En liten, sur, Crescent Compact?

Nållagrerna höll man ihop med kullagerfett sen var det bara att smacka ihop skiten :)

Apapap!

En löpsnara av sytråd!
När man har trätt på blockhalvan så att den låser lagret drar man ut snaran.

Fast det funkar att klistra rullarna med fett också, jag har gjort även så.

Tack tack för alla bra svar!

Nu kommer en riktigt dum fråga säkert. Men hur tar man loss bensinkranen? Finns det några knep eller är det bara att "rycka"? Väntar på lite delar från internet, sedan ska jag ge mig på den igen :) Här är en bild:
http://sirarti.blogg.se/images/2009/6099877514_39249992.jpg

Får se om jag vågar mig på att ta isär förgasaren... Känns lite creepy, vet ju inte ett dugg hur allt ska sitta sedan :)

Ja det var väl 22 år sen jag rev isär min compact och känner igen det där.

De små lösa rullarna till en någon axellagring pillades på plats men sen var det stört omöjligt att få ihop motorhalvorna.
Det finns nämligen EN liknande rulle som är liiiiite större som ska sitta som distans någon annanstans, förväxlar man dessa får man problem.....
Mellandistansen i kopplingstryckaren...
Har gjort det felet ja!

F.ö. fick jag min brorsas MCB E-typ -74 när jag blev femton i mitten på 90-talet. Den har nu stått oanvänd i 12 år, men om nån månad skall min systerson få den. Då blir det till att leta fram de gamla Sachsmekarkunskaperna igen.

Nu kommer en riktigt dum fråga säkert. Men hur tar man loss bensinkranen? Finns det några knep eller är det bara att "rycka"? Väntar på lite delar från internet, sedan ska jag ge mig på den igen :) Här är en bild:

Får se om jag vågar mig på att ta isär förgasaren... Känns lite creepy, vet ju inte ett dugg hur allt ska sitta sedan :)

Bensinkranen har förmodligen en mutter med dubbel gänga, dvs en vänstergäng på själva krandelen och normalgäng upp mot tanken, vilket gör att man drar ihop delarna mot varandra.

Om dom har hållit sig till standarden är det 16x1 gänga, det är det på nästan alla Europeiska moppar utom Zyndap som envisades med 12x1

En ny kran kostar under hundringen, och dom är skitsvåra att få täta om man plockar isär/renoverar dom.

Just den där tankkonstruktionen brukade börja läcka i porerna vid svetsarna längst ner, fyll tanken tillfälligt med diesel och pudra potatismjöl runt svetsarna om du vill veta om det är tätt.

Helt koolt med tjejer som ger sig på att meka! :tummenupp

Ett generellt tips när du demonterar saker är att fotodokumentera noggrant, helst varje steg i demonteringen om du känner dig osäker.
Skruvar och andra delar lägger man lämpligast i märkta påsar så man vet vad som ska vara vad sen.
Kan tyckas vara överkurs när det gäller en moped, men om man aldrig har skruvat förut så skulle jag rekommendera det och vara överdrivet noggrann. :)

Lycka till och upp med bilder här sen!

/J

Fotodokumentation var ett mycket bra tips! Tack! Får införskaffa en ny bensinkran :)

Ännu en fråga: Jag har en kompis som har en ny Bing förgasare 12mm liggandes. Om jag byter ut min förgasare, måste jag byta en massa andra saker också? Ta bort pluggen i insuget t.ex? Måste jag dreva om den, etc? Eller kommer den gå bra med bara bytt förgasare?

Och... Vart hittar jag luftfiltret? :rolleyes:

Last edited:
Såna plockar man väl ihop i sömnen:D. I alla fall 2, 3 och 4-växlade gick att plocka ihop med förbundna ögon när det begav sig i forntiden. Nåt som var lite lustigt på äldre Sachar var att lamellerna hade äkta kork som friktionsmaterial. Runda hål utstansade där korkskivor (direkt från vinkorken?) satt ipressade.

/Ingvar
Jag skruvade bara (lite) Husqvarna och (mycket) Zündapp på den tiden.
25 år sedan.
Var inte med när Sachsmotorn delades.
Skitsak att montera.
Trodde jag.

