endorudäck / crossdäck

  • Thread starter Thread starter nacdx
  • Start date Start date

nacdx

Guest
Tja,

(bakdäck)
Jag ser att crossdäcken görs i bredast 120 bak till 18" fälg
Endorudäcken som görs till 18" fälgarna går att få med 140 i bredd.
Vet inte om jag ska köra 120 bak för att få behålla mönsterdjupet på crossdäcken för dobbarna är i bra höjd. För jag vill ha bredare bakdäck men vet inte om dobbarna är lägre på ett 140 endurodäck.

Är mönsterdjupet / dobbarna samma på båda typer av däck?
Alltså är det högre dobbar på t.ex. crossdäck än endurodäck?
 
Det intressanta är nog var du skall köra och vilken mjukhet/hårdhet du behöver/vill ha på däcken. Michelins crossdäck M12 och S12 fungerar bra både för enduro och cross och är medelhårda respektive mjuka. Vad gäller bredden, leta efter ett par däck som passar dina fälgar, jag har för mig att de nyare 250 har 140/80 som standard bak.
 
Det finns nått reglemente på att crossdäck inte får ha mer än 19mm höga dobbar och vid internationel enduro inte mer än 13mm.
Men förutom just i enduro VM och liknande så använder alla samma däck på cross och endurohojar.
Ett 110 däck kan vara lika brett som ett 140, det är bara tillverkarna som mäter bredden på olika ställen...

Köp ett 140 michelin S 12, stort och brett och mkt bra däck nu till hösten.
 
roadrider skrev:
Det intressanta är nog var du skall köra och vilken mjukhet/hårdhet du behöver/vill ha på däcken. Michelins crossdäck M12 och S12 fungerar bra både för enduro och cross och är medelhårda respektive mjuka. Vad gäller bredden, leta efter ett par däck som passar dina fälgar, jag har för mig att de nyare 250 har 140/80 som standard bak.

Jo, det är också mycket rellevant. Men jag kikar just nu på, Enduro: Pirelli SCORPION PRO F.I.M., Michelin ENDURO COMPETITION III REAR (F.I.M). Cross: Metzeler MC5.

På fälgarna passar de flesta cross/endorudäcken så. Problemet skulle nog vara om jag försökte få på landsvägsdäck på dom =)

Anledningen till att jag vill ha bredare är att jag känner att
Fram: det skär ner för mycket, vill ha att det bär upp mera.
Kör nu ett pirelli MT32A 80/100, och det känns bättre med ett 90/90
eller 90/100.

Bak: har jag kört 140/80 ett bridgestone ed gritty 660 heter de nog.
Det bar upp rätt bra, men tyckte att dobbarna var för låga för att driva på tillräckligt bra. Kör nu ett Metzeler MC5 120/100 och dobbarna driver på mycket bra, men däcket vill på att skära ner för mycket ibland.

Jag hatar dom hårda däcken, så usla för min typ av körning.
Glillar absolut bäst dom som är mjukast, fast då nöts dom ju fortast.
Kör därför dom som är medel, som är mera för blandad teräng.


rejser skrev:
Det finns nått reglemente på att crossdäck inte får ha mer än 19mm höga dobbar och vid internationel enduro inte mer än 13mm.
Men förutom just i enduro VM och liknande så använder alla samma däck på cross och endurohojar.
Ett 110 däck kan vara lika brett som ett 140, det är bara tillverkarna som mäter bredden på olika ställen...

Köp ett 140 michelin S 12, stort och brett och mkt bra däck nu till hösten.


Internationel enduro? Är det dom däcken som heter F.I.M ?

Ser att S12 finns som
120/90-18 (140/80-18) TT S12 (highly recommended for cross-country use)

Det bredaste bakdäcket är nog mest lämpad för min körning, vill bara ha så höga dobbar som möjlgit på det. Annars blire crossdäck.

