En påse kompression

Mike99

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Hemma
Hoj
CBR 1000RR-07
hahaha...trodde jag var rubbad och hade sjuk humor....men ni är fan sinnessjuka hehe :)

Klart rolig läsning
 

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Nej du behöver inte oroa dig för läkage detta då man bygger in en så kallad Slow Handle Item Traction Task ventil (SHITT) på alla mc efter 1984som stänger cylindern vid en olycka. Detta för att förhindra ofrivilliggt kompressions förlust.

/Dimman

Tack ! Det var skönt att höra , blev oerhört mycket lugnare.
Nån skrev att jag helt enkelt skulle köra vidare med hojen (trots fronkrocken med garageporten) , det var mycket mer outlaw. Vad betyder outlow ?
Dessutom finns här så lite utförsbackar , är rädd att jag fick i för lite kompression för att klara uppförsbackar , grannarna lurade mig.
Finns SHITT - systemet verkligen på alla hojar efter 1984 ?
Stog inget om detta i min instruktionsbok ?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Outlow är egentligen ett norskt uttryck för MC's motsvarighet till cabriolet. Det man gör (enligt auktoriserad expertis inom genren) är att avmontera kåpor, styre, sadel och tank. Enklast att göra detta är att ställa din MC med framhjulet pekandes mot garagedörren som du ser till att öppna halvvägs i höjdled, och sedan utföra kompressions instruktionen så som jag beskrev i tidigare post.

Även kallat Lowrajder i kromsläde-kretsar.
 

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Tack ! Det var skönt att höra , blev oerhört mycket lugnare.
Nån skrev att jag helt enkelt skulle köra vidare med hojen (trots fronkrocken med garageporten) , det var mycket mer outlaw. Vad betyder outlow ?
Dessutom finns här så lite utförsbackar , är rädd att jag fick i för lite kompression för att klara uppförsbackar , grannarna lurade mig.
Finns SHITT - systemet verkligen på alla hojar efter 1984 ?
Stog inget om detta i min instruktionsbok ?

Bara på svensksålda mc, det är därför man inte ska köpa mc i ex Tyskland som saknar SHITT-ventil.
De har en egen lösning kallad Bleed Underneth Task Traction-ventil (BUTT)
Om hojen är svensksåld ligger det under kap: Battery Removal


/Dimman
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Jag älskar sånna här trådar!

Det är så djävla tråkigt att dem stänger dem hela tiden. Det här är riktig underhållning!!!

/a
 

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Bara på svensksålda mc, det är därför man inte ska köpa mc i ex Tyskland som saknar SHITT-ventil.
De har en egen lösning kallad Bleed Underneth Task Traction-ventil (BUTT)
Om hojen är svensksåld ligger det under kap: Battery Removal


/Dimman

Faan vad bra ! I detta forum får man ju svar på allt , man går aldrig bet på nåt. Finns mycket kunskap samlat här och det är tryggt att veta.

Tur att min hoj är svensksåld så SHITT-ventilen fick jobba när jag frontade.
Känns så jobbigt att fylla på kompression igen.

PS ! Hittade detta mycket riktigt under kap : Battery Removal

Tack än en gång....:yoparty
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Glöm för guds skull inte byta kylarvätska i samband med påfyllning av kompression. Den gamla kylarvätskan är inkörd med den gamla kompressionen och kan explodera om man kör med ny kompression!
 

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Glöm för guds skull inte byta kylarvätska i samband med påfyllning av kompression. Den gamla kylarvätskan är inkörd med den gamla kompressionen och kan explodera om man kör med ny kompression!

Tack för denna viktiga upplysning , stod inget om det i instruktionsboken heller. Borde väl stå under kap passenger ?
Kanske gäller det inte svensksålda motorcycklar ?
Om det nu måste bytas för att förhindra explossion , vad gör jag av kylarvätskan ? Går den dricka , i så fall tänkte jag bjuda mina gäster på det till midsommar ? (slipper köpa midsommarsprit)

Förresten , fyller man på med ny kylarvätska i den stora behållaren som sitter framför sadeln ?

mvh
Romi 34
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
I morse när jag skulle dra i väg på hojen och den gröna displaylampan lyste , vilket betyder klart att köra , så hände absolut ingenting när jag drog rullen i botten. Det enda som hände var att motorn vrålade till men jag kom inte en millimeter framåt. Vart tvungen ringa min lokala mc-verkstad och förklara läget.
Han sa direkt att det fattades kompression i motorn. Men typiskt nog hade han slut på lagret. Han väntade hem en pall från tillverkaren , skulle ta ca 2-3 veckor sa han. Finns det nån som har en påse kompression till salu ?
Kompressionen skall passa till Honda sporthoj.
Jag glömde fråga vart man fyller på ? Är det möjligen under tändstiften ? för där sitter väl motorn. Behövs det specialverktyg för att fylla på ?
Tacksam för svar snarast.

PS ! Verkstadskillen tyckte jag skulle sälja hojen och köpa trampcyckel.

Fattar inte varför , men han sa att trampcyckeln behövde ingen kompression.
Är rådvillig om hur jag skall göra !

Det är inte kompressionen det är fel på... Det brukar bli det felet när kamaxelnavskopplingen kärvar, smörj upp den med lite bregott så blir det nog bra sen. I annat fall kan det vara tändfördelarlocket som har ätit upp kylslangarna. I värsta fall måste du byta kolvtillbakaskjutarfjädrarna. Finns bra sådana hos Mekonomen i Arjeplog... Lycka till!
 

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
falköping
Hoj
fireblade-98
Tack för denna viktiga upplysning , stod inget om det i instruktionsboken heller. Borde väl stå under kap passenger ?
Kanske gäller det inte svensksålda motorcycklar ?
Om det nu måste bytas för att förhindra explossion , vad gör jag av kylarvätskan ? Går den dricka , i så fall tänkte jag bjuda mina gäster på det till midsommar ? (slipper köpa midsommarsprit)

Förresten , fyller man på med ny kylarvätska i den stora behållaren som sitter framför sadeln ?

mvh
Romi 34

Jupp nya kylarvätskan går i den stora behållaren framför sadeln..

Klart du kan bjuda dina gäster på midsommar på din gamla kylarvätska.. Glöm inte filtrera det genom en gammal limpa eller strumpa går lika bra bara för att få bort bismaken av den gammla kompressionen.. Smakar förjävligt..:yoparty
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ska kolla lite med min tant. Hon kan allt om att bli komprimerad...:rock
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Förresten , fyller man på med ny kylarvätska i den stora behållaren som sitter framför sadeln ?

mvh
Romi 34

Ja precis, men viktigt att det går rätt till. Ta 4 liter och blanda med ett kvartspund naturgas annars blir det gnista i retursystemet. Passa även på att fylla de två mindre behållarna på styret, en tratt med luftnippel funkar bra så att du får in allt i hela behållaren. Blås samtidigt som fyller i nippeln till vätskan får en rödgul färg. En kylgasad hoj höjer kompressionen duktigt så du får inte bli rädd om den varvar sönder gnistgallret i flottörhuset. En bugg som fanns på tidiga cyklar. Din lokala mek fixar det lätt med ett skohorn och ett par vinkeljärn.

Lycka till :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hon kan allt om att bli komprimerad...:rock

Du menar väl att hon vet allt om avsaknad av kompression eftersom det är det som brukar hända när kolven är alleless alldeless för liten i förhållande till cylindern...

Dock tror jag att hon har en mindre cylinder längre bak. Testa den så kanske ni får till en smula kompression!

:tummenupp
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6

Dock tror jag att hon har en mindre cylinder längre bak. Testa den så kanske ni får till en smula kompression!

:tummenupp

Det är just DEN kompressionsluften man ska akta sig för.
Jag har hört om välrenomerad expertis som råkat ut för övertryck och bakslag där. Kan uppstå både förlägenhet och dyra reparationer, för att inte tala om den rent mentala skadan.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Det är inte kompressionen det är fel på... Det brukar bli det felet när kamaxelnavskopplingen kärvar, smörj upp den med lite bregott så blir det nog bra sen. I annat fall kan det vara tändfördelarlocket som har ätit upp kylslangarna. I värsta fall måste du byta kolvtillbakaskjutarfjädrarna. Finns bra sådana hos Mekonomen i Arjeplog... Lycka till!


Nej nej nej, det ska inte vara Bregott :skrämd :skrämd det ska vara extrasaltat smör :yoparty
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Nej nej nej, det ska inte vara Bregott :skrämd :skrämd det ska vara extrasaltat smör :yoparty

Extrasaltat ska det bara på äldre cyklar med förkromare! På nyare är det inksjut och då räcker saltet i vanligt bregott... Jag läste det i en tidning som koncentrerar sig på gatuslagsmål... Granater tror jag att den hette...
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Faan , jag gjorde som du sa , och nog kom grannarna ut alltid , det tog bara en halv minut och då trodde jag att det var klart dvs fullt med kompression.

Började pumpa , men vaa faan , hojen drog iväg med mig hängandes efter (detta hände direkt vid första pumpningen) , fick inte stopp förrän jag frontade med garageporten. Har mycket jobb nu framför mig med hojen.
En liten fråga bara , kan det ha läckt ut kompression när jag frontade garageporten ?
Det är mycke möjligt att det blir trampcyckel , skall det vara så jävla komplicerat att fylla på kompression.:yoparty

Jag säger bara RVS mirakelmedel :yoparty :yoparty
 

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sköllersta
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Är det nån som testat Biltemas Koncentrerade Kompression på flaska???

Hörde på jobbet att det va flera som fått problem med vaccum i ventiltallrikarna efter att de använt den.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Ni som är så jävla roliga och tror att ni vet allt!
Kolla den här filmen och ta till er av 900 års erfarenhet


http://www.youtube.com/watch?v=HKEuzxC4eGc

HAHAHA!! :D :D :D Den filmen hörde verkligen hemma i den här tråden! Klockren!

Är det nån som testat Biltemas Koncentrerade Kompression på flaska???

Hörde på jobbet att det va flera som fått problem med vaccum i ventiltallrikarna efter att de använt den.

Just det är inte så farligt... Men du måste skruva åt ventilhattarna på vevaxelknuten annars läcker det ut kompression i tändstiftsförgrenarn... Det vill du inte vara med om kan jag lova!
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top