En stackars finländare har talat

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Inte intresserad av hockey men det här va kul! :tummenupp


--------------------------------------------------------------------------
Hej kära grannar!

Jag kan förstå om ni är glada, jag kan förstå om ni är lyckliga. Men den glädje ni känner just nu känner jag motsatsen till. Jag är sur, jag är ledsen, jag är förbannad. Jag kan aldrig påstå att jag gillat svenskar, men vilken sann finländare gör det? I landet där svenskar har låg status i folks ögon kommer det vara landssorg idag. Men jag antar att det gör bara er glada?! Så jag låter er ha denna glädjefulla dag. Men jag unnar er ingenting, jag är en dålig förlorare och det är jag glad över. Skulle jag ej vara en dålig förlorare skulle jag ej vara en riktigt finländare. Jag är stolt att jag kommer från Finland, jag älskar Finland och folk som kallar mig för svensk bara för att jag lever i Sverige vet ej vad de pratar om. Nu tänker ni: "Men åk tillbaka till Finland då!". I Finland finns inte mitt hem, det finns här i Sverige men man blir inte svensk bara för att man lever här. Sverige är bara ett land, som vilket land som helst. Varken bättre eller sämre. Visserligen har jag levt i Sverige hela mitt liv men min familj och mina rötter är så starka att svensk kommer jag aldrig bli närheten av. Och de finländare som blivit svenskar är inte mycket i finländarnas ögon. Två exempel, Tommy Salo och Mika Hannula. Jag förstår ej hur de kan dra på sig den svenska landslagströjan!?

Jag hoppas Sverige åker ut i nästa match! Vilka de kommer möta skiter jag fullständigt i, bara de åker ut! För det är det vi finländare alltid hoppas på, att Sverige ska åka ut och alltid förlora. Det är nästan lika roligt att Sverige åker ut eller att Finland vinner. Som i OS 2002, Finland förlorade sin kvart mot Kanada. Men vad gjorde det, Sverige hade redan samma dag förlorat mot Vitryssland! Och den glädjen som vi finländare upplevde när Sverige förlorat var lika stor som om Finland hade vunnit sin match mot Kanada. Förresten, Finland hade fått vinna hela OS för att överträffa den glädjen! Vi älskar att se er förlora! Kanske är det för att vi alltid varit lite av en lillebror och kanske ej haft så mycket framgångar som er, kanske beror det på att Finland en gång var en del av Sverige och att vi alltid varit ”syskon”. Syskonkärlek är det nog helt enkelt!

Men att förlora mot Sverige, i VM på hemmaplan, genom att tappa en betryggande ledning, genom på det sätt det hände gör att all glädje som jag hade på mig fortfarande från OS 1998 då Finland slog Sverige i kvarten och OS 2002 raderats bort! Hade Sverige ägt matchen från början till slut hade jag varit kanske lite bättre. Men jag antar det är det som är tjusningen men all idrott, att man aldrig ska ge upp och att ingen ledning är för stor att ta in. Hade Finland förlorat mot till exempel Tjeckien eller Kanada eller så på det sättet de förlorade mot Sverige skulle jag ej vara lika sur som jag är just nu! Men medgång och motgång har en tendens att jämna ut sig i längden! Vad är gamla resultat värda nu? Det är idag som gäller och idag mår vi flesta finländare skit! Jag tänker inte heller vara optimist och tänka att nästa gång blir det bättre. Att nästa gång vinner vi nog. Vem f-n bryr sig om nästa gång en dag som denna?

