en tråd för landsvägsreggade enduro/crossar

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
tyckte det va dags för en tråd med lite crossa crossa i fukus

just nu grubblar jag över drevningen och ljudet på hojen under ca 6-7000 rpm så här hojen lugn och tyst och det stör inte så mycket.
om jag endast kör under ca 6000 så går hojen att få upp i ca 80-90 knyck
väldigt skönt och det låter snällt men den orkar inte köra över 90 på sexan, orkar inte ett dugg. den bara saktar ner tills man ligger i ca 85 igen :död
ska man dreva ner eller behålla det sköna tysta ljudet som man får om man kör under 90 km/h :gnissla
för att köra i högre hastigheter måste man växla ner till femman eller fyran

effekt har den gått om och den accar och varvar ur femman lätt i ca 130-135km/h
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Honda CRM är ingen cross, utan en "offroad" mc.
men låt drevningen vara om du inte ska köra i skogen med den, jag har drevat om min en del och jag tycker det varvar för mycket och går sakta..

men med den nya kedjan kan jag inte ha större framdrev för då tar kedjan i blocket :D så jag får väl köpa annat bakdrev igen...
 
Last edited:

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
frew skrev:
tyckte det va dags för en tråd med lite crossa crossa i fukus

just nu grubblar jag över drevningen och ljudet på hojen under ca 6-7000 rpm så här hojen lugn och tyst och det stör inte så mycket.
om jag endast kör under ca 6000 så går hojen att få upp i ca 80-90 knyck
väldigt skönt och det låter snällt men den orkar inte köra över 90 på sexan, orkar inte ett dugg. den bara saktar ner tills man ligger i ca 85 igen :död
ska man dreva ner eller behålla det sköna tysta ljudet som man får om man kör under 90 km/h :gnissla
för att köra i högre hastigheter måste man växla ner till femman eller fyran

effekt har den gått om och den accar och varvar ur femman lätt i ca 130-135km/h

Går din i 130-135 på femman?
Iof jag har inte testat att varva ur min på femman men och andra sidan tycker jag inte det är särkilt skönt att köra fort med crm på motorväg.
Efter att jag har tagit körkortet ska jag göra en ombyggnad som blir en liten surprise för er , bilder kommer när jag är klar. :arsele
 

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 900RR Fighter
marcus_136 skrev:
Går din i 130-135 på femman?
Iof jag har inte testat att varva ur min på femman men och andra sidan tycker jag inte det är särkilt skönt att köra fort med crm på motorväg.
Efter att jag har tagit körkortet ska jag göra en ombyggnad som blir en liten surprise för er , bilder kommer när jag är klar. :arsele

en kille i mina trakter hade en DT 125 -94, å den gick runt 160km/h...det var inte så kul att åka med den skall jag säga...men å köra :tummenupp
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
marcus_136 skrev:
Går din i 130-135 på femman?
Iof jag har inte testat att varva ur min på femman men och andra sidan tycker jag inte det är särkilt skönt att köra fort med crm på motorväg.
Efter att jag har tagit körkortet ska jag göra en ombyggnad som blir en liten surprise för er , bilder kommer när jag är klar. :arsele

Jag vet vad :arsele

I'm a :spammer
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
En offroad köper man väl för att köra i skogen och/eller på bakhjulet osv. Dreva ner tycker jag..
 

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fyrhjuling
Har hört att det är så på alla CRM:er original... min gör likadant.. funderar på att dreva ner en kugg fram. Sen å andra sidan är det inte skönt o köra i 135-140 mec en crm
 

Mac

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös för tillfället =(
Jag har en kugg mindre fram. Tycker att det funkar skitbra, man kan ligga på 6:an i 90 och när man drar på så är den snabbt uppe i 110.
Men vafan vem bryr sig om toppfarten på en offroad? Vill ni köra snabbt så köp en "sporthoj"...
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
jo men det är så att om jag ska köra motorväg (som jag hälst undviker) så går det bara att hålla 110 på femman den orkar inte någonting på sexan
skulle vara skönare så

och en annan sak vad har ni för munstycken på? (crm åkare)
jag kör på 155
 
Last edited:

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
tjoho hojen har alldrig gått bätre/renare :kär

det va visst en bra ide att byta stoppning i ljuddämparen
eftertändningar i avgassystemet har försvunnit nästan helt finns bara kvar lite när hojen är kall :banana
 

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
StewOo skrev:
en kille i mina trakter hade en DT 125 -94, å den gick runt 160km/h...det var inte så kul att åka med den skall jag säga...men å köra :tummenupp

160 in your wildest dreams :klappar :cpparty
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
det tror jag inte e så omöjligt... förra ägaren till min hoj påstod att om han låg o pressa i ca15km så kunde han komma upp i runt 150 men då va han slickad mod tanken
men som jag naturligtvis gör är att ifrågasätta hans trovärdighet
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
frew skrev:
det tror jag inte e så omöjligt... förra ägaren till min hoj påstod att om han låg o pressa i ca15km så kunde han komma upp i runt 150 men då va han slickad mod tanken
men som jag naturligtvis gör är att ifrågasätta hans trovärdighet

På mätaren....
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Men suuuuuck sluta diskutera era satans topfarter nångång, ni tror ju inte på vad alla andra säger i vilket fall :kocko
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
sant, men när man snackar drevning kommer oftast topp farten med.
äsch jag behåller väll drevningen
hojen drar ju på rätt bra trots allt
:rockbanan
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top