Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

Vid ett tillfälle så justerade jag kopplingen uppe vid handtaget och kännde att den började nästan som "huggia". Är det ett tecken på byte eller ska den vara så?
Typ, tar inget, tar inget, tar inget, nu kom allt.. och ingen chans att slira/smyga lite.
 
Ska omöjligt gå att bryta av,om du får ta i så mycket är något riktigt fel.
Du måste se till att däcket verkligen är nere i diket på motsatt sida som du jobbar med järnen,(tag gärna et järn)....
Då ska det gå lätt,med korta tag, förflyttningar på däck järnet.
Då ska du inte behöva ta i så,med risk för att skada fälgen och kanske däcket.
 
Biltemas järn är jävligt ojämna i kvaliten -har böjt några utan att ta i alls så det är möjligt du fått tag i samma kvalite .
Som ovanstående skrev se till att du får ner däcket i spåret -klämmer ihop med snabbtvingar själv mest för att dom finns i garaget redan
 
Vid ett tillfälle så justerade jag kopplingen uppe vid handtaget och kännde att den började nästan som "huggia". Är det ett tecken på byte eller ska den vara så?
Typ, tar inget, tar inget, tar inget, nu kom allt.. och ingen chans att slira/smyga lite.
Troligen får du bara dragläget där du själv har dålig känsla. Det är enkelt att kolla. Ta av kopplingskåpan och titta på "tänderna" på kopplingskorgen (som lamellerna tar i). Är det hack i dem är det dags att byta.
 
Hur ligger det till med slangen som går mellan kylaren och expansionskärl. Jag kollar på Hornbach och PVC slangarna klarar bara 60°. Fungerar dem eller behöver jag köpa några dom klarar när det kokar?
 
Finns väl hos återförsäljare av bildelar på löpmeter -armerad gummislang som tål värme och glykol ta med en bit eller mät inv dimension finns säkert hos fultema också
 
Ska omöjligt gå att bryta av,om du får ta i så mycket är något riktigt fel.
Du måste se till att däcket verkligen är nere i diket på motsatt sida som du jobbar med järnen,(tag gärna et järn)....
Då ska det gå lätt,med korta tag, förflyttningar på däck järnet.
Då ska du inte behöva ta i så,med risk för att skada fälgen och kanske däcket.
Jag bröt aldrig av järnet men böjde den ett par gånger. Ibland glider ju däcket upp från "diket" igen och det märker man inte förrän det går trögt och då har skiten redan böjt sig. ?

Överst är den nya från Motion Pro och de två under är Biltema. Det skiljer en del i godsstorlek mellan dessa och se även hur ojämn kvalitet Biltema har.

1000008475.jpg

1000008477.jpg
 
Som ovan mindre tunna föredrar jag -även lättare att ha med ,skulle gissa att dom jag har nu är 20cm motion PRO:s kom jag inte överens med
 

Bifogat

  • IMG_4696.jpeg
    IMG_4696.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 16
Men då är det skit bakom spakarna som är problemet och inte Biltemajärnen...
Ja, förmodligen men i det här fallet skulle jag vilja säga 50/50, då. Järnet böjde sig iaf även om däcket var i "diket". Den tunnaste på bilden ovan är inte bra nog för att öppna en målarburk. ?

Jag har inte testat de nya järnen ännu så vi får väl se om de är klumpiga eller inte?
 
Ja, förmodligen men i det här fallet skulle jag vilja säga 50/50, då. Järnet böjde sig iaf även om däcket var i "diket". Den tunnaste på bilden ovan är inte bra nog för att öppna en målarburk. ?

Jag har inte testat de nya järnen ännu så vi får väl se om de är klumpiga eller inte?
Jag kör med korta järn som dessa, har funkat klockrent i flera år. Min kompis Peter som är doktor i däckbyte säger att "om man svettas när man byter däck gör man fel..."
Jag litar på honom i det fallet :)

 
Nu har jag äntligen fått tummen ur och slitit av det gamla bakdäcket....för det var verkligen ett j-la slit.

Jag tömde ur luften och fick pressa in/bort låset som satt stenhårt. Sedan började jag med de nya däckjärnen och fick ta i ordentligt....gick inte alls. Tog fram wd40 och sprayade runt omkring (mellan däck och fälg såklart), spännde två tvingar runt däcket så det skulle hålla sig i diket och efter mycket juckande så började det hända grejer. Sakta men säkert så poppade däcket upp. Helvete vad det satt.
Vände på hjulet och tog andra sidan också....gick lite lättare.

Och nu till fälgen. Eftersom däcket var "öppnat" på båda sidor så tänkte jag att det skulle gå lika lätt och enkelt att dra ur skiten som på cyklarna? Hehe, nää, så var det inte alls, efter 10 min och 2 vattenpauser senare så var fälgen ur. Puh..
Det gamla däcket kändes konstigt nog torrt och hårt men är från 4321 så det är egentligen inte så gammalt?

