en tråd för landsvägsreggade enduro/crossar

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
marcus_136 skrev:
Men lyssna , om du ligger och pressar på sexan , men du har drevat den så att du bara kan ligga på ca 6000 varv , under effektpuckeln alltså , sen när du ligger o pressar , och sen slirar på kopplingen så orkar den varva upp mer och upp till tex där du har mest effekt , då kommer den orka gå fortare , förstår du?

Helt korrekt!

Men som sagt det sliter på grejorna men om vi bortser från det så stämmer det.
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Jag vet inte..Men jag tror 135km/h (gps) hastighet är max för en dt125, oavsett förhållande!

Jag vet vad min RM125-97 klarar..och jag tvivlar på att en DT skulle vara snabbare!!
 

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
ja ni får tro vad ni vill, ni bevisar er ju bara vara puckade ändå! hörru croc, dreva tzren till 200kmh osså slirar du lite på kopplingen så kanske summan av det hela blir att den inte orkar varva ur ens på 3an, annars vill jag ha filmbevis
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
marcus_136 skrev:
Men lyssna , om du ligger och pressar på sexan , men du har drevat den så att du bara kan ligga på ca 6000 varv , under effektpuckeln alltså , sen när du ligger o pressar , och sen slirar på kopplingen så orkar den varva upp mer och upp till tex där du har mest effekt , då kommer den orka gå fortare , förstår du?

eeh va? :va
----> växla ner
om man ska pressa brukar man varva ur femman först
och det är icke troligt att vartalet sjunker med nästan 50% eftersom våra tvåtaktare varvar 10000 -12000 eller oftast mer såvida du inte ändrat utväxlingen på växlarna...
 

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Lite åt vänster sen åt helvete
Hoj
50x12
tycon1 skrev:
Jag vet inte..Men jag tror 135km/h (gps) hastighet är max för en dt125, oavsett förhållande!

Jag vet vad min RM125-97 klarar..och jag tvivlar på att en DT skulle vara snabbare!!


jag tror snarare att en dtr går betydligt mycket fortare en vad din enduro/cross gör.. din e drevad för acceleration.. en kompis till mig åker på en ktm exc 125 ( samma sak som din ungefär) den gör 110 i fullvarv inte en km/h fortare och ja den e avstrypt!
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
frew skrev:
eeh va? :va
----> växla ner
om man ska pressa brukar man varva ur femman först
och det är icke troligt att vartalet sjunker med nästan 50% eftersom våra tvåtaktare varvar 10000 -12000 eller oftast mer såvida du inte ändrat utväxlingen på växlarna...

Men nu var det om man hade drevat den såpass mycke att den varvar fullt på femman och inte orkar så på sexna om man endast vill ha hastighet.
Det var bara ett exempel för folk i tråden inte förstod vad som menades med att det skulle gå fortare om man slira på kopplingen.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Hahaha, givetvis kan man inte komma upp i högre toppfart genom att slira på kopplingen. Tuta inte i folk en massa dumheter......
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Chris Ash skrev:
Hahaha, givetvis kan man inte komma upp i högre toppfart genom att slira på kopplingen. Tuta inte i folk en massa dumheter......


Varför skulle man inte kunna det, om hojen stannar på ett varvtal (varvar ej ur)?
 

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
cRoC skrev:
Varför skulle man inte kunna det, om hojen stannar på ett varvtal (varvar ej ur)?
Tycker du verka snacka för mycket om saker du inte vet något om. Skippa skitsnacket och kom med riktig fakta nästa gång du skriver!!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
cRoC skrev:
Varför skulle man inte kunna det, om hojen stannar på ett varvtal (varvar ej ur)?


Om hojen stannar där är det för att den inte orkar mer pga luft/rullmotstånd. Säg att du har ett tusental varv kvar till rödmarkering.

Om du sitter på en maskin och ger spettet mellan 10-13k(rödmarkering) accelererar den då fortare med bara gaspådrag eller med gaspådrag och kopplingsslir?
 

Bejiooorn

It's CRAZY PIZZA!
Gick med
25 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha TT600R -00
När min (veteranmoppe) hade sotat igen så jävligt att den knappt kom fram fick jag slira för att den överhuvudtaget skulle komma fram. slirade igenom 1an och växlade till 2an där jag också fick slira för att den skulle orka. Visst det handlar om en gammal, igensotad moped, men det är fortfarande att slira på kopplingen för att få högre hastighet.

Kan inte någon gå ut och prova? :rolleyes:
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top