Endurance i Februari

BrutalMC

Gamling
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
Ett par udda V-twin streetfighters... Å mer blir det!
Gick åt h-e för oss också...

Pyspunka på topplockspackningen från start slutade med en väldigt död motor efter 317 varv 13 timmar å 45 minuter...

Startade ifrån depån eftersom fick fulfixa ett under kvalet brustet krängningshämmarfäste och vi slet ur termostaten när vi ändå var igång.

Klättra,klättra,klättra... Från 40+ till 18:e plats innan det var dags för vår fulfix att säga upp sej.

In i depå och en mer permanent lösning drogs dit å vi fick starta om tabellresan.

Klättra,klättra,klättra... Från 30+ till 15:e plats då det bara dog där framme...

Ni som var kvar bör precis gått i mål; aaaaavundsjuk.....

Och för er som inte vet; en död motor ser ut såhär:

Bifogat

• P1000993S.JPG
    P1000993S.JPG
    133.3 KB · Visningar: 85
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vi (repmånad) åkte ju CRX. Det var en fantastisk vagn. En stund...

Väghållningen tror jag var den bästa i gänget (undantaget R-däcksåkaren), men motorn var inte med från början och det blev bara värre.

Förmodligen var toppen lite skev från början och när vi började mata varv så sprutade den ut oljan istället för att smörja kammarna. Det är inte bra. Det slutade med att tempen pendlade, motorn vägrade varva i i-TEC registret (över 5000, enda stället där det fanns kraft innan) och sen så dog den mer eller mindre. Synd, för vagnen var mer än potent!

Sen åkte vi och handlade en Celica GTi inne i linköping. Ägaren (pizzeriaägare va han nog med) lovade att det var en klockren bil! Visst sa vi och åkte till Mantorp. Efter ett par timmar trodde vi inte på säljaren längre. Den hade kokat ett par gånger, men det löste vi. Värre var det med bromsoken som sa upp sig. Först ett på höger sida, då klippte vi av bromsledningen och bankade ihop den på folkracemanér. Sen gjorde den andra sidan likadant...

Så, vi körde 107 varv med 2 bilar på 24 timmar. Måste ju vara ett nytt bottenrekord.

We´ll be back!

/ Jens

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Då även vi hemma efter avslutat race!
Våran polkagris randiga mitsubishi Lancer började tyvärr att strula lite efter bara 2 timmar av racet. Vänster framhjulslager började låta illa och bara på en halvtimma så blev det akut. Vi fick skicka en kurir till Mekonomen i Linköping som hann innanför dörrarna en minut innan stängning (tack mekonomen för att ni inte svarar i telefon på 30 min :rolleyes: )
Vi startade på 11e plats och körde upp oss till plats 7. Efter 45 min lagerbyte så låg vi på plats 37... Sedan började jakten på placeringar.
Tyckte att bilen gick riktigt bra och körde som fan under kvällen och natten utan några större missöden. Råkade själv vara lite för nära en röd Renault 19 som jag vände i ingången till depåsvängen när jag lyckades låsa upp bromsarna (hoppas att det gick bra med er). Trodde att kylaren hade gått på våran bil, men den hade klarat sig. Fick rikta huven/grillen efter detta lite bara.
Annars låg vi på hårt och när vi låg på 11e plats med 2 timmar kvar av racet så rasade även höger framhjulslager och då blev det ridå!
Kul som fan var det i alla fall, men vi åkte innan målgång så våran slutgiltiga plats vet jag inte i nuläget. Återkommer med lite bilder / filmer framöver.

