Endurance i Februari

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
cool. golf II eller? 16v modellen är ju hyfsat pigg.

Nä, en Golf III GTI 16v. 20.000 mil ganska exakt.

Jag misstänker att vi kommer få bonusvarv för den, så jag får väl hålla koll efter en plan B om vi blir för skraja...

Annars ska den vara i gott bruksskick, måste ordna bromsarna bak bara, handbroms funkar, så det är inte oken. Skönt!

/ Jens
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
- Är det någon som vet i vilken biltidning det skulle publiceras en artikel om skrotbilsrejset? Han, Will, mumlade ju något om det på förarmötet.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Sådär, vill oxå vara med på detta så bil är ordnat. Hoppas den håller till mars bara och att racet ine krockar med jobbet. En Golf III. Dock inte delux a la GTI/16v som vissa har utan 1,6 som behöver nya hjullager..
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Sådär, vill oxå vara med på detta så bil är ordnat. Hoppas den håller till mars bara och att racet ine krockar med jobbet. En Golf III. Dock inte delux a la GTI/16v som vissa har utan 1,6 som behöver nya hjullager..

Anmäld och betald med? Det var helt fullt till senaste racet och börjar faktiskt bli många anmälda redan till nästa!

Kul!

/ Jens
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
En gammal Golf lär ju gå igenom utan problem. Matta ner lacken bara så fixar det sig.. Våran Opel fick stå ute under droppande träd sen vi köpte den, det mattade lacken snabbt. Det var ju bara 2 bilar som uppskattades vara "för fina" senast och det fanns ju ganska många som man själv reflekterade över att de såg ut att vara värda mer än 5000 kr.

Våran senaste bil är iallafall avställd för skrotning hos transportstyrelsen och jag fick ett brev om att vi skulle få tillbaka 31 kr på skatten.. :)
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
För våran del lutar det just nu åt en Citroén Xantia 2,0-16v från -95. Bilen är nästan oförskämt fin, men gamla cittror kostar ju ingen ting... Tomgångsmotorn är sönder på bilen och en ny kostar ca 4 papp så den blir billig. Tomgång är ju inte direkt intressant eftersom vi bara tänkt använda registret mellan 5000-7000 varv. Undrar om motorn tål det... :D
Men det är långt kvar ännu så man får se vad som händer.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Bilen vi skulle ha handlat fick kamremsras imorse, är det tur eller vad? Sallad av allt!

Nu jagar vi swift igen!

/ Jens
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nu kan vi börja hetsa på allvar, kom just hem med nästa racebil.

Honda CRX 1,6 VTEC 1989. Bara 30.000 mil och 26 ägare. 150 uppskattade hästar, går som fan!

Bild nedan.

/ Jens
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Nu kan vi börja hetsa på allvar, kom just hem med nästa racebil.

Honda CRX 1,6 VTEC 1989. Bara 30.000 mil och 26 ägare. 150 uppskattade hästar, går som fan!

Bild nedan.

/ Jens

Fusk! De är ju skitsnabba ju! Typ 150 hästar på 900 kilo eller? (0,16) i vikt effekt är ju sjukt bra! Tror att det kan vara en potentiell vinnarbil. Sjukt bra om ni hittade en under 5 papp.
Endan nakdelen är att man kan bli mosad av typ 1700kg bil som någon annan har. Avundsjuk? Jag...? :rolleyes:
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Fusk! De är ju skitsnabba ju! Typ 150 hästar på 900 kilo eller? (0,16) i vikt effekt är ju sjukt bra! Tror att det kan vara en potentiell vinnarbil. Sjukt bra om ni hittade en under 5 papp.
Endan nakdelen är att man kan bli mosad av typ 1700kg bil som någon annan har. Avundsjuk? Jag...? :rolleyes:

Ja, det är en sjukt snabb bil, just detta exemplaret tror vi är lite trött på sina sätt... Jag har mekat stol idag så frun kan ha den som pendlarbil dom veckorna vi inte sammåker. Hittade samtidigt 20 liter vatten som läcker in lite här och där. Man får inte använda solskyddet, för då droppar det från det mättade skumgummiinnanmätet :D

Den är även duktigt smälld på vänster sida någon gång i sitt liv, men inget som syns under den spraylackade sidan.

Ja, vi fick den faktiskt för 5000 jämnt. Men det satt långt inne. Bilen är faktiskt inte värd en krona mer med tanke på hur den ser ut och kommer se ut under racet.

Körde förresten 20 mil igår, tankmätaren rörde sig inte ens. Kul!

Apropå vikt. Fulltank med förare är under 1000 kg. Om vi lättar lite så borde vi komma ner på 800kg fulltankad utan förare. Med 150+ hästar. Problemet är att få skiten att hålla, det sliter hårt på drivning och sånt när det går fortare, det problemet hade ju inte Kitty....

Nu ska vi åka en sväng i Black Beauty så Linda får känna på rejsingfeelingen... Ska filma lite och tanka upp på jotoobe (youtube) så ni kan höra och känna känslan av riktigt rejsingjärn!

Go´ kväll!

