En redig nöt att knäcka

Midnattsblå

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR-600
Hallo alla.
Sökt på forumet men inte hittat några passande svar.

Sitter med en Kawa ZZR-600 -92:a. Och det e ju trevligt.
Men denna är sig inte riktigt frisk.

Symptom:
Åker t.ex på 4:an på lagom varv, 5-6000. Vill öka för lugn omkörning.
Motorn drar fint till ca 8000, då den tycks "takta över", bluddrar och tappar all ork, accelererar inte ens. Man får då "koppla" sig upp till ca 8600-9000, då börjar motorn dra fint igen och går kalas till maxvarv, ca 14000.

Kör jag bara under dessa 8000varv så går den fint men kan ibland tjuvdö efter lite bludder(1 av 10 åkturer). Har jag tagit den förbi detta "dåliga" varvtal så har den ofta en tendens att tjuvdö, men gör det inte alltid(5 av 10 tester förbi varvtalet). Startar alltid efter lite övertalning vid vägkanten, men svårare om man pressat den förbi detta konstiga område.

Om jag drar fullt från stillastående märks knappt något alls. Inga tjuvstopp eller bludder. Bara om jag försöker öka farten på 3:ans eller högre växel förbi detta varvtalsområde vid normal körning.

Tycker själv att jag hör missar på en cylinder ibland, men det är antagligen inbillning.

Har fått massa tips, men inte hittat något som hjälpt ännu. Haft hojen i garaget snart 2 år bara för att man tappat gnistan då ingen lösning på problemet hittats (än).

Kommer byta stift igen och mäta upp tändkablar/spolar.
Mycket tacksam om någon känner igen detta eller har förslag på en lösning.

/Mc
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Midnattsblå skrev:
2490644 Hallo alla.
blablabla, förgasaratrubbel---
/Mc
Tja, jag tror att du kan ha problem med något/några munstycken eller förgasarinställningar, olika munstycken ska öppna vid olika belastningar. kan även bero på trottelmembran som föregående talare sa. hur som helst. du har nog förgasarproblem. (skit i förgasarn alltså. hehe)

hoppas att det löser sig.
 

Midnattsblå

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR-600
Oj, snabba svar. Det gillar vi.

Ok...knasarna alltså.
Var just nere och plockade ut stift o så iaf. Mer svart än brunt. Absolut inte sådär lite lagom vit/bruna som man skulle vilja. Alla var dock i samma skick.
Har iaf fått för mig att det skall vara så.

Membranen är i mycket gott skick, inte torra eller så. Dessa har grundligt kontrollerats. Inga synliga defekter alls.

Munstycken har jag inte vågat ge mig på. Har dock rengjort alla fyra knasare ordentligt. Måste dock erkänna att jag inte hade tillgång till tryckluft, så visst kan det finnas skit kvar.

Liten tanke angående munstycken...
Det är original avgas och inget "trim" gjort vad jag vet. Så behovet av annan än original styckning borde ju inte finnas.
Symptomen är där även om jag har ett V&H 4-1 system monterat (har testat med båda systemen). Mööööjligtvis en pytteliten skillnad, men absolut inget som känns i rätt felsökningsområde.

Tja, vet inte vad jag mer kan ge för att underlätta för er motorkunniga.
 

Midnattsblå

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR-600
Ok, svarar lite på mig själv här.

Har ej tillgång till någon vettig manual...

Om någon har en trevlig länk eller info om vart jag kan hitta just std-måtten på originalmunstyckena till denna modell. 92:an har Mikuni fuggar.

Tyckte mig se en liten lathund härnånstans till hur man "grundinställer"...
förutsätter ju dock att man har tillgång till lite munstycken att leka med,
vilket man förstås inte har.

EDIT: Mmm, ska glo över nålarna igen. tyckte dock de såg rätt ok ut sist.
Kan dessa verkligen ge upphov till så stora motorproblem?

