En liten wheelie kurs

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
testar att skriva

(skrev megainlägg 2 ggr, båda ggr rasade IE & posten kom inte med :( )

fan, nu funkar det ju . arghhhhhh
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
sandstream skrev:
Skönt, då finns det hopp för mig också, kanske... :D
Gamla gubbar klarar sig särskilt bra.....har jag märkt :tummenupp

Kenya skrev:
Hur länge har du tränat i så fall? :)
Det tog en halv sommar sen gick det ganska bra.
Jag är väl ingen Furstenhoff men i de bästa stunder blir det 800-1000 meter.

Därifrån ska det väl inte vara så långt till att klara av hur länge som helst, eller???
Någon som vet??
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Mögel skrev:
Kass film... :gnissla Jag kan inte ens power wheelia med min hoj, Betyder det att jag inte får använda kopplingen då? efter som jag måste göra steg ett först.. :gnissla Kunde han inte visat på en slö gammal 600 istället!! :va

Det är i min mening lättare att använda kopplingen på en 600:a, då de inte har det där goa vridet på lägre varv. När effekten väl kommer så har man inte så mycket kvar på varvräknaren att leka med, om man inte är mogen för att peta in nästa växel. Jag är den klassiska få-ut-så-många-wheeliemeter-som-möjligt-på-ettan-killen... :3freak
Det innebär att cykeln måste upp tidigt i registret, och den ska upp högt. Då blir det bra. Kan väl iofs växla i vertikalläge oxå, men det känns så läskigt :squid
Litercykel eller motard är ju fusk!
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
RRacer skrev:
Det är i min mening lättare att använda kopplingen på en 600:a, då de inte har det där goa vridet på lägre varv. När effekten väl kommer så har man inte så mycket kvar på varvräknaren att leka med, om man inte är mogen för att peta in nästa växel. Jag är den klassiska få-ut-så-många-wheeliemeter-som-möjligt-på-ettan-killen... :3freak
Det innebär att cykeln måste upp tidigt i registret, och den ska upp högt. Då blir det bra. Kan väl iofs växla i vertikalläge oxå, men det känns så läskigt :squid
Litercykel eller motard är ju fusk!

Annars finns ju, Gasa släppa gasa varianten, Men den är mycke läskigare än kopplings varianten, :skrämd Men mycket mer effektiv.. :yoparty
 

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Triumph S3
Showtime skrev:
Jo de trodde jag med, men de funkade inte.. :(

Ladda ner Googles video spelare och sen ladda ner filmen. Den kommer då att tanka ner den till din hårddisk. Docks å blir den i gvp-format och inte kollat nåt vidare på vad det är i grunden men funkar iaf fint att spela med den spelare som du behövde ladda ner där först.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Hultan skrev:
Ja precis, slutat saknas ju :va
Som sagt, är det nån som märker att det saknas sista delen på filmen?!?!?!?

:va

Nån som har hela? vill ju se bromsandet!

Mögel skrev:
Annars finns ju, Gasa släppa gasa varianten, Men den är mycke läskigare än kopplings varianten, :skrämd Men mycket mer effektiv.. :yoparty
Det va så jag lärde mig först, tyckte det var mindre läskigt, men men, alla gör olika :)

Koppling rular nu dock.. Mycket skönare!

sporTlovEr skrev:
Bra förklarat allting! Han nämde inget om gasa, slå av gasa på, men kanske för att kraften kommer så fort o lite okontrollerbart då. :confused:



Du menar inte powersladdisar.. :va
Tror han menar att bågen är mer rapp då.. Det är så himla skönt när man känner det vissa mornar..

Ja, jag vet, massa kommer säga "öööh så är det inte alls" men jo så är det faktiskt, mer syre i luften eller nåt.. Det får hojen att kännas väldigt trevlig i alla fall..
 

Tobbe79a

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Blade 929 -00
Rigge skrev:
Den var ganska bra, förutom att han växlade utan koppling, det finns ingen anledning att göra det.


Det beror sig väldigt mycket på... I klippet där killen växlar på slangen så kopplar han ju upp den på tvåans växel. Alltså växlar han mellan tvåan och trean och alla som provat detta vet att växeln glider i silkeslent med bara lite dipp på gasen. Men att powerwheela upp en 600cc och försöka växla från ettan till tvåan vid 12000 rpm utan koppling och hålla krampaktigt om gasen är ju ingen bra idé. Allting har sin tid... det kommer, men krävs en hel del träning för att flyta på bra... Men efter drillningen så sitter det där i ryggraden :yoparty

Ang att koppla när man växlar på slangen: Iaf. jag tycker det känns jävligt olustigt att nästan helt släppa greppet om vänster handtag för att koppla när jag slangar. De flesta som gör detta kopplar nog bara med ett eller två fingrar men då kan man ju inte koppla till 100% så varför krångla till det i onödan? För de allra flesta så är det tillräckligt skrämmande att bara åka på ett hjul utan att göra något mer. Det vinglar fram och tillbaks och motorn råylar och allting blir så uppstirrat på något vis.

Min högst personliga teori om bakhjulsåkning: Slopa powerwheelies! Koppla upp på tvåan i stället! Ni kan ta upp den på förhållandevis låga varvtal och får således mycket mer varv att leka med och kan dessutom växla utan att behöva oroa er speciellt mycket över ytterligare en retning i er övning, nämligen koppling på ett hjul.

Jag vet inte vad ni andra tycker men jag blir iaf. mer impad av en förare som kopplar upp i låg hastighet och försvinner bort i horisonten växel efter växel än av en förare som tokvarvar på ettan och får upp hjulet 2 dm... eller får upp den för högt, släpper all gas och slår i hjälmen i tanken vid nedsläppet :död

/ Tobbe
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Tobbe79a skrev:
Jag vet inte vad ni andra tycker men jag blir iaf. mer impad av en förare som kopplar upp i låg hastighet och försvinner bort i horisonten växel efter växel än av en förare som tokvarvar på ettan och får upp hjulet 2 dm... eller får upp den för högt, släpper all gas och slår i hjälmen i tanken vid nedsläppet :död

/ Tobbe

Det räcker väl att åka på 2:an eller 3:an, fler växlar än så så åker man för lågt.

Jag tänker iallafall fortsätta använda kopplingen såfort jag ska peta på växelspaken :fakta
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Många verkar vara rädd för att slå över & skrota hojen. Borde man inte tänka på sig själv i första hand ?
Min åsikt är att har man inte råd att lägga hojen när man busar & trixar, så ska man heller inte hålla på.
Själv tycker jag det är skitskoj, o vet om vilka riskerna är. (kör halvförsäkrat)



Jag började träna på min gamla R6:a, men jag sög verkligen getpung. Jag fick aldrig upp den på balanspunkten hur jag än
försökte. i 1:an var den för hysterisk, i 2:an fick jag jobba som fan för att få upp den lite.



Bättre gick det när jag bytta till Rettan, här var det ju bara att dippa kopplingen & den var uppe,
dessvärre krävdes det en växeltrumma i lådan innan det satt.

Nu drar jag upp den 1:an eller 2:an i 40-50 km/h & kör alla växlarna ut, utan att använda koppling när jag växlar, utan ett litet avslag på gas & sedan petar jag bestämt i nästa växel.

Jag tycker det är skönast att använda kopplingen i 2:an istället för att gasa upp den i 1:an, då jag gillar det mjuka & sköna
lyftet som dippandet av kopplingen ger.

jag har sett många som rycker som satan för att få upp den i 100+ för att gasa upp den, höga varv, höga hastigheter & hårt jobb att rycka.
visst sliter det lite extra att dippa kopplingen, men vadå då ?
 

Tobbe79a

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Blade 929 -00
Rigge skrev:
Det räcker väl att åka på 2:an eller 3:an, fler växlar än så så åker man för lågt.

Jag tänker iallafall fortsätta använda kopplingen såfort jag ska peta på växelspaken :fakta

Så sant så!! Får man rätt höjd någorlunda snabbt så behöver man ju inte växla på ett bra tag! Och känns det bekvämt att koppla på slangen så gör det! Det skadar ju inte att använda kopplingen, men kan skada om man INTE använder den och gör fel. Man ska ju göra så som känns bäst för sig själv... hitta sitt "flow" liksom...

Obs: Mitt förra inlägg var inte kritiskt menat mot dig. Bara mina personliga synpunkter på bakhjulsåka.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Tobbe79a skrev:
Så sant så!! Får man rätt höjd någorlunda snabbt så behöver man ju inte växla på ett bra tag! Och känns det bekvämt att koppla på slangen så gör det! Det skadar ju inte att använda kopplingen, men kan skada om man INTE använder den och gör fel. Man ska ju göra så som känns bäst för sig själv... hitta sitt "flow" liksom...

Obs: Mitt förra inlägg var inte kritiskt menat mot dig. Bara mina personliga synpunkter på bakhjulsåka.


Samma här, och jag vill påstå att det kan bli väldigt fel om man bara klappar i en ny växel utan att veta hur hojen beter sig, använder man kopplingen är det lättare att få en mjuk växling utan att slå runt. Anledningen att använda kopplingen för mig är först och främst för att jag tycker det är säkrare, sen för att det är snällare mot lådan.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
wonderwizard skrev:
Jag tycker det är skönast att använda kopplingen i 2:an istället för att gasa upp den i 1:an, då jag gillar det mjuka & sköna
lyftet som dippandet av kopplingen ger.

Det var just det som åtminstone jag var livrädd för i början. Trodde hojjen skulle komma upp som ett skott och sen slå över.
Men verkligeheten är ju tvärtom.

Iochförsig har jag inga problem att "snärta" upp den med gas på 1:an utan koppling och växla till 2:an men, precis som du skriver, det mjuka distinkta lyftet utan hysteri på 2:an är skönast.

Brukade ibland prova att bara vrida fullt på 1:an från stillastående för att komma ihåg hur okontrollerat det känndes första gångerna man skulle lära sig att åka på bakhjulet.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Få upp hojen är ju det minsta problemet tycker ialla fall jag. Problemet är ju hålla erektionen utan att slå över. :tungan
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Hultan skrev:
Det va så jag lärde mig först, tyckte det var mindre läskigt, men men, alla gör olika :)

Koppling rular nu dock.. Mycket skönare!


Jo det va ju du som gav mig tipset om de.. :yoparty Men jag måste träna mycket mer nu i sommar, Tänkte jag skulle träna på min xt, Men det funkar inte att gasa släppa gasa på den :va Jag måste använda kopplingen för att hon ska resa sig! Kanska skulle gå bättre om jag byter drev på den, För den är slö som fan... :gnissla
 

Zuljin

Psykbryt
Gick med
4 May 2005
Ort
Med utsikt över Doc Bay
Hoj
CBR929RR (Reikokaji), ZX10 -88(Såld)
Jag har aldrig wheelat utan att gasa upp den. Eller gas/släpp/gas. Kan inte ni beskriva händelseförloppet/arbetsgången med att koppla upp den. Exakt vad gör jag och vad händer? :confused:
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top