/ Jens
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Här kommer ett par högupplösta bilder som ni kan använda som bakgrundsbilder på hemdatorn... :rolleyes:

Känn er stekta... :arsele
 

Bifogat

  • IMAG0044.jpg
    IMAG0044.jpg
    197.3 KB · Visningar: 84
  • IMAG0045.jpg
    IMAG0045.jpg
    234.9 KB · Visningar: 68

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Som Honda bil fan så kan man bara grattulera till inköpet! CRX´n är j*vligt snabb på bana och 1.6 VTEC motorn fungerar bra, men kräver lite varv för att verkligen lysa. Tips: Byt till en BRA helsyntetisk motorolja! Motorn är lite känslig för bra kvalitet där.

Annat att se upp med är kylarn som är lite känslig, samt avgasystemet som tenderar att gå av precis ovanför länkarmarna vid höger bakhjul. Kolla sen bromsarna fram.. De är enkelt som attan att byta belägg, eftersom man bara lossar en enda bult för att dela på oket och komma åt belägg och skivor. Lycka till! Vi har inte anmält oss än, men vi kommer väll och visar vårt stöd iallafall. :)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Som Honda bil fan så kan man bara grattulera till inköpet! CRX´n är j*vligt snabb på bana och 1.6 VTEC motorn fungerar bra, men kräver lite varv för att verkligen lysa. Tips: Byt till en BRA helsyntetisk motorolja! Motorn är lite känslig för bra kvalitet där.

Annat att se upp med är kylarn som är lite känslig, samt avgasystemet som tenderar att gå av precis ovanför länkarmarna vid höger bakhjul. Kolla sen bromsarna fram.. De är enkelt som attan att byta belägg, eftersom man bara lossar en enda bult för att dela på oket och komma åt belägg och skivor. Lycka till! Vi har inte anmält oss än, men vi kommer väll och visar vårt stöd iallafall. :)

Platserna är slut. Ett bra tips är att skriva upp sig på reservlistan.

Detta exemplaret är faktiskt fint i motor/låda. Ska jag ge den finolja menar du? Nu med en gång eller innan racet så den går på ny olja under race?

Avgassystemet läcker redan där du säger, ska mästersvetsa och linda med bandage just där då antar jag? Eller finns det några andra hovknep?

Kylarn, något speciellt ställe som den brukar läcka? Har kollat över den innan köp och den luktar ingen glykol och det jag kan se ser schysst ut för 30k mil.

Ojojoj, valet av vagn verkar bli bättre och bättre...

/ Jens:banana
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Nja.. Ny motorolja skulle jag ge den omgående. Våra Hondor (Vi har haft 3) gillade OKQ8´s 0-40 helsyntetiska. Det går ca. 3.5 liter i motorn, så en 4-liters dunk räcker. Brukar finnas på macken för specialpris. Anledningen är att motorn jobbar med ett hydralsystem för att skjuta kamaxeln på den "högre" kamnocken. Så det innebär att den går ganska "hårt" mot kammen när systemet är aktivt på högre varv. Bra olja minskar chansen till att sýstemet slutar funka. För gör det det så tappar ni minst 20 häst.

Avgasystemet är en klassiker. Plocka av höger bakhjul så ser du, oftast så brukar det kexa precis runt toppen på övergången ovanför hjulupphängningen. Man kan ju för säkerhetsskull göra några egna upphängningar med monteringsband för att säkerställa att systemet inte ramlar ner om det går av. Kylarn är bara lite "skör". Det behövs ingen jättesmäll innan den pajar. Sen brukar kylflänsarna längst ner lossna, så ta en titt på den bara.

Ett tiop är att ta bort och slämga luftfiltret innan rejset. Brorsans civic gick 2 år som pendlingsbil helt utan luftfilter. Inga som helst problem eftersom luftinsuget är bra på att inte ta in skit ändå. Börjar motorlampan lysa så är det förmodligen lambdan eller katten.. Lambdan är bara koppla ur eller byta till biltemas.. Katten kan man med fördel rensa. Det finns ingen mätning bakom, så motorn skiter i vilket och det ger några hästar eftersom den är rätt restriktiv eftersom vi i Europa fick samma typ som för japanska marknaden = TIGHTA regler för utsläpp i japan.

Vill du ha tips o råd om CRX på bana så finns ju http://www.hondaklubben.com/
Där finns mycket tips o råd..
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Högmod går före fall. :hihi ;)

Förra gången gick högmod före:

VINST!

:yoparty:banana:gnissla:krama:arsele

/ Jens

Nja.. ...Mycket tips...
Vill du ha tips o råd om CRX på bana så finns ju http://www.hondaklubben.com/
Där finns mycket tips o råd..

Jag ska gå in på Hondaklubben, är ju medlem sen jag hade min CTR och min S2000. Får väl samtidigt fråga varför min tomgång på hyndan varierar mellan 1000-2200 så fort den blir varm. Tror du det har nått med autochoke eller lambda att göra?

/ Jens
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Senast kom ni till start i en modest bil med rosa färg. Nu ska det var trimmat, snabbt och lätt. Det kommer sluta i bedrövelse. :tungan
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Senast kom ni till start i en modest bil med rosa färg. Nu ska det var trimmat, snabbt och lätt. Det kommer sluta i bedrövelse. :tungan

Visst var ni chockade när det gått 23 timmar och Kitty nosade er i hälarna... ;)

Vårat mål denna gången är att täppa till danskarnas munnar genom att köra >700 varv på 24 timmar!

Och förnedra Polizei såklart... Med Hyndan!

PS. Honda går aldrig sönder, det står på Hondaklubbens hemsida! DS.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top