roadrider skrev:
Det intressanta är nog var du skall köra och vilken mjukhet/hårdhet du behöver/vill ha på däcken. Michelins crossdäck M12 och S12 fungerar bra både för enduro och cross och är medelhårda respektive mjuka. Vad gäller bredden, leta efter ett par däck som passar dina fälgar, jag har för mig att de nyare 250 har 140/80 som standard bak.
Jo, det är också mycket rellevant. Men jag kikar just nu på, Enduro: Pirelli SCORPION PRO F.I.M., Michelin ENDURO COMPETITION III REAR (F.I.M). Cross: Metzeler MC5.
På fälgarna passar de flesta cross/endorudäcken så. Problemet skulle nog vara om jag försökte få på landsvägsdäck på dom =)
Anledningen till att jag vill ha bredare är att jag känner att
Fram: det skär ner för mycket, vill ha att det bär upp mera.
Kör nu ett pirelli MT32A 80/100, och det känns bättre med ett 90/90
eller 90/100.
Bak: har jag kört 140/80 ett bridgestone ed gritty 660 heter de nog.
Det bar upp rätt bra, men tyckte att dobbarna var för låga för att driva på tillräckligt bra. Kör nu ett Metzeler MC5 120/100 och dobbarna driver på mycket bra, men däcket vill på att skära ner för mycket ibland.
Jag hatar dom hårda däcken, så usla för min typ av körning.
Glillar absolut bäst dom som är mjukast, fast då nöts dom ju fortast.
Kör därför dom som är medel, som är mera för blandad teräng.
rejser skrev:
Det finns nått reglemente på att crossdäck inte får ha mer än 19mm höga dobbar och vid internationel enduro inte mer än 13mm.
Men förutom just i enduro VM och liknande så använder alla samma däck på cross och endurohojar.
Ett 110 däck kan vara lika brett som ett 140, det är bara tillverkarna som mäter bredden på olika ställen...
Köp ett 140 michelin S 12, stort och brett och mkt bra däck nu till hösten.
Internationel enduro? Är det dom däcken som heter F.I.M ?
Ser att S12 finns som
120/90-18 (140/80-18) TT S12 (highly recommended for cross-country use)
Det bredaste bakdäcket är nog mest lämpad för min körning, vill bara ha så höga dobbar som möjlgit på det. Annars blire crossdäck.
Fan va sämst att inte använda samma standard vid mätning av däck!