Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nållagrerna höll man ihop med kullagerfett sen var det bara att smacka ihop skiten![]()
Mellandistansen i kopplingstryckaren...Ja det var väl 22 år sen jag rev isär min compact och känner igen det där.
De små lösa rullarna till en någon axellagring pillades på plats men sen var det stört omöjligt att få ihop motorhalvorna.
Det finns nämligen EN liknande rulle som är liiiiite större som ska sitta som distans någon annanstans, förväxlar man dessa får man problem.....
Tack tack för alla bra svar!
Nu kommer en riktigt dum fråga säkert. Men hur tar man loss bensinkranen? Finns det några knep eller är det bara att "rycka"? Väntar på lite delar från internet, sedan ska jag ge mig på den igenHär är en bild:
http://sirarti.blogg.se/images/2009/6099877514_39249992.jpg
Får se om jag vågar mig på att ta isär förgasaren... Känns lite creepy, vet ju inte ett dugg hur allt ska sitta sedan![]()
Tack tack för alla bra svar!
Nu kommer en riktigt dum fråga säkert. Men hur tar man loss bensinkranen? Finns det några knep eller är det bara att "rycka"? Väntar på lite delar från internet, sedan ska jag ge mig på den igenHär är en bild:
http://sirarti.blogg.se/images/2009/6099877514_39249992.jpg
Får se om jag vågar mig på att ta isär förgasaren... Känns lite creepy, vet ju inte ett dugg hur allt ska sitta sedan![]()
Jag skruvade bara (lite) Husqvarna och (mycket) Zündapp på den tiden.Såna plockar man väl ihop i sömnen. I alla fall 2, 3 och 4-växlade gick att plocka ihop med förbundna ögon när det begav sig i forntiden. Nåt som var lite lustigt på äldre Sachar var att lamellerna hade äkta kork som friktionsmaterial. Runda hål utstansade där korkskivor (direkt från vinkorken?) satt ipressade.
/Ingvar
Det som är beställt hittills:
Bensinkran
Förgasare 12 mm
Packningar
Tändstift + hatt
Ny kedja
Luftfilter
Slå till på en ny kolv, ringar kostar 46:- och en hel kolv 149:- och då ingår ringar, kolvbult och knaster.
Eftersom Sachs har bronsbussning istället för nållager till kolvbulten så nöter dom lite mer på kolvbultarna, och en ny kolvbult (som alltså följer med) minimerar spelet.
VAR ÄR BILDERNA????
Min kamera är utlånad men jag lovar att bilder kommer såsmåningom på projektet!
En pinsam fråga... Är det någon som vet hur man monterar (vart?) sidostödet på Crescent Compact? Ser inget fäste för stödet, den verkar aldrig haft något? Enligt bilder ska det sitta precis bakom vänster fotpinne. Men hur? Har ett originalstöd, se bild:
http://mopeddelar.se/sidostöd-180mm-pi-12130.html
Sprängskissen var kanon, tack!
Var ute och mekade med den idag, förgasaren och filtret och allting såg ju jättefint ut, alldeles rent och fint. Inga problem där. Har ändå beställt ny förgasare (12 mm) för att få den liiite piggare! Men det hade runnit olja från avgasröret/ljuddämparen på den, samt från cylindern vad det verkar. Då har den nog haft för fet blandning ändå?! Det var inte lite det hade runnit heller... Tog isär cylindern också, och kolvringarna hade spruckit och kolven var alldeles svart... Är det dags för ny cylinder eller bara ny kolv? Den såg ganska skabbig ut inuti med svart tätningsmassa lite överallt :/ Vad tror ni? Tycker detta med att det rinner ut olja ändå är det viktigaste... Tömde tanken på bensin/olja så nu får vi se när jag fått alla grejor om den går igång sedan! Bensinkranen och filtret där såg fint ut annars.
Det som är beställt hittills:
Bensinkran
Förgasare 12 mm
Packningar
Tändstift + hatt
Ny kedja
Luftfilter
Alltså vit rök får du inte fram av för fet blandning, däremot så torkar inte olja så det kan vara från någon annan gång då någon kanske blandat i för mycket olja. Hur kan det rinna olja från avgasröret så att den hamnar på förgasaren? förgasaren sitter väl inte under motorn?? tvåtaktare blir alltid lite kladdiga här och där om dom inte är helt täta, när du får igång den, testa att håll handen vid avgaserna så kan du känna att handen blir lite flåttig
Jag hoppas att du vet att en kolvring är delad från början, annars skulle du inte få i kolven i cylindern. Däremot om den är delad två gånger då har den givetvis spruckit. Förövrigt skriver du kolvringarna, men den har väl bara en ring eller??
Mina kolvar hade 2 men det kanske var till 60cc cyllen men har för mig att det var 2 på 3,5hk me´och fan om det inte var det på orginalen också.
Mina kolvar hade 2 men det kanske var till 60cc cyllen men har för mig att det var 2 på 3,5hk me´och fan om det inte var det på orginalen också.
Sachs har två ringar, puch likaså (utom maxi), kreidler och Zyndapp (och Puch Maxi) hade bara en, vissa trimcylindrar har bara en.
Alla moderna japanmoppar har två ringar, utom vissa trimcylindrar.
Min gamla Suzuki TS50 och Yamaha FS1 hade ej 2 ringar, varken på originalcylindrarna eller trim (alltså kolvarna i dom givetvis)Kan det inte vara något sånt att äldre har två, nyare en? eller så kanske jag hade piratkolvar eller ekonomikolvar (kanske billigare med bara ett spår och en ring)
![]()
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning