Endurance i Februari

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Anmäl själv ett lag och köp rost för 5000 så kan du visa hur bra bilar opel byggde på tiden innan dom fann galvaniseringstekniken....

:D

/ Jens

app app app galvade bilar finns inte.
Elektrolytbehandlade är mer rätt.
Om du hade doppat ett bilchassie i ett galvbad så hade den dragit sig och sett ut som Ring Knutstorp.

F*n nu blev man sugen på att låta Golf TD:n få sitt öde.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu när det finns så många 4hjulsräsers härinne så kan vi promota 5papp (nästa race Laholm som tidigare meddelats av nån annan härinne).

Lite bilder och eftersnack från Sundstabanan som hade rejs i helgen som var.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60247&highlight=

www.slc.se/5papp

Nästa 5papp+ (banbilar, långlopp) går nu på lördag på Mantorp. :yoparty
Vi kör en BoMpelW (BMW320 med Opelsnurra) #FO Kebabracing.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Bara för den så skall jag ösa rostflagor över dig på rakan!:mad:
:D

Ja, kasta på, det lär finnas "råmaterial" att ta av :tungan

app app app galvade bilar finns inte.
Elektrolytbehandlade är mer rätt.
Om du hade doppat ett bilchassie i ett galvbad så hade den dragit sig och sett ut som Ring Knutstorp.

F*n nu blev man sugen på att låta Golf TD:n få sitt öde.

Vad det än kallas så hade Opel inte kommit på tekniken... Frågan är om dom ens har det nu? :brinnerup

Klart ni ska ställa upp... Rejs som Rejs!

Nu när det finns så många 4hjulsräsers härinne så kan vi promota 5papp (nästa race Laholm som tidigare meddelats av nån annan härinne).

Lite bilder och eftersnack från Sundstabanan som hade rejs i helgen som var.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60247&highlight=

www.slc.se/5papp

Nästa 5papp+ (banbilar, långlopp) går nu på lördag på Mantorp. :yoparty
Vi kör en BoMpelW (BMW320 med Opelsnurra) #FO Kebabracing.

Men hos er måste man väl göra det seriöst med burar och grejer va? Det roliga med detta för oss totalamatörer utan stora garage och investeringar är att man kan köpa en bil och åka! Kul!

/ Jens

Last edited:

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Men hos er måste man väl göra det seriöst med burar och grejer va? Det roliga med detta för oss totalamatörer utan stora garage och investeringar är att man kan köpa en bil och åka! Kul!

/ Jens

5papp+ bil i prisklass runt 5000 + minst halvbur och racestol + bälte. Långlopp banracing, standarddäck, du kan inte ana vilka lik som håller. :tummenupp
Har du trim etc så får du typ "bullshitpoäng" som räknas som varv som dras av på det du kör.

5papp (utan det lilla plusset) är en "biltest uthållighet" utan krav på bur etc (ska vara billigt, köp ett lik på blocket, kör, kan hålla ett race till eller skrota) och den körs på typ folkracebana.

Förarförsäkring via SMA 150:- engång eller ca 300-400 helår.

Första racet med 5papp+ 24h på Mantorp så vann en Volvo850 enbart moddad med bättre bromsbelägg.

Ingen av klasserna kräver SBPbesiktade bilar eller skatt/bilförsäkring.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jens:
Jajjamen! Men i helgen skall vi försöka minska vikten så mycket så möjligt.. Vad är planeran med eran bil då? Maxlättning? Bromsjobb? sportstol? rosa saftblandare på taket och babyblå neon under? :D

Steffe!
Tittar man på hemsidan får man ju uppfattningen om att de flesta av rejsen går på grusbanor.. Hur mycket "asfalts" rejs är det?

steffe

Gick med
11 Jul 2009
Hoj
Steffe!
Tittar man på hemsidan får man ju uppfattningen om att de flesta av rejsen går på grusbanor.. Hur mycket "asfalts" rejs är det?

I år har det blivit 2 race hittills, februari var det 24h Mantorp, maj var det Barkarby Fre-Lör-Söndag med ett annorlunda tidsupplägg pga bröllop, högmässor etc i den närliggande kyrkan (de trodde att de skulle bli störda).
Nu på lördag är det 10h på Mantorp och i november ett race på Gotland Ring.

