Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Kul tråd! Det ser så kul ut när de kör cross, man vill testa själv men är för gammal och feg, rädd om kroppen. Det Kommer låsa sig vid de stora hoppen tror jag. Själv kör mest motionsenduro, njuter av naturen och busar lite.

Ang. skydd så kan tipsa om Leatt dual axis knäskydd, de skyddar bra samtidigt som de är rätt smidiga, använder dem även till inlines/skridskoåkning. Övr. utrustning består av Leatt 3DF Airfit bröstskydd, Alpinestars Tech 7 stövlar, jacka med axel och armbågsskydd + diverse annat armbågsskydd, byxor etc.
Nu blev jag medlem i klubben precis försent på året för att kunna anmäla mig till klubbens egna nybörjarkurs i enduro. När jag pratade med dem (alla var otroligt hjälpsamma och intreserade) så verkar det vara ett gäng erfarna medlemmar som hjälper till som instruktörer för att hjälpa klubben att behålla medlemmar (min gissning). Jag tycker det konceptet verka bra. Då lär man också känna varandra och kan hjälpas åt med annat om det behövs. Bra klubbkänsla och sammanhållning.

Nästa år är målet att komma med i kursen för att få lära mig bra och rätt grunder från början. Samtidigt kanske jag kan få en och annan ny träningskompis (om jag har tur). Jag har för mig att de även kör på crossbanan.

En kommentar på ditt inlägg.
Jag har spelat en del hockey, rugby och golf och även om man kanske inte drar ett korsband lika lätt, stukar foten eller bryter benet när man lirar golf så gör man sig illa där också. Många handleder, ryggar, nackar och axlar är ofta trasiga efter några år (kanske beroende på nivå?). Och då pratar jag om förslitningsskador. Klart att det kanske inte "smäller till" som i hockey eller rugby (eller i det här fallet, enduro/mx) men en idrottsskada kan man få i vilken sport som helst. Jag pratade med en ägare till en idrottshall vid ett tillfälle. Helt otroligt hur många hälsenor som går av på en helg när de spelar badminton.


Vill man köra hoj med lite mer säkerhet så gör man nog det lämpligast på en bana. Där kör iaf alla åt samma håll och det finns inga räcken att trassla in sig i.
Sedan kanske enduro och mx är lite mer våldsamma mot kroppen när man krashar än andra idrotter och här kanske man behöver välja nivå.

Det jag vill säga är nog att det är viktigt att vi håller igång våra kroppar, mår bra och har roligt. Sedan får man välja den idrott/sport som passar ens behov. När det gäller nivån så måste man få bestämma i sin egna takt. Jag kommer definitivt inte att hoppa de första gångerna på crossbanan. Men med tiden kanske jag lär mig och vågar lätta på framhjulet iaf.


Jag funderar också på att köra klassikern, någon gång. Som när jag simmade Vansbro. Mest som en grej och inte så mycket för att tävla. Man lär sig otroligt mycket genom tävling, även om man inte är på högsta nivån. Tiden i omklädningsrummet eller i depån och resan dit tycker jag är roligast.

Lite mortionsskörning på kul i ett endurospår och fika mellan passen låter som min melodi. Sedan kanske det blir lite interntävlingar men det får man väl ta när det kommer. I såna här sammanhang försöker jag alltid börja med mig själv. Att utmana mig själv och sätta nya PB. Det tycker jag är roligt. Att delta kan också vara bra, inte minst för det sociala.

Om man har intresse så skulle jag rek. alla lite garagetid. Det är viktigt för sinnet och själen. Har upptäckt på senare tid att det är en av de bästa "mindfullnes" man kan göra. Har haft ett långt uppehåll ett tag och upptäckte för inte så länge sedan att jag fick en kick att riva och sätta ihop cykeln. Jag svor en del men fn va skönt det var när allt var på plats igen. Så, om det inte är för själva körningen så kan man iaf få lite kvalitetstid i garaget. Man får fokusera på annat än körningen och det är där vi (jag) är nu. Grejar med hojen. Finns hur mycket nytt som helst att grotta/nörda ner sig i. Inte minst vilken färg det bör vara på förgasarslangarna.
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Behöver det inte vara något som typ torkar eller dunstar så att inte däcket snurrar på fälgen.

Fungerar vanlig tvål och vatten kanske eller vad är det i den där smörjan som de har på däckverkstan?
Finns ju risk med såpa eller diskmedel men inte råkat ut för det -sitter ju däcklås på endurofälgarna

får väl lägga till att det är utspätt och inte rakt ur flaskan diskmedel o såpan som används
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hittade den här länken. Vill bara inte att däcket sliter av slagen om det skulle slira.

Som sagt därför man har däcklås, sen ska man inte dra ner slangmuttern mot fälgen utan dra istället upp muttern och lås den mot ventilhatten.

Det gör att om däcket snurrar på fälgen så kommer du se att ventilstammen börjar luta. Då har du en chans att lossa däcklåset sätt en kompis att trycka på bromspedalen och så snurrar du däcket tills ventilstolpen pekar rätt. Därefter drar du åt däcklåset igen, och lite hårdare än förra gången.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Behöver det inte vara något som typ torkar eller dunstar så att inte däcket snurrar på fälgen.

Fungerar vanlig tvål och vatten kanske eller vad är det i den där smörjan som de har på däckverkstan?


Jag har med mig hårgelé på tub ute på körningar. Tillräckligt halt att kränga däck med, och övergår i en klisterfas efter bara några minuter - typ så lång tid det tar att handpumpa upp däcket och samla ihop verktygen samt torka händerna i gräset.

Billigt no-name funkar fint.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Hittade en burk på Biltema för ca. 129 kr som förmodligen räcker hela livet. Får väl skrapa ur lite och lägga i en mindre burk om jag behöver med mig ute i skogen. Alt. en blandning av tvål och vatten i en liten sprayflaska.
Däckpasta
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Hur har ni gjort med slangarna (5st) som går från förgasaren. Mina ser riktigt torra och dassigt ut och behöver bytas. Såg även att en eller två hade smält ihop, hur påverkar det motorgången?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Kan man ta vilka (passande) slangar som helst eller behöver det vara någon speciell?
Funkar vad som helst -billigast är säker slang på lösmeter hos närmsta som säljer motorsågar/trädgårdsmaskiner dom har tunna slangar hemma oftast
Bränsleslang är jävligt tjockt gods i och blir klumpigt
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Funkar vad som helst -billigast är säker slang på lösmeter hos närmsta som säljer motorsågar/trädgårdsmaskiner dom har tunna slangar hemma oftast
Bränsleslang är jävligt tjockt gods i och blir klumpigt
Vad är det som ska igenom dem, luft till eller från förgasaren eller soppa/dränering?
Tänkte om de behöver vara av någon typ av klassning så de inte smälter eller liknande?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vad är det som ska igenom dem, luft till eller från förgasaren eller soppa/dränering?
Tänkte om de behöver vara av någon typ av klassning så de inte smälter eller liknande?
Det som smälter dom är om dom är för nära avgasröret -bränsle tål nog dom du köper förhoppningsvis ?och dom gånger det kommer bensin så är det väl dränera bort om du vart ikull som är syftet
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top