En resa som varar i två dagar norr om Stockholm.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag ser att ni har mobilladdare. Så då kommer frågan var var den ska stoppas in? 230V uttag var då. Eller 12V ciggkontakt på 125an? (12V ciggkontakt, det har jag monterat på mina hojar, kopplat med en 7,5A säkring direkt till batteriet)
Mobil finns inte med på listan för den är väl i stort sett fastvuxen på er.
Tänk på att i Härjedalen ska ni inte räkna med täckning utanför 90-vägar med något annat än Telia/Halebop.
Har själv gått över från Comviq Kompis kontantkort till Halebop kontantkort pga: "Personen du söker kan inte nås för tillfället", "Endast nödsamtal" och ingen täckning alls allt för ofta med Comviq.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag ser att ni har mobilladdare. Så då kommer frågan var var den ska stoppas in? 230V uttag var då..

Självklart stoppas den in på fiket där man stannar och fikar. Så brukar vi göra eftersom alla dagens apparater (telefoner, GPSer, interkoms, kameror, iPads, datorer och gud vet vad) omöjligen hinns med att ladda på hojjen. Kan se rätt kul ut när 4p stövlar in och vill ladda 3 apparater var :D

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Tjenare, en liten fråga till er där ute! :')

Jag och Johannes sitter nu och diskuterar om resan lite mer, vi planerar att åka in till Norge än så länge och använder en sida som stöd när det kommer till packningen!
Där står det "Försäkringsbesked" samt "Reg bevis ( kopia )" är det något man behöver ifall man åker in till Norge och skulle bli stoppad utav polisen? :)

Ni kanske ska be ert försäkringsbolag om ett s.k. Grönt kort. Det visar på att ni har en Trafikförsäkring (betald) och om ni orsakar en trafikskada i Norge så går den på er Trafikförsäkring. Nu tror jag inte den norska polisen är så nitiska att kontrollera det men bättre safe then sorry... Kontakta era resp. försäkringsbolag så skickar dom ett grönt kort till er.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag tror inte ni behöver oroa er om er försäkring/grönt kort. Eller har jag bara haft tur?
Ett 10-tal bil resor till Hemsedal och Rjukan ett antal tjänsteresor med bil till Norge.
Och aldrig har det snackats om grönt kort! Till bilen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Nej, och efter att precis ha vandrat runt i Oslo i fyra dagar så har jag insett att väldigt få restauranger tar Visa-kort :huvet Dessutom verkar allt vara stängt på söndagar, tom Ica på stora resecentret mitt i stan :dummer Bövla u-land :6surkart

Undrar vad det är för fel på VISA?
För i Egypten var det inga problem plocka ut kontanter i bankomat med mitt ICAbanken MasterCard medan en annan turist med VISAkort inte kunde ta ut kontanter.

Jag kan lägga till att jag också "använt" Telenor i Norrland (Hälsingland) och det var noll täckning på landsbygden. Det blev att fråga på ortens badplats var mina vänner, sommargäster från Stockholm kunde bo. Och det visste lokalbefolkningen.
Det är inte flera människor däruppe än det ryms i mänskligt minne.

Last edited:

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Njae, jag menar att det är dyrt att åka dit för fortkörning. Muta polisen kan man göra i Bolivia, men knappast i Norge. :)

Vi växlade till oss en hög kontanter innan vi åkte. Mest för att vi inte kunde vara säkra på att alla ute på vischan tar kort. Sen är det ju fullt möjligt för banker att ta ut uttagsavgifter givet Norges obefintliga relation med EU.

Vi planerar inte att åka så snabbt egentligen, utan mest att ligga i laglig hastighet och kunna njuta utav resan, är det tänkt i alla fall:rolleyes:
Blir nog något vi får ta och göra då också, tackar så mycket för svaret! :)

Jag ser att ni har mobilladdare. Så då kommer frågan var var den ska stoppas in? 230V uttag var då. Eller 12V ciggkontakt på 125an? (12V ciggkontakt, det har jag monterat på mina hojar, kopplat med en 7,5A säkring direkt till batteriet)
Mobil finns inte med på listan för den är väl i stort sett fastvuxen på er.
Tänk på att i Härjedalen ska ni inte räkna med täckning utanför 90-vägar med något annat än Telia/Halebop.
Har själv gått över från Comviq Kompis kontantkort till Halebop kontantkort pga: "Personen du söker kan inte nås för tillfället", "Endast nödsamtal" och ingen täckning alls allt för ofta med Comviq.

