Energica går i konkurs

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Haha nä med ett 20kWh batteri står man nog inte en timme och laddar 20-80%… kanske 10-15 min och den laddar medan du ändå pinkar, skakar igång benen och tar en kopp kaffe.

Nog för att batterierna är små, men dom har inte så jävla hög snabbladdningshastighet heller.

Och 20-80% innebär att du kan använda 60% av batteriet, och hur ofta måste man inte ladda då?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Barnsligt. Det får andra hålla på med.

Blir oavsett intressant att se vad som kommer framöver från de etablerade tillverkarna (där fö automatlåda verkar sprida sig även inom hojkollektivet)…
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
32 mil i teorin är 25 i verkligheten, och ingen med sinnena i full funktion kör så man får rulla in till laddaren med tomt batteri, 5 mil är nog en bra marginal. Så 20 mil effektiv räckvidd, men fortfarande 3h laddning.

Batterier har normalt sett inte linjär laddning från 0-100%, så vi leker med tanken att det tar 2h till 80%. Så 80% av 25mil är 20 mil, med 5 mil marginal, det ger 15 mil effektiv räckvidd, det ger inte ens 1:1-förhållande mellan körtid och laddtid. Och ska det bombas lite så kanske man till och med är nere på 10 mil effektiv räckvidd. Då ska man både vara jävligt fikasugen och riktigt trög i magen för att det ska vara kul.

Jag kommer ca 30 mil på en tank, och tankar 30 till på några minuter, jag gillar det konceptet.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Eller att man helt enkelt inte är intresserad av den typen av hoj.Personligen skulle jag inte köpa eldrivet om den kostade lika heller.All motorcykelkörning är till 100% nöjesåkning och då vill jag ha en motor med någon slags (effekt)karaktär och en manuell växellåda att dribbla runt med.I en pendlarmoppe passar det säkert utmärkt
Håller med dig det är en dj skillnad på åka eller köra mc
Är det tex för jobbigt att växla och styra så kan man åka taxi eller kollektivtrafik istället
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Håller med dig det är en dj skillnad på åka eller köra mc
Är det tex för jobbigt att växla och styra så kan man åka taxi eller kollektivtrafik istället

Vi har en generation som växt upp med könlösa mopeder med gummisnoddsdrivning.

Dom tycker att det är krångligt att växla.

Se bara på bilsidan i USA, man kör föräldrarnas bil med automat, när man sen ska skaffa bil är det krångligt att växla så man skaffar en automat och så får det fortgå i några generationer.

Vi är snart där i Sverige också.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Problemet är att BMW bygger enkla pendlarfordon som kostar som italienska premiumhojar.
Ja man måste verkligen älska batterihoj för att köpa en.

För pendling vill åtminstone jag komma billigt undan, och den billigaste pendlarhojen är ju den jag redan har. Det finns ingen som helst chans att räkna hem att köpa en hoj till för ändamålet, oavsett drivmedel, och särskilt inte en dyr sådan.

Det stora problemet är nog snarare priset. Få personer har råd att lägga så mycket som elhojarna kostar på ett nöjesfordon. Annars är det gott om motorcyklister som inte kör mycket mer än 10-15 mil åt gången och gärna med ett fikastopp inbakat i det. Källa: min egen vänkrets.
Jag tror lite samma fast tvärtom, vi har råd att lägga pengar på ett nöjesfordon, men är inte pigga på att betala Panigale-pengar för ett i jämförelse begränsat och långsamt fordon. Batterihojar är bäst till pendling idag, och för DET vill vi inte betala dyrt.

Jag tror att batterihojarna har en plats, och är kul att köra också, men priserna är helt overkliga för vad man får.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Vi har en generation som växt upp med könlösa mopeder med gummisnoddsdrivning.

Dom tycker att det är krångligt att växla.

Se bara på bilsidan i USA, man kör föräldrarnas bil med automat, när man sen ska skaffa bil är det krångligt att växla så man skaffar en automat och så får det fortgå i några generationer.