Mvh: Johan (Sarthe Racing)

BrutalMC

Gamling
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
Då även vi hemma efter avslutat race!
Våran polkagris randiga mitsubishi Lancer började tyvärr att strula lite efter bara 2 timmar av racet. Vänster framhjulslager började låta illa och bara på en halvtimma så blev det akut. Vi fick skicka en kurir till Mekonomen i Linköping som hann innanför dörrarna en minut innan stängning (tack mekonomen för att ni inte svarar i telefon på 30 min :rolleyes: )
Vi startade på 11e plats och körde upp oss till plats 7. Efter 45 min lagerbyte så låg vi på plats 37... Sedan började jakten på placeringar.
Tyckte att bilen gick riktigt bra och körde som fan under kvällen och natten utan några större missöden. Råkade själv vara lite för nära en röd Renault 19 som jag vände i ingången till depåsvängen när jag lyckades låsa upp bromsarna (hoppas att det gick bra med er). Trodde att kylaren hade gått på våran bil, men den hade klarat sig. Fick rikta huven/grillen efter detta lite bara.
Annars låg vi på hårt och när vi låg på 11e plats med 2 timmar kvar av racet så rasade även höger framhjulslager och då blev det ridå!
Kul som fan var det i alla fall, men vi åkte innan målgång så våran slutgiltiga plats vet jag inte i nuläget. Återkommer med lite bilder / filmer framöver.

Mvh: Johan (Sarthe Racing)

F-n, va synd! Ni hade varit värda att nå snöret!!... Vilket SH-lag vann (champagnekampen)?

BrutalMC

Gamling
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
Så, vi körde 107 varv med 2 bilar på 24 timmar. Måste ju vara ett nytt bottenrekord.

We´ll be back!

/ Jens

Nu får det räcka med skrotbilar, jag ska f-nimej gå å köpa en "riktig" banbil typ http://www.racingsport.se/item/209 å åka lite bandagar å 4 till 8 timmars med. Trött på att jobba som en idiot med de uppenbara tekniska problemen på en tveksam skrotbil och nästan veta att det kommer att hända nåt som inte fanns med på kartan... Eller hur?

Till alla skrotbilsrejsare på SH:
Kan vi inte lyfta ribban liiite (till 7 tusen i inköp?) för att få till lite bättre material å slippa skrotningstvånget så vi inte slänger bort pengarna på samma sätt som nu? Och det kanske minskar benägenheten att "trycka till" varandra där ute... Kanske kombinera 4 till 8 timmars bilrace med bantid för två hjul? Nu snurrar cellerna för mycket igen...

Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Synd o skam för er som bröt.. Hoppas ni hade trevligt iallafall!

JENS.. Förmodligen så täptes oljeflödet till VTEC´n till.. Det krävs en ökning av trycket för att motorn skall börja gå på den högre nocken. Hörde av en gammal polare som körde Civic VTi banbil att de spärrat VTEC systemet i "på" läge för att undvika problem med just detta. Vet inte exakt hur det går till, men det borde vara möjligt. Dom går fint i kurvborna Honda! :)

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Hur ska vi köra champagnekapen nu då?

En flaska redig Champagne eller mousserande av klass? Jag röstar för Champagne, är ju så mycket godare. Eftersom vi kommer vinna är det viktigt för oss :arsele

Vilka är vi nu som är med då?

1. Sarthe racing / Mitsubishi Lancer
2. Repmånad (vi har bytt namn) / Zigenar-Honda
3. Motocorsa

Fler?

Regler: En redig flaska champagne. Det lag som placerar sig överst i prisutdelningen (alltså tävlingens regler, inte mest varv) vinner alla flaskor.

Frågor? Framåt!

/ Jens

Var det någon mer som var med på detta? För annars borde vi varit vinnare.
Vi slutade på plats 27 med 518 körda varv...
Enligt trippen så blev det 160 mil och bilen slickade i sig ca 1,8l/mil. Rätt bra att få upp en liten 1,8 i den förbrukningen.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Var det någon mer som var med på detta? För annars borde vi varit vinnare.
Vi slutade på plats 27 med 518 körda varv...
Enligt trippen så blev det 160 mil och bilen slickade i sig ca 1,8l/mil. Rätt bra att få upp en liten 1,8 i den förbrukningen.

Jag har 2 flaskor hemma (min egen plus ett lags, vilka var det som lämnade till mig?)

Ingen kom och inkasserade under den tiden som vi packade ihop och sa adjö efter hela spektaklet.

4 lag skulle vart med, men bara 2 lade insatsen.. Men det är ju ganska mycket att fundera på under racet :D

Hur löser vi prisutdelningen? På en valfri motorbana i sommar?

/ Jens

BrutalMC

Gamling
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
Jag har 2 flaskor hemma (min egen plus ett lags, vilka var det som lämnade till mig?)

Ingen kom och inkasserade under den tiden som vi packade ihop och sa adjö efter hela spektaklet.

4 lag skulle vart med, men bara 2 lade insatsen.. Men det är ju ganska mycket att fundera på under racet :D

/ Jens

Jag for runt å letade efter er eller nån i Sarthe när vi hade packat för hemfärd vid 7-halv 8 men ingen som var med i Champagne-kampen gick att hitta så jag åkte hem med pavan... Vi är Motocorsa; vilket är det 4:e laget?

Björn/Motocorsa kommer att delta i alla BoTT-race och vi åker på lite bandagar/träningar så vi får ta det då, måste fixa en flaskhållare i bussen så skumpan alltid är med... :D

/Torbjörn

Dalis76

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
Yamaha

/ Jens

Det var Team Svenska Toyota som lämnade den andra flaskan innan racet började...
Tyvärr så gick det åt h-vete för vår del.
Under tidskvalet så gick 3 st pinbultar och så var det klart.....det fixade vi genom att ta pinbulat från de andra hjulen och sedan bar det ut på banan igen.
Nu lyckades vi köra 11 varv innan en av våra förare mycket skickligt parkerade den mot däckvallen efter målrakan och flytta motorn någon decimeter, vi var 3 st som inte han köra alls...riktigt skoj =)

Hoppas skumpan smakar ;)

Bifogat

• Bild 018.jpg
    Bild 018.jpg
    233.2 KB · Visningar: 72

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Jag for runt å letade efter er eller nån i Sarthe när vi hade packat för hemfärd vid 7-halv 8 men ingen som var med i Champagne-kampen gick att hitta så jag åkte hem med pavan... Vi är Motocorsa; vilket är det 4:e laget?

Björn/Motocorsa kommer att delta i alla BoTT-race och vi åker på lite bandagar/träningar så vi får ta det då, måste fixa en flaskhållare i bussen så skumpan alltid är med... :D

/Torbjörn

Jag har inte lämnat någon flaska utan har kvar våran. Vi blev så besvikna när bilen rasade så vi åkte innan målgång.
Men om Jens har 2 flaskor och motocorsa 1 så är det ju alla! Innebär det då att vi blev vinnare :) .

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Ducati o Jucati
Hej IQ

"Råkade själv vara lite för nära en röd Renault 19 som jag vände i ingången till depåsvängen när jag lyckades låsa upp bromsarna (hoppas att det gick bra med er)".

"Ursäkten" godtas av han som körde R19!

Ska erkänna att jag blev lite nervös när jag såg ljuskäglorna från resten av kopplet som kom dundrande nedför krönet, och på blöt bana. Vi vart för övrigt "påbökade" tre gånger, alla gånger rakt eller snett bakifrån, ändå var vi en av få bilar som var helt rak och fin i plåten vid inlämnandet till skrotningen. Så vi körde helt juste och ändå under 2 min/varv! Följde regelverket till punkt och pricka, även när det gällde inköpspris, tankning, däck och gulflagg!

7'a på antal varv och inget annat i en gammal sketen R19 på 90 häst och gatdäck? Klart vi är nöjda!

Enkel strategi, man lärde sig fort vilka som man skulle undvika, de sorterade ändå ut sig själva i långa loppet....

//A

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har inte lämnat någon flaska utan har kvar våran. Vi blev så besvikna när bilen rasade så vi åkte innan målgång.
Men om Jens har 2 flaskor och motocorsa 1 så är det ju alla! Innebär det då att vi blev vinnare :) .

Jepp, det verkar så.

Våra flaskor sparas i racebussen och jag och Björn kommer mötas på torpet i slutet av April. Hur får ni sedan flaskorna till er?

