Energica går i konkurs

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Den här tysken har jag tipsat om tidigare.
Åker jorden runt på landsvägselhoj. Lite för att testa om det går eller om det var för att visa att det går.

Han är van att sysselsätta sig vid olika laddstolpar. Sitter väl inte bara på muggen om det nu är en usp. 😄

Det var roligare när han drog från Berlin till Portugal i februari på sin Honda 650 Dominator utan vana att köra hoj, köra hoj när det är kallt och halt eller att mecka. Sov i tält.

Det finns lite olika filosofier mellan att ”åk, det löser sig” och ”planera noga i flera år och bli kvar hemma”.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag ska berätta en hemlighet. Många som kör mc gör det korta sträckor. Jag vet att det är svårt att sätta sig in i den situationen för de som kör 100 mil på en helg. Men så är det. För långlörarna kommer en elhoj aldrig vara ett alternativ, även om priset är det samma. För de ssm använder hojen som bruksfordon och kör många gånger men kortare sträckor är elhohen ett solklart alternativ. Sen blir det en prisfråga bland annat. Det är två helt olika kundgrupper. Sen är det väl sorligt att folk i sitt "hat" mot elfordon skrattar o fnissar när bolag går i konkurs. För det leder ju till att vanliga arbetare blir arbetslösa. Ledningen klarar sig alltid. Folk i toppen känner aldrig av blåsten.
Ungefär så, utvecklingen kommer aldrig att gå bakåt.

Som tidigare sagt så innebar IT-kraschen inte att människor slutade använda IT. Det är precis samma sak med den ”gröna omställningen” eller vad man nu vill kalla det. Det kommer att krascha massvis av företag men det frigör också kompetens liksom dessa processer gjort sedan industrialismens genombrott.

Det betyder inte att alla måste direkt börja köra elhoj. Det kommer alltid att finnas early adopters och bakåtsträvare och inget fel med det. Eftersom MC i princip är rena nöjesfordon tar det också längre tid då man dels kan köra längre och med äldre fordon men också dels för att milkostnad inte är avgörande. Motorljud kanske är det. Vissa älskar uppenbarligen att växla. Förr kunde man inte tänka sig annat än handväxel och fotkoppling, eller växelspaken på höger sida och oljetank man fyller på vid varannan bensintankning, dvs 15 mil.
Så har det ju alltid varit.

Räckvidd och tid att tanka lyfts ofta fram som tunga argument, men i själva verket så är det väl de enda sakerna som batteridrivna fordon är något sämre på idag. Argumentets tyngd illustreras av att det finns massor av MC-åkare som knappast kommer upp i dagsetapper på 20 mil ens, och de som gillar att köra långt väljer ju hojar därefter också.

Det intressanta är hur bestämda åsikterna är bland de som ingen egen erfarenhet har och så har det ju också alltid varit. Det upplevs tydligen oerhört provocerande att någon säger att laddtid är inte ett problem i verkligheten eller att räckvidden inte är så dålig som tidningsankorna påstår. Eller att de brinner/inte funkar när det är kallt etc etc etc.

Så - Energica går i putten. Trist, men kanske inte oväntat heller givet världsekonomi med krig och högre räntelägen. Men det är fina hojar och de var nog först med att kommersialisera fullt fungerande elhojar med prestanda och finesser motsvarande europeiska topphojar. Dessutom löser de ju problematiken med avstängda vägar och banor för MC pga ljudkrav.

Det blir mycket intressant att se hur nästa generation elektriska MC från Ducati och BMW kommer att te sig. Jag sätter nog en liten slant på att Energica kommer att fortleva en del genom dem.

