Näe, har ett riktigt jobb också.
Så, lite uppdateringar:
Kom äntligen iväg till Uppsala och registreringsbesiktning av Banalpen.
Sjukt rolig att köra.
Att en avmonterad kåpa, några hål i luftburken samt
kolfiberslipon kan göra så mycket. Buskörning FTW!
View attachment 363832
Väl där uppstod vissa frågetecken kring eventuell skillnad
mellan -87 och -05 Transalpram samt om det var ok att
byta från enkelskiva+trumma till dubbel+enkelskiva.
Medan regbesiktningsmannen funderade på det passade den
vanliga besiktningsmannen på att göra den vanliga besiktningen.
Inga anmärkningar. Till och med ljudnivån var ok.
(Jag frågade om han inte skulle mäta?
"Nänä, behövs inte.")
Slutresultatet blev i alla fall bakläxa på ramår,
bromsar och lite annat krafs.
Har mailat Honda, vi får se hur det går.
Sedan har jag fått snurr på blivande banhojen CBR600F3:
View attachment 363834
Soppapumpen var död.
View attachment 363833
Tydligen typfel på dessa och en massa andra japsar.
Membranpump som styrs med en brytarspetsliknande konstruktion.
Till slut blir kontakterna brända och pumpen stannar.
Finns utbytesspetsar, men jag skall försöka byta till
någon slags elektronisk styrning.
Hur som, funkar hyggligt utan tills vidare.
Tydligen får den lite drickanöd vid full spetta och ofull tank.
Har bara provkört på grusväg ännu så vi får se...
Kul med radfyra (igen) dock!
Värsta symaskinen och moppevrid under 4000 varv.
Blingade till med ett snabbtanklock från Kina:
View attachment 363835
Är nu på jakt efter en racecuts att ersätta bakkåpor/sadel med.
Vidare skall allt gatmög bort. Hoppas på några bandagar i juli-augusti.
Å så har jag tagit hand om TT600'an: olja, bensin
och en stadig 42-a på kicken så gick den igång!
Blir lika förvånad varje gång jag startar något som varit dött länge.
Så mycket som kan vara fel och knas, men näe, det funkar!
Tyvärr har jag i ett osannolikt ögonblick av klarsyn
insett jag eventuellt har för många hojar.
Så, nu ligger den stackarn ute på blocket för 6000!
Ja ja, det blir nog bra i det nya hemmet.
För att trösta mig blev det lite Intrudermeck i helgen.
Dekompressionsmekanismen har justerats till perfekt funktion!
Förra ägaren hade problem med den.
Han hade till och med tillverkat en längre arm
till till den bakre cylinderns dekomp-axel.
View attachment 363837
Jag återmonterade originalet.
Tror att Suzuki har bättre koll på geometrierna än han.
View attachment 363838
Främre cylindern.
Princip för dekompen:
En solenoid drar i den uppåtgående wiren vid start och detta
lättar en avgasventil lite så att kompressionen minskar.
Wiren till vänster går till den bakre cylindern.
Funkar inte detta träder startmotorns momentbegränsare in.
Detta för att den inte skall brinna upp i sin kamp mot kompet.
Särskilt viktigt nu med 1700cc big bore och högkompkolvar.
Suzukis metod för att ställa i wirar och soleniodposition är följande:
-Tappa ur motoroljan
-Demontera vänster fotplatta och växelmekanism
-Demontera kopplingskåpa
-Ställ främre cylinder i TDC i kompressionsfasen.
-Justera wirar och solenoid
-Återmontera kopplingskåpa med ny packning
-Återfyll med ny olja
-Montera fotplatta och växeljox.
Dyrt, jobbigt och tar hur lång tid som helst!
Blir det fel är det bara att börja om från början.
Engströms metod:
-Starta motorn.(Efter manuell grovinställning, känsla för feeling-metoden.)
-Ställ in wirar och solenoidhöjd enligt instruktion.
-Stanna motorn.
Klart!
Anledning till att man skall ställa motorn i rätt läge vid statisk
(avstängd motor)inställning är att man måste vara säker på
att ventilen är stängd när man justerar in wiren.
Man måste kunna känna när dekompaxeln går
emot ventillyftaren på den STÄNGDA ventilen.
Med motor i gång är det väldigt lätt att hitta
rätt läge eftersom ventilen stängs hela tiden.
Man känner exakt när dekompaxeln går mot lyftaren.
Drar man lite till börjar motorn gå illa.
kompet försvinner.
Hur som, det viktigaste är att ha tillräckligt slack,
man vill inte åka runt med en halvöppen ventil.
Den bränns sönder på kort tid.
Tvärt om är ok, det enda som händer är att hojen inte startar.
Sedan var det dags att montera originalsystemet inför besiktning:
View attachment 363839
Schükt tungt och tyst.
Kunde sedan inte låta bli att putsa lite.
Blev både lackrengöring och hårdvax.
Jefflar vad ballangt he blev.
Bilder kommer, skall bara hitta ND80 filtret till kameran först.
Besiktning efter midsommar.
Damen säger att jag måste sälja den, det är ju en gubbhoj!
(Vilket skulle göra henne till tant.
)
Jag kan ju inte 60-årskrisa redan nu.
Samtidig säger hon att vi första skall
åka touring på sommarön med den.
Själv tittar jag bara på henne med tom blick
och fransjackan lite nonchalant över axeln.
Allvarligt, kommer att bli utskrattad när jag
glider in på Rosen i helställ med knäpuckar!
Hmmm, var det inte något mer som hänt?
Jo jag har bytt bromsvätska i 8 bromssystem
och en koppling. Pumping DOT4!
Man skulle nog ha en sån därna modern
heffagrej i stället för den gamla biltemaburken.
Å så har jag skrapat lite knä på Svartalpen på ATT (#20):
View attachment 363840
Ehh, har ju meckat XL125 också, med det
orkar jag inte skriva och ni inte läsa om.
Vi tar det senare, ok?
Rock on!
/e