Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Vid ett tillfälle så justerade jag kopplingen uppe vid handtaget och kännde att den började nästan som "huggia". Är det ett tecken på byte eller ska den vara så?
Typ, tar inget, tar inget, tar inget, nu kom allt.. och ingen chans att slira/smyga lite.
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Ska omöjligt gå att bryta av,om du får ta i så mycket är något riktigt fel.
Du måste se till att däcket verkligen är nere i diket på motsatt sida som du jobbar med järnen,(tag gärna et järn)....
Då ska det gå lätt,med korta tag, förflyttningar på däck järnet.
Då ska du inte behöva ta i så,med risk för att skada fälgen och kanske däcket.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Biltemas järn är jävligt ojämna i kvaliten -har böjt några utan att ta i alls så det är möjligt du fått tag i samma kvalite .
Som ovanstående skrev se till att du får ner däcket i spåret -klämmer ihop med snabbtvingar själv mest för att dom finns i garaget redan
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vid ett tillfälle så justerade jag kopplingen uppe vid handtaget och kännde att den började nästan som "huggia". Är det ett tecken på byte eller ska den vara så?
Typ, tar inget, tar inget, tar inget, nu kom allt.. och ingen chans att slira/smyga lite.
Troligen får du bara dragläget där du själv har dålig känsla. Det är enkelt att kolla. Ta av kopplingskåpan och titta på "tänderna" på kopplingskorgen (som lamellerna tar i). Är det hack i dem är det dags att byta.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Hur ligger det till med slangen som går mellan kylaren och expansionskärl. Jag kollar på Hornbach och PVC slangarna klarar bara 60°. Fungerar dem eller behöver jag köpa några dom klarar när det kokar?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Finns väl hos återförsäljare av bildelar på löpmeter -armerad gummislang som tål värme och glykol ta med en bit eller mät inv dimension finns säkert hos fultema också
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Ska omöjligt gå att bryta av,om du får ta i så mycket är något riktigt fel.
Du måste se till att däcket verkligen är nere i diket på motsatt sida som du jobbar med järnen,(tag gärna et järn)....
Då ska det gå lätt,med korta tag, förflyttningar på däck järnet.
Då ska du inte behöva ta i så,med risk för att skada fälgen och kanske däcket.
Jag bröt aldrig av järnet men böjde den ett par gånger. Ibland glider ju däcket upp från "diket" igen och det märker man inte förrän det går trögt och då har skiten redan böjt sig. ?

Överst är den nya från Motion Pro och de två under är Biltema. Det skiljer en del i godsstorlek mellan dessa och se även hur ojämn kvalitet Biltema har.

1000008475.jpg

1000008477.jpg
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Jag säger det igen, däcket nere i diket och korta tag,flytta järnet bara några centimeter i taget när det börjar gå tungt, och ha tålamod,ha inte för bråttom,då kommer det att gå fint.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Som ovan mindre tunna föredrar jag -även lättare att ha med ,skulle gissa att dom jag har nu är 20cm motion PRO:s kom jag inte överens med
 

Bifogat

  • IMG_4696.jpeg
    IMG_4696.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 16

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Men då är det skit bakom spakarna som är problemet och inte Biltemajärnen...
Ja, förmodligen men i det här fallet skulle jag vilja säga 50/50, då. Järnet böjde sig iaf även om däcket var i "diket". Den tunnaste på bilden ovan är inte bra nog för att öppna en målarburk. ?

Jag har inte testat de nya järnen ännu så vi får väl se om de är klumpiga eller inte?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, förmodligen men i det här fallet skulle jag vilja säga 50/50, då. Järnet böjde sig iaf även om däcket var i "diket". Den tunnaste på bilden ovan är inte bra nog för att öppna en målarburk. ?

Jag har inte testat de nya järnen ännu så vi får väl se om de är klumpiga eller inte?
Jag kör med korta järn som dessa, har funkat klockrent i flera år. Min kompis Peter som är doktor i däckbyte säger att "om man svettas när man byter däck gör man fel..."
Jag litar på honom i det fallet :)

 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Nu har jag äntligen fått tummen ur och slitit av det gamla bakdäcket....för det var verkligen ett j-la slit.

Jag tömde ur luften och fick pressa in/bort låset som satt stenhårt. Sedan började jag med de nya däckjärnen och fick ta i ordentligt....gick inte alls. Tog fram wd40 och sprayade runt omkring (mellan däck och fälg såklart), spännde två tvingar runt däcket så det skulle hålla sig i diket och efter mycket juckande så började det hända grejer. Sakta men säkert så poppade däcket upp. Helvete vad det satt.
Vände på hjulet och tog andra sidan också....gick lite lättare.

Och nu till fälgen. Eftersom däcket var "öppnat" på båda sidor så tänkte jag att det skulle gå lika lätt och enkelt att dra ur skiten som på cyklarna? Hehe, nää, så var det inte alls, efter 10 min och 2 vattenpauser senare så var fälgen ur. Puh..
Det gamla däcket kändes konstigt nog torrt och hårt men är från 4321 så det är egentligen inte så gammalt?