När man landar på ett fik eller dylikt så passar man på att trycka in den i väggen, vi har även kollat runt lite på Ebay efter USB-uttag som man kopplar till batteriet.
http://www.ebay.com/itm/12v-to-5v-W...Accessories&hash=item25700c4702#ht_587wt_1396 mer specifikt.

Ni kanske ska be ert försäkringsbolag om ett s.k. Grönt kort. Det visar på att ni har en Trafikförsäkring (betald) och om ni orsakar en trafikskada i Norge så går den på er Trafikförsäkring. Nu tror jag inte den norska polisen är så nitiska att kontrollera det men bättre safe then sorry... Kontakta era resp. försäkringsbolag så skickar dom ett grönt kort till er.

Vi får ta nog och göra det, tackar så mycket för alla svar! :tummenupp

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Här är jag!! Kunde inte undgå av att se den här fina tråden. Och ja jag fick problem med mitt ungdomskort i norge, tipset är att växla pengar på en forexbank t.ex..
Blev så sjukt glad av denna tråd då det är i princip samma avfärdsdatum som när jag och 3 125or till ska åka iväg åt samma riktning från sundsvall :D hade varit sjukt roligt att möta upp med er tre och kanske slå ihop våra resor en bit?
Våran slutdestination är iaf trollstigen och jag tror faktiskt att ni kommer tycka det är sjukt mycket mer värt att ta det som slutdestination än härjedalen, inge ont om härjedalen men trollstigen är ju trollstigen ;)
Hör jätte gärna av dig via pm eller facebook eller den här tråden så kan vi höras vidare :)

Edit:Har nu läst genom hela tråden och kan tipsa om att man kan ta med dig ett litet hänglås, det gör att man kan låsa tältet både ut och inifrån genom att dra hänglåset genom dragkedjan på tältet. Man kan också låsa ryggsäckor OSV
Så sjukt roligt med andra på 125a som vill dra iväg!
Får påminna den äldre stabben här att de under 18 år har "ungdomskort".
Ta med en summa av kanske ca 400-500 norska kronor, ni kan ju lika gärna växla tillbaka när ni kommit hem igen
Kan bli dyrare om ni ska ta in på camping.

Last edited:

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Här är jag!! Kunde inte undgå av att se den här fina tråden. Och ja jag fick problem med mitt ungdomskort i norge, tipset är att växla pengar på en forexbank t.ex..
Blev så sjukt glad av denna tråd då det är i princip samma avfärdsdatum som när jag och 3 125or till ska åka iväg åt samma riktning från sundsvall :D hade varit sjukt roligt att möta upp med er tre och kanske slå ihop våra resor en bit?
Våran slutdestination är iaf trollstigen och jag tror faktiskt att ni kommer tycka det är sjukt mycket mer värt att ta det som slutdestination än härjedalen, inge ont om härjedalen men trollstigen är ju trollstigen ;)
Hör jätte gärna av dig via pm eller facebook eller den här tråden så kan vi höras vidare :)

Edit:Har nu läst genom hela tråden och kan tipsa om att man kan ta med dig ett litet hänglås, det gör att man kan låsa tältet både ut och inifrån genom att dra hänglåset genom dragkedjan på tältet. Man kan också låsa ryggsäckor OSV
Så sjukt roligt med andra på 125a som vill dra iväg!
Får påminna den äldre stabben här att de under 18 år har "ungdomskort".
Ta med en summa av kanske ca 400-500 norska kronor, ni kan ju lika gärna växla tillbaka när ni kommit hem igen
Kan bli dyrare om ni ska ta in på camping.

Här är jag! :)
Växla får vi nog ta och göra det så vi inte får något problem, vi ska försöka få med oss typ konservburkar och sådant man kan fixa på kvällen så man slipper slänga ut 100 spänn på lite käk där.
Vårat avfärdsdatum är ej spikat utan det kommer flyttas fram tills det blir bra väder i par dagar framåt eftersom vi känner oss inte taggade på att köra i regn och hagel direkt höähö.

Sen om vi är två stycken eller om vi blir fyra stycken vet vi inte, folk har för jävla svårt att ha lite balls och kunna spika något, vi vill inte ha med folk som kaaanske kommer utan folk som kan spika det och tar ledigt eller något för att följa med ifall inget allvarligt har hänt!

Att åka tillsammans skulle vara skit roligt faktiskt, då får vi välja ut ett ställe vi ska mötas upp på då!
Trollstigen verkar så otroligt vackert och något man vill besöka en gång i livet, men helt ärligt så vill jag inte åka så sjukt långt då vi kommer bli borta ett par dagar extra, sedan så lär jag väl ha träsmak i flera dagar efteråt, men detta får jag diskutera vidare med Dubstep.

Camping är uteslutet, eftersom det är sjukt jävla dyrt(iaf där vi har campat tidigare)

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Här är jag! :)
Växla får vi nog ta och göra det så vi inte får något problem, vi ska försöka få med oss typ konservburkar och sådant man kan fixa på kvällen så man slipper slänga ut 100 spänn på lite käk där.
Vårat avfärdsdatum är ej spikat utan det kommer flyttas fram tills det blir bra väder i par dagar framåt eftersom vi känner oss inte taggade på att köra i regn och hagel direkt höähö.

Sen om vi är två stycken eller om vi blir fyra stycken vet vi inte, folk har för jävla svårt att ha lite balls och kunna spika något, vi vill inte ha med folk som kaaanske kommer utan folk som kan spika det och tar ledigt eller något för att följa med ifall inget allvarligt har hänt!

Att åka tillsammans skulle vara skit roligt faktiskt, då får vi välja ut ett ställe vi ska mötas upp på då!
Trollstigen verkar så otroligt vackert och något man vill besöka en gång i livet, men helt ärligt så vill jag inte åka så sjukt långt då vi kommer bli borta ett par dagar extra, sedan så lär jag väl ha träsmak i flera dagar efteråt, men detta får jag diskutera vidare med Dubstep.

Camping är uteslutet, eftersom det är sjukt jävla dyrt(iaf där vi har campat tidigare)

Haha jo absolut, regn är jag inte heller så förtjust att köra i.
Sant det ska vara folk ska kunna spika det annars känns det bara löjligt när alla hoppar av 4 dagar innan.

Ja riktigt roligt att bara glida en bit hade varit awesome :)

Jo men det är ju verkligen det men som du säger det blir ju ca 30-45 mil mer vilket jag förstår kan vara lite jobbigt :)

Camping är klart överskattat, likadana gräsmattor överallt ^^
Campar hellre uppe på ett fjäll! :hihi

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
vi har även kollat runt lite på Ebay efter USB-uttag som man kopplar till batteriet.

Ett ciguttag på hojjen kopplar du lätt in själv. Du kan köpa grejjerna på Clas Olsson för en hundring, se kan du koppla in kaffekokare, micro, laddare eller vad du vill :tummenupp

Ska man köra Gbg-Trollstigen-Gbg på tre dagar får man ligga i ordentligt. 5 dagar bör ni nog ha, minst.

Jobio

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
1998 Honda Cbr 1100xx Superblackbird
Tjenare, en liten fråga till er där ute! :')

Jag och Johannes sitter nu och diskuterar om resan lite mer, vi planerar att åka in till Norge än så länge och använder en sida som stöd när det kommer till packningen!
Där står det "Försäkringsbesked" samt "Reg bevis ( kopia )" är det något man behöver ifall man åker in till Norge och skulle bli stoppad utav polisen? :)

Är detta en vettig packlista att ha med sig? Vi kommer försöka fördela upp så mycket så som möjligt mellan oss två och sedan köpa saker som kasnek behövs på vägen, tex lite mat.
Som sagt ska vi campa.

* Kläder. *

Plånbok!!!!
Hjälmluva
Handskar x 2
Öronproppar
Underställ x 2
Mjukisbyxor
T-shirt
Tjocktröja
Strumpor x 3
Kalsonger x5
Vanliga skor
Jacka
Badshorts
Plastpåsar

* Hygienartiklar *

Neccesär
Tandborse + tandkräm
Tandpetare
Dubbeldusch
Tvål
Deadorant
Handduk för kropp
Rulle hushållspapper
Första hjälpen kit
Ipren
Myggspray/olja

* Campingartiklar *

Tält (köpa)
Liggunderlag (köpa)
Sovsäck
Stor flaska (2 liter)
Bestick
Fickkniv
Snöre (det vita breda)
Tändstickor
Konservöppnare

* Övrigt *

Disktrasa
MC-lås (Lång kedja, hänglås, skivlås)
Mobilladdare
Telefonlista (Föräldrarna, bärgning etc)
Anteckningsblock och penna
Kamera (Ej mobilen!)
Spännband
Kartor och kompass

* Verktyg och reservdelar *

Silvertejp
Reparationssats för slangdäck och slanglösa däck
Kedjespray
Tändstift
Shiftnyckel
Lednycklar 8-16
Insexsats

Tändvätska! Är ett måste, finns inget värre än att försöka göra upp en värmande eld av sur ved. Tro mig jag har provat...

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Haha jo absolut, regn är jag inte heller så förtjust att köra i.
Sant det ska vara folk ska kunna spika det annars känns det bara löjligt när alla hoppar av 4 dagar innan.

Ja riktigt roligt att bara glida en bit hade varit awesome :)

Jo men det är ju verkligen det men som du säger det blir ju ca 30-45 mil mer vilket jag förstår kan vara lite jobbigt :)

Camping är klart överskattat, likadana gräsmattor överallt ^^
Campar hellre uppe på ett fjäll! :hihi

Nog det tråkigaste som finns, får se hur det blir med vädret då!
Exakt, dock så fungerar det ifall det bara är han och jag, men som jag fattade det som så skulle du ta och köra alldeles ensam? :eek:

Exakt, men Trollstigen var något jag ville åka till från början när vi kom och börja prata om Norge hehe, ser så otroligt vackert ut, och det är garanterat ett minne för livet, samma sak med Bergen som ligger där, googla på det vetja, riktigt vackert är det där.

Det jag är orolig för att campa ute är för vilda djur :lol samt pundare som vi har gott om i Södertälje, typ bli rånad på sin motorcykel och mobil så står man där :(¨

Ett ciguttag på hojjen kopplar du lätt in själv. Du kan köpa grejjerna på Clas Olsson för en hundring, se kan du koppla in kaffekokare, micro, laddare eller vad du vill :tummenupp

Ska man köra Gbg-Trollstigen-Gbg på tre dagar får man ligga i ordentligt. 5 dagar bör ni nog ha, minst.

Låter skit bra det där, sen en adapter ny laddarkabel som går in i cigguttaget och till telefonen!
Tanken är ju som sagt att vi ska åka lagligt, njuta utav naturen, vägen och allt sådant, sen för att undvika att bli bestulen på pengar utav farbror blå för att man körde lite för fort höhö.

Edit :
Kollade lite snabbt på Clas Ohlson men hittar inget cigguttag ;ö

Tändvätska! Är ett måste, finns inget värre än att försöka göra upp en värmande eld av sur ved. Tro mig jag har provat...

Jag hade tänkt mig bensin :näsblod Ska ändå ha med mig två 5 liters dunkar i reserv och bara att blöta upp en trasa som man slänger in i veden :brinnerup

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Haha. Tändvätska? Såg "2l-flaska" också. Har ni verkligen plats för allt det där? Ta med LITE. Det blir roligare att köra om inte hojen är så tungt packad. Dessutom blir det färre grejer att hålla reda på och packa av och på hojen. Det finns en anledning till att de som kör mycket packar ett minimum. Hett tips :)

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Haha. Tändvätska? Såg "2l-flaska" också. Har ni verkligen plats för allt det där? Ta med LITE. Det blir roligare att köra om inte hojen är så tungt packad. Dessutom blir det färre grejer att hålla reda på och packa av och på hojen. Det finns en anledning till att de som kör mycket packar ett minimum. Hett tips :)

Med flaskan tänkte jag vatten att ha vatten i, kan tänka mig att man behöver ett flertal liter per dag, speciellt när solen ligger på och steker en i fullutrustning, blir som en sjö ju.
Mjo men du har väl rätt, man får nog se över vad som behövs ju, sen är vi ganska unga och kanske övertänker "det här behöver vi, och det här, den där med" osv eftersom jag är van att få mycket serverat på ett silverfat här hemma :näsblod

Tror du att du kanske skulle kunna skriva allt som vi inte behöver med oss som finns i våran packlista? :)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Med flaskan tänkte jag vatten att ha vatten i, kan tänka mig att man behöver ett flertal liter per dag, speciellt när solen ligger på och steker en i fullutrustning, blir som en sjö ju.
Mjo men du har väl rätt, man får nog se över vad som behövs ju, sen är vi ganska unga och kanske övertänker "det här behöver vi, och det här, den där med" osv eftersom jag är van att få mycket serverat på ett silverfat här hemma :näsblod

Tror du att du kanske skulle kunna skriva allt som vi inte behöver med oss som finns i våran packlista? :)

Vattenfrågan löser man genom att köpa en cola på macken. Sen när den är tom fyller man flaskan i närmaste bäck. Vattnet i Norge går att dricka. En 2l-flaska väger 2kg full och tar dessutom massor av plats.

I Norge bor man i hyttor, och det blir billigare för dig än att köpa massa tält/liggunderlag och shit. Det är supersmidigt och blir billigt eftersom ni är flera som kan dela stuga. Bara där slipper du dra med liggunderlag och tält. Sovsäcken kan du ersätta med ett reselakan = En stoor packrulle mindre.