Jämför när VW köpte det konkursmässiga NSU, där hände det grejer efteråt och VW insåg att det hade tagit dem 10-15 år att göra motsvarande utveckling inhouse.
Framtiden är positiv!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det intressanta är hur bestämda åsikterna är bland de som ingen egen erfarenhet har och så har det ju också alltid varit. Det upplevs tydligen oerhört provocerande att någon säger att laddtid är inte ett problem i verkligheten eller att räckvidden inte är så dålig som tidningsankorna påstår. Eller att de brinner/inte funkar när det är kallt etc etc etc.
Så du med din stora erfarenhet av att äga och leva med elhoj har åsiktsmonopol i ämnet framöver?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ähhh, sluta tjafsa om bensin vs el, olika tillfällen är bra för energivalen. El, pendla inom närområde, bempa om man vill köra nån vända utan att behöva planera tankningar utanför räckviddsområdet.
El-hojar bör förvisso komma ner i pris för att bli attraktiva som fordon. Vi får väl se hur StarkeVargen klarar GGN, spänningen stiger för mig iallafall även om jag vet att jag fortsätter med mina gamla vrak.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så du med din stora erfarenhet av att äga och leva med elhoj har åsiktsmonopol i ämnet framöver?
Öh nej inte alls. Men jag förbehåller mig naturligtvis rätten att argumentera i sakfrågan.

Den typen av mobbmentalitet som Hoztic av okänd anledning ger uttryck för i inlägget nedanför dig förtjänar naturligtvis inga svar, lika lite som ”vad kör du själv för hoj” och liknande då det är fullständigt irrelevant för ämnet och pekar snarare på att man inte klarar av att argumentera på en vuxen nivå. Något är det med elfordon som lockar fram det sämsta hos vissa.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Öh nej inte alls. Men jag förbehåller mig naturligtvis rätten att argumentera i sakfrågan.

Den typen av mobbmentalitet som Hoztic av okänd anledning ger uttryck för i inlägget nedanför dig förtjänar naturligtvis inga svar, lika lite som ”vad kör du själv för hoj” och liknande då det är fullständigt irrelevant för ämnet och pekar snarare på att man inte klarar av att argumentera på en vuxen nivå. Något är det med elfordon som lockar fram det sämsta hos vissa.
Fast så konstigt är det väl inte att det väcker visst intresse varför elfordonens vite riddare här på forumet fortfarande kör fossil(t)?
Det ska ju alltid mästras och tillrättavisas när någon har invändningar mot elhojar.
Problem med kostnad,räckvidd och infrastruktur för laddning existerar ju inte,men det kanske bara gäller andra?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
På den gamla goda tiden gav Volvo ut en tidning som hette "Ratten". Vad jag minns så skickades den till samtliga Volvoägare inom Sverige. Jag fick den i alla fall och jag har inte ägt en Volvo tillverkad efter 1986. "Ratten" innehöll kul reportage om de senaste R-sport tillvalen till 240 Turbo, intressanta artiklar om utvecklingen bakom deras gamla modeller och jämt och ständigt reklam för deras satsningar på rallycross, BTCC och STCC.

Sedan hände något med Volvo. Man blev på något märkligt sätt minst HBTQXYZ+ certifierade och tog i princip avstånd från motorsport, men sade sig istället älska golf, segling och genuint dåliga kvinnliga bilförare som inte kan släppa mobiltelefonen under bilkörning. Tidningen bytte namn till "Edit".

Min far har tyvärr en hyfsat ny Volvo och får därför denna "Edit". Jag slöbläddrade i det senaste numret häromdagen. Döm om min förvåning när Volvo i en tillsynes seriöst skriven artikel försöker lobba för elbilens "fördelar"...Man tvingas ju stanna redan efter några timmar. Då får man ju sträcka på benen. Då får man ju dricka kaffe. Då får man ju gå på toaletten. Det är ju finemang...! Att vi inte kommit på detta tidigare...!

Alltså samma Volvo som för ungefär femton år sedan körde en reklamfilm som påtalade bilens enorma räckvidd skapad av snål dieselmotor och enorm tankvolym. Ni vet, den där reklamfilmen där en snubbe tankar på den sedan länge nedlagda macken i Karungi och sedan kör under vad som verkar vara ett helt dygn. Det var i alla fall dagsljus, skymning, mörker och sedan morgon igen. När han äntligen kom hem så sprang han förbi den väntande frun, rakt in i badrummet och drog tidernas hästpiss ackompanjerad av ett rejält stön...

Det är uppenbarligen nya tider nu, när uppenbara nackdelar skall marknadsföras som synnerligen imaginära fördelar.

Så nä. Du har inte svaret. Den enda som har svaret är PG Lundmark och det hade han redan när han körde sitt första Paris-Dakar - man kör tills man är framme. Inget annat.
Att batteribilslobbyn framför att stanna med bilen för att ta en paus som ett nypåfund är häpnadsväckande minst sagt. Det har vi ju kunnat göra sen bilen uppfanns, enda skillnaden med batteribilen är att man inte själv bestämmer hur långt stoppet är. Vilket på något magiskt sätt är positivt?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Håller med.

Kan inte se några incitament i huvudtaget att subventionera el-motorcyklar, el-mopeder eller för den delen el-cyklar som man gjorde i Sverige. Inte ens subventionerna för elbilar var rätt och är rätt utformat idag. Hybridbilar som folk enkom kör på fossila bränslen och drar runt på ett par hundra kilo extra. Buffel och båg rakt igenom. De flesta saknar möjlighet att ladda hemma där det finns ekonomi i det. En vän hade en plug-in E300 diesel kombi. Han laddade aldrig upp den under hela tiden avtalet gällde. Bagageutrymmet begränsat. Hans nuvarande c klass sedan är mer praktisk. Ingen kombi och ingen hybrid.

Folk köpte exklusiva elbilar som de redan kunde köpa utan subventioner om de nu var så övertygad om dess förträfflighet. Ingen är intresserade av att köpa dem begagnade. Hur många var det inte som var sektmedlem i club Tesla med Musk som sektledare? Nu när han står på podiet med Trump är det säkert många som vaknar upp med en baksmälla som är av annan åskådning.

Det fina idag är att man har ett eget val vad man vill köra. Det finns fortfarande både äldre bilar och modernare som man kan framföra på vägarna under överskådlig framtid utom i vissa miljözoner som berör en ytterst liten del av befolkningen. I London kan man köra runt i en gammal klassiker utan att drabbas av miljötullarna. Det är bara att köpa en veteran Mercedes och hålla den i utmärkt skick. Italienarna kör runt i gamla Fiat 500 inne i deras miljözoner i historiska centrum. De är väl undantagna.
Subventioner är fel överlag. Subventionerna vi har (hade?) på elcyklar är så jävla dumt. Om vi nu verkligen ska ha subventioner på cyklar borde det naturligtvis vara för cyklar utan batterier. Billigare, bättre för miljön, bättre för hälsan.

Jag bara fattar inte varför en klimatängslig och överviktig befolkning vill tillverka miljoner batterier för att beröva cykeln från den lilla motion den ger.

Jag cyklar till jobbet då och då (12 km ca) på en vanlig trampjonne. Ser absolut inte varför jag skulle varken vilja ha eller behöva en elmotor på cykeln. Och då bor jag i blåsiga Skåne.

Varför ska vi inte ha subventioner då? Därför att inget är gratis. Vi betalar bara alla kollektivt med skattemedel. Helt idiotiskt, det enda som händer är att priserna ökar (se på RUT till exempel, så mycket priset för en timme hemstäd ökade).

Samma gäller med avdrag för bilresor i deklarationen. Varför håller vi på med detta? Bara sänk skatten på drivmedel istället, så blir det rättvist för alla och Skatteverket slipper ägna tid åt att kontrollera detta. Så löjligt.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej!

Jag är själv en "hardcore-anhängare" av alla konservativa värden och intryck som förmedlas genom körupplevelsen från en förbränningsmotor monterad i en mc-ram. Den som en gång har upplevt karaktären hos fyrcylindrig tvåtakts 500-racer "on the pipe" har för evigt sålt sin själ till djävulen. Å det helt utan ånger, även om det så kommer att resultera i klotets undergång på sikt...:cdevil

2024-10-20 17_05 Microsoft Lens 1.jpeg

Något tillspetsat kanske, men ni som vet ni vet.;) Det innebär emellertid inte att jag inte tycker att det är intressant med ny teknik. Jag kan redan idag se att t.ex. en el-pendlarscooter med bra lastkapacitet på riktigt borde kunna vara konkurrenskraftig i förhållande till vad bensinalternativen har ett erbjuda. Däremot har jag i dagsläget svårt att se el-motorn som alternativ i de flesta övriga hoj-segment beroende på de vikt-/effekt-/räckvidds-nackdelar som redan lyfts i tråden. Oavsett vad man tycker om el-hojar kan nog de flesta ändå hålla med om att den tvåhjuliga elfordons-marknaden breddats en hel del det senaste decenniet. Det för mig över till mina egentliga frågeställningar:

För några år sedan roade jag mig med att ge mig i kast med att genomföra en Iron Butt på en KTM 1290 SA. Kriteriet för inträdesprovet till Iron Butt Association (IBA) är att fixa 160 mil inom 24 timmar. I mitt fall blev det 164 mil på 19 timmar och 16 minuter, och det relativt smärtfritt inklusive tankstopp och fikapauser. Med all respekt för att många här säkert anser att ett sådant stolleprov saknar relevans för den genomsnittlige knutten, så förställer jag mig ändå någonstans att den dag en elmotorcykel mäktar med villkoren för en Iron Butt borde tekniken kommit så långt att el-hojarna är ett realistiskt alternativ för fler segment än bara touring. Så därför kastar jag nu ut följande frågor i forumet till er som har bättre koll på långfärdsåka.
1) Vilken hoj som säljs på marknaden idag har bäst touring-prestanda (batterikapacitet, effekt, aerodynamik etc.)?
2) Hur långt går den i så fall att köra på 24 timmar i dagsläget inklusive laddstopp och allt annat som en IBA-körning innebär?
3) Vilken tillverkare tror ni blir först med att tillverka en touringhoj som klarar av kraven för en Iron Butt ute i verkligheten (inga datasimuleringar under ideala förhållanden) och vilket år finns den tillgänglig över disk?
4) Vad saknas i dagsläget i teknikutvecklingen för att konstruera en Iron Butt-båge för massorna? (...en helt ny batteri-teknik är så klart ett enkelt svar, men hur långt är det i så fall dit och finns det andra teknikområden som ligger efter, men som brukar förbises när man pratar utveckling av elhojarnas räckvidd?)

Vänliga hälsningar BG
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sen är det väl sorligt att folk i sitt "hat" mot elfordon skrattar o fnissar när bolag går i konkurs. För det leder ju till att vanliga arbetare blir arbetslösa. Ledningen klarar sig alltid. Folk i toppen känner aldrig av blåsten.

Tvärtom, varje gång en elfordonstillverkare går i konkurs så räddas ju en massa arbetstillfällen ute på oljeplattformarna och på fabrikerna som tillverkar fordon med förbränningsmotorer.

Dom enda som drabbas är barnen i koboltgruvorn i Kongo, dom blir ju arbetslösa och kanske tvingas att gå i skola istället
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Var sak har sin plats, är en el-mc bäst för en uppgift så är det inte mer med det.

Precis så enkelt är det…! Ren och skär marknadsekonomi…!

Precis som med elbilar - den dag elhojar har lika bra eller bättre prestanda till lika bra eller lägre pris så kommer de att sälja till den stora massan. Då behöver politiker inte längre föras bakom ljuset för att dopa marknaden. Då behöver marknadens aktörer inte längre oroa sig för att gå i konkurs. Då behöver aktörernas frälsta inte längre hitta på ursäkter till varför, eller beskylla icke-frälsta för att hålla tillbaka utvecklingen.

Den prestanda och det pris som erbjöds av Energica var uppenbarligen inte tillräckligt bra. Nej, jag har inte kört en. Men jag har snart trettio års erfarenhet av chassiedynamiska beräkningar. Jag vet därför att allt snack om att ”den känns lätt” trots att specen säger hundra kilo mer än en modern sporthoj är ren och skär bullshit. Ibland behöver man verkligen inte göra saker mer komplicerade än grundläggande fysik…Att den dessutom säljs en hundring dyrare än en modern sporthoj. Joråsåatt…

Hela historien kring Energica påminner i mångt och mycket om det också kursade el-snöskoterföretaget Taiga. Klang och jubelföreställning och marknadsföring grande i fem år med några riktigt bold promises. I själva verket noll kunskaper, noll IP och i slutändan en leverans som nådde upp till kanske hälften av alla bold promises. I fallet Taiga en ”lössnövärsting” som var hundra kilo för tung, hade för lite effekt och ungefär halva räckvidden jämfört med den redan begränsade räckvidden hos de riktiga fossileldade ”lössnövärstingarna”.

Nej. En seriös utrensning bland alla aktörer är välkommen. Har man större marknadsföringsbudget än teknikutvecklingsbudget så ska man inte hålla på med vare sig hojar eller snöskotrar.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Subventioner är fel överlag. Subventionerna vi har (hade?) på elcyklar är så jävla dumt. Om vi nu verkligen ska ha subventioner på cyklar borde det naturligtvis vara för cyklar utan batterier. Billigare, bättre för miljön, bättre för hälsan.

Jag bara fattar inte varför en klimatängslig och överviktig befolkning vill tillverka miljoner batterier för att beröva cykeln från den lilla motion den ger.

Jag cyklar till jobbet då och då (12 km ca) på en vanlig trampjonne. Ser absolut inte varför jag skulle varken vilja ha eller behöva en elmotor på cykeln. Och då bor jag i blåsiga Skåne.

Varför ska vi inte ha subventioner då? Därför att inget är gratis. Vi betalar bara alla kollektivt med skattemedel. Helt idiotiskt, det enda som händer är att priserna ökar (se på RUT till exempel, så mycket priset för en timme hemstäd ökade).

Samma gäller med avdrag för bilresor i deklarationen. Varför håller vi på med detta? Bara sänk skatten på drivmedel istället, så blir det rättvist för alla och Skatteverket slipper ägna tid åt att kontrollera detta. Så löjligt.

Fick frågan på en kemtvätt nyligen om det var på företag eller privat. Privat svarade jag varav han sa att det gick att få RUT för det. Helt vansinnigt enligt mitt tycke.

Om man tänkte på miljön i samband med avdrag för att köpa en el cyklar borde man ha delat ut gratis cyklar till befolkningen. Valt ut en med bra kvalitet som kan hålla i generationer om man sköter om cykeln. Likt de man kunde köpa från 50/60- talet. Köpte en för 50 spänn av en äldre herre som inte kunde cykla längre och fixade till den lite och det var den bästa cykeln som haft än idag. Tyvärr fick jag inte ha kvar den. Någon tyckte sig behöva den men än mig.

När jag växte upp hade man dåligt samvete om man köpte engångsbatterier till en freestyle (portabel bandspelare). Dåtidens IPod om någon undrar. Idag är nästan allt vi köper i elektronik väg batteridrivet och slit och släng. Utvecklingen går inte framåt i miljötänk. Vad kostar det att driva runt internet världen över och allt runt omkring? Bara för att man lägger en datorserverhall i Norrland nära en älv som producerar vattenkraft är man knappast någon miljöhjälte. Subventioner av svenska staten igen. Få arbetstillfällen. Win-win enkom för it bolaget i fråga vars ägare knappast är någon miljöhjälte han heller.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ha ha Jag har ställt den frågan med men fick inget svar av detta orakel
Nu har inte jag läst så noga men nog tycker jag mig ha läst att i det sällskap det rests skulle det varit fullt möjligt att kört på el med alla pauser som var ändå. :va
Om alla eller någon hade varit beredd att slanta upp 300 tusen för en tung elhoj förståss. :hihi


Nu har jag både kört och åkt elektriska fordon men inte motorcykel. Jag tycker de är ganska opersonliga och ljudet är inte beroendeframkallande direkt.
Men en Čezeta för att åka och handla med skulle jag kunna tänka mig. Och när jag blir gammal hänger jag på en sidvagn.:tummenupp
Tyvärr har även denna firma konkat och det ombildade har inget intressant. :(

cezeta-electric-scooter.jpg

Čezeta_502_with_Druzeta_sidecar.jpg
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top