En resa som varar i två dagar norr om Stockholm.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Start : Stockholm - Destination : Norrut (125cc)

Tjenare allihopa!

Vi är ett gäng killar runt 16 till 18års åldern som planerar på att göra en MC-resa som skall vara i två-tre dagar, tanken är att vi ska åka runt 100 mil, åka på vackra vägar med en vacker natur och fint landskap, norrut, kanske in mot Norge blir det också! Vem vet!

Resan till Härjedalen ifrån Stockholm kommer ta över nio timmar att slutföra ifall vi ska kunna njuta utav naturen, stanna till, tanka, låta rumpan vila och sträcka på sig och sådant så kommer det ta en liten tid bara dit, men kommer vara så sjukt värt det!

Denna resa är tänkt att göras den fjärde augusti och Stockholm(Sveavägen?) som avfärdsdestination beroende på hur vädret är, är det dåligt väder så flyttar vi fram det var dag tills det blir bra helt enkelt.
Vi ska även campa ute och vi tält, vi som ska åka känner inte varandra speciellt bra utan har väl träffats någon gång bara och detta är ju ett ypperligt tillfälle att börja känna varandra lite bättre framför brasan eller så :fyllisar

Vi ska försöka undvika motorväg så mycket som möjligt ifall det inte är ett måste, njuta av varandras sällskap och ha riktigt roligt med varandra helt enkelt.

Att ha Härjedalen som slutdestination är inte spikat och klart, utan mest något vi bara valde sådär, vi har även pratat lite om att ta oss in i Norge, Trollstigen hade varit mäktigt men lite väl långt in egentligen!

Alla tips om vägar och saker och ting som kan göra resan behändigare uppskattas.

Och självklart kommer en resedagbokskrivas med massa bilder och text varje dag! :)

Last edited:

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Fan va härligt. Ni kommer inte ångra er. Jag och en barndomsvän gjorde samma sak med moped en gång i tiden (dock inte lika långt) o det minns man fortfarande med glädje. :yoparty

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Fan va härligt. Ni kommer inte ångra er. Jag och en barndomsvän gjorde samma sak med moped en gång i tiden (dock inte lika långt) o det minns man fortfarande med glädje. :yoparty

Det är exakt det som vi kommer göra, dock kanske turen blir runt 80 mil istället för 100, tanken är ju att njuta utav vägen, naturen och utsikten, kanske stanna till och bara blicka ut över landskapet ifall man kör på höga höjder, då blir det kanske tre dagar istället för att sitta allt för många timmar på sadeln! :)

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Härjedalen är kanske den finaste delen av Sverige att åka hoj i - åk dit! Passa gärna på att åka förbi akvedukten i Håverud. Kommer ni norrifrån så ska ni se till att komma in via Brudfjällsvägen. Den är krokig och med en hel del höjdskillnader! Sen kan ni vända hem till Stockholm igen. =)

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Härjedalen är kanske den finaste delen av Sverige att åka hoj i - åk dit! Passa gärna på att åka förbi akvedukten i Håverud. Kommer ni norrifrån så ska ni se till att komma in via Brudfjällsvägen. Den är krokig och med en hel del höjdskillnader! Sen kan ni vända hem till Stockholm igen. =)

Tackar för tipsen! :) Skulle du kunna vara schysst och kanske markera ut det på Eniro till exempel så att vi har något att utgå ifrån när vi drar vart vi ska åka? :)

Till resten av er som läser detta, något vi bör tänka extra mycket på med motorcykeln? Det jag ska göra är i alla fall är att ha med mig kedjespray, tvåtaktsolja, tändstift och byta glödlampa fram eftersom min börjar bli kass.
Kanske däckjärn för att laga däcken ifall man får punktering eller dylikt?
Ska byta växellådsolja, göra säkerhetskontrollen på motorcykeln man får lära sig på trafikskolan samt byta bromsvätska både fram och bak! :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska ni campa förslår jag myggolja/myggstift lättåtkomligt på hojen. :)
Just hemkommen från Jämtland idag är min sons första replik när han ser mig: "Det var mycket mygg?" :rolleyes:
Och jag hade inte myggolja/myggstift.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Ska ni campa förslår jag myggolja/myggstift lättåtkomligt på hojen. :)
Just hemkommen från Jämtland idag är min sons första replik när han ser mig: "Det var mycket mygg?" :rolleyes:
Och jag hade inte myggolja/myggstift.

Hahah, mjo det var planerat, tänkte även ta med sådant ljus som tydligen ska hålla myggen borta p.g.a. lukten, får se hur det fungerar.
Tackar för tipset vilket som! :)

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Hoj
Gsxr 750 -08

Du borde nog plugga på din geografi litegrann... Håverud och brudfjället ligger i Dalsland. En rätt rejäl bit ifrån Härjedalen :7peta

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Hoj
Du borde nog plugga på din geografi litegrann... Håverud och brudfjället ligger i Dalsland. En rätt rejäl bit ifrån Härjedalen :7peta

Jag är fullkomligt medveten om att dessa platser ligger en bit bort från Härjedalen. Därför skrev jag ju också att dom kommer norrifrån, passerar akvedukten och sen vänder dom hem till Sthlm. Är väl upp till dom om dom vill köra den biten eller inte. Just sayin'.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Tjenare, en liten fråga till er där ute! :')

Jag och Johannes sitter nu och diskuterar om resan lite mer, vi planerar att åka in till Norge än så länge och använder en sida som stöd när det kommer till packningen!
Där står det "Försäkringsbesked" samt "Reg bevis ( kopia )" är det något man behöver ifall man åker in till Norge och skulle bli stoppad utav polisen? :)

Är detta en vettig packlista att ha med sig? Vi kommer försöka fördela upp så mycket så som möjligt mellan oss två och sedan köpa saker som kasnek behövs på vägen, tex lite mat.
Som sagt ska vi campa.