Ni kommer aldrig få plats med allt ni skriver på era små hojjar, så plocka bort allt stort och allt som väger.
Mat kan ni köpa på vägen (i affärer) och laga själva på kvällarna (finns kök i hyttorna).

En gemensam 1-liters termos är bra. Kok vatten på morgonen i hyttan, sen kan ni använda det heta vattnet till att laga er lunch (typ soppor etc).

Last edited:

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Vattenfrågan löser man genom att köpa en cola på macken. Sen när den är tom fyller man flaskan i närmaste bäck. Vattnet i Norge går att dricka. En 2l-flaska väger 2kg full och tar dessutom massor av plats.

I Norge bor man i hyttor, och det blir billigare för dig än att köpa massa tält/liggunderlag och shit. Det är supersmidigt och blir billigt eftersom ni är flera som kan dela stuga. Bara där slipper du dra med liggunderlag och tält. Sovsäcken kan du ersätta med ett reselakan = En stoor packrulle mindre.

Ni kommer aldrig få plats med allt ni skriver på era små hojjar, så plocka bort allt stort och allt som väger.
Mat kan ni köpa på vägen (i affärer) och laga själva på kvällarna (finns kök i hyttorna).

En gemensam 1-liters termos är bra. Kok vatten på morgonen i hyttan, sen kan ni använda det heta vattnet till att laga er lunch (typ soppor etc).

Så det är princip bara att ta vatten ur en bäck där så är det okej? Så länge vattnet ser bra ut dvs..?

Tanken med att campa är att det skulle vara trevligt och så är man ute i naturen och slipper hålla på att leta efter hyttor(?) när man känner att man åkt ett tag, eller finns det längs vägen måtro med jämna intervaller?

Det där med packningen känns väl mest som ett problem för Dubstep med sin Duke men jag har möjlighet att fästa en stor väska på bästa smidiga sätt på packhållaren och på sadeln så att den sitter, det var i alla fall min tanke ifrån början att det skulle vara en stor där sen en mindre på ryggen.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Edit : [/B] Kollade lite snabbt på Clas Ohlson men hittar inget cigguttag ;ö

Jag hade tänkt mig bensin :näsblod Ska ändå ha med mig två 5 liters dunkar i reserv och bara att blöta upp en trasa som man slänger in i veden :brinnerup

Cig-uttag: http://www.clasohlson.com/se/Cigarettändaruttag-21-mm/Pr363906000

Ska du ha med dig 2x5l RESERVBENSIN? Tänk till lite nu, var skall du få plats med allt? På huvudet? Är det inte bättre att tanka på de mackar som finns istället för att släpa runt på dunkar?

Edit: Hyttor finns överallt.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Cig-uttag: http://www.clasohlson.com/se/Cigarettändaruttag-21-mm/Pr363906000

Ska du ha med dig 2x5l RESERVBENSIN? Tänk till lite nu, var skall du få plats med allt? På huvudet? Är det inte bättre att tanka på de mackar som finns istället för att släpa runt på dunkar?

Edit: Hyttor finns överallt.

Min tank rymmer bara 10 liter och min bensinförbrukning är inte direkt den lägsta utan ligger på 0.6 - 0,7 liter/milen ungefär och det är inte säkert att det finnas bensinmackar inom 12-18 mil efter varandra väl? Känns jävligt surt att få bensinstopp och bli stillastående någon timma eller två p.g.a. det..

Edit : Som sagt så är jag mest nervös över att något går fel och kanske överplanerar.. Jag vet ifall jag gasar lite extra så drar den genast mer och tycker det är svårt att hålla igen eftersom lite händer när man inte ger så mycket gas vilket blir tråkigt att köra då..

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Min tank rymmer bara 10 liter och min bensinförbrukning är inte direkt den lägsta utan ligger på 0.6 - 0,7 liter/milen ungefär och det är inte säkert att det finnas bensinmackar inom 12-18 mil efter varandra väl? Känns jävligt surt att få bensinstopp och bli stillastående någon timma eller två p.g.a. det..

Edit : Som sagt så är jag mest nervös över att något går fel och kanske överplanerar.. Jag vet ifall jag gasar lite extra så drar den genast mer och tycker det är svårt att hålla igen eftersom lite händer när man inte ger så mycket gas vilket blir tråkigt att köra då..

Du kan ändå inte köra snabbare än 80 i Norge på de flesta ställen. Det är DYRT att åka dit för fortkörning i Norge. JÄTTEDYRT. Mackar finns överallt, precis som i Sverige.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...