Åkte till biltema och köpte däckmonteringspasta och några extra krängare (för de andra från biltema jag hade hemma var för mjuka). Ett tips här är att inte bara ta de första du ser på hyllan. Jämför gärna alla järn som ligger där innan du lägger ner dem i korgen. Du kommer upptäcka att det är stor skillnad mellan dem. Så, nu har jag mina nya Motion pro + några bättre biltema. Perfekt.

Gjorde rent fälgen ordentligt och körde av kanterna och inne i med stålborste och lite smärjelduk. Fick nog bort den värsta skiten iaf. La även på några nya lager eltejp för ekarna. Känns både tillfredsställande och skönt när man gjort finare än innan. Det tar lite extra tid men värmer gott i själen.

Det nya Bridgestone X31 däcket gick på enkelt utan några vattenpauser men inte utan biltemas däckmonteringspasta som jag varmt rekommenderar. Med den smeten gled däcket på som en dans. Slängde i en tjockare slang som jag har för mig är 4mm. Sedan pumpade jag upp så allt landade på plats.

Blev svinbra.
1000008780.jpg
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Kedjan var ett eget kapitel.
När jag fick bort den så var den alldeles klibbig och skitig. Tog en gammal 4l spolarvätska dunk och hällde i muc-off cleaner. Låt dra I ca. 30 min och sedan på med tandborste och spola av med varmvatten. Satan va skitig den var, den kunde ju stå upp av sig självt. haha..
1000008717.jpg

Nu när den är rengjord så sneglar jag lite på dry lube som står i hyllan. Jag har kedjespray också men den kletar så himla mycket och dessutom får man torka rent allt skvätt (går åt mycket wd40).

Det står ju på den att dry lube (med PTFE) smörjer rörliga delar... vill ju inte ha hela crossbanan med mig hem igen... Vad tror ni?
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Som sagt därför man har däcklås, sen ska man inte dra ner slangmuttern mot fälgen utan dra istället upp muttern och lås den mot ventilhatten.

Det gör att om däcket snurrar på fälgen så kommer du se att ventilstammen börjar luta. Då har du en chans att lossa däcklåset sätt en kompis att trycka på bromspedalen och så snurrar du däcket tills ventilstolpen pekar rätt. Därefter drar du åt däcklåset igen, och lite hårdare än förra gången.
Jag har en följdfråga på det här. Vart gör ni av den andra muttern som sitter på slangen?
En del sätter tydligen den och brickan (brickan närmast slangen) på insidan av fälgen och sedan som du skriver = den andra/yttre muttern mot ventilhatten.
Andra sätter bara en mutter på insidan och sedan en på utsidan upp mot ventilhatten.
"Riktiga rejsers" säger att de endast har en mutter på utsidan som de drar mot ventilhatten. Vad är mest rätt enl. er?

btw. förra ägaren var noga med att dra åt grejerna ordentligt. Både bak och fram satt båda muttrar på utsidan av fälgen och var hårt dragna mot brickan som var böjd mot fälg.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har fått lära mig att man drar den inre mutter så att den precis lägger sig mot fälgen och den andra använder man för att låsa dem mot varandra. Inne i fälgen är det bara den krokiga brickan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har en följdfråga på det här. Vart gör ni av den andra muttern som sitter på slangen?
En del sätter tydligen den och brickan (brickan närmast slangen) på insidan av fälgen och sedan som du skriver = den andra/yttre muttern mot ventilhatten.
Andra sätter bara en mutter på insidan och sedan en på utsidan upp mot ventilhatten.
"Riktiga rejsers" säger att de endast har en mutter på utsidan som de drar mot ventilhatten. Vad är mest rätt enl. er?

btw. förra ägaren var noga med att dra åt grejerna ordentligt. Både bak och fram satt båda muttrar på utsidan av fälgen och var hårt dragna mot brickan som var böjd mot fälg.

Jag använder bara en mutter och den låser jag mot ventilhatten.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag har en följdfråga på det här. Vart gör ni av den andra muttern som sitter på slangen?
En del sätter tydligen den och brickan (brickan närmast slangen) på insidan av fälgen och sedan som du skriver = den andra/yttre muttern mot ventilhatten.
Andra sätter bara en mutter på insidan och sedan en på utsidan upp mot ventilhatten.
"Riktiga rejsers" säger att de endast har en mutter på utsidan som de drar mot ventilhatten. Vad är mest rätt enl. er?

btw. förra ägaren var noga med att dra åt grejerna ordentligt. Både bak och fram satt båda muttrar på utsidan av fälgen och var hårt dragna mot brickan som var böjd mot fälg.
1. En ny kedja är stel. Var den dock helt lös efter rengöring så undrar jag hur mycket liv det är kvar i den.

2. En mutter och bricka på insidan av fälgen, mot slangen. En mutter utanpå, ej åtdragen utan nära ventilhatten. Slangen kommer röra sig och drar du åt så riskerar du att dra loss ventilen ur slangen. Har du ingen mutter finns det en (väldigt liten) chans att ventilen åker ur hålet i fälgen.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top