Sprängskissen var kanon, tack!

Var ute och mekade med den idag, förgasaren och filtret och allting såg ju jättefint ut, alldeles rent och fint. Inga problem där. Har ändå beställt ny förgasare (12 mm) för att få den liiite piggare! Men det hade runnit olja från avgasröret/ljuddämparen på den, samt från cylindern vad det verkar. Då har den nog haft för fet blandning ändå?! Det var inte lite det hade runnit heller... Tog isär cylindern också, och kolvringarna hade spruckit och kolven var alldeles svart... Är det dags för ny cylinder eller bara ny kolv? Den såg ganska skabbig ut inuti med svart tätningsmassa lite överallt :/ Vad tror ni? Tycker detta med att det rinner ut olja ändå är det viktigaste... Tömde tanken på bensin/olja så nu får vi se när jag fått alla grejor om den går igång sedan! Bensinkranen och filtret där såg fint ut annars.

Det som är beställt hittills:

Bensinkran
Förgasare 12 mm
Packningar
Tändstift + hatt
Ny kedja
Luftfilter

Bensinkran
Förgasare 12 mm
Packningar
Tändstift + hatt
Ny kedja
Luftfilter

Slå till på en ny kolv, ringar kostar 46:- och en hel kolv 149:- och då ingår ringar, kolvbult och knaster.

Eftersom Sachs har bronsbussning istället för nållager till kolvbulten så nöter dom lite mer på kolvbultarna, och en ny kolvbult (som alltså följer med) minimerar spelet.

VAR ÄR BILDERNA????

Min kamera är utlånad men jag lovar att bilder kommer såsmåningom på projektet! :yoparty

En pinsam fråga... Är det någon som vet hur man monterar (vart?) sidostödet på Crescent Compact? Ser inget fäste för stödet, den verkar aldrig haft något? Enligt bilder ska det sitta precis bakom vänster fotpinne. Men hur? Har ett originalstöd, se bild:
http://mopeddelar.se/sidostöd-180mm-pi-12130.html

Slå till på en ny kolv, ringar kostar 46:- och en hel kolv 149:- och då ingår ringar, kolvbult och knaster.

Eftersom Sachs har bronsbussning istället för nållager till kolvbulten så nöter dom lite mer på kolvbultarna, och en ny kolvbult (som alltså följer med) minimerar spelet.

VAR ÄR BILDERNA????

Har du köpt en ny förgasare :3freak kostar väll typ 2000:- :näsblod

Nostalgi fan, hade en compact med 60cc cylle planad topp och 17fugge utan luftfilter 14 drev fram 15 fick inte plats bak kommer jag inte ihåg den drog jag snutten med :yoparty

Edit: Var inte orginalfuggen 7mm ?

Last edited:
Min kamera är utlånad men jag lovar att bilder kommer såsmåningom på projektet! :yoparty

En pinsam fråga... Är det någon som vet hur man monterar (vart?) sidostödet på Crescent Compact? Ser inget fäste för stödet, den verkar aldrig haft något? Enligt bilder ska det sitta precis bakom vänster fotpinne. Men hur? Har ett originalstöd, se bild:
http://mopeddelar.se/sidostöd-180mm-pi-12130.html

Det ska sitta en rörhylsa under ramen på mopeden som man stoppar in det där stödet i.

Inuti rörhylsan sitter en kloss med jack i som ger stödet sina lägen.

Stödet låses inuti rörhylsan med ett stift som sätts i underifrån.

Så där ser helt vanliga cykelstöd ut också, om man dissikerar dom.

Sprängskissen var kanon, tack!

Var ute och mekade med den idag, förgasaren och filtret och allting såg ju jättefint ut, alldeles rent och fint. Inga problem där. Har ändå beställt ny förgasare (12 mm) för att få den liiite piggare! Men det hade runnit olja från avgasröret/ljuddämparen på den, samt från cylindern vad det verkar. Då har den nog haft för fet blandning ändå?! Det var inte lite det hade runnit heller... Tog isär cylindern också, och kolvringarna hade spruckit och kolven var alldeles svart... Är det dags för ny cylinder eller bara ny kolv? Den såg ganska skabbig ut inuti med svart tätningsmassa lite överallt :/ Vad tror ni? Tycker detta med att det rinner ut olja ändå är det viktigaste... Tömde tanken på bensin/olja så nu får vi se när jag fått alla grejor om den går igång sedan! Bensinkranen och filtret där såg fint ut annars.