Det känns som om ni var riktigt besvikna på det svenska landslaget efter förlusten mot Vitryssland förra året. Ni var inte besvikna på att Sverige förlorat utan på det svenska landslaget. Ni tyckte de var dåliga. Hur kunde de förlora? Hörde att ni nästan önskade att de skulle förlora matchen mot Vitryssland medans matchen pågick eftersom Sverige spelade så dåligt och ej skulle vara värda att vinna. Men jag skulle aldrig känna besvikelse över det finska landslaget. Jag vet att de gör sitt bästa. Jag vet att de kämpar väl. Men sån är ju tyvärr idrott ibland. Att man kan tappa en betryggande ledning och må som skit i ett bra tag framöver. Jag är ej besviken på de finska lejonen. Jag skulle aldrig önska att de förlorade en match oavsett hur illa de spelade. Men det kanske är det som skiljer oss från er. Att vi älskar och tror på vårt land lite mer!? Nästa gång de finska lejonen spelar tänker jag sitta där och ge dem mitt stöd vilket jag faktiskt har svårt att tänka mig att ni skulle göra utan optimism. Vad jag upptäckt om er är att ni älskar ert Sverige när ni får medgångar. Då är det kul att vara svensk, och att vara svensk då är det bästa som finns. Men vid motgång visar ni inte särskilt mycket stöd. Som till exempel när ni förlorade mot Vitryssland! Då var det tidernas fiasko! Hur kunde de förlora? I de finska tidningarna skulle rubrikerna lytt: "Finland räckte ej till!" eller "Finska spelet för dåligt mot ett pigga vitryssar". Nej, svensk vill jag aldrig bli och kommer aldrig att bli det heller! Jag är född finländare och det kommer jag vara tills den dagen jag dör!

Till sist, att se er glada gör mig sur. Ni blir glada över att se mig sur, över att se en "finne" sur, är det ej så? Vilket betyder att för att göra er mindre glada skulle jag behöva vara mindre sur. Men jag tänker fortsätta vara sur tills jag glömt det som hände igår. Jag tänker ej vara falsk och låtsas att inte brytt mig om det som hände. Om ett tag kommer jag nog undra vad jag höll på med när jag skrev detta mail och i vilket mentalt tillstånd jag då var i men så får det bli. Tro ej bara att jag ej gillar er svenskar nu, jag har ingenting emot enskilda individer. Om ni är goda människor så är ni lika mycket mina vänner oavsett om ni håller på Sverige, tror på Allah eller skiter i hockey!

Ha det så bra och sköt om er! Hoppas ni misslyckas i kvalet till fotbolls-EM! Vi ses och hörs!

/// Besviken, men stolt finländare!
 

gixxer1000

...nu på en svart retta...
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Täby
Hoj
Yamaha R1 -04a.../Tidigare; TL1000R -00, Gsxr1000K2, KTM520, KX250, Stiga Villa Pro...
Ha ha d e bra silwer, plocka ner sisu:n bara. :slicka
 

Bamse

Bollsports-VM på is???!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
En liten del av en Gixxer, saknar min Bläjjjjd!!
Var rätt konstig/skrämmande läsning.
Patriotism funkar väl, men någon typ av skadeglädjepatriotism?

Å andra sidan är bollsport tråkigt och skrämmande xå.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Det han skriver är så sant. Vi svenskar har väldigt svårt för att visa glädje och stolthet över vårt land och de framgångar som vi röner. Även om vi ibland blir väldigt kaxiga och slår oss för bröstet när vi, som i detta fall, lyckas spöa Finland i hockey eller spela lika med Argentina i fotbolls-VM, så är vi väldigt rädda för att visa stolthet över att vara svenskar. Vi låter i allmänhet som gnälliga pensionärer som hela tiden önskar sig någon annanstans. Varför blir man utpekad som rasist och nazist om man säger sig vara "stolt svensk"?
 

Anna

tuff brud i lyxförpacknin
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Hemma(6,5 mil norr om Malmö)
Hoj
Drag star 1100-03
Ha det så bra och sköt om er! Hoppas ni misslyckas i kvalet till fotbolls-EM! Vi ses och hörs!

