Endurance i Februari

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Fan va seriöst det ska vara då...

Säg att man köper en bil för 500 som fått underkänt på bromsar.
Då lär man väl få byta bromsskivor för 1000 + belägg för 500 (3 gånger bilens pris!!). Eller? Dvs utan att få tilläggs varv?

Sen om nån osmart person köper bromskivor för 10000 så är det hans förlust vid skrotning.

Ahja.. sluta nu och kör så det rycker om 2 veckor!!!! :yoparty

BrutalMC

Gamling
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
Ett par udda V-twin streetfighters... Å mer blir det!
Det pågår lite snack på sidan skrotbilsrejset.nu angående bromsar och annan "säkerhetsutrustning".

Jag anser inte att det är rätt att montera nya skivor, ok och grejer som överstiger bilens värde. Vad tycker ni?

/ Jens

Verkar som proportionerna ballar ur i diskussionen där. Nån vill byta skivor och belägg och det spelar väl inte så stor roll? Bromsarna kan vara sunkiga även om bilen är besiktigad. Vi måste fixa till våra iaf.

Överstiger friska skivor och belägg bilens värde? Ja, kanske om man köpt en riktigt udda räser för 1.500:- som det bara finns svindyra originalpryttlar till! :D För oss övriga finns det beggat på skroten, billiga nya prylar hos Fultema, Mekkånåmen mfl så varför inte? Kul om skrotet stannar när man vill.

Men stålomspunna bromsslangar, toktrim, lättad kaross, hjulupphängningar, etc. etc. som räknas upp är väl rätt givet att det inte hör hemma på en besiktigad skrotbil? Ser inte nånstans i diskussionen att nån tyckt att det är rätt så det känns lite som typ nödargumentation.

"-Vi kommer att dekaltrimma vår bil rejält och det är inte gratis. Är det OK eller kommer vi att få 15 straffvarv för att det kostar pengar och förhöjer värdet på bilen och inte hör hemma på en skrotbil?" :D

F'resten, vi har ventilerade skivor original på vår bil, hur gör vi för att modda bort dem om det inte anses OK på en skrotbil? :confused:

Många frågor blev det, ber om ursäkt.

Då lär man väl få byta bromsskivor för 1000 + belägg för 500 (3 gånger bilens pris!!). Eller? Dvs utan att få tilläggs varv?

Sen om nån osmart person köper bromskivor för 10000 så är det hans förlust vid skrotning.

För att göra min tidigare utläggning fullständigt onödig: jag håller med dej till 100%!:tummenupp
Ska bli askul!!!!

Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Själv tycker ju jag att det ska vara just ett skrotbilsrejs!
Tycker att det kan vara ok att byta belägg och skivor till Nya (typ biltemagrejor) medan jag kanske inte tycker att man ska köpa värsta racingdelarna... Själva grejen är väl billigt och kul?
Själva gav vi 500 spänn för bilen, ska byta olja och slänga på nya bromsbelägg fram... Kanske ta med någon extra slang+fläcktrem... Hade halvsopiga dubbfria vinterhjul som låg i ett hörn att skifta med.
Sedan bara gasa tills det rasar, eller tar målflagg som VINNARE :D

Tyvärr saknar vi nog fortfarande en förare, men förra året var vi bara 3 med.

Var grymt kul förra året och hoppas att det blir så i år med.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s

WORD!:fakta

Ser fram mot race!:yoparty

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Verkar som proportionerna ballar ur i diskussionen där. Nån vill byta skivor och belägg och det spelar väl inte så stor roll? Bromsarna kan vara sunkiga även om bilen är besiktigad. Vi måste fixa till våra iaf.

Överstiger friska skivor och belägg bilens värde? Ja, kanske om man köpt en riktigt udda räser för 1.500:- som det bara finns svindyra originalpryttlar till! :D För oss övriga finns det beggat på skroten, billiga nya prylar hos Fultema, Mekkånåmen mfl så varför inte? Kul om skrotet stannar när man vill.

Men stålomspunna bromsslangar, toktrim, lättad kaross, hjulupphängningar, etc. etc. som räknas upp är väl rätt givet att det inte hör hemma på en besiktigad skrotbil? Ser inte nånstans i diskussionen att nån tyckt att det är rätt så det känns lite som typ nödargumentation.

"-Vi kommer att dekaltrimma vår bil rejält och det är inte gratis. Är det OK eller kommer vi att få 15 straffvarv för att det kostar pengar och förhöjer värdet på bilen och inte hör hemma på en skrotbil?" :D

F'resten, vi har ventilerade skivor original på vår bil, hur gör vi för att modda bort dem om det inte anses OK på en skrotbil? :confused:

Många frågor blev det, ber om ursäkt.

För att göra min tidigare utläggning fullständigt onödig: jag håller med dej till 100%!:tummenupp
Ska bli askul!!!!

Jag får be om ursäkt att jag uttryckt mig lite klumpigt.

Vi byter en styrled, den är kass, det är självklart ok.

Men om man handlar en skrotbil och monterar fina ok och fina skivor (racinggrejer) så tappar order "skrot" lite sin mening.

Men självklart ska man ha saker som går att använda, har man köpt bil för 500 har man faktiskt 4500 kr kvar att fräscha upp den för enligt reglerna.