Alltså, effektförlusten jag pratar om är ca 95% (känslomässigt uppskattat) vid detta "dåliga" varvtalsområde. (räknat på 4:an växel).
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Om det skall vara någon idé att plocka isär förgasarna, måste alla små finurliga kanaler (obs!) och munstycken göras 100% rena! Skarp rengöringsspray (exvis elektronikrengöring) + tryckluft (på spray från Biltema duger gott!) krävs. Dessutom måste flottörventiler inklusive ev filter ovanför göras rent och kollas. Vanligt att nål + säte måste bytas. Alla oringar byts, man kollar att alla delar är original, justerar justerbara delar (tomgångsmunstycken, trottelnålar och flottörnivå) till fabriksinställning. SEDAN har man servat sina förgasare!

Eftersom stiften var sotiga sätter jag en femma på fel flottörnivå/läckande flottörventil + usel synk!

Glöm inte berätta för oss hur det går!

PS: I längden klarar du dig inte utan en verkstadshandbok! Köp en Haynes eller Clymer ögonaböj! DS
 

Midnattsblå

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR-600
Plockade upp ett membran och en nål då tanken ändå ligger av ft.
Såg fin utmed blotta ögat. Inga vändkanter eller så på nålen.
Membranet var i mycket gott skick. Nålmunstycket var ju lurigare och se då jag inte kunde ta ut det för nogrannare kontroll. "ser" bra ut dock.

Härlig bensindoft har nu satt sigi mitt tangentbord :tummenupp

Förstår att många frågar, men detta är ett jedra lurigt problem.

Ok G-L
Ska ta mig igenom grundinställn för alla 4. Efter nogrann rengöring.
En verkstaddshandbok blir nog ett måste.

Skall dock försöka skjuta hål i ditt vad :)
Synkning gjordes hos firma då jag "upptäckte" felet. Utan resultat. Dock tyckte de att den gick fasligt jämnt för att vara en kawa, de brukar ju ha en lite "ojämn" gång.

Hmm, nålar och säten säger du. Ingen dum idé. Synd att de kostar bara.
Nåväl, rengöring och grundinställn först, sen så.
Svar kommer...även om det kan dröja lite. Fortsätt gärna spåna tills dess.
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Väldigt basic , men ändå.

Kollat så det inte sitter skit i luftfiltert ?
 

Midnattsblå

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR-600
Jovars, filtret har även varit borta vid provkörning för att se om symptomen ändrade sig.
Keep it coming! Vi ska lösa detta.
 

gsxrTysken

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Uvberget
Hoj
GSX-R 1100T -95, GSX-R 1000 K3
Jag hade liknande symptom på min gamla GSX-R 750. Då var det en av tändspolarna som krånglade, efter en stund gav den även upp helt och hållet så jag fick åka 3 mil hem med en 2-cylindrig GSX-R.

Hoppas du hittar och kan rätta till problemet.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Midnattsblå skrev:
2490769 Ok, svarar lite på mig själv här.

Har ej tillgång till någon vettig manual...

--snip--

Alltså, effektförlusten jag pratar om är ca 95% (känslomässigt uppskattat) vid detta "dåliga" varvtalsområde. (räknat på 4:an växel).

Du har sökt på nätet och kikat i stickyn här i mek-forumet också?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=72782

Här?
http://www.carloboldetti.com/bike/manuals.htm
http://www.repairmanual.com/motorcycles/

Om du upplever så stor effektförlust så verkar det inte sannolikt att alla 4 fuggarna samtidigt knasar ur, låter mer som ett tändningsfel, vibrationer som kan ha skavt någon kabel tex. Dyker varvräknaren helt också eller faller den inte särskilt mkt alls?

Tyvärr har jag inget konkret att komma med än spekulationer. Hoppas du får fatt i felet, vore intressant att veta vad det var.
 

Midnattsblå

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR-600
Tack för ert intresse.

- Varvtalsnålen slutar bara att öka, likaså accelerationen.
För att förklara lite mer...om jag skulle åka på ex 4:an i ca 70km/h
och sedan öka för omkörning så slutar cykeln accelerera vid ganska exakt 8000varv. Om jag inget gör, utan bara håller stumt så tar det ungefär 30sekunder för cykeln att ta sig de 800-1000varven upp till ca 9000, därefter börjar den gå normalt. Dvs, drar som en midnattsblå gud upp till maxvarv.
Och under detta dåliga område så låter det ungefär som om den taktar över, lite lurigt att förklara.