/// Besviken, men stolt finländare! [/B][/QUOTE]

Nu tycker jag att du e lite väl taskig mot oss glada svenskar :rock
Varför hoppas du att vi misslyckas i EM kvalet?? E det för att Finland aldeig e med eller? :confused: Du kan väl vara glad för att det land du bor i lyckas inom idrotten!! :confused: Eller har jag helt fel :D
HEJA SVERIGE Sverige e bra :fakta :rock :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
McB skrev:
Det han skriver är så sant. Vi svenskar har väldigt svårt för att visa glädje och stolthet över vårt land och de framgångar som vi röner. Även om vi ibland blir väldigt kaxiga och slår oss för bröstet när vi, som i detta fall, lyckas spöa Finland i hockey eller spela lika med Argentina i fotbolls-VM, så är vi väldigt rädda för att visa stolthet över att vara svenskar. Vi låter i allmänhet som gnälliga pensionärer som hela tiden önskar sig någon annanstans. Varför blir man utpekad som rasist och nazist om man säger sig vara "stolt svensk"?

Tja, sen fär det ju så att det knappast var svenska folket som skrev "de svek sitt land" osv, jag tyckte det hela var klart överdrivet och löjligt. Man kanske inte ska jämställa kvällspressen med hur svenskar är.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Re: Re: En stackars finländare har talat

Anna skrev:


Nu tycker jag att du e lite väl taskig mot oss glada svenskar :rock

Inte jag som skrivit det. Bara fått det till mig.

Bryr mig inte för fem öre vad som händer när vuxna män leker puck och klubba.

Förstår dock att dom som är intresserade tycker att det är kul.
 

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Jag kan intyga att det inte är WestW som skivit det :tummenupp

Själv håller jag mig också borta från sporter där det inte brukas fordon av något slag :rock
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Intressant läsning. Några saker jag tänkte på bara. Ok att Sverige-Finland har derby-stämning, och det är underbart. Men jag tror faktiskt att glädjen att vinna är mycket större än att finland förlorade.

Dessutom vill jag tro att de flesta svenskar hejar på de nordiska länderna när de idrottar, oavsett sport. För egen del kände jag bra mycket mer för Danmark än Kanada t.ex. Inte för att jag står och viftar med en dansk/norsk/finsk flagga när dom idrottar direkt, men missunsam är jag (vi väl?) inte.

Men men, lillebrorskomplex som någon nämnde låter rimligt. Och det är väl på något vis kul att dom har det, annars skulle ju inte sve-fin matcherna ha en sådan laddning.
 

Freddo

Såldes för att betala studier på Hawaii
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Honolulu, Hawaii
Hoj
Såldes för att betala studier på Hawaii
Kan väl hålla med alla som var förbannade och besvikna efter matchen mot Vitryssland, det var jag också men det är ju bara en sport. Spelar själv hockey och har gjort det i många år och det har hunnit bli några onödiga förluster mot "skitlag". Underskattning är något farligt och finns på alla nivåer inom idrott. Det hände Sverige mot Vitryssland och Finland igår efter att de satt 5-1 pucken.

Det är ju kul när ens land vinner VM eller något annat mästerskap men världen går ju inte under för att man åker ut i kvarten, eller ännu värre som att USA får kvala sig kvar i A-gruppen.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Finlands sak ær vår :fakta

Lillebrorskomplex från Finland....tror jag inte, om det ær ett grannland som har det så ær det dom som ligger på andra sidan.

Nær Finland och Sverige spelar mot varandra, då ær det alltid krig, men om det ær krig, då spelar vi med varandra.

Jag glæds åt alla bra saker som hænder med Finland, førutom nær dom spøar oss i hockey, och det ær det enda :D
 

Jonteponte

Har inte knäpuckarna på
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma, ibland borta.
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2016 ABS
SSB skrev:
Intressant läsning. Några saker jag tänkte på bara. Ok att Sverige-Finland har derby-stämning, och det är underbart. Men jag tror faktiskt att glädjen att vinna är mycket större än att finland förlorade.

Dessutom vill jag tro att de flesta svenskar hejar på de nordiska länderna när de idrottar, oavsett sport. För egen del kände jag bra mycket mer för Danmark än Kanada t.ex. Inte för att jag står och viftar med en dansk/norsk/finsk flagga när dom idrottar direkt, men missunsam är jag (vi väl?) inte.

