Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Här några fler exempel på hur människan kan 'bruka jorden'. Följ med ett gäng pigga pojkar ut i naturen, men håll hårt i hojen så den inte försvinner .. under vattnet !?


.. eller, det kanske är så ryssarna tvättar sina hojar?



Polacker. Enduro KeX är från Polen.
Kurwa mać! Ursprung, härkomst och gränser har åter blivit viktiga.
 
Han är så sjukt mjuk i sin körning. Det ser aldrig ut att gå fort som när Wade Young eller Johnny Walker muskler sig fram i terrängen, sen kommer Jarvis och bara smyger förbi :)

Kollat flera avsnitt på youtube när de är mass start. .. Dom kör iväg som tok dårar medans Jarvis tar de lungt å sen vid svåra avsnitt så sussar han förbi å efter ett varv så är han först å börjar varva nästan alla andra..
 
Tänkte beställa däck och undrar på ett ungefär hur ofta ni brukar byta?
Kan vara svårt att svara på men om man kör 1-2ggr/vecka över sten och rötter, lite på crossbanan, grusvägar och asfalt ibland.

Byter/tvättar luftfilter efter varje gång, olja och filter var 5e h~ish. Går väl åt 2 bakdäck på ett fram. Byte bak var 30e h?

Hur ofta byter ni gaffelolja?
 
För flera år sen när jag körde 500 så fick jag byta/vända bak däck typ 10-12 timmars körning, fram de dubbla..
Då va de bara enduro körning..
Luftfilter byte varje gång när de va torrt å dammigt, höst å vinter inte så ofta..
Motor olje å filter varje 15 timme..
Gaffel olje byte 25-30 timme..

Nu senaste åren så kör jag 300 2-takt å de sliter inte lika mycke däck.. Olje byte 40 timmar för de är bara i växel lådan ....
 
Beror lite på hur mjuka däck man har. På vissa ställen är det mycket vassa stenar så sliter av dubbarna/klackarna. Fram vill jag gärna ha kvar sidodubben så försöker undvika framhjul släpp med vurpor så byter hyfsat tidigt.
 
Jag förstår att det är svårt. Tänkte beställa flera par när jag ändå håller på men det känns onödigt att vara samlare i större utsträckning. Finns annat i garaget som också behöver plats (tydligen). ?

Jag har en indikation iaf, tack för det. Får väl börja någonstans så får vi se vad det blir framöver. Behöver en timräknare för att få koll på när det är dags. Den förra är trasig. Rek. ni någon speciell?

Jag har en älder hoj men tänkte att den är bra att börja på. WR450F. Så innan jag kör igång på riktigt tänkte jag serva så iaf jag startar på noll.
När det är skitväder blir det byte av...
- Olja och filter
- Luftfilter
- Kolla ekarna
- Göra rent kedjan och drev
- Smörja varjrarna. Gasen hänger (använder ni wd40 eller något annat?)
- Kolla fjädring så den passar mig. Ev köpa nya fjädrar.
- Startknappen verkar glappa
- Gaffeloljan men detta blir kanske lite senare. Har aldrig gjort det tidigare och det verkar lite meckigt. Behöver även en städad arbetsbänk och där har vi nog det störta steget (städa garaget). Haha, jag har städat i 3 veckor nu för att kunna se golvet och är ännu inte klar.

Något annat viktigt att serva?
Använder ni breakcleaner eller någon typ av kontaktspray när ni gör rent?
Jag tänker att wd40 fungerar som lite smörj men det kanske behöver vara annat i t ex vajerna?
 
Fn, det stinker ruttet ägg i garaget efter att jag laddat batteriet. Då är det väl slut och jag behöver byta?
 
No bueno, om jag får gissa. Men plocka bort det från laddaren och mät spänningen om ett dygn eller två.
Ja, jag kopplade bort när jag kände lukten. Farligt att inandas?

Tror du det kan ha klarat sig iaf?
Jag har haft det på laddning under två arbetsdagar, typ.
 
Dumladdare, troligen fel laddare men det är den jag har använt till den andra hojen och det har fungerat bra.
 
Batteriet är nu på tippen och jag köpte ett nytt från biltema som ersätter exakt den modellen jag hade. Kommer även att köpa en ctek 5.0. Tror det är bra med en riktigt laddare.
 
Batteriet är nu på tippen och jag köpte ett nytt från biltema som ersätter exakt den modellen jag hade. Kommer även att köpa en ctek 5.0. Tror det är bra med en riktigt laddare.
Dumladdare funkar kanonbra så länge som man inte bara låter den vara på för evigt. Dock är en smartladdare billig nuförtiden så det var´ ett bra köp.
 
- Olja och filter
- Luftfilter
.. viktigaste grejerna just där. Motorolja (med filter) säger manualerna behöver bytas var 10 timme vid tävlingsträning eller hård terrägkörning. På väg eller utflykter krävs så klart inga tätare intervall. Jag tror att en bra indikator vore om du är uppmärksam på hur växeln känns när du skiftar. Börjar oljan bli 'redo' så torde växlingen kännas lite kärvare. Men jag är bara lekman, så jag leker bara. Lyssna inte på mig.

Alltså kolla allt, precis allt innan du ger dig ut i det okända. Är det inte din hoj från början vill du vara säker på att allting är genomgånget, och att motorn låter bra.

Du nämner en glappande startknapp? Det kan vara rent livsfarligt om du blir jagad av en arg tiger och behöver komma iväg fort som fan. Börja med att kolla kontakten, koppla loss och pip-mät med multimeter, se om det är knappen eller sladdarna/ kontakten som glappar, samt var den glappar. Spruta in lite el-rengöring in i knappen om det går, och se till att ledarna är hela och inget kortar mot ramen eller håller på att gå av.

Sen hade jag även balanserat hjulen. Dessa hojar brukar ha fälg/däck-lås i sig som vanligtvis väger nånstans mellan 130 och 150 gram, så köp ekervikter.

Och yes, en ordentlig batteriladdare vore lämpligt. Hur har du laddat hittills, från väggen direkt? Biltema har ju allt du behöver, och till bra kinespriser.
 
Fråga från en annan som funderar på att börja med Enduro. Hur rädd ska man vara för begagnade hojar? Kikat på vad som dyker upp på blocket, främst i Husqvarna och KTM-väg. Noterar att priserna droppar markant när de korsat 200h. Är de helt slut då eller fungerar de fortfarande som första hoj till en nybörjare?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top