Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag är nybörjare på enduro och motocross, det här är vad jag lärt mig.

Du vill köra lagligt, dvs i en klubb. Vet inte vilken hoj du har men den låter säkert och kör du på fel ställen börjar folk att klaga. Så börja med att skaffa dig en licens hos SVEMO som redan nämnts här i tråden såg jag, och gå med i Botkyrka MK. Där gick jag med i år, och idag var jag där första gången och körde både "Mx" och "E".

Deras banor är trevliga, crossbanan är lång och mild, sköna hopp (inte för skarpa/höga), raksträckor du kan komma upp i bra fart och sköna kurvor i bra underlag typ jord.

Uringe är väl också bra, men det är mest sand. För dom som gillar Kalifornien och beach-race.

AMF.nu har OK crossbana, aningens liten. Samt endurobana i skogen, känns lite som trialbana, tät och läskig på sina ställen. Men billgare! Botkyrka kostar 160 /gång för medlem, AMF kostar 80 kr/gång för medlem. Tror Uringe också är lite billigare.

MEN Botkyrkas område är som ett stort tivoli med olika banor, känns större på nåt sätt, med kaffe och större baracker mm. Dom har även 4x4 terräng-dagar för jeepar.

Min hoj är en 2022 KTM excf 350cc Enduro, med lampor fram och bak och blinkers samt tuta. Den är försäkrad som "enduro och trial-försäkring" och med ett komplett regbevis får den köra på vägarna. Så jag kör till och från banan, vilket inte är så smart men så har jag heller aldrig varit särskilt smart.

Så kolla ditt regnummer och vad transportstyrelsen kategoriserar din hoj som. Vore kul om du kunde köra den till banan som jag.

Skydd. Jag rekommenderar handla hos 24MX (finns det nån annan?):
Hjälm "LS2 MX700 subverter", den kostar under 2kkr och är skön att ha på sig.
Stövlar, Alpinestar Tech 7 är skönast, men kanske dina fötter gillar Sidi Crossfire3?
Knäskydd. Jag köpte Leatt 3.0 EXT, kostar 680 kr och är smidiga och skyddar när du ramlar och knackar knät mot sten.
Väst. Alpinestar Bionic Action, jag köpte den bruna fula för den var billig, under 2kkr. Så nån slitstark militärjacka, typ US-paratroopers från Armygross, 700 kr.
Byxor. Ljusblåa jeans, 200 kr hos H&M.
Handskar. Julas mekhandskar, 25 kr paret.
Glasögon .. lite beroende på dagen, är det soligt så har Jula fina tonade byggbrillor, typ skyddsglasögon. Annars kör jag med polariserade raggarglajor för 80 kr .. tror från Jula också.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Idag var min första dag på Botkyrka MKs anläggning. Det var ganska många där denna sköna soliga och lagom varma kväll, med sina släp och småtält verkade parkeringen som någon slags kamping.

Jag är en superkass kampare :cry: , jag har allt jag behöver under mig, och i vänster bakficka. Ibland konkar jag på en ryggsäck med lite verktyg i som kan behövas om jag upptäcker en lös skruv.

IMG_8992.JPG

Hur som helst, bara för att jag suger på att kampa måste jag inte sitta hemma och spela tv-spel. Jag får också vara med och köra enduro och cross, så jag anmälde mig i receptionen, fyllde i namn, persnr, ICE-nummer och swishade 160 kr till klubben.

Sen var det bara ut och köra. Det finns skyltar som talar om var banorna ligger. "Stora crossbanan" är den du ska köra, INTE "lilla" då den är för småhojarna/ barnen.

Endurospår finns det fler av, jag började på "Mellan" men halkade in på Grön pist, samt ner i nån lerig pöl nånstans vid skjutbanan tror jag det var.

Provade på lite cross sen. Körde två varv lite lugnt och makligt, tills jag blev stoppad av en duktig färgglad pojke som informerade mig att "Här får du inte köra, den här banan är bara för dom snabba åkarna.. ". Jag förstod honom, jag körde för sakta. Men det gör jag alltid när jag provkör nya banor i alla tv-spel. Jag får väl åka dit när dom snabba pojkarna inte åker, så jag för öva lite ifred.

Innan jag åkte hem gick jag till expeditionen igen för att avrapportera mig, och säga att jag inte dog (men det behövde man tydligen inte), nämnde jag att en pojke hade sagt till mig att inte köra på crossbanan. Men då blev jag informerad att 'motionärer' visst får åka nu, typ 1½ timme denna kväll, så "gå tillbaka och kör." - Hur som helst var jag svettig och ganska törstig, så jag körde hem.

Jag är både glad och tacksam för denna sköna kväll på Botkyrka MK, glad att få prova på deras fina och spännande banor, och samtidigt lättad / peppad över jag inte ramlade och repade hojen. Jag kör alltid försiktigt i början, och jag blir sällan övermodig, jag håller hellre måttlig fart och kommer i mål, än att satsa hårt och vurpa.

IMG_8993.JPG

Jag vågar nog påstå att man känner sig välkommen hos Botkyrka MK, nog för att det är aningens avtändande när alla färgglada duktiga pojkar surrar förbi och man känner sig som en kärring i högerfilen. Men allt har sin början, alla har vi varit snorisar någon gång, vinglat och ramlat och lagat skador på både hoj och kropp. Men när något är kul så kommer man tillbaka, och gång efter gång så går det fortare och fortare eftersom man lär sig banan, och hojen. Man behöver inte bli 'mästare' för att njuta av motorsport, man behöver bara viljan och glädjen.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Det finns både fördelar och nackdelar med att köra hojen till banan. Går den sönder så kommer man kanske inte hem så enkelt och kör man en buss eller släp så är det lite mer "meck" innan man kommer iväg.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag åkte oxå en gång i tiden me hoj till dit var körningen skulle ske... Gav upp de för de va ingen hitt...

Efter körning va man varm å blöt, på vägen hem vart man kall å stel... Inge skönt...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Det finns både fördelar och nackdelar med att köra hojen till banan. Går den sönder så kommer man kanske inte hem så enkelt och kör man en buss eller släp så är det lite mer "meck" innan man kommer iväg.
Skåpbil!. Mycket av grejerna hänger redan i bussen såsom tröjor och byxor. Jag har snabbfästen för hojarna (tar max en minut att lasta två hojar) sen lyfter man bara in bagen med skydd, skor, hjälm och 40 par handskar, samt en soppadunk. Total tid från att jag kommer ut i garaget tills vi är på rull är ca 15 minuter, mycket smidigt! :)
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Vad använder ni isf CTEK.
Verkar smidigt med en snabbkoppling men 800:- för en laddare om jag redan har en vanlig. Kan man inte bara montera en vanlig snabbkontakt (+-) och klämma dit de vanliga klämmorna på dom?
Hur gör ni det enkelt, lyfter sadeln och laddar på det "gamla" viset?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ska ju inte behövas laddas hela tiden då... Jag lithium batteri orginal på min enduro som jag har haft i 4 år, å inte behövt någon laddning..
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag har inte laddat någon gång heller.
Hojen är årsmodell 2020
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vad använder ni isf CTEK.
Verkar smidigt med en snabbkoppling men 800:- för en laddare om jag redan har en vanlig. Kan man inte bara montera en vanlig snabbkontakt (+-) och klämma dit de vanliga klämmorna på dom?
Hur gör ni det enkelt, lyfter sadeln och laddar på det "gamla" viset?
Har en biltema smartladdare och en ctek. Båda gör jobbet lika bra men min biltemaladdare startar inte om sig själv vid strömavbrott + att drar ur batteriet om den är påkopplad men inte igång. Märkte det när jag bara hade 2v efter en vinterförvaring… blev ett skrotat batteri.

Jag har skarvat på ett ctek-uttag på biltemaladdaren. Funkar perfekt.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Har en biltema smartladdare och en ctek. Båda gör jobbet lika bra men min biltemaladdare startar inte om sig själv vid strömavbrott + att drar ur batteriet om den är påkopplad men inte igång. Märkte det när jag bara hade 2v efter en vinterförvaring… blev ett skrotat batteri.

Jag har skarvat på ett ctek-uttag på biltemaladdaren. Funkar perfekt.
Just d.. kan ju köpa en ctek skarvsladd och använda hanen på den till biltemaladdaren. Blir billigt och bra. Tack för tipset
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Ja, för ctek kopplingen sitter redan på batteriet av förra ägaren. Bra och enkel att ha kvar som indikerar (grön, gul röd) om batteriet behöver laddas.
Jag hoppas att jag inte behöver ladda så ofta men går den att återanvända den på ett enkelt sätt så vill jag.
Den här gången tog jag ur batteriet och laddar det på det "vanliga" sättet. Men till nästa gång så ska jag köpa skarven.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag funderar på att skaffa en skåpbil, men då måste jag sälja miatan. Har bara två bilplatser här i samfälligheten, och jag vill inte tillskansa mig fler då det inte ser bra ut, jag sitter i styrelsen.