Förgasarna ligger på is, redo för synkning. Spolar och kabalr ska jag ta till närmsta pålitliga verkstad och få uppmätta. Får man iaf en fingervisning.

@Tuppjuck Kalaslänkar, men inte lyckats ladda ner min manual, den finns där men den ryska siten är inge vidare. Vore ypperligt med någon som redan fått hem den.
 
Last edited:

Midnattsblå

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR-600
Jaha, ingen lycka ännu.
Har testkört spolar och kablar hos lokala verkstaden. Med uppvärmning
och allt sånt. Inget fel på dom enligt dem.

Killen där mumlade nåt om tändmodulen...
Börjar kännas hopplöst (igen). Så lite tid, så mycket vilja, så lite
kunskap (hos mig). :rolleyes:
 
Last edited:

Hård&Kall

...men ödmjuk
Gick med
9 Sep 2004
Ort
Kärna
Hoj
WR450
Låter frustrerande...men med sporthoj.com ska det lösa sig!
Kolla att alla anslutningar till tändspolar och tändningskomponenter är ok. Då menar jag KOLLA noga. Sitter kablar fast i kableskor? Mät upp kablar. Jag tolkar det som att du haft loss spolar och kablar men kolla ändå.
Låna en tändmodul eller prova din på en likadan hoj så att den går att utesluta.
 

Midnattsblå

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR-600
Jodå, spolar, kablar, stifthylsor...det mesta som är åtkomligt från ovansidan
är bortplockat och rengjort. Mätt alla tåtar så att inga avbrott/taskiga kontakter
skall finnas.

Ska montera allt i helgen om jag hinner. Nästa steg...är inte helt bestämt ännu.
Husrenoveringar sätter käppar i hjulen för mer mek. Men snart så.

Kvar på checklistan:
- Tändmodul. (Nu skulle verkligen en sprängskiss sitta fint :-])
- Ehm...tja. Tomten vet säkert.

Övrigt så blir det std service när den ändå är isär. Lite olja o stift o grejer.
 

Midnattsblå

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR-600
Fortfarande stillastående i garaget. Likaväl kanske, snart kommer frosten :näsblod

Om fler kunniga hittar till denna tråd så tas tips fortfarande emot med
varmt hjärta.

Har inte hunnit gå igenom tändmodulen ännu. Tjing på er!
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Midnattsblå skrev:
2530674 Fortfarande stillastående i garaget. Likaväl kanske, snart kommer frosten :näsblod

Om fler kunniga hittar till denna tråd så tas tips fortfarande emot med
varmt hjärta.

Har inte hunnit gå igenom tändmodulen ännu. Tjing på er!


Jag skulle säga för lite motstånd i avgassystemet, sådär upplever jag min också vid precis samma varv när jag blåst ut all ull ur pipan. Prova att packa lite bara så ska du se att den rockar.

Mvh Stephenj
 

desmoquattro

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Bray Hill
Hoj
Ducati 848 Speciale
Midnattsblå skrev:
2530674 Fortfarande stillastående i garaget. Likaväl kanske, snart kommer frosten :näsblod

Om fler kunniga hittar till denna tråd så tas tips fortfarande emot med
varmt hjärta.

Har inte hunnit gå igenom tändmodulen ännu. Tjing på er!

Har du kollat att du har gnista på alla stift med någon strob-lampa? Brukar vara ajabaja att ta loss stiften och hålla mot gods. Tejpa fast skiten någonstan och ut och kör, upprepa på alla cyllar...
 

Midnattsblå

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR-600
Tänkvärt med stiften. Inte kollat med strob, men de "verkar" ok. Brännmässigt
och så tänkte jag då.

@StephenJ. Hmm. Kan detta fenomen verkligen ge SÅ stora skillnader. Man har ju hört skräckhistorierna om folksom bytt system/haft alldeles utbrända och
fått lite effektdippar. Men här pratar vi ju alltså om mellan 80-95% effektbortfall
vid det "dåliga" området. Cykeln orkar alltså inte självmant öka farten ens.
Men givetvis ska jag ta det i beaktande.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top