En liten, sur, Crescent Compact?

OT: Nån som vill köpa en Yamma FS1 med 1500 mil på mätaren?

Hjälp!

Har fått dit nya cylindern och förgasaren. Men kolven passar inte riktigt i cylindern med kolvringarna, höll på och försökte ytterst försiktigt i en halvtimme ungefär att trycka ihop ringarna och få på cylindern över... Men inte! En utav kolvringarna gick av i ena änden till slut (cirka 3 mm) och då gick den på hur lätt som helst. Men man kan inte köra med en kolvring som är lite för "kort", eller? Gör 3 mm mycket skillnad (avståndet där ändarna möts)?

När jag nu ska få dit allting igen så har jag ju sabbat kopplingen/växlingen. Jag tog ur den lilla vajern ur armen vid förgasaren (se bild) http://www.pixbox.se/pic_show_id27991965.html
och nu så vet jag inte hur jag ska få det att fungera igen. Sätter jag tillbaks vajern i armen så går det ej att rubba kopplingshandtaget, dessutom går det inte att vrida på växelhandtaget uppåt till 1an, bara mellan friläget och 2an... Hjälp! kan ingenting om vajrar, mer än på min cykel :) Vajern verkar ha "försvunnit" in i kopplingshandtaget...
http://www.pixbox.se/pic_show_id27991968.html

Tycker motorn går trögare att kicka runt nu än innan (men den går ju runt utan problem). Sedan är det ju växeln som hoppar i ibland då växlingsvajern är urtagen som sagt...

Last edited:
... Och jo, jag vet hur kolvringarna ska sitta, med den lilla piggen och allt så att de inte kommer i kläm osv... Men det ville sig tamejtusan inte. Kanske finns det något tricks? Eller bara försöka igen?

Filade lite till, planade ytterligare, borrade förgasaren och beställde större framdrev.
Nu går den inte alls.

HAHAHAH:D
så slutade alltid mina plågsamma trimmförsök. Sen vart det att beställa ny kolv och "5 halva" i hobbex katalogen :banana

Last edited:
Mekandet går framåt.

Nu har det visat sig att jag fått fel cylinder (har ej tänkt på det, oerfaren som man är)... Fick hem en cylinder till fläktkyld motor, fast min är ju fartvindkyld... Så jag tror det är kört med att returnera, har ju redan monterat skiten. Gah! Tyckte väl att den såg lite konstig ut, men passar gör den ju ändå. Är det "farligt" att köra med "fel" cylinder? Den har ju inte lika stora kylflänsar som den fartvindkylda, och så är den lite mindre i övrigt också... Vad tror ni som kan detta? Pappa är ju hobbymekaniker och enligt honom så skulle det gå bra ändå, bara att jag fick lyssna lite extra och kanske släppa på gasen ibland om jag märkte nåt konsigt... Nån som vet? Topplocket är ju stort och fint så det kanske kyler lite ändå... Tacksam för svar :)

Stödet är monterat. Tänkte byta växellådsolja och sedan försöka få kopplingen att fungera igen med den dumma wiren. Häpp!

Nja, det låter som om du hade fel kolvringar eller något, för det ska gå hyfsat lätt att trä på cylindern.

Köp nya ringar och på't igen bara....

Säg inte det, K50n var bedrövlig på det där. Var på hittefåret att det passade.

Lagom pilligt för någon med mitt outtömliga tålamod...

Nu har jag fått dit kolvringar och cylinder och allt!

Skall bli mycket spännande att se om den startar sedan! Ska bara skaffa lite nya skruvar så jag får ihop förgasaren med cylindern, tappar alltid bort hälften av skruvarna och muttrarna av nån anledning, hur noga jag än tycker jag är ;)

Såg en bild av en Compact på nätet, men där det går en svart vajer från motorn (bakom kicken) har jag ingenting... Det är bara ett hål där den skall sitta. Vad är detta som skall sitta där som andra moppar uppenbarligen har?

Lovar lägga upp bilder när den är klar och fin igen :)

Tacksam för svar som alltid :rodnar

Nu har jag fått dit kolvringar och cylinder och allt!

Skall bli mycket spännande att se om den startar sedan! Ska bara skaffa lite nya skruvar så jag får ihop förgasaren med cylindern, tappar alltid bort hälften av skruvarna och muttrarna av nån anledning, hur noga jag än tycker jag är ;)

Såg en bild av en Compact på nätet, men där det går en svart vajer från motorn (bakom kicken) har jag ingenting... Det är bara ett hål där den skall sitta. Vad är detta som skall sitta där som andra moppar uppenbarligen har?

Lovar lägga upp bilder när den är klar och fin igen :)

Tacksam för svar som alltid :rodnar
Förmodligen hastighetsmätarvajern.

Åhhh! Nostalgi!:tummenupp

Minns min gamle Compact med värme...kittad med begagnad sjuhalva från nån halvskum moppemek i Segeltorp gjorde den runt 80-85, och så jävla ramsned att man alltid lämnade dubbla hjulspår efter sig...:D

Jag hade värstingen:
Berths_Crescent_1237.jpg

Notera den kraftfulla konstruktionen, som gjord för 7½a och Bing 17x14...

Dessutom var jag tillsammans med dottern till en MC snut på den tiden...
Vi bodde 2 mil ifrån varandra, när vi pratades vid på telefon och jag mystiskt dök upp ute på gården ungefär en kvart senare med en ilsket knattrande moppe tittade gubben surt på mig...

Nu går moppen! Dock så övervarvar den lite (tror jag det heter) när jag ska gasa gasen i botten litegranna... Det låter som att den går i en riktig nerförsbacke och så "rister" det lite i motorn... Låter inget bra alls. Vad gör man då? Jag känner att det finns mer där under någonstans, men den liksom slår av på takten och börjar övervarva innan dess att vi kommer upp i full gas... Någon som vet? Vad måste jag byta/fixa?

Sen så undrar jag om detta med omkopplaren... Mina ljus fungerar inte varken fram eller bak, det finns en hoprullad elkabel från bakljuset som ej är inkopplad. Skall denna sitta i omkopplaren på styret för att bakljuset skall fungera? Eller?

Bifogat

• 4959_103119125772_565235772_2557144_577386_n.jpg
    4959_103119125772_565235772_2557144_577386_n.jpg
    87.5 KB · Visningar: 159
  • 4959_103122270772_565235772_2557200_6514553_n.jpg
    4959_103122270772_565235772_2557200_6514553_n.jpg
    77.8 KB · Visningar: 152
  • 4959_103122280772_565235772_2557202_6818769_n.jpg
    4959_103122280772_565235772_2557202_6818769_n.jpg
    64.8 KB · Visningar: 151
Last edited:
Nu går moppen! Dock så övervarvar den lite (tror jag det heter) när jag ska gasa gasen i botten litegranna...

Den fyrtaktar nog.

Skaffa ett ställbart munstycke så kan du justera bränsleblandningen under gång/belastning.

Nästan ett måste på Bingarna

Kostar under hundringen hos din lokala moppehandlare.

(Duells 2-301 passar)

Den fyrtaktar nog.

Skaffa ett ställbart munstycke så kan du justera bränsleblandningen under gång/belastning.

Nästan ett måste på Bingarna

Kostar under hundringen hos din lokala moppehandlare.

(Duells 2-301 passar)

Nej den fyrtaktar inte, det vet jag ju hur det låter... Detta är ett annat mer plågsamt ljud, motorn går tvåtakt men den låter plågad på höga varv... det vibrerar massor i den också när det blir så :va Svårt att förklara ljudet men det skriker nästan lite :confused: Har hört ljudet förr på andra moppar med ibland... Men det låter ju inte direkt hälsosamt så jag släpper alltid på gasen. Ställbart munstycke har jag redan som jag skruvar mycket på, det har jag 100% på. Tack ändå för tipset!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick