja kanske? Jag funderar på att tömma tanken (som är i ramen) men vart sitter pluggen på den?? Hittar liksom ingen skruv?

Jag behöver alla tips jag kan få, och gärna hur jag skall gå tillväga som nybörjare :) Eller bra länkar till sådant. Första veteranmoppen i min ägo! HJÄLP!!! :Bugar
 
Bensinen är antagligen gammal om du inte tankat på ny innan du försökte starta den, så se till att byta. finns det ingen tanktömning så kan du ju alltid slanga ur den gamla soppan, eller helt enkelt vända moppen upp och ner:D Sen så är det väl tändstiftbyte, fräsch bensin och förgasarrengöring/inställning som gäller. Montera av förgasaren, plocka ur trotteln (cylindern som sitter uppe i förgasaren, under ett lock) skruva ur alla munstycken och plocka av flottören (ser ut som en liten flytboj eller nåt, antingen av plast eller någon variant av skumgummi. sitter nere i koppen och är ofta fastsatt med en lite pin) och släng ner allt utom flottören i ett bad med etanol. borsta ur munstyckena med en sån där liten "mellantändernatandborste" och borsta eller blås rent övriga delar och gångar i förgasaren efter bästa förmåga och montera sen ihop allt igen. Där finns inte så mycket rörliga delar och de passar hur som helst bara på ett sätt så det är ganska svårt att tappa bort sig. Lycka till:tummenupp


Visst, moppe. Men man får väl ändå skilja på veteranmopeder och tillhörande mektips och "Hej, var hittar jag bästa trimmet och fetaste stylingen till min splitt nya moppe?? ska man satsa på 80cc eller räcker det med trimrör??". Det är skillnad på moppefucko och moppefantast:fakta Har ju varit lite blandade mopeddiskussioner här på forumet, johansson har ju bland annat pratat lite om sin gamla veteranare och GuW trimmade väl nån jawa för ett tag sen... Så var inte alltför snabb med att hänvisa till moppesidor;)
 
Last edited:
töm tanken och förgasaren på gammal bensin den verkar vatttenskadad eftersom det kommer vit rök samt byta stift gör detta först och testa
 
bensinen tömer du via bensin kranen lössa denna om du kan, lossa soppa slangen från förgasaren o bara töm, blanda separet 2-4 % olja i en separet behållare sen o fyll på e det ok i tanken. och byt stiftet, gör even ren förgasaren,munstycken ,nål mm, och luft filtret, byt olja i motorn då du en då håller på OM du har till gånt till tryck luft så kan du rensa hela tanken via att tryck sätta denna med detta men du MÅSTE då lossa bensin kranen, :tummenupp

eller vänta på pappa eller nogon annan som kan meka men denna det e väll en sax motor på dena om ja minns minns bara att dessa blev ramsena ps allt trimm mm (ramen) :rolleyes:

men lycka till

//Robin
 
Last edited:
Om mopeden skulle ha för mycket olja skulle inte röken bli vit utan extremt blå, ryka en hel del och gå väldigt trött :) Så antingen är det gammal bensin, för lite olja i bensinen eller att det kommit in vatten i tanken.

Alla har i praktiken sagt svaren på hur man rättar till detta så jag antar att jag väntar och ser om det löser sig :tummenupp Förövrigt förlorar du inget på att byta tändstift och bensin (förutom lite pengar), det är bara bra att han kan tända riktigt och får riktigt med vätska som går att tända :tummenupp Glöm för tusan inte att blanda i 2-taktsolja i den nya bensinen.
 
ursäkta att jag finns till . ska radera tråden så du slipper se den .

Det är lugnt, var inte meningen att skälla på dig. Tänkte bara att det kanske är lite dumt att göra någon negativt inställd till att bevara en fin gammal kultig tvåhjuling?:)
 
Det är lugnt, var inte meningen att skälla på dig. Tänkte bara att det kanske är lite dumt att göra någon negativt inställd till att bevara en fin gammal kultig tvåhjuling?:)

Hehe drar man till moppenet: eyyy släng på Rieju Drac-framgaffel, bort med lamporna å styret ska vara lågt å höj den bak med MT5-fjädrar å släng på ett ormbo från en piaggio ciao :tungan Så ska du ha blinkande tändhatt och neon undertill och färga den rosa med plyschsadel :gnissla
 
Hehe drar man till moppenet: eyyy släng på Rieju Drac-framgaffel, bort med lamporna å styret ska vara lågt å höj den bak med MT5-fjädrar å släng på ett ormbo från en piaggio ciao :tungan Så ska du ha blinkande tändhatt och neon undertill och färga den rosa med plyschsadel :gnissla

Jepp, och sen gör den minst 120 uppmätt fart med ett satans acc, drar lätt riktiga motorcyklar upp till toppfart!:yoparty :fyllisar :banana :brinnerup :tummenupp

...

:rolleyes:
 
Hehe drar man till moppenet: eyyy släng på Rieju Drac-framgaffel, bort med lamporna å styret ska vara lågt å höj den bak med MT5-fjädrar å släng på ett ormbo från en piaggio ciao :tungan Så ska du ha blinkande tändhatt och neon undertill och färga den rosa med plyschsadel :gnissla

haha måste bara posta en bild på min polare's dakota..
drac framgaffel, drac motor.. bilden är några månader gammal så nu har han sadel på den också, samt en inställd förgasare så den toppar ca 120 km/h :yoparty

DSC00863%20(Small).JPG
 
Jepp, och sen gör den minst 120 uppmätt fart med ett satans acc, drar lätt riktiga motorcyklar upp till toppfart!:yoparty :fyllisar :banana :brinnerup :tummenupp

...

:rolleyes:

Rätta takter :D Fast man får lägga till: drar lätt riktiga motorcyklar upp till toppfart på bakhjulet!: :tungan

haha måste bara posta en bild på min polare's dakota..
drac framgaffel, drac motor.. bilden är några månader gammal så nu har han sadel på den också, samt en inställd förgasare så den toppar ca 120 km/h :yoparty

DSC00863%20(Small).JPG

Hehe där ser man :yoparty Men håller ramen för 120 blås? :gnissla
 
Jag hjälpte min bror att göra i ordning en Compact till hans dotter.
Blev ganska bra.
Originalrenovering.
Vi passade dock på att trimma lite.
Jag tyckte att motorn gick bra efter lite filning och planing.
Toppade sisådär 50-55 med trevlig motorkarraktär.

Brodern "mindes" dock att hans moppe (på sjuttitalet) gjorde "minst 90!!11one".
Filade lite till, planade ytterligare, borrade förgasaren och beställde större framdrev.
Nu går den inte alls.

BTW:
Öppna aldrig någonsin växellådan på en gammal Sachsmotor.
Gråten var nära innan allt passade igen.
 
Jag hjälpte min bror att göra i ordning en Compact till hans dotter.
Blev ganska bra.
Originalrenovering.
Vi passade dock på att trimma lite.
Jag tyckte att motorn gick bra efter lite filning och planing.
Toppade sisådär 50-55 med trevlig motorkarraktär.

Brodern "mindes" dock att hans moppe (på sjuttitalet) gjorde "minst 90!!11one".
Filade lite till, planade ytterligare, borrade förgasaren och beställde större framdrev.
Nu går den inte alls.

BTW:
Öppna aldrig någonsin växellådan på en gammal Sachsmotor.
Gråten var nära innan allt passade igen.

Hmmm :rolleyes: Minnen från några sådana:D
 
Hmmm :rolleyes: Minnen från några sådana:D

En kamrat har snöat in på veteranmoppar, speciellt allt från Nymans, dvs. Sachs.
Har sett ett par växellådor det senaste året :D

Lite kul är det att öppna en sån, har inte varit rätt grejor i nån gång, alltid nån tätning eller shims eller nåt som är fel :)

Edit: hade en alldeles NY bärnstensfärgad Compact, Absolut ballaste moppen som funnits
 
BTW:
Öppna aldrig någonsin växellådan på en gammal Sachsmotor.
Gråten var nära innan allt passade igen.

Såna plockar man väl ihop i sömnen:D. I alla fall 2, 3 och 4-växlade gick att plocka ihop med förbundna ögon när det begav sig i forntiden. Nåt som var lite lustigt på äldre Sachar var att lamellerna hade äkta kork som friktionsmaterial. Runda hål utstansade där korkskivor (direkt från vinkorken?) satt ipressade.

/Ingvar
 
BTW:
Öppna aldrig någonsin växellådan på en gammal Sachsmotor.
Gråten var nära innan allt passade igen.


Ja det var väl 22 år sen jag rev isär min compact och känner igen det där.

De små lösa rullarna till en någon axellagring pillades på plats men sen var det stört omöjligt att få ihop motorhalvorna.
Det finns nämligen EN liknande rulle som är liiiiite större som ska sitta som distans någon annanstans, förväxlar man dessa får man problem.....
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top