Fan va sämst att inte använda samma standard vid mätning av däck!
 
Last edited:
Köp inte ett F.I.M däck dessa klackar är lägre än vanliga för att stämma med det internationella reglementet. Deras livslängd är kort bra fäste ett par gånger sedan snorhala. Jag vill nästan rekomendera MC5 däcket av de du nämde jag har åkt med sånna däck i 2 säsonger funkar bra. Om du vill köper du 140 profil annars kör du med 120 det funkar vilket som har ingen betydelse för klackhöjden
 
jra_racing skrev:
Köp inte ett F.I.M däck dessa klackar är lägre än vanliga för att stämma med det internationella reglementet. Deras livslängd är kort bra fäste ett par gånger sedan snorhala. Jag vill nästan rekomendera MC5 däcket av de du nämde jag har åkt med sånna däck i 2 säsonger funkar bra. Om du vill köper du 140 profil annars kör du med 120 det funkar vilket som har ingen betydelse för klackhöjden


Jo, jag har märkt att dom är snorhala, skitdäck :p

Vart har du hittat Metzelers MC5 med 140/80 18"?
Det låter intressant. Jag är iaf nöjd med vad MC5an gör nu, skulle ha varit guld med ett 140 :)
 
Vart jag hittade dom vet jag inte åker själv 120 bredd tycker att man kan åka mycket aggresivare när det kommer ner i backen. Annars är det bästa "allround" däcket S12 bak funkar i all terräng på crossbana, sten,sand. Finns ju bättre däck för olika underlag men inget är en bättre kompromiss
 
jra_racing skrev:
Vart jag hittade dom vet jag inte åker själv 120 bredd tycker att man kan åka mycket aggresivare när det kommer ner i backen. Annars är det bästa "allround" däcket S12 bak funkar i all terräng på crossbana, sten,sand. Finns ju bättre däck för olika underlag men inget är en bättre kompromiss

aha, sorry, tyckte det lät som att du visste vart det gick att hitta i 140.
jo det håller jag med om det du säger om 120. Jag är väl lite för dålig än för det, kan ju vara en av anledningarna till att jag vill ha bredare däck.

Okej, låter mycket trevligt att höra om S12 däcket där.
Det är ju cross däck så då är det högre dobbar på det. Du har ingen aning om hur höga dom är när däcket är nytt och oanvänt såkart :) ?
 
Last edited:
nacdx skrev:
aha, sorry, tyckte det lät som att du visste vart det gick att hitta i 140.
jo det håller jag med om det du säger om 120. Jag är väl lite för dålig än för det, kan ju vara en av anledningarna till att jag vill ha bredare däck.

Okej, låter mycket trevligt att höra om S12 däcket där.
Det är ju cross däck så då är det högre dobbar på det. Du har ingen aning om hur höga dom är när däcket är nytt och oanvänt såkart :) ?

Mellan tummen och pekfingret ungefär så här långa " "
Nä ärligt talat jag har inte en aning men 20mm cirka kanske eventuellt
 
Pirelli MT32A

jb skrev:
Köp KYOTO. Michelin är dyrt.

:tungan Kyoto nejtack

Michelins S12 fram är klackhöjden 12mm, bak är klackhöjden 16,5mm
Michlein mäter bredden på ytterklackarna.

Har hört mig för ännnnu mera. Det blir nog ett Pirelli MT32A bakdäck 120/100-18. Tror inte de fanns i 90/100-21 eller 90/90-21 fram.
Så framdäck får jag klura vidare på.
 
Last edited:
MT32 är ett kanon däck jordens fäste åkte Pirelli halva denna säsong sedan ville dom att jag skulle åka med andra däck så det va bara att byta. Tänk dock på att livslängden i ett 32 inte är speciellt lång. jag åkte en tävling sedan 3-4 träningar sedan var det bara att kasta helt sopslut. Men som sagt ett jävla fäste i det är det.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top