* Kläder. *

Plånbok!!!!
Hjälmluva
Handskar x 2
Öronproppar
Underställ x 2
Mjukisbyxor
T-shirt
Tjocktröja
Strumpor x 3
Kalsonger x5
Vanliga skor
Jacka
Badshorts
Plastpåsar

* Hygienartiklar *

Neccesär
Tandborse + tandkräm
Tandpetare
Dubbeldusch
Tvål
Deadorant
Handduk för kropp
Rulle hushållspapper
Första hjälpen kit
Ipren
Myggspray/olja

* Campingartiklar *

Tält (köpa)
Liggunderlag (köpa)
Sovsäck
Stor flaska (2 liter)
Bestick
Fickkniv
Snöre (det vita breda)
Tändstickor
Konservöppnare

* Övrigt *

Disktrasa
MC-lås (Lång kedja, hänglås, skivlås)
Mobilladdare
Telefonlista (Föräldrarna, bärgning etc)
Anteckningsblock och penna
Kamera (Ej mobilen!)
Spännband
Kartor och kompass

* Verktyg och reservdelar *

Silvertejp
Reparationssats för slangdäck och slanglösa däck
Kedjespray
Tändstift
Shiftnyckel
Lednycklar 8-16
Insexsats

Last edited:

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Hoj

Jag och Johannes sitter nu och diskuterar om resan lite mer, vi planerar att åka in till Norge än så länge och använder en sida som stöd när det kommer till packningen!
Där står det "Försäkringsbesked" samt "Reg bevis ( kopia )" är det något man behöver ifall man åker in till Norge och skulle bli stoppad utav polisen? :)

Mycket pengar och körkort är det enda andra jag kan komma på. =) Blev själv aldrig stoppad av norska polisen när vi var där, så jag vet ju inte med säkerhet.

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Mycket pengar och körkort är det enda andra jag kan komma på. =) Blev själv aldrig stoppad av norska polisen när vi var där, så jag vet ju inte med säkerhet.

Ska man växla till sig en hundring i norska pengar? Eller går det att betala med svenska om kortet inte funkar? :va

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05

Mycket pengar? Menar du löst då så att man kan muta ?:7peta:hihi
Fungerar det att betala med ett svenskt bankkort i Norge? Vet att jag läste någonstans att det var någon som fick problem på det viset i Norge.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Plånbok, tandborste, ett par kallingar, en T-Shirt, sovsäck, en liten pressenning och ett glatt humör är allt som behövs.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc

Är detta en vettig packlista att ha med sig? Vi kommer försöka fördela upp så mycket så som möjligt mellan oss två och sedan köpa saker som kasnek behövs på vägen, tex lite mat.
Som sagt ska vi campa.

* Kläder. *

Plånbok!!!!
Hjälmluva
Handskar x 2
Öronproppar
Underställ x 2
Mjukisbyxor
T-shirt
Tjocktröja
Strumpor x 3
Kalsonger x5
Vanliga skor
Jacka
Badshorts
Plastpåsar

* Hygienartiklar *

Neccesär
Tandborse + tandkräm
Tandpetare
Dubbeldusch
Tvål
Deadorant
Handduk för kropp
Rulle hushållspapper
Första hjälpen kit
Ipren
Myggspray/olja

* Campingartiklar *

Tält (köpa)
Liggunderlag (köpa)
Sovsäck
Stor flaska (2 liter)
Bestick
Fickkniv
Snöre (det vita breda)
Tändstickor
Konservöppnare

* Övrigt *

Disktrasa
MC-lås (Lång kedja, hänglås, skivlås)
Mobilladdare
Telefonlista (Föräldrarna, bärgning etc)
Anteckningsblock och penna
Kamera (Ej mobilen!)
Spännband
Kartor och kompass

* Verktyg och reservdelar *

Silvertejp
Reparationssats för slangdäck och slanglösa däck
Kedjespray
Tändstift
Shiftnyckel
Lednycklar 8-16
Insexsats

2-3 dagars tur 5st kalsonger:confused:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Kul att 125:eek:rna börjar rastas utanför trygghetsområdena :tummenupp

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Hoj
Mycket pengar? Menar du löst då så att man kan muta ?:7peta:hihi
Fungerar det att betala med ett svenskt bankkort i Norge? Vet att jag läste någonstans att det var någon som fick problem på det viset i Norge.

Njae, jag menar att det är dyrt att åka dit för fortkörning. Muta polisen kan man göra i Bolivia, men knappast i Norge. :)

Vi växlade till oss en hög kontanter innan vi åkte. Mest för att vi inte kunde vara säkra på att alla ute på vischan tar kort. Sen är det ju fullt möjligt för banker att ta ut uttagsavgifter givet Norges obefintliga relation med EU.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...