Vi är snart där i Sverige också.
Du har helt rätt tyvärr
Anledningen till att jag skrev det var för att någon på det här formet skrev att slippa växla var ett argument för elfordon
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du har helt rätt tyvärr
Anledningen till att jag skrev det var för att någon på det här formet skrev att slippa växla var ett argument för elfordon
Haha det måste då jag ha missat iaf. Det finns ju massor av fordon där man slipper växla och de blir fler och fler. Krångligt kan jag inte påstå att det är, roligt är det ju inte heller ärligt talat. Nåt som måste göras för att förbränningsmotorns korta effekt- och vridmomentkurva kräver det helt enkelt. Mindre motorer mer, större motorer mindre.

Argument för elfordon finns det gott om ändå, det finns också argument emot. Som med allt annat. Folk får väl köra vad de vill men denna tråd handlar då om märket Energica och deras hojar och det är väl rimligt att tänka sig att de som har kört deras hojar har lite mer grundade argument för sin uppfattning än de som inte har det? :D
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Haha det måste då jag ha missat iaf. Det finns ju massor av fordon där man slipper växla och de blir fler och fler. Krångligt kan jag inte påstå att det är, roligt är det ju inte heller ärligt talat. Nåt som måste göras för att förbränningsmotorns korta effekt- och vridmomentkurva kräver det helt enkelt. Mindre motorer mer, större motorer mindre.

Argument för elfordon finns det gott om ändå, det finns också argument emot. Som med allt annat. Folk får väl köra vad de vill men denna tråd handlar då om märket Energica och deras hojar och det är väl rimligt att tänka sig att de som har kört deras hojar har lite mer grundade argument för sin uppfattning än de som inte har det? :D
Varför har du inte köpt någon då??
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Varför har du inte köpt någon då??
280.000 för en tre år gammal hoj är för mycket. Om ProBike sänker den med 100.000 så blir det ett mer rimligt förhållande "värde för pengarna"
Övriga på Blocket ligger på liknande nivåer - där lär de ligga kvar (på Blocket...)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag åkte hem från Tyskland -22. I Värnamo stannade jag på en laddplats och smorde kedjan. Då kom det två pensionärer och började ladda bilen. Sedan slog de upp varsin papperstidning. Jag rullade bort till pumpen och tankade. Sedan ner till Donken för kaffe och burgare. När jag var klar så satt de fortfarande kvar vid sin laddstolpe. Fy fan va tråkigt tänkte jag och gasade hemåt.
Redan i Gränna stannade jag igen för att tanka lite till, fika, pissa och dra på regnkläderna. Det var nio grader.
Kom bara till Järna/Södertälje för att tanka och fika igen. Ont i röven. Snart fit for fight igen. Sedan var det bara fem mil hem. Mitt pb på 135 mil. Kunde ha kört längre men klockan var 23.45. Jaha? Att hänga med hojen vid olika laddstolpar är helt otänkbart.
Att få fika, käka och gå på muggen jätteofta är inget argument för mig.
Berlin-Gdansk 2019 när jag hade brådis till färjan 60+ mil bort. Två snabba tankstopp. Inget kaffe inget pissande. Jag höll mig tills jag kom till hytten.
Det sägs att man kan träna upp urinblåsan. Det kanske jag gjort. Det är tråkigt att pissa.
Det är också tråkigt att fika på soppamackar. Jag föredrar att ståfika vid hojen när det passar mig och när jag hittar någon trevlig miljö. Det kan iofs bli på baksidan av en mack där jag tankat eller om man råkar vara i Norge där allt är fint och rastplatserna ligger tätt. (Inga laddstolpar.)
IMG_0657.jpeg

Jag gillar växellådorna på mina gamla hojar. El eller automatlådor på hoj är absolut inget för mig. Jag tvärvägrar redan vid usd-gaffel. ABS fanns inte på TDM900 -02. Det kom senare. Jag valde -02 såklart.

Smiles per mile är kanske lite slitet och muppigt(?) men när jag kör min jättegamla Kawa så ler jag i stort sett varje gång. Det händer på TDMen också men inte lika ofta.

Här kommer den igen:

IMG_0460.jpeg
Glad redan stillastående. Jag kommer bara 20 mil på en tank. Inte så långt när man tourar men det går fort att tanka.

Jag saknar klocka på Kawan och termometer på bägge. Det går bra ändå. Växelindikator? Nej jag klarar mig. Färddator? Eh?

Läste en test av KTM 790 och Tenere 700 2020. ”Båda saknar handtagsvärme. Uruselt.”
Är det verkligen uruselt? Sadelvärme då? Gubbjävlar
Det är väl för fan inte det hojåkning handlar om? Eller jo det är ju det. Traction control, Launch control och körprogram, helst fem.
Högt kåpglas och vindavvisare. Ifylld servicebok.

”KTM har sex sekunders uppstart mot Yamahans två sekunder.” Jag har missat en del tydligen för jag vet inte vad som menas.
KTMen är en diesel förmodligen.

Jag är inte imponerad. Inte intresserad. Inte avundsjuk. Vill inte ha.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
280.000 för en tre år gammal hoj är för mycket. Om ProBike sänker den med 100.000 så blir det ett mer rimligt förhållande "värde för pengarna"
Övriga på Blocket ligger på liknande nivåer - där lär de ligga kvar (på Blocket...)
Kort sagt varan är överprisad
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja man måste verkligen älska batterihoj för att köpa en.

För pendling vill åtminstone jag komma billigt undan, och den billigaste pendlarhojen är ju den jag redan har. Det finns ingen som helst chans att räkna hem att köpa en hoj till för ändamålet, oavsett drivmedel, och särskilt inte en dyr sådan.


Jag tror lite samma fast tvärtom, vi har råd att lägga pengar på ett nöjesfordon, men är inte pigga på att betala Panigale-pengar för ett i jämförelse begränsat och långsamt fordon. Batterihojar är bäst till pendling idag, och för DET vill vi inte betala dyrt.

Jag tror att batterihojarna har en plats, och är kul att köra också, men priserna är helt overkliga för vad man får.
Fast då tycker vi nog samma sak. Det jag menar är att elhojarna som de säljs idag är _värda_ kanske en tredjedel-hälften av det priset de har.

Sen är jag tveksam hur många som faktiskt har råd att köpa en Panigale och äga den. Tror inte det är är väldigt många, om man inte ska försaka rätt mycket annat, men det är en annan diskussion förstås.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Där verkar något har gått snett :unsure:
Köper man något, då äger man det.
Det lärde mig redan min farfar.
Jag föreställer mig att om de flesta som köper ett dyrt fordon också vill ha möjlighet att framföra det lagligt. Så äga = driftskostnader då.

Sen är det ju fullt möjligt att köpa väldigt dyra saker idag utan att man konkret äger dem med hjälpa av såna där banklån.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag föreställer mig att om de flesta som köper ett dyrt fordon också vill ha möjlighet att framföra det lagligt. Så äga = driftskostnader då.

Sen är det ju fullt möjligt att köpa väldigt dyra saker idag utan att man konkret äger dem med hjälpa av såna där banklån.
Ja, där blev det snett tänker jag.
Låna till en leksak betyder att man inte har pengar till den själv. :unsure:
Sedan ska man även hålla den rullande, vilket bör ligga på nivån av maximalt grundskolematematik.
Så, problemet bör ju inte existera....ändå är det så.
Men jag tror dig, folk köper säkerligen prylar dom inte har råd med egentligen, och speciellt leksaker, och någon enstaka hamnar även i TV.
Hoppas dock att typ "Lyxfällan" är rejält kryddat, för att skapa bra TV, i annat fall blir man fundersam...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

På den gamla goda tiden gav Volvo ut en tidning som hette "Ratten". Vad jag minns så skickades den till samtliga Volvoägare inom Sverige. Jag fick den i alla fall och jag har inte ägt en Volvo tillverkad efter 1986. "Ratten" innehöll kul reportage om de senaste R-sport tillvalen till 240 Turbo, intressanta artiklar om utvecklingen bakom deras gamla modeller och jämt och ständigt reklam för deras satsningar på rallycross, BTCC och STCC.

Sedan hände något med Volvo. Man blev på något märkligt sätt minst HBTQXYZ+ certifierade och tog i princip avstånd från motorsport, men sade sig istället älska golf, segling och genuint dåliga kvinnliga bilförare som inte kan släppa mobiltelefonen under bilkörning. Tidningen bytte namn till "Edit".

Min far har tyvärr en hyfsat ny Volvo och får därför denna "Edit". Jag slöbläddrade i det senaste numret häromdagen. Döm om min förvåning när Volvo i en tillsynes seriöst skriven artikel försöker lobba för elbilens "fördelar"...Man tvingas ju stanna redan efter några timmar. Då får man ju sträcka på benen. Då får man ju dricka kaffe. Då får man ju gå på toaletten. Det är ju finemang...! Att vi inte kommit på detta tidigare...!

Alltså samma Volvo som för ungefär femton år sedan körde en reklamfilm som påtalade bilens enorma räckvidd skapad av snål dieselmotor och enorm tankvolym. Ni vet, den där reklamfilmen där en snubbe tankar på den sedan länge nedlagda macken i Karungi och sedan kör under vad som verkar vara ett helt dygn. Det var i alla fall dagsljus, skymning, mörker och sedan morgon igen. När han äntligen kom hem så sprang han förbi den väntande frun, rakt in i badrummet och drog tidernas hästpiss ackompanjerad av ett rejält stön...

Det är uppenbarligen nya tider nu, när uppenbara nackdelar skall marknadsföras som synnerligen imaginära fördelar.

Så nä. Du har inte svaret. Den enda som har svaret är PG Lundmark och det hade han redan när han körde sitt första Paris-Dakar - man kör tills man är framme. Inget annat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På den gamla goda tiden

Alltså samma Volvo som för ungefär femton år sedan körde en reklamfilm som påtalade bilens enorma räckvidd skapad av snål dieselmotor och enorm tankvolym. Ni vet, den där reklamfilmen där en snubbe tankar på den sedan länge nedlagda macken i Karungi och sedan kör under vad som verkar vara ett helt dygn. Det var i alla fall dagsljus, skymning, mörker och sedan morgon igen. När han äntligen kom hem så sprang han förbi den väntande frun, rakt in i badrummet och drog tidernas hästpiss ackompanjerad av ett rejält stön...

Det är uppenbarligen nya tider nu, när uppenbara nackdelar skall marknadsföras som synnerligen imaginära fördelar.

Så nä. Du har inte svaret. Den enda som har svaret är PG Lundmark och det hade han redan när han körde sitt första Paris-Dakar - man kör tills man är framme. Inget annat.

Vulvo är hästsport och segling....

Jag hade en granne som köpte en sån där långfärds-volvo, han och frun var inbitna husvagnsmännikor, alltså såna som drar sin husvagn till OLIKA platser och vevar ner stöbenen.
När dom satte av med ny-volvon var allt frid och fröjd, men när gubben inte svängde in vid den vanliga macken på väg söderut gnällde frun lite "Ska vi inte tanka, jag är lite pinknödig" varpå gubben lugnt svarade "Den nya volvon är tydligen bränslesnålare, jag behöver inte tanka än, men du får springa in och pinka medans jag tankar"

Sedan fortsatte han att passera mackar tills frun satt och slog honom med en ihoprullad tidning, han stannade när hon hotade med att pissa rakt ner i sätet på nya bilen.

Dom behövde inte tanka då heller....

Senast jag träffade dom hade dom skaffat husbil, vi pratade lite om för/nackdelar med husbil, så jag klämde ur mig "och så kan ju frugan pinka medans man kör" :lol
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
I vanlig ordning samma klagovisor från samma profiler. Jag köper gärna en elhoj. För vettiga pengar. Som går jättelångt. Jag antar att vi måste passera jättedyra maskiner som går jättekort först. Och konkurser. Och halvfungerande teknik.

Jag gillar min elbil. Långt ifrån premium och laddar svinsakta. De fina bilarna går runt 50 mil på sommaren och kanske 35-40 på vintern. De laddar på en pisspaus. Kostar en hel del.

Min tar 55 minuter. Men 60 mil dagstripp är ingenting. Jag tog även en tripp till Åre, 82 mil med den, lite jobbigare. Det var lite av en grej men det var trevligt att knata in i Mora city och käka och köpa kniv medan det laddades. I vanliga fall skulle det bara blivit macken, pissa och dra.

De som köpte första versionen av min maskin fick 9-12 mils räckvidd. De är dock över tio år gamla idag men går fortfarande nära ursprungsspec. Min går 29-39 mil vilket duger långt. Och jag är tacksam mot de som köpte de tidigare generationerna så att att konceptet utvecklades till dagens nivå som passar mig. Att Energica kursar är tråkigt. Inte helt överraskande heller kanske, de jobbar helt klart bland marginalkunderna. Men kanske står planeterna på rad en vacker dag och teknik, behov och infrastruktur matchar den stora massan. Då kan jag vara tacksam mot de som varit kunder tills idag.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top