Lägger väl upp min rapport här med!
Körde endast 156 varv och hamnade på plats 40 av 45...
Problemen började redan innan jag kommit ur stan på fredag em. Fläcktremmen (ny) hade fransat upp sig och fick ersättas med en ny, så 2 timmar sen så kam jag iväg till mantorp.
Väl på plats så tog vi beslutet att skära av servoremmen för att få de andra delarna att gå lättare. Var nog rätt beslut, eftersom det kändes rätt att köra utan servo på banan.
Kvalet gick bra och vi kvalade in på 19e plats av 40-50 bilar. Vi tog dock beslutet att försöka spara på lådan så mycket som möjligt Många byggen var otäckt seriösa och kostade troligtvis närmare 15-20´000 i stället för 5 papp.
Sedan var det race!
Kom i väg skapligt och hittade ett lagom tempo. Låg och fightades lite med en gammal Porsche 924 ett tag, men sedan fick vi svartflagg pga bensinläckage (dagens första svartflagg). Då fick vi täta tillfälligt med trasor och silvertejp, samt åka in till mekonomen och köpa ett nytt tanklock.
Sedan rullade det väl på, men vi hade trillat ner till plats 36 efter strulet. Jagade på och efter ett tag märker vi att kopplingen börjar ge sig. Då beslutade vi att köra hela varvet på 3:ans växel.
Så rullade det på fram till 7-tiden (uppe på plats 29) då en förare fick sladd och hamnade i lecakulorna i mjölbykurvan. Tyvärr fick vi hål på kylaren, så vi försökte reparera med kylartätning och bikarbonat och en massa med blandat resultat.
Detta resulterade i att bilen emellanåt gick varm och utan vatten. Så pass att grenröret verkligen glödde på bilen.
Till sist verkade det faktiskt funka ändå. Då börjar bromsarna bli svampiga.
Problemet var att centrummuttern till drivaxeln/hjullagret hade blvit gängpaj, så vi var sjukt nära att tappa hela hjulet/skivan/drivaxeln, men vi hade väl lite tur där... Åtgärden var banka fast lagret så gått det gick och sedan svetsa fast den.
Sedan var vi på banan igen. Bilen gick faktiskt myckat bra nu och gick faktiskt fortare än innan???
Men det var väl sista sucken, för sedan rasade något i motorn och på några sekunder så trillade tempmätaren utanför skalan. Totalskuren!
Så klockan 21:59 så var racet över för oss...
Gick väl som sakt inge vidare, så jag är faktiskt besviken denna gången.
Dock så tycker jag verligen att folket körde betydligt snyggare denna gången och jag hade ingen plåtkontakt alls. Mycket snyggt arrangerat av (Land Rover ligan) med bogsering / gulflagg.
/Johan. Sarthe Racing (den randiga Colten)