Eni Motorrad Grand Prix Deutschland 15-17 Juli

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Preziosi kopierar nog ingen, men nån influens har han allt fått..

BRTOP.jpg

En jäkla skam att Britten gick bort. Annars hade ju många haft fler att häckla i motorsporten.

Nytänkande är bra. Annars kommer vi stanna vid mangaporr och hajfenssoppa.

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Alla andra team kör väl rimligtvis med smidda aluminiumramar. Att få till olika egenskaper i materialet beroende på vilken riktning belastningen verkar är ju en vansinnigt gammal kunskap.
Vad gäller kolfiber så har man mig veterligen inte kunnat tillverka kolfiberdetaljer med anisotropiska egenskaper särskilt länge. I princip har man väl lagt kolfibret i 90 graders vinkel och på så sätt fått samma egenskaper i alla riktningar. Jag kan tänka mig att Ducati får laborera en hel del med detta för att få olika kolfiberdetaljer att fungera på samma sätt som en metallkomponent men jag är långt ifrån säker :)

Känns lite poänglöst att lägga ner så mycket resurser på att få en kolfiberram att bete sig som en vanlig aluminiumram...

Hela poängen måste ju vara att frångå det ordinära och bygga något bättre. Resultatet är ju dock det omvända.

\Masonit

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
FZR600
Känns lite poänglöst att lägga ner så mycket resurser på att få en kolfiberram att bete sig som en vanlig aluminiumram...

Hela poängen måste ju vara att frångå det ordinära och bygga något bättre. Resultatet är ju dock det omvända.

\Masonit

Jag tror att de stora vinsterna görs om man lär sig bygga i kolfiber. Kunskap som sen kan tillämpas på andra områden, kanske inte nödvändigtvis inom motoGP.
Det finns väl en viktbegränsning nedåt som gör att man inte får bygga hur lätta hojar som helst och det är just viktbesparingen som är kolfibrets stora fördel.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det här programmet kan också få en att ogilla en av alla korkade japanska idéer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Whale_Wars

Jodå, sett det någon gång. Personligen, sedan flera år, köper jag inte japanska produkter om jag inte måste pga jag inte vill stödja ett folk som ska äta allt utrotningshotat bara för att det ska ge större k*k.
Min Sukka gills inte för den var begagnad. :rolleyes:

Men nu är det WAY OFF TOPIC här... Sorry

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
SC-Project, som gör avgasrören åt JIR Motobi/TSR Moto2-hoj, hade gjort ett avgasrör bara för Sachsenring. Den hade lite andra längder och former på dom koniska rören.

Stackars, stackars Johan Zarco. Hoppas han har starkt psyke. Kul race! Fan vad dom tjöör.

Zarco tyckte det var skit. "Sincèrement, ça fait vraiment chier, pardonnez moi l’expression, mais c’est la réalité.".

Målfotot.

le-fra10.jpg

Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...