Men men, lillebrorskomplex som någon nämnde låter rimligt. Och det är väl på något vis kul att dom har det, annars skulle ju inte sve-fin matcherna ha en sådan laddning.

Det lustiga är att *ingen* äkta finne skulle nånsin heja på Sverige, överhuvudtaget, i nåt sammanhang på samma sätt som vi brukar heja på Finland när inte nån Svensk är med.

Har jag rätt finnar?

Den Finska attityden till Sverige och Svenskar är något som utvecklats under många hundra år av ockupation och annektering och inget som man tvättar bort i första taget.

Den Finska attityden till Svenska män vet vi väl också. Är vi inte bögar allihopa :D
 

TLRR

Guest
Jonteponte skrev:
Det lustiga är att *ingen* äkta finne skulle nånsin heja på Sverige, överhuvudtaget, i nåt sammanhang på samma sätt som vi brukar heja på Finland när inte nån Svensk är med.

Har jag rätt finnar?

Den Finska attityden till Sverige och Svenskar är något som utvecklats under många hundra år av ockupation och annektering och inget som man tvättar bort i första taget.

Den Finska attityden till Svenska män vet vi väl också. Är vi inte bögar allihopa :D
Precis skulle det vara en semifinal eller final mellan sverige/ryssland så skulle finnarna hålla på ryssland,det säger en hel del eller????
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag gillar inte finnar. Jag förknippar finnar med alkisar som sitter på parkbänkar och super och hotar en med knivar. Jag har knappt några dåliga erfarenheter av finnar, varför är jag som jag är? Har iofs en polare som har finska föräldrar, men där går gränsen. Finskt efternamn är ok, men inte finsk brytning. Såg en jättesnygg brud förut som blev skitful när hon öppnade truten och bröt på finska, då var hon lika osexig som en tjej från malmö eller dylika danmarks-kommuner. Det är bra konstigt hur det kan vara ibland, men jag ger mig fan på att finnarna är likadana. Men varför gillar jag norrmän egentligen?
 

toom

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Ducati Monster S4
SSB skrev:
Intressant läsning. Några saker jag tänkte på bara. Ok att Sverige-Finland har derby-stämning, och det är underbart. Men jag tror faktiskt att glädjen att vinna är mycket större än att finland förlorade.

Dessutom vill jag tro att de flesta svenskar hejar på de nordiska länderna när de idrottar, oavsett sport. För egen del kände jag bra mycket mer för Danmark än Kanada t.ex. Inte för att jag står och viftar med en dansk/norsk/finsk flagga när dom idrottar direkt, men missunsam är jag (vi väl?) inte.

Men men, lillebrorskomplex som någon nämnde låter rimligt. Och det är väl på något vis kul att dom har det, annars skulle ju inte sve-fin matcherna ha en sådan laddning.

Visstfan e man missunsam (är det ett ord?), så länge det är en sport som en svensk nån gång i världshistorien vart bra på så ska inte ett annat nordiskt land vara bra i den sporten, iaf inte bättre än Sverige.

Skönt att norrmännen inte längre är bra i fotboll. Fast att finnarna dopar sig i skidåkning tycker jag är tråkigt faktiskt, där tycker jag synd om dem, ingen skadeglädje alls. Och att danskarna börjar bli bra i hockey är kul, så länge de inte slår Sverige.

Sen är det väl självklart att finnar och norrmän inte tycker så bra om svenskar, vi har ju "ockuperat" deras länder medan de inte "ockuperat" våra. Det går nog över om ett par hundra år eller två.

Ev stavfel skyller jag på ölen :öl
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Slapna av det var ju änd bara hockey, den ända jag har dålig samveet över är att den fege socialdemokraten Per Albin Hansson övergav Finland när ryssarna överföll er under andra världkriget. Vem vänder en broder ryggen i nödens stund?. Jag hoppas det satans svinet brinner i helvetet!. :mad:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top