Jag ska berätta en hemlighet. Många som kör mc gör det korta sträckor. Jag vet att det är svårt att sätta sig in i den situationen för de som kör 100 mil på en helg. Men så är det. För långlörarna kommer en elhoj aldrig vara ett alternativ, även om priset är det samma. För de ssm använder hojen som bruksfordon och kör många gånger men kortare sträckor är elhohen ett solklart alternativ. Sen blir det en prisfråga bland annat. Det är två helt olika kundgrupper. Sen är det väl sorligt att folk i sitt "hat" mot elfordon skrattar o fnissar när bolag går i konkurs. För det leder ju till att vanliga arbetare blir arbetslösa. Ledningen klarar sig alltid. Folk i toppen känner aldrig av blåsten.
Ungefär så, utvecklingen kommer aldrig att gå bakåt.
Som tidigare sagt så innebar IT-kraschen inte att människor slutade använda IT. Det är precis samma sak med den ”gröna omställningen” eller vad man nu vill kalla det. Det kommer att krascha massvis av företag men det frigör också kompetens liksom dessa processer gjort sedan industrialismens genombrott.
Det betyder inte att alla måste direkt börja köra elhoj. Det kommer alltid att finnas early adopters och bakåtsträvare och inget fel med det. Eftersom MC i princip är rena nöjesfordon tar det också längre tid då man dels kan köra längre och med äldre fordon men också dels för att milkostnad inte är avgörande. Motorljud kanske är det. Vissa älskar uppenbarligen att växla. Förr kunde man inte tänka sig annat än handväxel och fotkoppling, eller växelspaken på höger sida och oljetank man fyller på vid varannan bensintankning, dvs 15 mil.
Så har det ju alltid varit.
Räckvidd och tid att tanka lyfts ofta fram som tunga argument, men i själva verket så är det väl de enda sakerna som batteridrivna fordon är något sämre på idag. Argumentets tyngd illustreras av att det finns massor av MC-åkare som knappast kommer upp i dagsetapper på 20 mil ens, och de som gillar att köra långt väljer ju hojar därefter också.
Det intressanta är hur bestämda åsikterna är bland de som ingen egen erfarenhet har och så har det ju också alltid varit. Det upplevs tydligen oerhört provocerande att någon säger att laddtid är inte ett problem i verkligheten eller att räckvidden inte är så dålig som tidningsankorna påstår. Eller att de brinner/inte funkar när det är kallt etc etc etc.
Så - Energica går i putten. Trist, men kanske inte oväntat heller givet världsekonomi med krig och högre räntelägen. Men det är fina hojar och de var nog först med att kommersialisera fullt fungerande elhojar med prestanda och finesser motsvarande europeiska topphojar. Dessutom löser de ju problematiken med avstängda vägar och banor för MC pga ljudkrav.
Det blir mycket intressant att se hur nästa generation elektriska MC från Ducati och BMW kommer att te sig. Jag sätter nog en liten slant på att Energica kommer att fortleva en del genom dem.
Jämför när VW köpte det konkursmässiga NSU, där hände det grejer efteråt och VW insåg att det hade tagit dem 10-15 år att göra motsvarande utveckling inhouse.
Framtiden är positiv!