Och jag är medveten om risken att använda hojen som sprimärfordon till/från banan. Det är definitivt inte den optimala lösningen. Jag kan inte ge 110% på banan utan endast 60% kanske. Visst, det hämmar kreativiteten men så är jag heller ingen proffs, bara "motionär" ;)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Som kontrast mot det som i sporten kallas "motionärer" kan vi häpna lite över hur långt, vågar jag säga extremt, vissa pojkar kör sina hojar.

Vi som nosat lite djupare i kategorin "enduro" har säkert stött på ErzbergRodeo. Det är en endurotävling som verkligen sätter hojen, som kroppen, på prov. Kanske skulle man kunna kalla det "offroadarnas ironman", eller "IronHoj"? Ta en titt och försök leva er in i hettan för dagen:


En tanke som direkt slår mig; om jag vill se racet på nära håll, var ställer jag fikabordet på bästa sätt för att inte bli nerkörd?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Här några fler exempel på hur människan kan 'bruka jorden'. Följ med ett gäng pigga pojkar ut i naturen, men håll hårt i hojen så den inte försvinner .. under vattnet !?


.. eller, det kanske är så ryssarna tvättar sina hojar?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Gå med i en klubb och lös klubblicens så får du träna plus även köra klubbmästerskap och det kan väl vara lagom som första tävling.
Klubb och licens är ett krav på alla officiella enduroslingor. Din ort "Tjotaheiti" är lite svårplacerad men generellt avråder jag från svartenduro för det skapar problem för de klubbar som försöker bedriva seriös verksamhet. Jag är själv i slutet att snart två års processande med kommun och länsstyrelse kring vår bana.

Skydd är alltid en fråga om tycke och smak. Det är sällan man "behöver" ledade knästöd, men den gången knäet sitter ihop och man undrar "hur?" så är de värda sina pengar. I övrigt så är stövlar, hjälm och ryggskydd av bra kvalitet att prioritera. Går du med i en klubb och ser lite vilsen ut på träningen lär du garanterat få många som ger goda råd :)
Nu har jag varit på en klubb och sett hur det går till.
Jag körde gocart i klubb tidigare och det kändes lite som samma atmosfär. Dvs. mycket fika i depå och svettigt på banan. De jag träffade var supertrevliga och otroligt hjälpsamma när jag stannade till och prata med dem.

Fick även lite feedback på det här med knäskydd och nackskydd av en erfaren förare.
Bra knäskydd är viktigt men det får inte vara så pass att man tappar känslan på hojen när man kör. Det här med att klämma hojen mellan bena kan bli lite lidande med tjocka plattjärn på sidan av leden. Beroende på om det gäller cross eller enduro.

När det gäller nackskydd verkar de bra MEN i lägre hastigheter verkar de bryta nyckelbenen oftare än utan. Helt enkelt beroende på att de trycker på för hårt vid fall som egentligen inte skulle skadat alls.
Medlem och Svemo är ett krav för att få köra på en klubb/bana och var väldigt enkelt och smidigt att fixa.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Som kontrast mot det som i sporten kallas "motionärer" kan vi häpna lite över hur långt, vågar jag säga extremt, vissa pojkar kör sina hojar.

Vi som nosat lite djupare i kategorin "enduro" har säkert stött på ErzbergRodeo. Det är en endurotävling som verkligen sätter hojen, som kroppen, på prov. Kanske skulle man kunna kalla det "offroadarnas ironman", eller "IronHoj"? Ta en titt och försök leva er in i hettan för dagen:


En tanke som direkt slår mig; om jag vill se racet på nära håll, var ställer jag fikabordet på bästa sätt för att inte bli nerkörd?
Det där är en sjuk tävling. Jocke Ljungren som är sveriges genom tiderna bästa enduroförare är den enda svensken i modern tid som tagit sig i mål 2018, plats 23 av de 23 som kom i mål. Han var hela fyra timmar efter Graham Jarvis som vann... Det säger lite grann om hur duktige de här "Aliens" är som kommer på pallen i den här tävlingarna... :)
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Svensk variant på Erzbergrodeo är Bov, Battle of vikings å även för dom mindre vågade, vekling..
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Svensk variant på Erzbergrodeo är Bov, Battle of vikings å även för dom mindre vågade, vekling..
Även där möttes Jocke och Graham Jarvis 2016. Jarvis vann efter ha kört 8 varv, vilket ingen annan klarade på den banan... :)

 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top