Endurance i Februari

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
- 92:a. Eller var det 93? Ja vette fan, det är katalysator på den, i alla fall.

Är den rund i formen eller kantig?

Den runda får samma problem som våran bil: värdet borde vara mer än 5000, men våran är så jävla murken så det är inget snack om att värdet är 5 lax...

Kul med varmt väder nästa vecka. 5+grader enligt YR.NO

/ Jens

Udingo

UdiUdiUdi
Gick med
18 Jan 2006
Hoj
CBR1000RR -04
Är den rund i formen eller kantig?

Den runda får samma problem som våran bil: värdet borde vara mer än 5000, men våran är så jävla murken så det är inget snack om att värdet är 5 lax...

Kul med varmt väder nästa vecka. 5+grader enligt YR.NO

/ Jens

Den är rund, dvs -93 men det är samma visa med vår. Skrot är bara förnamnet!

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Den är rund, dvs -93 men det är samma visa med vår. Skrot är bara förnamnet!

Vi får hoppas att dom håller ihop.

Men glöm inte att ladda med argument för att bilen är skit. Vi kan bara visa att den vikt sig samt att man ser naturen genom plåten i golvet... Det borde räcka.. :fakta

/ Jens

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Eller.. Det VAR.. :D

- Vi har katalysatorn kvar, faktiskt. Den agerar ljuddämpare och det är så satans mycket pulver i våran Slangbella så......ja, det räcker till, om man säger så.:)

Men, om fan flyger i oss så demonterar vi den......å då har vi YTTERLIGARE 10 hästar.
Då blir det över 150 hästar på 1000 kg !!:krama:tuttar:tummenupp. Jäävvvllaarrrrrr !!:yoparty

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Katalysatorerna på tidiga Hondor var iallafall en ganska ordentlig hästkraftfälla.. Vet att tidiga VTEC kunde tjäna 5-6 häst på att kasta katalysatorn och köra utan luftfilter.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
- Vi har katalysatorn kvar, faktiskt. Den agerar ljuddämpare och det är så satans mycket pulver i våran Slangbella så......ja, det räcker till, om man säger så.:)

Men, om fan flyger i oss så demonterar vi den......å då har vi YTTERLIGARE 10 hästar.
Då blir det över 150 hästar på 1000 kg !!:krama:tuttar:tummenupp. Jäävvvllaarrrrrr !!:yoparty

1000 kg... Pfft!

Vi tror att våran vagn väger i storleksordningen 750 kilo. På det borde vi ha nånnstans runt 125 häst med det öppna biltemafiltret :D

Det ska bli kul att åka en snabb bil denna gången, men jag tror inte den håller 24h, tyvärr :(

/ Jens

niohundrasexton

Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Mja, alltså, om man kollar på bilar från skiftet 80-90-talet, då katalysator infördes, så ser man att hästkrafterna föll med ca 10%. SAAB 900 är ett bra exempel. De hade 118 hk utan katt och 108 med katt.

Alltså, 140 hk med och 154 utan......på Slangbellan :)

1000 kg... Pfft!

Vi tror att våran vagn väger i storleksordningen 750 kilo. På det borde vi ha nånnstans runt 125 häst med det öppna biltemafiltret :D

Det ska bli kul att åka en snabb bil denna gången, men jag tror inte den håller 24h, tyvärr :(

/ Jens

- 750 kg !! Då blir det lätt att knuffa er av banan ! :D

Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Våran bil väger över 1200 kilo. Lite lättare utan baksäte dock :) Men vi ska göra vårat bästa att försöka hänga med, även om vi bara kör på skoj :rolleyes: .
Tycker att de flesta verkar ha skaffat rätt snabba bilar denna gången dock!
Men hur snabb bilen är kvittar ju om den bara står i depå.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Våran bil väger över 1200 kilo. Lite lättare utan baksäte dock :) Men vi ska göra vårat bästa att försöka hänga med, även om vi bara kör på skoj :rolleyes: .
Tycker att de flesta verkar ha skaffat rätt snabba bilar denna gången dock!
Men hur snabb bilen är kvittar ju om den bara står i depå.

Precis!

Jag tror att bara man håller sig så lätt som möjligt så blir det bra. Tunga bilar (volvo 240 osv.) blir ju pinsamt dålig hållbarhet på bromsar osv. Lägg till det på slitage på däck osv. så har man en förlorarbil.

Tunga bilar kräver racebromsar, tyvärr..

CRXen är snabb - på pappret, men det handlar ju som sagt om så otroligt mycket mer, skiten ska hålla 250 mil i sträckkörning på full gaaaas!

/ Jens

/ Jens

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Lätt bil är fördel, helt klart.. Opeln som vi körde med i höstats fick en rejäl lättning och det var en grym skillnad jämfört med hur den var när vi körde hem den efter köpet. Plåtren innuti är modellen. Vill minnas att Polizei BMW´n var otroligt lättad, så till den milda grad att de skurit bort plåtförstärkningar samt bytt plåttanken till safetycell mm..

Vad planeras det för belysning för er?
Vi hade två stora runda + 2 mindre fyrkantiga på taket på opeln och det var i minsta laget när det var som mörkast.
exljus_av.jpg

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Lätt bil är fördel, helt klart.. Opeln som vi körde med i höstats fick en rejäl lättning och det var en grym skillnad jämfört med hur den var när vi körde hem den efter köpet. Plåtren innuti är modellen. Vill minnas att Polizei BMW´n var otroligt lättad, så till den milda grad att de skurit bort plåtförstärkningar samt bytt plåttanken till safetycell mm..

Vad planeras det för belysning för er?
Vi hade två stora runda + 2 mindre fyrkantiga på taket på opeln och det var i minsta laget när det var som mörkast.
exljus_av.jpg

Vi har kvar nästan all inredning, tror inte det gör den stora skilladen. Plasten kan väga max och då menar jag max 30 kilo i CRXen. Däremot slipper vi bli lomhörda omgående.

Däremot vet vi ju att smart körning sparar material, dels från vår enduranceerfarenhet på hoj och dels från Kitty!

Men nu skall tilläggas att våran bil är väldigt lätt från början, en 740 mår nog bättre av att superlättas...

Lampor har vi samma rallylysen som på Kitty, 3 st 55w från början av 70-talet. Det räcker mer än väl, man kan ju banan utantill redan! :fakta

/ Jens - Repmånad - For victory!

niohundrasexton

Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Det beror väl en hel del på hur ljusbilden ser ut på extraljusen och hur man riktar ljuset. Det som kan vara jobbigt, tycker jag, är att se kurbsen och bankanten. Rakt fram är ju inga problem, där finns det röda baklampor att köra efter.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
- Det beror väl en hel del på hur ljusbilden ser ut på extraljusen och hur man riktar ljuset. Det som kan vara jobbigt, tycker jag, är att se kurbsen och bankanten. Rakt fram är ju inga problem, där finns det röda baklampor att köra efter.

Vi riktade det högra och vänstra extraljuset åt respektive håll, funkade hur bra som helst.

Det är så grymt sköna kåpor till våra ljus: "Bosch - använda av rallyeliten" står det på bakelitskydden :D

/ Jens

Bifogat

• Hello_Kitty_Racing_nov__2009_009.jpg
    Hello_Kitty_Racing_nov__2009_009.jpg
    231.3 KB · Visningar: 39

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Vad hade nu för recept med Kittybilen sist. Hade ni racebelägg, eller orginalbromsar? Ni bevisade ju att man inte behöver ha en snabb bil för att vinna. Material som däck och bromsar slits betydligt mindre då ju!
Ni verkar ju vara bland de enda som inte hade bromsproblem! (Det var ju någon sam hade racebelägg+skivor sist och för dem funkade det ju. Men det är ju nästan fusk)

Om du kikar på MyLaps så ser du att Old Rats körde 664 varv efter att domarna dragit av 20 varv i starten.
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1363667
Vår Pegga 205gti var för röd och fin, nästan lika fin som den svarta 205 utan straff. Kanske för många fina dekaler på våran vad vet jag. Kitty körde 649 varv och fick +20 för bäst utkädning (helt rätt).

Så Kitty vann tävlingen, men Old Rats körde 684 varv, alltså 35 varv mera än Kitty, och 21 varv mera än ACAB. Vi hade standard bromsar med EBC green stuff belägg. Vi körde bara lite mjukt och fint, och hade bara 900 kg att släpa på. Därför räckte ett set belägg. Maxbromsar och maxgasar du så tar broms och motor slut lite fortare. Vi tog det lungt dom första timmar, blev frånåkt på rakan, men körde förbi folk när deras bromsar och motorer började få problem.

Hoppas ett snabbt team får lov att vinna denna gång.

:) Kris

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Om du kikar på MyLaps så ser du att Old Rats körde 664 varv efter att domarna dragit av 20 varv i starten.
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1363667
Vår Pegga 205gti var för röd och fin, nästan lika fin som den svarta 205 utan straff. Kanske för många fina dekaler på våran vad vet jag. Kitty körde 649 varv och fick +20 för bäst utkädning (helt rätt).

Så Kitty vann tävlingen, men Old Rats körde 684 varv, alltså 35 varv mera än Kitty, och 21 varv mera än ACAB. Vi hade standard bromsar med EBC green stuff belägg. Vi körde bara lite mjukt och fint, och hade bara 900 kg att släpa på. Därför räckte ett set belägg. Maxbromsar och maxgasar du så tar broms och motor slut lite fortare. Vi tog det lungt dom första timmar, blev frånåkt på rakan, men körde förbi folk när deras bromsar och motorer började få problem.

Hoppas ett snabbt team får lov att vinna denna gång.

:) Kris

Du är fortfarande bitter att du hade lite för fin bil och lite för kass fantasi alltså ? :tungan:näsblod

Iår kommer ett fantasifullt lag vinna, det är jag helt övertygad om! Dessutom kommer dom vara snabbare än förra året.

Hur var era belägg till skicket när målgången gick? Våra belägg var slut på ena sidan, men på andra fanns faktiskt en del kvar.

/ Jens - Kitty - värdiga vinnarna i regelboken!

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Du är fortfarande bitter att du hade lite för fin bil och lite för kass fantasi alltså ? :tungan:näsblod

Iår kommer ett fantasifullt lag vinna, det är jag helt övertygad om! Dessutom kommer dom vara snabbare än förra året.

Hur var era belägg till skicket när målgången gick? Våra belägg var slut på ena sidan, men på andra fanns faktiskt en del kvar.

/ Jens - Kitty - värdiga vinnarna i regelboken!

Varför skulle jag vara bitter över att vi körde 21 varv mer än tvåan och 35 varv mer än er? Enda orättvisan var -20 avdrag vid start för "fin bil" eftersom det fanns exakt likadan utan straff. Annars tycker jag det var ok att Kitty fick fantasi-poäng. Mina döttrar röstade på er. Så det är ok. Påpekar bara att vi körde flest varv eftersom folk frågar om bromsbelägg. Ni vann, och vi körde flest varv. Vi kan väl bägge vara nöjda, eller hur.

Nu till din fråga om våra belägg. Till våra bromsok kunde vi bara få EBC Green. Ville hellre ha haft EBC Red eller Ferodo DS2500. Men våra belägg var rätt så fina på alla hjul vid målgång efter 24h. Kunde kört 6h mera. Men vi valde köra mjukt och spara på materialet. Vi kunde nog ha slitit ner beläggen om vi hade försökt. Men nu valde vi den mjuka stilen. Vi behöde dock byta ett framdäck.

/Kris

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jens..

Er nya maskot?
hello-kitty-killer.jpg

Nu till din fråga om våra belägg. Till våra bromsok kunde vi bara få EBC Green. Ville hellre ha haft EBC Red eller Ferodo DS2500. Men våra belägg var rätt så fina på alla hjul vid målgång efter 24h. Kunde kört 6h mera. Men vi valde köra mjukt och spara på materialet. Vi kunde nog ha slitit ner beläggen om vi hade försökt. Men nu valde vi den mjuka stilen. Vi behöde dock byta ett framdäck.

/Kris

Ursäkta en pajas fråga..
Om man skulle uppgradera beläggen på sin "dagliga" bil till något med mer bett? Vilka EBC belägg skulle rekommenderas? green, red eller annan färg??

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Varför skulle jag vara bitter över att vi körde 21 varv mer än tvåan och 35 varv mer än er? Enda orättvisan var -20 avdrag vid start för "fin bil" eftersom det fanns exakt likadan utan straff. Annars tycker jag det var ok att Kitty fick fantasi-poäng. Mina döttrar röstade på er. Så det är ok. Påpekar bara att vi körde flest varv eftersom folk frågar om bromsbelägg. Ni vann, och vi körde flest varv. Vi kan väl bägge vara nöjda, eller hur.

/Kris

Jag bara läser in det eftersom du i varje inlägg sen racet väljer att repetera meningen som en raspig grammofonskiva.... :gnissla:tungan

/ Jens

Jens..

Er nya maskot?
hello-kitty-killer.jpg

Äsch, kitty är sååååå 2009.

Vi har tuffat till oss till 2010!

/ Jens

Last edited:

BrutalMC

Gamling
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
Ett par udda V-twin streetfighters... Å mer blir det!
Ser att hetsen är igång... Mycket snack om hur lätta å snabba alla bilar är, 0-100 vet jag dock inte hur stor inverkan det har under 24 timmar... Vi har fortfarande inte räsermoddat vår Massta. Men vi har investerat i friskt Biltema-järn: måste byta skeva framskivor och brända belägg för att ens våga starta. Får se om det blir till helgen!
Vi tar bara ett extra par Biltemabelägg med oss, målet är att inte behöva byta så vi kommer inte att ha den mest offensiva taktiken, vi satsar på flyt i högt å jämnt tempo!

Motocorsa

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...