Enduro/Mx komma igång/nybörjarfrågor

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Här några fler exempel på hur människan kan 'bruka jorden'. Följ med ett gäng pigga pojkar ut i naturen, men håll hårt i hojen så den inte försvinner .. under vattnet !?


.. eller, det kanske är så ryssarna tvättar sina hojar?



Polacker. Enduro KeX är från Polen.
Kurwa mać! Ursprung, härkomst och gränser har åter blivit viktiga.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
De är en fröjd å se hur Jarvis hanterar terrängen..
Han är så sjukt mjuk i sin körning. Det ser aldrig ut att gå fort som när Wade Young eller Johnny Walker muskler sig fram i terrängen, sen kommer Jarvis och bara smyger förbi :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Han är så sjukt mjuk i sin körning. Det ser aldrig ut att gå fort som när Wade Young eller Johnny Walker muskler sig fram i terrängen, sen kommer Jarvis och bara smyger förbi :)

Kollat flera avsnitt på youtube när de är mass start. .. Dom kör iväg som tok dårar medans Jarvis tar de lungt å sen vid svåra avsnitt så sussar han förbi å efter ett varv så är han först å börjar varva nästan alla andra..
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Tänkte beställa däck och undrar på ett ungefär hur ofta ni brukar byta?
Kan vara svårt att svara på men om man kör 1-2ggr/vecka över sten och rötter, lite på crossbanan, grusvägar och asfalt ibland.

Byter/tvättar luftfilter efter varje gång, olja och filter var 5e h~ish. Går väl åt 2 bakdäck på ett fram. Byte bak var 30e h?

Hur ofta byter ni gaffelolja?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
För flera år sen när jag körde 500 så fick jag byta/vända bak däck typ 10-12 timmars körning, fram de dubbla..
Då va de bara enduro körning..
Luftfilter byte varje gång när de va torrt å dammigt, höst å vinter inte så ofta..
Motor olje å filter varje 15 timme..
Gaffel olje byte 25-30 timme..

Nu senaste åren så kör jag 300 2-takt å de sliter inte lika mycke däck.. Olje byte 40 timmar för de är bara i växel lådan ....
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Beror lite på hur mjuka däck man har. På vissa ställen är det mycket vassa stenar så sliter av dubbarna/klackarna. Fram vill jag gärna ha kvar sidodubben så försöker undvika framhjul släpp med vurpor så byter hyfsat tidigt.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Jag förstår att det är svårt. Tänkte beställa flera par när jag ändå håller på men det känns onödigt att vara samlare i större utsträckning. Finns annat i garaget som också behöver plats (tydligen). ?

Jag har en indikation iaf, tack för det. Får väl börja någonstans så får vi se vad det blir framöver. Behöver en timräknare för att få koll på när det är dags. Den förra är trasig. Rek. ni någon speciell?

Jag har en älder hoj men tänkte att den är bra att börja på. WR450F. Så innan jag kör igång på riktigt tänkte jag serva så iaf jag startar på noll.
När det är skitväder blir det byte av...
- Olja och filter
- Luftfilter
- Kolla ekarna
- Göra rent kedjan och drev
- Smörja varjrarna. Gasen hänger (använder ni wd40 eller något annat?)
- Kolla fjädring så den passar mig. Ev köpa nya fjädrar.
- Startknappen verkar glappa
- Gaffeloljan men detta blir kanske lite senare. Har aldrig gjort det tidigare och det verkar lite meckigt. Behöver även en städad arbetsbänk och där har vi nog det störta steget (städa garaget). Haha, jag har städat i 3 veckor nu för att kunna se golvet och är ännu inte klar.

Något annat viktigt att serva?
Använder ni breakcleaner eller någon typ av kontaktspray när ni gör rent?
Jag tänker att wd40 fungerar som lite smörj men det kanske behöver vara annat i t ex vajerna?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, jag kopplade bort när jag kände lukten. Farligt att inandas?

Tror du det kan ha klarat sig iaf?
Jag har haft det på laddning under två arbetsdagar, typ.
Svavelväte är inte nyttigt. Vad var det för laddare? Smartladdare eller vanlig dumladdare?
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Batteriet är nu på tippen och jag köpte ett nytt från biltema som ersätter exakt den modellen jag hade. Kommer även att köpa en ctek 5.0. Tror det är bra med en riktigt laddare.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Batteriet är nu på tippen och jag köpte ett nytt från biltema som ersätter exakt den modellen jag hade. Kommer även att köpa en ctek 5.0. Tror det är bra med en riktigt laddare.
Dumladdare funkar kanonbra så länge som man inte bara låter den vara på för evigt. Dock är en smartladdare billig nuförtiden så det var´ ett bra köp.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
- Olja och filter
- Luftfilter
.. viktigaste grejerna just där. Motorolja (med filter) säger manualerna behöver bytas var 10 timme vid tävlingsträning eller hård terrägkörning. På väg eller utflykter krävs så klart inga tätare intervall. Jag tror att en bra indikator vore om du är uppmärksam på hur växeln känns när du skiftar. Börjar oljan bli 'redo' så torde växlingen kännas lite kärvare. Men jag är bara lekman, så jag leker bara. Lyssna inte på mig.

Alltså kolla allt, precis allt innan du ger dig ut i det okända. Är det inte din hoj från början vill du vara säker på att allting är genomgånget, och att motorn låter bra.

Du nämner en glappande startknapp? Det kan vara rent livsfarligt om du blir jagad av en arg tiger och behöver komma iväg fort som fan. Börja med att kolla kontakten, koppla loss och pip-mät med multimeter, se om det är knappen eller sladdarna/ kontakten som glappar, samt var den glappar. Spruta in lite el-rengöring in i knappen om det går, och se till att ledarna är hela och inget kortar mot ramen eller håller på att gå av.

Sen hade jag även balanserat hjulen. Dessa hojar brukar ha fälg/däck-lås i sig som vanligtvis väger nånstans mellan 130 och 150 gram, så köp ekervikter.

Och yes, en ordentlig batteriladdare vore lämpligt. Hur har du laddat hittills, från väggen direkt? Biltema har ju allt du behöver, och till bra kinespriser.
 

hhhhh

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Inte än
Fråga från en annan som funderar på att börja med Enduro. Hur rädd ska man vara för begagnade hojar? Kikat på vad som dyker upp på blocket, främst i Husqvarna och KTM-väg. Noterar att priserna droppar markant när de korsat 200h. Är de helt slut då eller fungerar de fortfarande som första hoj till en nybörjare?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top