Jag åkte hem från Tyskland -22. I Värnamo stannade jag på en laddplats och smorde kedjan. Då kom det två pensionärer och började ladda bilen. Sedan slog de upp varsin papperstidning. Jag rullade bort till pumpen och tankade. Sedan ner till Donken för kaffe och burgare. När jag var klar så satt de fortfarande kvar vid sin laddstolpe. Fy fan va tråkigt tänkte jag och gasade hemåt.
Redan i Gränna stannade jag igen för att tanka lite till, fika, pissa och dra på regnkläderna. Det var nio grader.
Kom bara till Järna/Södertälje för att tanka och fika igen. Ont i röven. Snart fit for fight igen. Sedan var det bara fem mil hem. Mitt pb på 135 mil. Kunde ha kört längre men klockan var 23.45. Jaha? Att hänga med hojen vid olika laddstolpar är helt otänkbart.
Att få fika, käka och gå på muggen jätteofta är inget argument för mig.
Berlin-Gdansk 2019 när jag hade brådis till färjan 60+ mil bort. Två snabba tankstopp. Inget kaffe inget pissande. Jag höll mig tills jag kom till hytten.
Det sägs att man kan träna upp urinblåsan. Det kanske jag gjort. Det är tråkigt att pissa.
Det är också tråkigt att fika på soppamackar. Jag föredrar att ståfika vid hojen när det passar mig och när jag hittar någon trevlig miljö. Det kan iofs bli på baksidan av en mack där jag tankat eller om man råkar vara i Norge där allt är fint och rastplatserna ligger tätt. (Inga laddstolpar.)
Jag gillar växellådorna på mina gamla hojar. El eller automatlådor på hoj är absolut inget för mig. Jag tvärvägrar redan vid usd-gaffel. ABS fanns inte på TDM900 -02. Det kom senare. Jag valde -02 såklart.
Smiles per mile är kanske lite slitet och muppigt(?) men när jag kör min jättegamla Kawa så ler jag i stort sett varje gång. Det händer på TDMen också men inte lika ofta.
Här kommer den igen:
Glad redan stillastående. Jag kommer bara 20 mil på en tank. Inte så långt när man tourar men det går fort att tanka.
Jag saknar klocka på Kawan och termometer på bägge. Det går bra ändå. Växelindikator? Nej jag klarar mig. Färddator? Eh?
Läste en test av KTM 790 och Tenere 700 2020. ”Båda saknar handtagsvärme. Uruselt.”
Är det verkligen uruselt? Sadelvärme då? Gubbjävlar
Det är väl för fan inte det hojåkning handlar om? Eller jo det är ju det. Traction control, Launch control och körprogram, helst fem.
Högt kåpglas och vindavvisare. Ifylld servicebok.
”KTM har sex sekunders uppstart mot Yamahans två sekunder.” Jag har missat en del tydligen för jag vet inte vad som menas.
KTMen är en diesel förmodligen.
Jag är inte imponerad. Inte intresserad. Inte avundsjuk. Vill inte ha.