/ Jens

BrutalMC

Gamling
Gick med
9 Aug 2007
Hoj

Jepp, grattis! Jens är säkert kreativ om plats å tillfälle för ceremonin! C U

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Hej IQ

"Råkade själv vara lite för nära en röd Renault 19 som jag vände i ingången till depåsvängen när jag lyckades låsa upp bromsarna (hoppas att det gick bra med er)".

"Ursäkten" godtas av han som körde R19!

Ska erkänna att jag blev lite nervös när jag såg ljuskäglorna från resten av kopplet som kom dundrande nedför krönet, och på blöt bana. Vi vart för övrigt "påbökade" tre gånger, alla gånger rakt eller snett bakifrån, ändå var vi en av få bilar som var helt rak och fin i plåten vid inlämnandet till skrotningen. Så vi körde helt juste och ändå under 2 min/varv! Följde regelverket till punkt och pricka, även när det gällde inköpspris, tankning, däck och gulflagg!

7'a på antal varv och inget annat i en gammal sketen R19 på 90 häst och gatdäck? Klart vi är nöjda!

Enkel strategi, man lärde sig fort vilka som man skulle undvika, de sorterade ändå ut sig själva i långa loppet....

//A

Det var bra att det inte blev så farligt. Var väl enda gången som jag kände att det blev lite fel. Jag trodde nästan att det var slutkört för oss, eftersom motorhuven vek upp sig. Men det enda som hände var att infästningen till huven trycktes in mot eran stötfångare. Annars såg våran bil ganska ok ut efterracet. Enda direkta skadorna vi hade tillfogade Polis BMW:n som såg till att skapa plats när ingen fanns på båda sidorna av bilen (lika dant på förra racet).
En ska kan man dock konstatera är att man inte behöver ha så snabb bil bara den går hela tiden. Men det var bra mycket roligare med något hyggligt snabbt i alla fall.
Kul som fan i alla fall.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Apporopå Polizei BMW´n, hur gick det för bundeswehr pojkarna?
Verkade som att de låg hyfsat till och sen försvann de bara ur listan..

Mina märkeskamrater som åkte den vita Opel Kadett GT´n verkar ha haft mindre tur med sin bil än vad vi hade..

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Apporopå Polizei BMW´n, hur gick det för bundeswehr pojkarna?
Verkade som att de låg hyfsat till och sen försvann de bara ur listan..

Mina märkeskamrater som åkte den vita Opel Kadett GT´n verkar ha haft mindre tur med sin bil än vad vi hade..

Eftersom våran vagn rasade snabbare än blixten (man skulle kunna tro att den var en saab) så vet jag inte mer än det jag hört, alltså att det var hård körning...

Nu står vi i valet och kvalet om man inte ska köpa sig en bil man kan återanvända... Kanske SLC 5-papp?

/ Jens

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu får det räcka med skrotbilar, jag ska f-nimej gå å köpa en "riktig" banbil typ http://www.racingsport.se/item/209 å åka lite bandagar å 4 till 8 timmars med. Trött på att jobba som en idiot med de uppenbara tekniska problemen på en tveksam skrotbil och nästan veta att det kommer att hända nåt som inte fanns med på kartan... Eller hur?

Till alla skrotbilsrejsare på SH:
Kan vi inte lyfta ribban liiite (till 7 tusen i inköp?) för att få till lite bättre material å slippa skrotningstvånget så vi inte slänger bort pengarna på samma sätt som nu? Och det kanske minskar benägenheten att "trycka till" varandra där ute... Kanske kombinera 4 till 8 timmars bilrace med bantid för två hjul? Nu snurrar cellerna för mycket igen...

Eftersom våran vagn rasade snabbare än blixten (man skulle kunna tro att den var en saab) så vet jag inte mer än det jag hört, alltså att det var hård körning...

Nu står vi i valet och kvalet om man inte ska köpa sig en bil man kan återanvända... Kanske SLC 5-papp?

/ Jens

Ni är välkomna att rejsa med oss :tummenupp

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800

/ Jens

Vi har med börjat fundera på SLC- 5-papp. De andra i teamet pratar redan om nästa rejs (när nu det blir).

Vi får höras av framöver med överlämningen av champagneflaskorna! :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...