Det skulle ha varit ett par race till men Fredrik-SLC (arrangören) fick en liten skilsmässa på halsen så sommarracen uteblev tyvärr :gnissla

Obsa att det är olika bilar/klasser/reglementen för grus resp asfaltsbana.

5papp+ regler

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jens:
Jajjamen! Men i helgen skall vi försöka minska vikten så mycket så möjligt.. Vad är planeran med eran bil då? Maxlättning? Bromsjobb? sportstol? rosa saftblandare på taket och babyblå neon under? :D

Vi ska byta bromsvätska och belägg till racing. Vi ska väl lätta lite, men bilen är faktiskt jättelätt redan. Sen har vi handlat nya fälgar/däck så vi har en massa extra ifall man kör sönder fälgarna. Styrled måste bytas med!

Sen tror jag vi är klara, ska inte lägga ner så mycket eftersom bilen är så fin från början :p

/ Jens

/ Jens

BrutalMC

Gamling
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
Ett par udda V-twin streetfighters... Å mer blir det!
Vår räääser!!!

Nu har vi en Pegga som är åldrad med behag hos en äldre farbror. Inte för att det är bra om vi skall råplåga den i 24 timmar... Visst ser den fin ut? Men skenet bedrar till viss del, vad kan man förvänta sej för 4.250:-? Hjärtat verkar dock friskt, de flesta av de 120 pållarna verkar vara kvar i stallet!

Motocorsa Racing

PS. Kluddet på sidan är jag som provat dekaltrim....

Bifogat

• racecar.jpg
    racecar.jpg
    20.1 KB · Visningar: 55

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nu har vi en Pegga som är åldrad med behag hos en äldre farbror. Inte för att det är bra om vi skall råplåga den i 24 timmar... Visst ser den fin ut? Men skenet bedrar till viss del, vad kan man förvänta sej för 4.250:-? Hjärtat verkar dock friskt, de flesta av de 120 pållarna verkar vara kvar i stallet!

Motocorsa Racing

PS. Kluddet på sidan är jag som provat dekaltrim....

Nu är ni ju 2 lag som har 405or. Det är bra, då kan ni säkert plocka ihop en halvt fungerande bil av era 2 efter 3 timmar :p :tungan :banana

Hets, hets, hets

1994-2004-Kia-Sephia-Spectra-97832011990101.jpg

/ Jens

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag hävdar fortfarande att team hello kitty racing skulle haft en kia PRIDE, inte en sephia, för att bättre passa manlighetsnivån i teamet.

Har hört rykten om att den skall pimpas med rosa lampor och bilder på Grolle innuti.. Det och att dvd spelaren kommer visa Svenska Hollywoodfruar oavbrutet.

Vår kadett skall iallafall få nya bromsvätska efter att ha fått gå på den grymmaste lättningskur den någonsin ens hört om. Scoop på huven och en takbåge med extraljus står annars på "att göra" listan. Vi lyckades även få spons från en däckhandlare, så det blir 4 nya däck på den! :)

Undrar om man skall bygga kylkanaler till bromsarna.. :va

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag hävdar fortfarande att team hello kitty racing skulle haft en kia PRIDE, inte en sephia, för att bättre passa manlighetsnivån i teamet.

Har hört rykten om att den skall pimpas med rosa lampor och bilder på Grolle innuti.. Det och att dvd spelaren kommer visa Svenska Hollywoodfruar oavbrutet.

Vår kadett skall iallafall få nya bromsvätska efter att ha fått gå på den grymmaste lättningskur den någonsin ens hört om. Scoop på huven och en takbåge med extraljus står annars på "att göra" listan. Vi lyckades även få spons från en däckhandlare, så det blir 4 nya däck på den! :)

Undrar om man skall bygga kylkanaler till bromsarna.. :va

Opeln har ju lättat sig själv under många år nu, men kanske inte på dom ställena ni hoppas :tungan

Scoop på huven, för att kyla den oljiga ventilkåpan eller bara för att se tufft ut? :confused:

Kylkanaler tror jag är svårt att få och hålla, vi funderade, men skrotade förslaget. :fakta

Nya däck = Fusk! Förra året fick våra värsta konkurrenter avdrag på varv för "för fina vinterdäck"... Hahahaha!

/ Jens

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Scoop tänkte vi ta på ena sidan av huven för att leda kylluft till luftintaget.. om du kollar här: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4476862&postcount=350
Så borde det inte vara svårt att sätta en liten plåt för att skärma av motorn och ta hål i huven ovanför luftintaget för att få bra med kallluft till motorn.