Dekaltrimma gör man för skojs skull, det kommer ju inte ändra att skiten är skrot och inte heller göra att bilen uppför sig bättre.

Vi landade på 4992 kronor inkl extra fälgar, styrled, bromsbelägg och bromsvätska. Rock on!

Ska bli kul att träffa er allihopa!

/ Jens

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Lite info från lördagens 5papp+ race, det blev en vinst i första 4h racet men sen sket sig logistiken i depån under lunchuppehållet, mat var viktigare än bensin tydligen.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60388&highlight=

Såphalt i parisen och i övrigt bara fukt, regn, fukt :gnissla 17 ekipage i vår serie och 10 Citroen (race mellan olika återförsäljare/verkstäder).

Lite mer raceinfo i vår biltråd http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52858&start=1134 och framåt.

Varning, känsliga personer varnas :yoparty

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Lite info från lördagens 5papp+ race, det blev en vinst i första 4h racet men sen sket sig logistiken i depån under lunchuppehållet, mat var viktigare än bensin tydligen.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60388&highlight=

Såphalt i parisen och i övrigt bara fukt, regn, fukt :gnissla 17 ekipage i vår serie och 10 Citroen (race mellan olika återförsäljare/verkstäder).

Lite mer raceinfo i vår biltråd http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52858&start=1134 och framåt.

Varning, känsliga personer varnas :yoparty

Blev ruggigt impad på varvtiderna... tills jag insåg Ni körde korta banan:näsblod

Vad körde Ni på för däck... och hur tyckte ni dom funkade?

Verkar ha varit ett lyckat arrangemang (för dem flesta:D)
Mvh
//
Benny

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vanliga sommarsulor, fel val för underlaget visade det sig, borde ha varit vad däckproffset i teamet uttryckte sig, MEP mellaneuropeiska vinterdäck, Continental eller liknande.

Lyckat race i första iallafall, andra så höll ju bilen iallafall. :yoparty

Vi kommer att anmäla oss till racet på GR till den 18-19 november. :banana

21 bilar i mål på andra racet av 22 startande, 7 föll bort i race 1, bla ett Volvo850 team som fick hål i kylaren och drog hem istf att åka till Biltema och köpa en ny för 1500:- :gnissla

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Verkade som ett kul race..

I helgen har det mekats hos oss iallafall..
Fixat bromsar, lättat bilen och fixat luftintag så man får den där sista hästkraften ur bilen.

Fan va skön det var att gå loss på inredningen utan att behöva bry sig! Skönt tillfredställande när plastclips och tygklädd papp yr omkring en.. :D:D

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Verkade som ett kul race..

I helgen har det mekats hos oss iallafall..
Fixat bromsar, lättat bilen och fixat luftintag så man får den där sista hästkraften ur bilen.

Fan va skön det var att gå loss på inredningen utan att behöva bry sig! Skönt tillfredställande när plastclips och tygklädd papp yr omkring en.. :D:D

Nästa helg är det våran tur att gå lös på bilen, men jag har tänkt mer än en gång att det faktiskt är synd att skrota den efteråt.

Jag hittade förresten en riktig, RIKTIG pärla på blocket i helgen, spanade på den innan med, men för långt bort för oss:

http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_celica__Gor_det_sjalv__Reservdelsbil_23546744.htm?ca=17&w=3

Tänk va många extravarv den måste ge, men tänk vad bra den skulle kunna vara om allt är iordning...

/ Jens

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag hittade förresten en riktig, RIKTIG pärla på blocket i helgen, spanade på den innan med, men för långt bort för oss:
http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_celica__Gor_det_sjalv__Reservdelsbil_23546744.htm?ca=17&w=3

Tänk va många extravarv den måste ge, men tänk vad bra den skulle kunna vara om allt är iordning...

/ Jens

SHIT! Den var ju riktigt fin!
Otroligt.. Vi som tyckte våran var i ovanligt bra skick för pengarna vi gav.
Nåja.. Hoppas den får ett fint hem och slipper dö i onödan på banan..:rolleyes:

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Ask me ask me!!!!! :Bugar

Det låter som det kommer bli ett kanonrace! :yoparty

Själv tycker ju jag att det ska vara just ett skrotbilsrejs!
Tycker att det kan vara ok att byta belägg och skivor till Nya (typ biltemagrejor) medan jag kanske inte tycker att man ska köpa värsta racingdelarna... Själva grejen är väl billigt och kul?
Själva gav vi 500 spänn för bilen, ska byta olja och slänga på nya bromsbelägg fram... Kanske ta med någon extra slang+fläcktrem... Hade halvsopiga dubbfria vinterhjul som låg i ett hörn att skifta med.
Sedan bara gasa tills det rasar, eller tar målflagg som VINNARE :D

Tyvärr saknar vi nog fortfarande en förare, men förra året var vi bara 3 med.

Var grymt kul förra året och hoppas att det blir så i år med.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
SHIT! Den var ju riktigt fin!
Otroligt.. Vi som tyckte våran var i ovanligt bra skick för pengarna vi gav.
Nåja.. Hoppas den får ett fint hem och slipper dö i onödan på banan..:rolleyes:

Carlos sainzhuv, snygg bil i allmänhet och ett sportchassi.

Vad är väl en bal på slottet...

/ Jens

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende