En på tusen

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Tror vi verkligen egentligen, att det skulle spela ngn roll med andra begränsningar som va mer anpassade enl staten för vägarna?

Mc-åkare kör som de vill, jag känner iaf inte ngn som bryr sig...

Tätare steg i hastighetsbegränsningen tror jag är bra. Det är ju ett bra verktyg för att hitta en lämpligare maxhastighet på vissa vägar.
Det kanske blir lite dyrare med alla nya skyltar, men det får vi väl ta?

Sen att det är jävligt svårt att hålla skyltad maxhastighet (åtminstonde för en notorisk fortkörare som jag) är ju en helt annan fråga.

Det är ju bra om hastighetsbegränsningarna blir lämpligare för de som vill följa dem?
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Känns som att det är dags att slå hål på en massa myter ang rattfylleri och döda i trafiken.

För det första är mindre än var tionde dödsolycka i Sverige förorsakad av alkohol. Förvisso är det på tok för mycket, men ändå är det inte så mycket som folk på detta forum ibland vill ge sken utav

Angående skillnad på Sverige och Tysklands Autobahn med fria hastigheter föreligger det även där en hel del skillnader (alla siffror är från 2004). I Tyskland dör en på 14122 medan i Sverige dör en på 18773. Det betyder att dödstalen är betydligt (25%) högre i Tyskland. Även avseende motorvägar så dör betydligt fler sett till folkmängd. I Sverige dör 42 på motorvägar medan samma siffra i Tyskland är 694. Då Sverige har 11% av Tysklands folkmängd skulle en motsvarande siffra vara 76 döda, vilket är 80% mer. Detta är en oerhört stor skillnad, och att någon ens kan påstå att "det inte är någon skillnad", ja vad säger man... Man behöver inte vara mattesnille för att inse att Autobahn är betydligt farligare än våra motorvägar

(källa: http://www.unece.org/trans/main/wp6/transstatpub.html )

SÅ SNÄLLA, INNAN NI BÖRJAR SLÄNGA ER MED EN MASSA SIFFROR OCH PÅSTÅENDEN, KOLLA FÖR HELVETE UPP DET NI SÄGER, ELLER LÅT BLI OCH UTTALA ER...

Att förringa hastighetens betydelse för antalet döda tycker jag tyder på dels naivitet såväl som okunnighet. Att ha fri hastighet löser definitivt inga problem, möjligtvis bortsett från de som skriver och bitchar om att de förlorat sitt kk pga "nån jävla nasse till polis"...

Jag kan dock inte annat än hålla med av att det rent pragmatiskt inte borde spela någon roll vilken hastighet jag kör om jag är ensam på vägarna, och tro mig, jag jobbar natt, jag kör ofta just ensam på vägarna (och inte fan håller jag hastigheten). Frågan är bara hur lätt det är att omsätta i verkligheten att ha olika hastigheter olika tider... Persoligen tror jag att det är bra som det är. Våra poliser är inte överdrivet flitiga (iaf inte här i Stockholm), men samtidigt finns alltid risken att åka fast, vilket i sig lugnar ned tempot lite. Dessutom kan vi vända på det; för varje ökad hastighet kommer med det ökat antal olyckor, och med det ökade försäkringspremier. Och personligen tycker jag att det är dyrt att försäkra hojen som det är...
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
"Kör jag ensam snabbt på vägen drabbar min olycka ingen" Skrev någon. Vad jag vet så rycker polis ambulans ut för att hämta dig när du ligger i diket. Sen kör de dig till ett sjukhus om du skadat dig. Och där får du ligga x antal dagar. Skattepengar kallas detta.

En aspekt ingen här tagit upp är extra utsläpp också. Miljöpåverkan. Nu i miljötider...
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top