Freon_leon
Johan
usch vad hemskt, lider verkligen med alla inblandade.... har jag fel om det var utfarten från mariborgs skolan?
Strömma skrev:2335553
Vad gäller "idioten" som körde på honom får var och en ha sina egna åsikter. Vi har varit på olycksplatsen idag igen och försökt att gå igenom och förstå vad som hände. Det står för mig fullständigt klart att hon kommer att dömas som vållande till olyckan då hon kört förbi en lämna företrädeskylt och rakt över den korsande vägbanan. Av en slump var vi dock inne på vägen tjejen kom ifrån och vände, och tyvärr får man nog konstatera att hon hade inte mycket till chans hon heller. När man åker sträckan hon åkte så ser man inte lämna företräde skylten förrän man i princip är helt framme i korsningen pga av vägens beskaffenhet och vegetationen runt omkring. När man sedan kommer så långt att man kan upptäcka en mc så är olyckan redan ett faktum. Dessutom ser vägen hon åkte på ut som om den går rakt fram utan stopp, och öppnar upp och blir en större väg. Det misstaget kunde jag trots alla mina år som chaufför säkert gjort själv. Som sagt, enligt min bedömning hade hon i princip inte en chans så vållande i det här fallet borde vara vv.
Vill egenligen inte kommentera själva olyckan som sådan mer nu, men gör ett inlägg till ang förlopp/händelse.Warlock skrev:2336218av bilderna att dömma så har hon fått eran polare rätt i högersidan och skylt eller inte, i det här landet gäller höger regeln varpå VV inte kan belastas för denna tragiska olycka
Jag kan i och för sig förstå att många tappar lusten att köra när man läser något sådant här, det gör oftast jag med. Att min hoj nu får stå en tid framöver känns rätt ointressant just nu, men alla ni andra ska/kommer givetvis fortsätta att köra.HönaPower skrev:2335599Tung läsning, mycket bra skrivet av dig, en ögonöppnare för många...
Inte så sugen att köra nu alls...
Strömma skrev:2336684Jag kan i och för sig förstå att många tappar lusten att köra när man läser något sådant här, det gör oftast jag med. Att min hoj nu får stå en tid framöver känns rätt ointressant just nu, men alla ni andra ska/kommer givetvis fortsätta att köra.
Så vad har man då lärt sig?
Ja, det är väl olika.
Förmodligen så kör vi alla för fort ibland, och många, inklusive jag själv t.o.m mycket för fort. Om och när jag åker nästa gång så kommer det säkert att hända igen, men jag kommer i alla fall att välja tillfällen och platser mer noga.
En annan sak man ska ta med sig är givetivs uppmärksamheten, det behöver som sagt inte vara ens eget fel, det är den här olyckan ett smärtsamt bevis på. Ytterliggar alltså ett bevis på att man måste köra som om alla andra är idioter, givetvis utan att det är personligt menat.
All körning i tät trafik och i tätorter och städer ökar riskerna avsevärt. Handen på hjärtat, hur många gånger har det inte varit nära i skymda gathörn, vid filbyten osv? Jag vet killar som har legat i högerfil, där den ena har blivit omkörd för att se hur bilen svänger tillbaka in i högerfilen framför dom och kör rakt på kompisen bakifrån. Återigen, man är utlämnad.
Men om vi har lärt oss något av alla dessa olyckor så kör med ett stort ansvar, total uppmärksamhet och fokus (inte bara på varvräknaren), var försiktiga där det finns eller kan finnas andra fordon, lek inte på fel ställen, övertyga er om att bilister i er närhet har sett dig, och framför allt så använd skydden. Visst, jag ÄR en moralkärring, i alla fall just nu. Men Micke krockade i mopedfart, utan att han kunde påverka utgången av olyckan, och utan skydden hade han inte haft en chans.
Så till er alla där ute:
Fortsätt åk och ha roligt precis som vanligt, men kör med omdöme, respektera krafterna som är i rörelse, kör aldrig över er förmåga bara för att kompisen är snabbare, använd skydd (please), så hoppas jag vi möts på vägarna igen snart!
Strömma skrev:2336684Jag kan i och för sig förstå att många tappar lusten att köra när man läser något sådant här, det gör oftast jag med. Att min hoj nu får stå en tid framöver känns rätt ointressant just nu, men alla ni andra ska/kommer givetvis fortsätta att köra.
Så vad har man då lärt sig?
Ja, det är väl olika.
Hej Kungen!Kungen skrev:2336899Jag ligger själv sedan 17/6 på rehab efter en mc olycka.
har dock kommit hem och ligger i sängen 95% av tiden och knaprar morfin.
Strömma skrev:2338546Hej Kungen!
Ledsen att jag inte har kommenterat ditt inlägg tidigare. Men när en sådan här sak drabbar någon närstående så blir det ibland lite för mycket att hantera, så jag har inte orkat kolla tråden jag själv har varit med och hållit liv i...
Jag önskar dig en snabb och problemfri väg tillbaka!
Kungen skrev:2338565
Ha det så bra ni kan och tänk possitivt.
Lev väl.
/Torstein.
Rotorp skrev:2338696
Visst ska man tänka positivt, absolut...... Man måste..... men hur?
//Rotorp
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |