Nu har jag äntligen fått tummen ur och slitit av det gamla bakdäcket....för det var verkligen ett j-la slit.
Jag tömde ur luften och fick pressa in/bort låset som satt stenhårt. Sedan började jag med de nya däckjärnen och fick ta i ordentligt....gick inte alls. Tog fram wd40 och sprayade runt omkring (mellan däck och fälg såklart), spännde två tvingar runt däcket så det skulle hålla sig i diket och efter mycket juckande så började det hända grejer. Sakta men säkert så poppade däcket upp. Helvete vad det satt.
Vände på hjulet och tog andra sidan också....gick lite lättare.
Och nu till fälgen. Eftersom däcket var "öppnat" på båda sidor så tänkte jag att det skulle gå lika lätt och enkelt att dra ur skiten som på cyklarna? Hehe, nää, så var det inte alls, efter 10 min och 2 vattenpauser senare så var fälgen ur. Puh..
Det gamla däcket kändes konstigt nog torrt och hårt men är från 4321 så det är egentligen inte så gammalt?
Åkte till biltema och köpte däckmonteringspasta och några extra krängare (för de andra från biltema jag hade hemma var för mjuka).
Ett tips här är att inte bara ta de första du ser på hyllan. Jämför gärna alla järn som ligger där innan du lägger ner dem i korgen. Du kommer upptäcka att det är stor skillnad mellan dem. Så, nu har jag mina nya Motion pro + några bättre biltema. Perfekt.
Gjorde rent fälgen ordentligt och körde av kanterna och inne i med stålborste och lite smärjelduk. Fick nog bort den värsta skiten iaf. La även på några nya lager eltejp för ekarna. Känns både tillfredsställande och skönt när man gjort finare än innan. Det tar lite extra tid men värmer gott i själen.
Det nya Bridgestone X31 däcket gick på enkelt utan några vattenpauser men inte utan biltemas däckmonteringspasta som jag varmt rekommenderar. Med den smeten gled däcket på som en dans. Slängde i en tjockare slang som jag har för mig är 4mm. Sedan pumpade jag upp så allt landade på plats.
Blev svinbra.