En studie i hur man (inte) behåller sina kunder ( AvaMC )

Jag väntar också på svar från Italian Bike Center i Arboga, skickade intresseanmälan den 14:e september 2019.
Rekord?

Någon sorts rekord är det nog då jag upplever att de flesta (jag själv inräknad) är nöjda med deras kundservice.

Som en motpol kan jag nämna att jag har ett par piggybackdämpare liggande på hyllan hos dem. Jag lämnade in dem för service för 2 (eller är det 3) år sedan. Janne väntar bara på att jag ska få tummen ur och återkomma med lite mått som han behöver för att pressa i distanserna i fästöglorna. Vilken dag som helst nu ska jag ta fram skjutmåttet och höra av mig till honom. :rolleyes:

Iofs ot, men Nordea skulle återkomma med offert på bolån åt mig, "senast imorgon", detta var tidigt 2017.... :näsblod

Jag fick ett bolån hos Nordea godkänt direkt via hemsidan för ett par år sedan. Jag tyckte att det kändes lite oseriöst att jag inte ens fått träffa en handläggare för att gå igenom villkor och räntor, så jag bad om ett fysiskt möte. Efter ett antal påtryckningar fick jag ett möte inbokat 6 veckor senare. Lite tajt om tid då tillträdesdatumet för huset vi köpt var bara en knapp vecka senare, men jag tänkte att det får gå.

Vid mötet visar det sig att det inte är en lånehandläggare de bokat in mig hos, utan någon form av rådgivare för privatekonomi. Hon hade alltså ingen koll alls på någon av de frågor och funderingar jag hade gällande bolånet.
Jag har nog aldrig blivit så förbannad i en offentlig miljö tidigare och jag sa åt henne att om de inte kunde fixa ett fysiskt möte med en handläggare innan veckan var slut så har de förlorat en kund. Någon dag senare ringer de och ber om ursäkt för "missförståndet" och vill boka in mig på ett telefonmöte med en handläggare som satt på något jävla callcenter 50 mil bort.

Jag tackade nej till det mötet och hörde av mig till en konkurrerande bank där jag fick ett fysiskt möte inbokat två dagar senare. Ett par veckor senare hade jag flyttat alla tillgångar och avslutat alla kontot hos Nordea.
 
Någon sorts rekord är det nog då jag upplever att de flesta (jag själv inräknad) är nöjda med deras kundservice.

Som en motpol kan jag nämna att jag har ett par piggybackdämpare liggande på hyllan hos dem. Jag lämnade in dem för service för 2 (eller är det 3) år sedan. Janne väntar bara på att jag ska få tummen ur och återkomma med lite mått som han behöver för att pressa i distanserna i fästöglorna. Vilken dag som helst nu ska jag ta fram skjutmåttet och höra av mig till honom. :rolleyes:



Jag fick ett bolån hos Nordea godkänt direkt via hemsidan för ett par år sedan. Jag tyckte att det kändes lite oseriöst att jag inte ens fått träffa en handläggare för att gå igenom villkor och räntor, så jag bad om ett fysiskt möte. Efter ett antal påtryckningar fick jag ett möte inbokat 6 veckor senare. Lite tajt om tid då tillträdesdatumet för huset vi köpt var bara en knapp vecka senare, men jag tänkte att det får gå.

Vid mötet visar det sig att det inte är en lånehandläggare de bokat in mig hos, utan någon form av rådgivare för privatekonomi. Hon hade alltså ingen koll alls på någon av de frågor och funderingar jag hade gällande bolånet.
Jag har nog aldrig blivit så förbannad i en offentlig miljö tidigare och jag sa åt henne att om de inte kunde fixa ett fysiskt möte med en handläggare innan veckan var slut så har de förlorat en kund. Någon dag senare ringer de och ber om ursäkt för "missförståndet" och vill boka in mig på ett telefonmöte med en handläggare som satt på något jävla callcenter 50 mil bort.

Jag tackade nej till det mötet och hörde av mig till en konkurrerande bank där jag fick ett fysiskt möte inbokat två dagar senare. Ett par veckor senare hade jag flyttat alla tillgångar och avslutat alla kontot hos Nordea.

Rösta med fötterna och plånboken, det är det bästa som finns. Bra jobbat! :tummenupp
 
Ja, fy vad tråkigt med alla dessa negativa upplevelser hos handlare mm.
Om man tar bort parenteserna i trådens rubrik, så finns det ju dom som sköter sig :tummenupp
Jag har gått in hos "min" handlare många gånger, och varit en aning sugen på någonting som jag funderat lite på.
Vid flertalet tillfällen har det slutat med att jag suttit i bilen på väg hem, svårt ekonomsikt dränerad, men ändå med en välmående känsla, tänt grillen, och känt mig tillfreds.
Var dock "otrogen" för några år sedan, och fy fan vad jag fick ångra det snedsteget rent kundupplevelsemässigt.
Men det var för att jag var så vansinning sugen på att testa en annan hoj, så då blev det så.
Så, jag delar mångas tankar, för den upplevelsen vill jag inte ha igen.

Skål för Heds Motor i Luleå, ja, Yamahacenter, men för mig blir dom alltid Heds!

Yamaha_resize.jpg
 
[.... ....]Var dock "otrogen" för några år sedan, och fy fan vad jag fick ångra det snedsteget rent kundupplevelsemässigt. Men det var för att jag var så vansinning sugen på att testa en annan hoj, så då blev det så. Så, jag delar mångas tankar, för den upplevelsen vill jag inte ha igen.

Skål för Heds Motor i Luleå, ja, Yamahacenter, men för mig blir dom alltid Heds!

Man får lätt en känsla av att du gillar Yamaha. Fattar att det var en läskig upplevelse att prova något annat! ;) ;)

*ta det inte på allvar, jag småretas bara lite*

hannuse.JPG
 
Man får lätt en känsla av att du gillar Yamaha. Fattar att det var en läskig upplevelse att prova något annat! ;) ;)

*ta det inte på allvar, jag småretas bara lite*


Då glömde vi ändå snöskotern.
Och....ehhhh, ja....jo, så är det kanske :lol
Men det är väl som med religion, svårt att sätta fingret på, eller ge några speciella bevis, det bara är så.
Skyller på att man i tidig ålder blev frälst av pastor Hed, och sedan har det varit en fin religiös resa.
Så det blev konstigt att gå till en annan kyrka, speciellt när man kände sig som ett biktens offer, nattvardsvinet var kraftigt överprisat och dessutom med sur eftersmak.
Men jag är en individ med öppet sinne, så jag vill ju ge människor en möjlighet till att omvända mig.
Hittills har har det gått sisådär, men kom igen, ös på med fina argument, så ska jag möta dom positivt och med öppna armar :)

Nytro_TTX.jpg
 
Då glömde vi ändå snöskotern.

Och där - någonstans runt 2013 - sket sig min helårslojalitet till märket...Att det märke som har bäst byggkvalitet går ihop med det märke som har sämst byggkvalitet och dessutom noll koll på fungerande lössnöchassien, det går liksom inte ihop i min bok...

Så för mig fick det bli Rovaniemi-byggen istället...och får jag plötsligt ett sug efter oöverträffad byggkvalitet så är det bara att sätta sig på en pall i garaget, vicka upp huven och studera svetsarna på VMax-4’ans bulkhead...

Men jag håller med om allt som sagts om Heds / Yamahacenter Luleå. Bättre handlare finns inte...!
 
Och där - någonstans runt 2013 - sket sig min helårslojalitet till märket...Att det märke som har bäst byggkvalitet går ihop med det märke som har sämst byggkvalitet och dessutom noll koll på fungerande lössnöchassien, det går liksom inte ihop i min bok...

Så för mig fick det bli Rovaniemi-byggen istället...och får jag plötsligt ett sug efter oöverträffad byggkvalitet så är det bara att sätta sig på en pall i garaget, vicka upp huven och studera svetsarna på VMax-4’ans bulkhead...

Men jag håller med om allt som sagts om Heds / Yamahacenter Luleå. Bättre handlare finns inte...!

Sant, det var ju ofattbart.:va
Hade en Venture TF-93, vilken passform på allt, in i minsta detalj, kåpor, skruvar mm.
Sånt kommer aldrig att göras i den branschen igen, tyvärr, så var rädd om V-maxen :tummenupp
 
Också dåliga erfarenheter från A1. Välte med min fz1 i Augusti 2018, skulle bytas lite plast. Hela lagningen tog 6 månader och då fick jag medla mellan försäkringsbolag och firman i flera veckor innan dom började beställa delar. Olje-service och nytt drivpaket till brorsans Suzuki skulle kostat 6000:-.

Där ser man hur det kan skilja sig men verkligen uselt det håller jag med om.
 