Vad gäller däcken så skönjar jag en stor måtta avundsjuka! Det är ju förståligt. Jag hade också varit avundsjuk! :D:arsele

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Scoop tänkte vi ta på ena sidan av huven för att leda kylluft till luftintaget.. om du kollar här: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4476862&postcount=350
Så borde det inte vara svårt att sätta en liten plåt för att skärma av motorn och ta hål i huven ovanför luftintaget för att få bra med kallluft till motorn.

Vad gäller däcken så skönjar jag en stor måtta avundsjuka! Det är ju förståligt. Jag hade också varit avundsjuk! :D:arsele

Jag är inte avundsjuk. Vi har ju handlat så breda däck att Kian kommer välta innan den sladdar :D. På Alufälg dessutom!

Så du menar att den 0,01kw extra ni får av kalluften är värt besväret? :gnissla

Men att det ser coolt ut, det köper jag!

/ Jens

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Scoopet är bara för "Häftighet" om det blir något. :D

Men kylkanaler till bromsarna är allvar.. en av grabbarna byggde sådana på sin Porsche banbil och menar på att skillnaden är STOR på mattning. Så vi gör ett försök iallafall. Bak vetifan.. det är trummor och jag har ingen aning om det går att bygga kyla till dem. Vi koncentrerar oss på det viktigaste först så får vi se hur mycket tid vi får över för scoop bygge.

Lite bygg bilder kommer kanske.. :) Men till helgen.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Scoopet är bara för "Häftighet" om det blir något. :D

Men kylkanaler till bromsarna är allvar.. en av grabbarna byggde sådana på sin Porsche banbil och menar på att skillnaden är STOR på mattning. Så vi gör ett försök iallafall. Bak vetifan.. det är trummor och jag har ingen aning om det går att bygga kyla till dem. Vi koncentrerar oss på det viktigaste först så får vi se hur mycket tid vi får över för scoop bygge.

Lite bygg bilder kommer kanske.. :) Men till helgen.

Hur ska ni konstruera kylkanalerna då? För att få dom att sitta kvar under racet menar jag?

/ Jens

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Tanken var att bygga kylkanalar i flexitube eller liknande böjbar aluminium tuber, sånt man använder för att bygga luftkanaler och liknande..

Last edited:

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Tanken var att bygga kylkanalar i flexitube eller liknande böjbar aluminium tuber, sånt man använder för att bygga luftkanaler och liknande..

Från fronten till insidan av bromsskivan. Så sätter man fast den med strips, ståltråd och liknande. Ta hål i bromsskölden och led luften direkt till skivan där. Alternativt kan man tydligen plocka bort bromsskölden på insidan för bättre kylning om man inte vill bygga kanalen.

Avslöjar allt innan tävling eller? :va :glömdet

BrutalMC

Gamling
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
Ett par udda V-twin streetfighters... Å mer blir det!
Nu är ni ju 2 lag som har 405or. Det är bra, då kan ni säkert plocka ihop en halvt fungerande bil av era 2 efter 3 timmar :p :tungan :banana

Hets, hets, hets

/ Jens

Tack för omtanken men vår kommer att gå loppet ut (såvida ingen torpederar oss)... :yoparty
Förresten; hur tänkte ni (eller inte) när ni valde bil?... Hets, hets, hets :D

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Avslöjar allt innan tävling eller? :va :glömdet

Ofta kommer intelligensen till en av bröderna i familjen. Ni kan ju slåss om vem denna gången :näsblod (Obs! skoj, men det behöver jag nog inte säga va?)

Tack för omtanken men vår kommer att gå loppet ut (såvida ingen torpederar oss)... :yoparty
Förresten; hur tänkte ni (eller inte) när ni valde bil?... Hets, hets, hets :D

Koreanerna har kopierat bilvärldens kanske fulaste, men driftsäkraste bil. Så tänkte vi, sen hur slutresultatet blir, det är vi inte helt säkra på.

Men symaskinsmotor och låg vikt var våra prio 1 & 2, dom fick vi. En charmerande skitbil fick vi på köpet.

Förresten, jag har ägt en Peugeot 605 1992a. Därför vet jag vad som väntar er, hoppas eran bil har ACC/ECC, den är härlig när den får CPU-error :arsele

/ Jens

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar