Endurance i Februari

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Vad tror ni om en Citroén Xantia Activa med 150hk motor?
Activa = Aktivt chassie och väghållningen ska vara rätt grym...
Frågan är väl bara vad hur tillförlitlig den är. Går ett hydraulrör sönder så är det ju slut med den körningen... Fast det vore ju kul med en bil utan krängning :rolleyes: .
Effekt: 150hk
Skattevikt: 1500kg. (Kanske går att lätta 200kg???)

Coolt, men väldigt osäkert val???? Högodsare???

Nja vi satsar nog på något driftsäkrare som en alfa 145 eller något :gnissla

Har för övrigt fått nys om en grymt risig MB A140. Vore ganska intressant att köra en sådan till max på bana... 24H Elchtest...
 
Last edited:

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Vad tror ni om en Citroén Xantia Activa med 150hk motor?
Activa = Aktivt chassie och väghållningen ska vara rätt grym...
Frågan är väl bara vad hur tillförlitlig den är. Går ett hydraulrör sönder så är det ju slut med den körningen... Fast det vore ju kul med en bil utan krängning :rolleyes: .
Effekt: 150hk
Skattevikt: 1500kg. (Kanske går att lätta 200kg???)

Coolt, men väldigt osäkert val???? Högodsare???

Nja vi satsar nog på något driftsäkrare som en alfa 145 eller något :gnissla

Har för övrigt fått nys om en grymt risig MB A140. Vore ganska intressant att köra en sådan till max på bana... 24H Elchtest...

Jag har haft en Xantia Activa V6 med 195 hk. Bra bil, men den är lite tung, plus att hydrauliken får problem i kallt väder efter några år. Så det är kanske en chansning.

Jag har en Alfa 146 2,0 Ti -96. Några bulor i framskärm, motorhjälm och backlucka. Jag har haft den i 5-6 år. Han använt den både som familjebil och till trackdays. Jag kom trea med den bilen i den danska alfaklubbens trackdays serie för reggade bilar för ett par år sedan. Slitsade bromsskivor plus Ferodo DS2500 klossar fram gör susen. KN panelfilter plus 2,5 tums rostfri avgas med eliminerad mittenburk, och sportkatalysaror i metall med högt flöde (ingen keramik). Motorn på 2,0 twin spark med 150 friska pållar håller i en evighet. Hade själv funderat på att använda den till nästa 24h skrotbils race, men kan inte delta i mars pga familje tjafs för ett par av förarna. Du kan ju hitta en liknande Alfa 145/146 Ti eller köpa min. Nackdel med min: Den är avställd, och klarar inte besiktning om man inte fixar/byter något styrstag. Den knakar i högersvängar. Står som sliten familjebil just nu. Motor och bromsar 110%. Jag kör 1:24 tider på Knutstorp med den i familjetrimm. En bra förare kan nog göra bättre plus lätta bilen lite. Ge ett bud på PM om du vill, eller hitta en i närheten av dig. 2-lites alfa motorer är outslitliga, plus alfa efter 1994 är helgalvaniserade så dom rostar mindre än bmw. Motorelektroniken är Bosch så inga problem där.

Alfasud Ti med boxermotor är en grymm banbil. Boxermotor ger låg tyngdpunkt, bilen är lätt, och geometrin är gjord till frisk körning. Problemet är väl att hitta en Alfasud idag som inte är rostad bort till smulor. Hittar du en så slår den det mesta på bana. Honda CRX är också bra om man inte får ett exemplar som några 18-åringar har tokvarvat i många år, och det är väl dom flesta CRX öde.

Lycka till med sökning av objekt.

/Kris
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vad tror ni om en Citroén Xantia Activa med 150hk motor?
Activa = Aktivt chassie och väghållningen ska vara rätt grym...
Frågan är väl bara vad hur tillförlitlig den är. Går ett hydraulrör sönder så är det ju slut med den körningen... Fast det vore ju kul med en bil utan krängning :rolleyes: .
Effekt: 150hk
Skattevikt: 1500kg. (Kanske går att lätta 200kg???)

Coolt, men väldigt osäkert val???? Högodsare???

Nja vi satsar nog på något driftsäkrare som en alfa 145 eller något :gnissla

Har för övrigt fått nys om en grymt risig MB A140. Vore ganska intressant att köra en sådan till max på bana... 24H Elchtest...

Båda alternativen du har listat är riktiga skitbilar. Citroen är bekväma, men 24 timmars uthållighetstest? Njaee...

Mercedes A-klass är en än värre skitbil. Jag sålde såna innan och dom är inte ens bra nya. Antisladdsystemet griper in hela tiden! Skulle vara ganska ohållbart på bana tror jag..

En swift ska jag försöka provköra i helgen. CRX tror jag blir svårt, det är bara motorskadade exemplar man hittar för 5000 och det innebär ju extravarv enligt reglerna.

Morbror har kört mycket Swift i rally och har några knep i bakfickan...

Kris: Jag gissar och tror att man har fått elektroniskt jackpot inom 24 timmar i valfri Alfa eller Fiat. Funkar nog för sprintrace, men inte långlopp :D


/ Jens
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Kris: Jag gissar och tror att man har fått elektroniskt jackpot inom 24 timmar i valfri Alfa eller Fiat. Funkar nog för sprintrace, men inte långlopp :D

/ Jens

Du hade nog gissat att Peugeot heller inte kunde hålla 24 timmar? Kasst elsystem och allt möjligt annat skit. Men våran 205'an körde ändå flest varv i sista racet, eller hur. Å andra sidan strök 4 andra Peugot med innan 24 timmar, tillsammans med många svenska och tyska kvalitetsbilar. Gamla bilar avgörs mer av vilket liv dom har haft, och vilket skick dom är i och hur dom körs.

Jag behöver inte gissa om Alfa kan hålla 24 timmar. Jag har ägt olika Alfor från 70-talet tills nu. Vill utan tvekan säga att jag kan ta vilken Alfa som helst från 60-70 tal, kolla på den lite, och få den att hålla 24 timar på bana. Å andra sidan ville jag inte röra på en 80-tals Alfa med en "ildtang". (Dansk uttryck.) Mycket rigtig har 80-tals alfor superkasst elsystem och rostplåt. Elektrisk frispel nästan garanterat innom dom först 4 timmar. Alfa från 94 och framåt däremot är galvaniserade och rostar mindre än bmw och vw, har Bosch motorsyrning, och står mindre på verkstad än bmw/merca från samma tidsperiod. Jag har ägt en begagnad Alfa 146 -96'a i 6 år, bara bytt tändsift och olja på den och den är frisk. Bromsar och avgas byttes bara för att jag skulle köra trackdays. Min svåger i Tyskland ägde en beggad 156 2,0 -00 i 3 år. Inte heller den har haft en enda dag på verkstad. Så fordomar och gissningar håller inte riktigt. Hans nyare VW Golf har däremot haft flera elproblem.

Så det är svår att veta. Beror mest på bilens skick. Svårt att kategoriskt totalt avfärda bilar man bara hört om, eller vara säker på att andra bilar absolut vill hålla distancen.

Jag vill kanske ta risken och vara enig med att Merca A-klass är absolut kass, likaså gamla Skoda, 80-tals Alfor, äldre engelska bilar och nyare kina bilar. Bortsett från det vill jag vara lite försiktig i generella påståenden.

/Kris
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Du hade nog gissat att Peugeot heller inte kunde hålla 24 timmar? Kasst elsystem och allt möjligt annat skit. Men våran 205'an körde ändå flest varv i sista racet, eller hur. Å andra sidan strök 4 andra Peugot med innan 24 timmar, tillsammans med många svenska och tyska kvalitetsbilar. Gamla bilar avgörs mer av vilket liv dom har haft, och vilket skick dom är i och hur dom körs.

Jag behöver inte gissa om Alfa kan hålla 24 timmar. Jag har ägt olika Alfor från 70-talet tills nu. Vill utan tvekan säga att jag kan ta vilken Alfa som helst från 60-70 tal, kolla på den lite, och få den att hålla 24 timar på bana. Å andra sidan ville jag inte röra på en 80-tals Alfa med en "ildtang". (Dansk uttryck.) Mycket rigtig har 80-tals alfor superkasst elsystem och rostplåt. Elektrisk frispel nästan garanterat innom dom först 4 timmar. Alfa från 94 och framåt däremot är galvaniserade och rostar mindre än bmw och vw, har Bosch motorsyrning, och står mindre på verkstad än bmw/merca från samma tidsperiod. Jag har ägt en begagnad Alfa 146 -96'a i 6 år, bara bytt tändsift och olja på den och den är frisk. Bromsar och avgas byttes bara för att jag skulle köra trackdays. Min svåger i Tyskland ägde en beggad 156 2,0 -00 i 3 år. Inte heller den har haft en enda dag på verkstad. Så fordomar och gissningar håller inte riktigt. Hans nyare VW Golf har däremot haft flera elproblem.

Så det är svår att veta. Beror mest på bilens skick. Svårt att kategoriskt totalt avfärda bilar man bara hört om, eller vara säker på att andra bilar absolut vill hålla distancen.

/Kris

Mycker snack om mest varv överallt... ;)

Min morbror är gammal rallymek och jobbar på auktoriserad Alfaverkstad. Även han avrådde oss att handla något som överhuvudtaget kom från Italien.

Franska bilar är inte heller under av tillförlitlighet, men charmiga, precis som Italienska bilar.

Asiatiska bilar däremot har väldigt hög maskinell standard. I senaste racet så gick många japanska bilar sönder, men få (någon) gick maskinellt sönder. Elektronik fungerar oftast klanderfritt mil efter mil. Men helt utan charm :fakta

Vår Kia hade nog tamejfan vunnit (det gjorde vi ju förresten redan :tungan) om det var 48 timmar vi skulle köra, den var lika fräsch i slutet som i början. Snarare fräschare...

Japansk med lite motor. Den där Colten som var med verkar vara svår att hitta en lika ny till vettiga pengar, börjar på 15000 ca... Men vintern är lång.

/ Jens
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Mycker snack om mest varv överallt... ;)

... bla bla ...

Franska bilar är inte heller under av tillförlitlighet, men charmiga, precis som Italienska bilar.

... bla bla ...

Vår Kia hade nog tamejfan vunnit (det gjorde vi ju förresten redan :tungan) om det var 48 timmar vi skulle köra, den var lika fräsch i slutet som i början. Snarare fräschare...

... bla bla ...

/ Jens

Som sagt mycket snack.

Våran Peugeot 205 körde flest varv under 24 timmar 7-8 november, och hade nog gjort det dom nästa 24 timmer också. (Tycker själv det är lite konstigt, men så var det.)

Men, men, snack är gratis. Bevis är bevis. Denna gång var det en sketen liten fransk bil som körde flest varv. Nästa gång är vi inte med. Men om vi är med hösten 2010 så tar jag min Alfa 146 och jag lovar den vill hålla 24 timmar lätt. Hur många varv vi hinner köra blir en anna femma. En annan fördel med Alfa är att ingen vill ha dom och därför har dom ett lågt värde. Bra va?

Anyway. Lycka till. Hoppas ni hittar en rolig bil till mars och får en massa skoj. Jag hejar naturligtvis på team med MC-piloter. Oavsett vilken bil ni väljer.

/Kris
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Precis som Kris säger så är det nog mer vilket liv bilen levt innan som är avgörande för om de kommer överleva eller inte. Men jag tror också att en lättare och mindre bil har större chanser att överleva av den enkla anledningen att det är mindre vikt och således mindre krafter som bilen utsätts för.

Skulle vara kul med bakhjulsdrivet dock.. Men gamla BMW 3-serie har ju garanterat fått leva lika hårt som gamla CRX´r. Volvo 360 GLT kanske? Väger ju en del iofs.. Eller en Opel Omega?

Finns mycket därute för 5000.. Synd att det är inget man vill ha bara! :D
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Har köpt en Opel Astra med några enkla småfel för en krona :) Så har man 4999kr kvar att trimma för :)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Fint.

Motor/årsmodell. Vi vill ha allt skvallret!

/ Jens

En 96'a kombi, het 1.4'a med taskig följande tvåor..
styrled, länkarmslagring, skyltlykta och en taskig stötdämpare, co-halt förhöjd tomgång och felindikator för motorelektronik.

Ganska enkelt fix, byta/svetsa ihop grenröret så lambdasonden har nåt att sitta i, så går bilen fint.
Bilen är köpt lite på vinst och förlust för skrotrejset. Har babyleverans i slutet januari eller februari, plus att man ska flytta någon gång i februari, så får se om det finns tid för äventyr.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Mitt inlägg att man ev skulle köra med en Xantia Activa, samt mb A 140 var givetvis skrivet som ironi :). Även on Activan vore ett roligt val...

Det bästa vore väl en Corolla eller Colt GTI... Men priset är det som styr! Golfen vi använde i Februari kostade 1200 och Penugeoten i November kostade 1000... Det kallar jag budgetracing! Det vore kul om man klarade sig med samma summor denna gången med :tummenupp

(Har faktiskt hittat en Volvo 480 för de pengarna och det vore ju lite udda val.)
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Mitt inlägg att man ev skulle köra med en Xantia Activa, samt mb A 140 var givetvis skrivet som ironi :). Även on Activan vore ett roligt val...

Det bästa vore väl en Corolla eller Colt GTI... Men priset är det som styr! Golfen vi använde i Februari kostade 1200 och Penugeoten i November kostade 1000... Det kallar jag budgetracing! Det vore kul om man klarade sig med samma summor denna gången med :tummenupp

(Har faktiskt hittat en Volvo 480 för de pengarna och det vore ju lite udda val.)

Bara för att reta förlorar-Kris ;) lite till så avråder jag dig å det starkaste till att handla en 480. Jag har ägt en i 3 år och det var tamejfan det värsta jag ägt. Allt som kan gå sönder kommer gå sönder. Det är ju en gammal DAF med popupljus du köper :p

/ Jens
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Bara för att reta förlorar-Kris ;) lite till så avråder jag dig å det starkaste till att handla en 480. Jag har ägt en i 3 år och det var tamejfan det värsta jag ägt. Allt som kan gå sönder kommer gå sönder. Det är ju en gammal DAF med popupljus du köper :p

/ Jens

Jo, jag vet! Men det intressanta vore ju att se om (Volvos sämsta bil) klarar 24-h... Det kan ju bli spännande när pop-up lysena hoppar upp om vartannat och blinkar framåt natten :) ... Nja, man får se vad det blir för bil. Det vet nog bara www.blocket.se i nuläget.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jo, jag vet! Men det intressanta vore ju att se om (Volvos sämsta bil) klarar 24-h... Det kan ju bli spännande när pop-up lysena hoppar upp om vartannat och blinkar framåt natten :) ... Nja, man får se vad det blir för bil. Det vet nog bara www.blocket.se i nuläget.

Jag har en rolig historia från samma morbror som är alfa/fiat/mitsubishimek numera. Han jobbade på Bil & Truck (numera Bilia) när 480n kom.

Dom hade en kund som kom in på verkstaden en dag med en bil som fällde ena poplyset upp och ner hela tiden, ville inte sluta. Samma kund kom in med innertaket i huvudet en dag. Motorer kokade, elektronik strulade. Riktig skit sa bull!

/ Jens
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Håller med sa Bill.

Polarn hade en 480 Turbo -88.
Han syntes i en lång rad Volvo lånebilar, men sällan i sin 480. :D
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Bara för att reta förlorar-Kris ;) lite till så avråder jag dig å det starkaste till att handla en 480. Jag har ägt en i 3 år och det var tamejfan det värsta jag ägt. Allt som kan gå sönder kommer gå sönder. Det är ju en gammal DAF med popupljus du köper :p

/ Jens

Hejsan Jens. Flest-varv-Kris håller med denna gången. Volvo 480 är rena skiten. Snackar vi tillräckligt länge så hittar vi något att bli eniga om. :)

/Kris
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top