Skulle serva bilen på auktoriserad firma. Ringde och bokade en tid. Brist på tider så första tid var 2 veckor senare. Ok lugnt tänkte jag och tog den. 2 dagar innan det var dags så ringer någon från firman och meddelar att mekanikern som skulle utföra arbetet var sjuk och sen skulle gå på semester... Ingen annan hade kompetens för mitt märke. Ny tid var nu om ytterliggare 4 veckor. Hade inget annat val då alla andra i stan också hade semester osv. så jag tog den.
Efter 3 veckor ringer någon annan på samma firma och förklarar att den första som ringde 3 veckor tidigare hade gjort fel och bokat in mig på någon som saknar kompetens för min bil. Nu pratar vi om en sketen jävla opel astra från 1999. Ny tid var nu om ytterligare 4 veckor. Blev så satans förbannad. Fick istället löst det av en polare som är mekaniker. Ringde sen firman och avbokade. Kommer aldrig köpa en bil där eller lämna min egen på service. Ångrar att jag inte läste recensioner på nätet först för mer sågad firma (vad gäller pålitlighet) i stan är svårt att finna...:huvet
 
Sant, det var ju ofattbart.:va
Hade en Venture TF-93, vilken passform på allt, in i minsta detalj, kåpor, skruvar mm.
Sånt kommer aldrig att göras i den branschen igen, tyvärr, så var rädd om V-maxen :tummenupp

Aah, en 93’a...samma årsmodell som min VMax-4...årsmodellen för män som är säkra på sin manlighet, med rosa och lila dekaler...
 
Du måste ha haft extrem otur, jag har bara bra att säga om dom än så länge vid köp av hoj samt service.
Inte Ok att inte höra av sig tillbaka, dock vet jag att dom haft extremt mycket försäljning under hela vår och sommar så det spelar säkert in.

Kryper nu till korset med svansen mellan benen när jag insåg att offerten skickades till mig som en fil eller vad det heter. För en som lever i det förflutna på det gamla sättet och trivs med det så blir det kanske 3-4 gånger per år som mailadressen kontrolleras.
Förlåt smutskastningen alternativ1. :hej
 
Kryper nu till korset med svansen mellan benen när jag insåg att offerten skickades till mig som en fil eller vad det heter. För en som lever i det förflutna på det gamla sättet och trivs med det så blir det kanske 3-4 gånger per år som mailadressen kontrolleras.
Förlåt smutskastningen alternativ1. :hej

He he så kan det gå!
Men lite nyfiken blir jag allt!
Hur hade du tänkt dig att offerten skulle levereras?
 
He he så kan det gå!
Men lite nyfiken blir jag allt!
Hur hade du tänkt dig att offerten skulle levereras?

Min kontakt med dom gjordes med ett telefonsamtal och kan jag lyfta luren och ringa upp så kan även motparten göra detsamma, en bra start på att knyta en ny kund till sin butik. Som sagt så lever jag i det förflutna, då man pratade med varandra istället för att bara skicka textade ord hit och dit.
 
Min kontakt med dom gjordes med ett telefonsamtal och kan jag lyfta luren och ringa upp så kan även motparten göra detsamma, en bra start på att knyta en ny kund till sin butik. Som sagt så lever jag i det förflutna, då man pratade med varandra istället för att bara skicka textade ord hit och dit.

I min värld kommer man överens om hur man kontaktar innan man lägger på. :va
Dock så skulle jag ju säga att man får bättre överblick i en skriftlig och specificerad offert, som ju enklast levereras via mail.

Dock så kan man ju skicka offerten och sedan ringa upp och diskutera innehållet. :)
 
I stort sett så har jag alltid bytt hoj/bil inom en radie på 2 mil, och därför missat utvecklingen på hur handlarna/köparna föredrar att hantera handlingar på mellanpris, tillbehör osv.
Att skicka offert och sen ringa upp låter som en lönande strategi. :tummenupp
 
Min kontakt med dom gjordes med ett telefonsamtal och kan jag lyfta luren och ringa upp så kan även motparten göra detsamma, en bra start på att knyta en ny kund till sin butik. Som sagt så lever jag i det förflutna, då man pratade med varandra istället för att bara skicka textade ord hit och dit.

Absolut!
Ingen kritik till dig på något sätt, bara en stilla undran liksom.
Men om du ringde och gav honom din mailadress så kunde du kanske anat att den skulle komma den vägen tänker jag?
En offert vill man ju alltid ha skriftlig, sen om det är på papper eller mail spelar mindre roll.

Nåja! Man är olika helt enkelt och som handlare/säljare så gäller det så klart att spegla sin kund.
 
Absolut!
Ingen kritik till dig på något sätt, bara en stilla undran liksom.
Men om du ringde och gav honom din mailadress så kunde du kanske anat att den skulle komma den vägen tänker jag?
En offert vill man ju alltid ha skriftlig, sen om det är på papper eller mail spelar mindre roll.

Nåja! Man är olika helt enkelt och som handlare/säljare så gäller det så klart att spegla sin kund.

Jo förvisso borde jag anat det, nu känns det lite :rodnar
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top