Känns som att det är dags att slå hål på en massa myter ang rattfylleri och döda i trafiken.
För det första är mindre än var tionde dödsolycka i Sverige förorsakad av alkohol. Förvisso är det på tok för mycket, men ändå är det inte så mycket som folk på detta forum ibland vill ge sken utav
Angående skillnad på Sverige och Tysklands Autobahn med fria hastigheter föreligger det även där en hel del skillnader (alla siffror är från 2004). I Tyskland dör en på 14122 medan i Sverige dör en på 18773. Det betyder att dödstalen är betydligt (25%) högre i Tyskland. Även avseende motorvägar så dör betydligt fler sett till folkmängd. I Sverige dör 42 på motorvägar medan samma siffra i Tyskland är 694. Då Sverige har 11% av Tysklands folkmängd skulle en motsvarande siffra vara 76 döda, vilket är 80% mer. Detta är en
oerhört stor skillnad, och att någon ens kan påstå att "det inte är någon skillnad", ja vad säger man... Man behöver inte vara mattesnille för att inse att Autobahn är betydligt farligare än våra motorvägar
(källa:
http://www.unece.org/trans/main/wp6/transstatpub.html )
SÅ SNÄLLA, INNAN NI BÖRJAR SLÄNGA ER MED EN MASSA SIFFROR OCH PÅSTÅENDEN, KOLLA FÖR HELVETE UPP DET NI SÄGER, ELLER LÅT BLI OCH UTTALA ER...
Att förringa hastighetens betydelse för antalet döda tycker jag tyder på dels naivitet såväl som okunnighet. Att ha fri hastighet löser definitivt inga problem, möjligtvis bortsett från de som skriver och bitchar om att de förlorat sitt kk pga "nån jävla nasse till polis"...
Jag kan dock inte annat än hålla med av att det rent pragmatiskt inte borde spela någon roll vilken hastighet jag kör om jag är ensam på vägarna, och tro mig, jag jobbar natt, jag kör ofta just ensam på vägarna (och inte fan håller jag hastigheten). Frågan är bara hur lätt det är att omsätta i verkligheten att ha olika hastigheter olika tider... Persoligen tror jag att det är bra som det är. Våra poliser är inte överdrivet flitiga (iaf inte här i Stockholm), men samtidigt finns alltid risken att åka fast, vilket i sig lugnar ned tempot lite. Dessutom kan vi vända på det; för varje ökad hastighet kommer med det ökat antal olyckor, och med det ökade försäkringspremier. Och personligen tycker jag att det är dyrt att försäkra hojen som det är...