Åkte till biltema och köpte däckmonteringspasta och några extra krängare (för de andra från biltema jag hade hemma var för mjuka). Ett tips här är att inte bara ta de första du ser på hyllan. Jämför gärna alla järn som ligger där innan du lägger ner dem i korgen. Du kommer upptäcka att det är stor skillnad mellan dem. Så, nu har jag mina nya Motion pro + några bättre biltema. Perfekt.

Gjorde rent fälgen ordentligt och körde av kanterna och inne i med stålborste och lite smärjelduk. Fick nog bort den värsta skiten iaf. La även på några nya lager eltejp för ekarna. Känns både tillfredsställande och skönt när man gjort finare än innan. Det tar lite extra tid men värmer gott i själen.

Det nya Bridgestone X31 däcket gick på enkelt utan några vattenpauser men inte utan biltemas däckmonteringspasta som jag varmt rekommenderar. Med den smeten gled däcket på som en dans. Slängde i en tjockare slang som jag har för mig är 4mm. Sedan pumpade jag upp så allt landade på plats.

Blev svinbra.
1000008780.jpg
 
Last edited:
Kedjan var ett eget kapitel.
När jag fick bort den så var den alldeles klibbig och skitig. Tog en gammal 4l spolarvätska dunk och hällde i muc-off cleaner. Låt dra I ca. 30 min och sedan på med tandborste och spola av med varmvatten. Satan va skitig den var, den kunde ju stå upp av sig självt. haha..
1000008717.jpg

Nu när den är rengjord så sneglar jag lite på dry lube som står i hyllan. Jag har kedjespray också men den kletar så himla mycket och dessutom får man torka rent allt skvätt (går åt mycket wd40).

Det står ju på den att dry lube (med PTFE) smörjer rörliga delar... vill ju inte ha hela crossbanan med mig hem igen... Vad tror ni?
 
Last edited:
Som sagt därför man har däcklås, sen ska man inte dra ner slangmuttern mot fälgen utan dra istället upp muttern och lås den mot ventilhatten.

Det gör att om däcket snurrar på fälgen så kommer du se att ventilstammen börjar luta. Då har du en chans att lossa däcklåset sätt en kompis att trycka på bromspedalen och så snurrar du däcket tills ventilstolpen pekar rätt. Därefter drar du åt däcklåset igen, och lite hårdare än förra gången.
Jag har en följdfråga på det här. Vart gör ni av den andra muttern som sitter på slangen?
En del sätter tydligen den och brickan (brickan närmast slangen) på insidan av fälgen och sedan som du skriver = den andra/yttre muttern mot ventilhatten.
Andra sätter bara en mutter på insidan och sedan en på utsidan upp mot ventilhatten.
"Riktiga rejsers" säger att de endast har en mutter på utsidan som de drar mot ventilhatten. Vad är mest rätt enl. er?

btw. förra ägaren var noga med att dra åt grejerna ordentligt. Både bak och fram satt båda muttrar på utsidan av fälgen och var hårt dragna mot brickan som var böjd mot fälg.
 
Last edited:
Jag har fått lära mig att man drar den inre mutter så att den precis lägger sig mot fälgen och den andra använder man för att låsa dem mot varandra. Inne i fälgen är det bara den krokiga brickan.
 
Jag har en följdfråga på det här. Vart gör ni av den andra muttern som sitter på slangen?
En del sätter tydligen den och brickan (brickan närmast slangen) på insidan av fälgen och sedan som du skriver = den andra/yttre muttern mot ventilhatten.
Andra sätter bara en mutter på insidan och sedan en på utsidan upp mot ventilhatten.
"Riktiga rejsers" säger att de endast har en mutter på utsidan som de drar mot ventilhatten. Vad är mest rätt enl. er?

btw. förra ägaren var noga med att dra åt grejerna ordentligt. Både bak och fram satt båda muttrar på utsidan av fälgen och var hårt dragna mot brickan som var böjd mot fälg.

Jag använder bara en mutter och den låser jag mot ventilhatten.
 
Jag har en följdfråga på det här. Vart gör ni av den andra muttern som sitter på slangen?
En del sätter tydligen den och brickan (brickan närmast slangen) på insidan av fälgen och sedan som du skriver = den andra/yttre muttern mot ventilhatten.
Andra sätter bara en mutter på insidan och sedan en på utsidan upp mot ventilhatten.
"Riktiga rejsers" säger att de endast har en mutter på utsidan som de drar mot ventilhatten. Vad är mest rätt enl. er?

btw. förra ägaren var noga med att dra åt grejerna ordentligt. Både bak och fram satt båda muttrar på utsidan av fälgen och var hårt dragna mot brickan som var böjd mot fälg.
1. En ny kedja är stel. Var den dock helt lös efter rengöring så undrar jag hur mycket liv det är kvar i den.

2. En mutter och bricka på insidan av fälgen, mot slangen. En mutter utanpå, ej åtdragen utan nära ventilhatten. Slangen kommer röra sig och drar du åt så riskerar du att dra loss ventilen ur slangen. Har du ingen mutter finns det en (väldigt liten) chans att ventilen åker ur hålet i fälgen.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top