Energica går i konkurs

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Ännu ett bolag som tillverkar elektriska motorcyklar kursar.
"Energica Motor Company SpA, a manufacturer of high-performance electric motorcycles 75% controlled by the American fund Ideanomics Inc., announces that its Board of Directors meeting held on 14 October 2024 at 3:00 p.m. resolved to enter into a bankruptcy judicial liquidation pursuant to art. 121 et seq. of the insolvency law."

Blandade länkar:
https://carup.se/drommen-om-elektrisk-mc-sprack-gar-i-konkurs/
https://feber.se/fordon/elmotorcykeltillverkaren-energica-ansoker-om-konkurs/473026/
https://marcusoscarsson.se/just-nu-motorcykelforetag-i-konkurs/
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Trist att en av få som gjorde sportiga elhojar på riktigt kursar. Sen kanske det går att rädda men vi får väl se.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
BMW har ju i alla fall insett att enda vettiga applikationen för elhojar är enkla pendlarfordon.
Om man bortser från det lilla faktum att det ändå krävs ett orimligt dyrt batteri för att ta sig ena vägen till jobbet.

Den dagen elfordon kan konkurrera utan subventioner ligger fortfarande långt bort.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
BMW har ju i alla fall insett att enda vettiga applikationen för elhojar är enkla pendlarfordon.
Om man bortser från det lilla faktum att det ändå krävs ett orimligt dyrt batteri för att ta sig ena vägen till jobbet.

Den dagen elfordon kan konkurrera utan subventioner ligger fortfarande långt bort.
Problemet är att BMW bygger enkla pendlarfordon som kostar som italienska premiumhojar.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Ja, det är nog först när man kan ladda 20-30 mil till på några minuter som elhojar kan slå igenom på riktigt, att ta någon timmes paus var 10e mil är det nog få som gillar.
Beror på hur (o)bekväm hojen är. Alltså: stelben och caféracerbratscramblersits. Problem löst.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, det är nog först när man kan ladda 20-30 mil till på några minuter som elhojar kan slå igenom på riktigt, att ta någon timmes paus var 10e mil är det nog få som gillar.
Det stora problemet är nog snarare priset. Få personer har råd att lägga så mycket som elhojarna kostar på ett nöjesfordon. Annars är det gott om motorcyklister som inte kör mycket mer än 10-15 mil åt gången och gärna med ett fikastopp inbakat i det. Källa: min egen vänkrets.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det stora problemet är nog snarare priset. Få personer har råd att lägga så mycket som elhojarna kostar på ett nöjesfordon. Annars är det gott om motorcyklister som inte kör mycket mer än 10-15 mil åt gången och gärna med ett fikastopp inbakat i det. Källa: min egen vänkrets.
Ja, räckvidden är inte ett problem med de bästa elhojarna idag. 20-25 mil motorväg, minst 15 vid aktiv körning i alppass. Uppåt 40 vid stadspendling.

+300’ är ett större problem samt den obefintliga tillgången på begagnat.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Tror knappast det finns kundunderlag för elektrifierade hojar bland oss som uteslutande nöjeskör när det är 10 grader eller varmare (den lilla minoritet som kör året runt räknar jag helt bort, och pendlarna i varmare länder kör huvudsakligen scooter).

Dessutom är vi oftast 40+ och präglade på att hojar skall låta och gå som när vi var 16.

Den gröna omställningen byggde till stor del på politikers och investerares förhoppningar, subventioner och låga räntor, samt en en häpnadsväckande förmåga att glömma bort den senaste bubblan som sprack.

Nu är det andra tider.

Elektrifieringen kommer att fortsätta där det är ekonomiskt rationellt. Och många av oss kommer att fortsätta elda dinosaurier i våra förbränningsmotorer, så länge det finns en bensinstation i närheten - inte slanta upp 300’ för ett experiment (om vi inte är Jay Leno).
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det stora problemet är nog snarare priset. Få personer har råd att lägga så mycket som elhojarna kostar på ett nöjesfordon. Annars är det gott om motorcyklister som inte kör mycket mer än 10-15 mil åt gången och gärna med ett fikastopp inbakat i det. Källa: min egen vänkrets.
Eller att man helt enkelt inte är intresserad av den typen av hoj.Personligen skulle jag inte köpa eldrivet om den kostade lika heller.All motorcykelkörning är till 100% nöjesåkning och då vill jag ha en motor med någon slags (effekt)karaktär och en manuell växellåda att dribbla runt med.I en pendlarmoppe passar det säkert utmärkt .
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Den gröna omställningen byggde till stor del på politikers och investerares förhoppningar, subventioner och låga räntor, samt en en häpnadsväckande förmåga att glömma bort den senaste bubblan som sprack.

Nu är det andra tider.

^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^

Det är ju inte bara elhojar som krisar, utan också många andra delar av ”den gröna omställningen”. Det räckte nämligen med att en av variablerna ovan ändrades. För hastigt och lustigt fick pengar ett relevant värde igen. Och genast ifrågasätts ”den gröna omställningen”, även av de som själv varit med och finansierat och talat sig varma för den…

Den enda relevanta slutsatsen är att ingen vettig människa egentligen tror på ”den gröna omställningen”. De som är drivande är helt enkelt de som ser möjlighet till ekonomisk vinning. När den möjligheten minsksr så minskar också drivet.

”Den gröna omställningen” är inte framdriven av kunderna. Jag känner fortfarande ingen som vill byta ut motorn i hojen / snöskotern / bilen / båten / snöslungan mot ett intetsägande elektriskt alternativ.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eller att man helt enkelt inte är intresserad av den typen av hoj.Personligen skulle jag inte köpa eldrivet om den kostade lika heller.All motorcykelkörning är till 100% nöjesåkning och då vill jag ha en motor med någon slags (effekt)karaktär och en manuell växellåda att dribbla runt med.I en pendlarmoppe passar det säkert utmärkt .
Har du provkört en Energica eller liknande hoj?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^

Det är ju inte bara elhojar som krisar, utan också många andra delar av ”den gröna omställningen”. Det räckte nämligen med att en av variablerna ovan ändrades. För hastigt och lustigt fick pengar ett relevant värde igen. Och genast ifrågasätts ”den gröna omställningen”, även av de som själv varit med och finansierat och talat sig varma för den…

Den enda relevanta slutsatsen är att ingen vettig människa egentligen tror på ”den gröna omställningen”. De som är drivande är helt enkelt de som ser möjlighet till ekonomisk vinning. När den möjligheten minsksr så minskar också drivet.

”Den gröna omställningen” är inte framdriven av kunderna. Jag känner fortfarande ingen som vill byta ut motorn i hojen / snöskotern / bilen / båten / snöslungan mot ett intetsägande elektriskt alternativ.
Jag skulle ledigt byta allting rakt av, om jag hade råd (det har jag inte).
Men det vi ser nu är inte stopp för en grön omställning, det är en kris på samma sätt som IT-kraschen 2001. Slutade vi använda IT då?

Naturligtvis inte, det som händer är att branschen renas och kompetensen koncentreras hos företag med ekonomisk bärkraft.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Lite trist ändå tycker jag.
Det är roligt med utveckling och innovationer, men säkerligen funderar dom flesta lite mer kring det praktiska användandet innan man hoppar på nyheter.
För egen del ser jag att det skulle inte bli många resor om man hade en batteridriven leksak.
Infrastrukturen och tekniken för att "fylla på" är rutten, priset är högt, och det måste malla in i pusslet för att kvala in som den leksak det är.
Så...ingenting för mig, och tydligen inte för nog många andra heller.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om man med liknande inkluderar Stark Varg.
Har Energican manuell låda?
Nej, vad tänkte du? Var fotkoppling och tankplacerad växelspak nödvändigt för körglädje? Självklart inte.

Tittar du på sportbilar idag, är det ens NÅGON som har manuell växellåda?

Min poäng är att körglädjen inte sitter i nostalgin. Vi vill gärna ha bättre och bättre teknik; mjuk koppling? QS eller som Hondas nya manuella automat. Snöskotrar har inte manuell låda, de kan vara sjukt roliga att köra ändå. Osv.

Så häng inte upp dig på växellådan utan prova att köra en potent elhoj på bana eller i vanlig landsvägstrafik ett tag. I Alperna är det ju fanimig perfekt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lite trist ändå tycker jag.
Det är roligt med utveckling och innovationer, men säkerligen funderar dom flesta lite mer kring det praktiska användandet innan man hoppar på nyheter.
För egen del ser jag att det skulle inte bli många resor om man hade en batteridriven leksak.
Infrastrukturen och tekniken för att "fylla på" är rutten, priset är högt, och det måste malla in i pusslet för att kvala in som den leksak det är.
Så...ingenting för mig, och tydligen inte för nog många andra heller.
Så är det, kostnaderna är för höga men idag finns det ju laddare på nästan alla OKQ8 och CircleK även i obygden. Jag har kollat sträckorna vi kör på Norrlandsgrus och det skulle nog funka med elhoj till och med där redan idag… men som sagt så är det annat som stoppar. :)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nu räknar du mest upp helt andra typer av fordon.Vilken transmission sportbilar har skiter väl jag i och jag saknar inte manuell låda i lastbilarna på jobbet heller men motorcykel är en annan femma.Uppenbarligen är jag inte den enda som tycker så.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top