Bensinkran
Förgasare 12 mm
Packningar
Tändstift + hatt
Ny kedja
Luftfilter

Alltså vit rök får du inte fram av för fet blandning, däremot så torkar inte olja så det kan vara från någon annan gång då någon kanske blandat i för mycket olja. Hur kan det rinna olja från avgasröret så att den hamnar på förgasaren? förgasaren sitter väl inte under motorn?? tvåtaktare blir alltid lite kladdiga här och där om dom inte är helt täta, när du får igång den, testa att håll handen vid avgaserna så kan du känna att handen blir lite flåttig :tungan
Jag hoppas att du vet att en kolvring är delad från början, annars skulle du inte få i kolven i cylindern. Däremot om den är delad två gånger då har den givetvis spruckit. Förövrigt skriver du kolvringarna, men den har väl bara en ring eller??

Alltså vit rök får du inte fram av för fet blandning, däremot så torkar inte olja så det kan vara från någon annan gång då någon kanske blandat i för mycket olja. Hur kan det rinna olja från avgasröret så att den hamnar på förgasaren? förgasaren sitter väl inte under motorn?? tvåtaktare blir alltid lite kladdiga här och där om dom inte är helt täta, när du får igång den, testa att håll handen vid avgaserna så kan du känna att handen blir lite flåttig :tungan
Jag hoppas att du vet att en kolvring är delad från början, annars skulle du inte få i kolven i cylindern. Däremot om den är delad två gånger då har den givetvis spruckit. Förövrigt skriver du kolvringarna, men den har väl bara en ring eller??

Mina kolvar hade 2 men det kanske var till 60cc cyllen men har för mig att det var 2 på 3,5hk me´och fan om det inte var det på orginalen också.

Mina kolvar hade 2 men det kanske var till 60cc cyllen men har för mig att det var 2 på 3,5hk me´och fan om det inte var det på orginalen också.

Sachs har två ringar, puch likaså (utom maxi), kreidler och Zyndapp (och Puch Maxi) hade bara en, vissa trimcylindrar har bara en.

Alla moderna japanmoppar har två ringar, utom vissa trimcylindrar.

Sachs motorerna har ingen topp-packning, så det händer i bland att dom är otäta mellan topp och cylinder, då rinner en tjärliknande massa av oförbränd olja ut däremellan (moppen går trots det bra) och brukar droppa ner på kröken, men i vissa fall pressas det bakåt av fartvinden och droppar ner på insuget/förgasaren

Last edited:
Sachs har två ringar, puch likaså (utom maxi), kreidler och Zyndapp (och Puch Maxi) hade bara en, vissa trimcylindrar har bara en.

Alla moderna japanmoppar har två ringar, utom vissa trimcylindrar.

Min gamla Suzuki TS50 och Yamaha FS1 hade ej 2 ringar, varken på originalcylindrarna eller trim (alltså kolvarna i dom givetvis) :va Kan det inte vara något sånt att äldre har två, nyare en? eller så kanske jag hade piratkolvar eller ekonomikolvar (kanske billigare med bara ett spår och en ring) :confused:

Min gamla Suzuki TS50 och Yamaha FS1 hade ej 2 ringar, varken på originalcylindrarna eller trim (alltså kolvarna i dom givetvis) :va Kan det inte vara något sånt att äldre har två, nyare en? eller så kanske jag hade piratkolvar eller ekonomikolvar (kanske billigare med bara ett spår och en ring) :confused:

TS50 vet jag faktiskt inte, jag har nog fan aldrig sålt en kolv till en sån, men FS1 har två det är jag baske mig övertygad om.

TS50 är en klart underskattad moppe förövrigt, men nu håller vi oss till veteraner i den här tråden!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick