En liten wheelie kurs

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Såld
Adde-Gbg skrev:
Ni kommer bli förvånade över hur lätt det är, bara ni vågar gasa upp den till "balanspunkten" sen är det bara att ligga där med relativt jämn gas. :yoparty
Det är ju när man kommer upp dit som talangen/balansen behövs och den saknar jag... :(
Därför blir det ingen bakhjulskörning för min del, powerwheelies räknas ju tyvärr inte... :4skrika :lol :)

ExHale

Vill inte åka T-bana
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Fireblade
Chronic skrev:
Det finns det, de kallas "mcuthyrning med självriskeliminering" :hihi

:D

Undrar vad dom säger om man ställer en jäklar massa frågor om vad som händer och hur mycket det kostar om man klotar och sen kommer in med styret i ena handen och säger att det blev nått fel på hojen :tungan

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Bligzzz skrev:
:D

Undrar vad dom säger om man ställer en jäklar massa frågor om vad som händer och hur mycket det kostar om man klotar och sen kommer in med styret i ena handen och säger att det blev nått fel på hojen :tungan

Då säger de:

-Jahapp, och du har ju självriskeliminering så det är bara att knalla iväg, tack då och välkommen åter!

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Fürstenhoff skrev:
Din träsko människa :D vad är det för fel med det då!! :va

Har sedan 1984 kört utan att använda kopplingen vid uppväxlingar på bakhjulet och det verkar ha funkat hyffsat eller vad säger du själv... :fyllisar

Finns i mina ögon INGEN fördel i att använda kopplingen vid upp växlingar på bakhjulet förutom mellan 1'an och 2'an där man faktiskt räddar "gaffeln" i växellådan som annars nöts ned med det resultatet att 2'ans växel kan börja hoppa ur - men vad vet jag!! :rolleyes:

/Fürstenhoff.
Håller med dig, varför trixa med kopplingen?! Nästa växel smyger i så fint med lite dipp på gasen bara, kopplar inte vid ordentlig acc heller.. Bara dippar lite på gasen..

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Fürstenhoff skrev:
...
Finns i mina ögon INGEN fördel i att använda kopplingen vid upp växlingar på bakhjulet förutom mellan 1'an och 2'an där man faktiskt räddar "gaffeln" i växellådan som annars nöts ned med det resultatet att 2'ans växel kan börja hoppa ur - men vad vet jag!! :rolleyes:

/Fürstenhoff.

Om det nu nöter ner gaffeln utan att koppla så är det väl en ganska stor fördel att just koppla?

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Hoj
Modifijerad Xjr
Fan jag har fel på mina högtalare , jag förstår inte :confused: ett skit vad han snackar om han måste komma från ett annat land :va :brinnerup

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
CBR929
Att använda kopplingen kan jag varmt rekomendera..... min första hoj YZF600 98a fick smaka på 1an till 2an utan koppling och det medförde att 2ans växel började hoppas ur hehe som tur var hade jag garanti kvar så dom fixade det gratis........ :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Helgon26 skrev:
Att använda kopplingen kan jag varmt rekomendera..... min första hoj YZF600 98a fick smaka på 1an till 2an utan koppling och det medförde att 2ans växel började hoppas ur hehe som tur var hade jag garanti kvar så dom fixade det gratis........ :tummenupp
soft soft.. :hihi
Jag vill också lära mig ligga på balanspunkten, nått den några ggr men enbart av misstag när jag råkat trycka till för mycket på gasen, känns som man håller på slå över men i verkligheten så är det långt kvar (frågat polarna). Aja.. i vicket fall öva öva och öva, köp en offroad och öva på grabbar, knappt ingenting kan gå sönder. :D

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
raukroland skrev:
Man bör väl ha lite talang iaf?!? :va
Jag kan ju inte ens cykla på bakhjulet så det känns inte som jag borde försöka på hojen heller... :huvet

Jag är helt talanglös på det mesta men det går ändå. Cyckla på bakhjulet är helt omöjligt för mig. Tror att jag har för lite hästkrafter i benen. eller är det avsaknaden av koppling som ställer till det för mig, för på motorcyckeln är det inga problem, bara att öva...

cool_jocke

www.stuntindustry.com
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
600rr-07
Fürstenhoff skrev:
Din träsko människa :D vad är det för fel med det då!! :va

Har sedan 1984 kört utan att använda kopplingen vid uppväxlingar på bakhjulet och det verkar ha funkat hyffsat eller vad säger du själv... :fyllisar

/Fürstenhoff.

För att det är enklare och säkrare med koppling, man slipper rycken. Men det är bara som jag tycker, vet andra som inte gillar koppling.

Rigge på kåål_jóakims login

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Ingel skrev:
Jag är helt talanglös på det mesta men det går ändå. Cyckla på bakhjulet är helt omöjligt för mig. Tror att jag har för lite hästkrafter i benen. eller är det avsaknaden av koppling som ställer till det för mig, för på motorcyckeln är det inga problem, bara att öva...

Var precis på väg att skriva: Ni som inte kan cykla på bakhjulet gör nog bäst i att inte försöka köra mc på bakhjulet. :)

Men jag får visst ta tillbaka det. :)

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Fan ja kan ju cykla hur långt som helst på bakhjulet både med en och två händer på styret, men på mc går det inte alls... inte än iaf!

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Det handlar ju bara om att öva. Är själv helt kass på att cykla på bakhjulet och har allmänt dålig balans, men efter några år med motorcykel så sitter bakhjulskörningen ganska bra.

Har kört hoj i 5 säsonger och det va inte förrän nu i somras som det verkligen lossnade. Innan har jag väll klarat en dryg kilometer på 2:an kanske, men efter denna sommaren så känns det snarare som att det är orken i handlederna/armarna som sätter gränsen för hur långt jag kan köra och växlingarna sitter i 9 fall av 10.
6-7 kilometer brukar inte vara några problem och då är det inkluderat både filbyten och kurvor.

Men det tog som sagt 4 säsonger att nå dit så man ska ju inte tro att man blir en wheeliekung på en sommar (jo, vet att det finns dom som blir det... men dom är GAY! :gnissla )

Sen underlättar det ju väldigt mycket vilken hoj man kör på, vill man lära sig bakhjulskörning så är en motard det ultimata valet. Att den sedan är hälften så dyr som en sporthoj att äga och dessutom dubbelt så kul att köra med på kurviga vägar är bara en bonus :D

Kan tillägga att jag aldrig har kvaddat vid bakhjulskörning samt att jag fortfarande inte tar mig mer än nån kilometer på bakhjulet med sporthojen, men det ska det övas på kommande säsong...... :)

Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Kass film... :gnissla Jag kan inte ens power wheelia med min hoj, Betyder det att jag inte får använda kopplingen då? efter som jag måste göra steg ett först.. :gnissla Kunde han inte visat på en slö gammal 600 istället!! :va

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha