Eni Motorrad Grand Prix Deutschland (Moto GP Sachsenring)

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Den som imponerat mest på mig hittills är Marques som jag tror vinner på Söndag, Pedrosa verkar ha klara problem att hålla honom bakom sig men kör safe och kommer 2a.

En skadad Lorenzo är realist om nedsatt förmåga pga skadan, dock ganska övertygad om att han är en bättre förare än Rossi när han är frisk.
Men tror Rossi utnyttjar fördelen igen mot Lorenzo och kommer 3a.

Ja så blir det :yoparty
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Föredömligt första inlägg med tider och allt!!!1!

Om nu Pedrosa har det svårt med edge grip och Lorenzo har ont kan jag tänka mig att Rossi har en stor fördel som verkar gilla att halka omkring med rötet grepp. Gissar också att Bautista kommer ställa till det igen.
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
igår, 22:47
Zeb_Macahan skrev:
Låt Radare slänga ur sig saker åt höger och vänster och sedmera göra en halv pudel.
idag, 16:29
Radare skrev:
Om Stoner skrev du oupphörligen att han ”gnällde” och att han var ”bitter”.

Nu har Lorenzo blivit det nya objektet för din fixering och honom klandrar du för att vara en självömkande simulant.
Där kom det! :klappar
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Bradl borde väl satsa hårt på detta race, kanske för hårt så han klotar bort sig.
Tror ändå.
1 Vr
2 peddo
3 MM eller bradl
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Rossi: Longest-serving premier class winner
9 July 2013

Valentino Rossi’s historic victory at Assen was not only his 80th in the premier class of MotoGP™. The nine-time champion has now also established a new record in terms of being a winning rider in the series.
With his first top class win having come in the 500 Grand Prix of Great Britain at Donington Park in 2000, Rossi’s 2013 victory in the Dutch TT came 12 years and 355 days later. This beats the previous record held by Brazil’s Alex Barros (11 years and 204 days) and pushes Phil Read down to third place (11 years and 16 days).

‘The Doctor’ could still set the same record when considering all categories. Rossi’s current win span is 16 years and 345 days; if he wins at Sepang this year, he will beat Loris Capirossi’s 17 years and 49 days. Rossi’s first ever win came in the 125 Czech Grand Prix at Brno in 1996.
motogp.com
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Du, fröken... Som jag läser det menar Perra (skämtsamt), att han sitter kvar på hojen för att försäkra sig om att alla begriper att han verkligen har ont. Det är inte det samma som att kalla någon för simulant. Men jag kan ha fel, eller så är det din enorma tolkningsförmåga som slirar. Igen.
Du har helt rätt :)

Radare är lite fixerad vid mig skulle man kunna säga :hihi
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Väldigt OT men James Whitham (BSB, WSBK) är god vän med Carl Fogarty och de brukar skoja med varandra på Twitter. En gång skrev Fogarty något i stil med att när han skulle köra om Whitham och deras blickar möttes var det som att stira en cyklop i ögat :D
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Å jag ska dit IRL! Har läktarplats i Cocacola-kurvan. Nån som varit där tidigare och har några "tips"? Några andra ställen som är bra att kolla från?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Det har man väl gjort sedan dag ett...? Och inte bara Repsol...?

Dåligt formulerat av mig. Jag tänkte att Pedrosa till och med skulle nämna det på presskonferensen efter racet. "Casey hade rätt, däcken suger! Ge mig ordentliga däck så vinner jag VM. PS. Allt är Capirossis fel."
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Dåligt formulerat av mig. Jag tänkte att Pedrosa till och med skulle nämna det på presskonferensen efter racet. "Casey hade rätt, däcken suger! Ge mig ordentliga däck så vinner jag VM. PS. Allt är Capirossis fel."
Men det var väl framdäcket som Stoner inte gillade och bakdäcket som Pedrosa har problem med?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Denna generation framdäck provkördes första gången på måndagstesten efter Brno GP 2011. Alla förare fick ett däck och några varv var. Dani, Casey och några till var väldigt tydliga med att detta inte var en önskad riktning. Däcket hade förvisso marginellt bättre styrning mitt i sväng, men detta övervägdes med råge av att man inte kunde styra in lika aggressivt som tidigare utan att däcket kollapsade och tappade allt vad kontaktkänsla heter.

Bridgestone valde ändå att föra in denna generation framdäck under säsongen 2012 (har för mig att det var vid Catalunya's GP...?). Den officiella anledningen var som alltid säkerhetsskäl då detta däck också hade en marginellt snabbare uppvärmning. Elaka tungor i depån menar dock att den riktiga anledningen var att "säkerhetsambassadör" Capirossi ville ge en av sina kamrater (som då körde Ducati) ett däck som också hade marginellt bättre styrning mitt i sväng (vilket Ducati men ingen annan hade problem med)...I vilket fall som, däcket fördes in och både Dani och Casey fick anpassa körstil och setup och jag skulle inte säga att den ena led mer (eller mindre) än den andra. Den stora skillnaden var att den ena levererade sin kritik på ett mer konstruktivt och professionellt sätt inom teamet medans den andra förde krig i media...

Årets tjafs kring de förstärkta bakdäcken har inget med Casey att göra då han aldrig råkade ut för detta. På vissa banor där man tidigare haft hållbarhetsproblem har man tills i år infört ett förstärkt bakdäck som tyvärr ger sämre grepp. Dani verkar vara den förare som lider mest av detta då hans körstil med hans lätta och korta kropp behöver rent mekaniskt grepp för att fungera. Som grädde på moset har man dessutom fört in detta däck på tre av de banor där han nästan prenumererat på segrar. Detta har han redan nämnt i ett antal intervjuer, men jag tror att han är för professionell för att dra till med samma mediala korståg som Casey och jag tror inte att han kommer att hänga ut enskilda personer i en direktsänd intervju...
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
I vilket fall som, däcket fördes in och både Dani och Casey fick anpassa körstil och setup och jag skulle inte säga att den ena led mer (eller mindre) än den andra. Den stora skillnaden var att den ena levererade sin kritik på ett mer konstruktivt och professionellt sätt inom teamet medans den andra förde krig i media...

...Detta har han redan nämnt i ett antal intervjuer, men jag tror att han är för professionell för att dra till med samma mediala korståg som Casey och jag tror inte att han kommer att hänga ut enskilda personer i en direktsänd intervju...
Du som ser vad som sker bakom kulisserna:
Vad tycker tillverkarna/teamen om förare som vädrar sitt missnöje officiellt?

Jag har den största respekt för Casey när det gäller att köra en motorcykel fort men har alltid upplevt honom som "gnällig" då han i tid och otid ventilerat sitt missnöje med det mesta i media. Det har jag fått mycket skit för här på SH men är jag ensam om att tycka så?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
P€RRA;5845919 skrev:
Du som ser vad som sker bakom kulisserna:
Vad tycker tillverkarna/teamen om förare som vädrar sitt missnöje officiellt?

Jag har den största respekt för Casey när det gäller att köra en motorcykel fort men har alltid upplevt honom som "gnällig" då han i tid och otid ventilerat sitt missnöje med det mesta i media. Det har jag fått mycket skit för här på SH men är jag ensam om att tycka så?

Det är väl helt enkelt den enda chans han hade att påverka?
"Gnäll" via teamen eller vid direkt kontakt med MotoGP/Capirossi gjorde nog inte ett skit.
"Gnäll" via media måste man nog från officiellt håll iaf titta på.

Mina 2 cent...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
P€RRA;5845919 skrev:
Vad tycker tillverkarna/teamen om förare som vädrar sitt missnöje officiellt?

Jag tror inte att tillverkare eller team tycker direkt illa om dem, så länge de inte säger något som skadar det egna varumärket och så länge de inte nämner hemliga tekniska detaljer, förstås.

Man ska alltid komma ihåg att media är en utmärkt pysventil sett ur ett idrottspsykologiskt perspektiv. Casey flyttade fokus från sig själv till däcken precis på samma sätt som Crutchlow hela tiden flyttar fokus från sig själv till det faktum att han inte sitter på en fabrikscykel. Skulle Casey åka fortare om han inte fick klaga på däcken...? Skulle Crutchlow åka fortare om han inte fick tala om för världen att han minsann inte har en fabrikare...?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Alatalo, några korta frågor med anledning av Ditt inlägg:
1 - Hur ser avtalet mellan Dorna och Bridgestone ut, är det tydligt och officiellt känt vilken frihet Bridgestone har att utveckla och förbättra de däck som tillhandahålls?
2 - Framdäck som testades 2011, införda 2012? Den oinvigde kan ju tycka att detta är väldigt lågt utvecklingstempo i f t det teamen upprätthåller. Är teamen oense i vilken utveckling som bör ske och vilka egenskaper som bör prioriteras? Jag ser framför mig en expertpanel där en däcksteknikerna från vart och ett av fabriksteamen levererar önskemål till Bridgestone för att uppdatera däcken i varje fall två ggr per säsong.
3 - Hur inverkar Dornas önskemål om successiv degenerering av däcksprestanda på hållbarheten och behovet av förstärkning? Finns för övrigt denna egenskap över huvud taget kvar i dagens däck, Yamahacyklarnas och Marquez varvtider under rejs påvisar ju mycket ringa tapp förrän i slutet av loppen, där framför allt Pedrosa drabbats. Om det förstärkta (=hårda?) bakdäcket alltid ratas i tävlingssammanhang, det innebär ju att det saknar praktisk betydelse och är ett tydligt underbetyg till leverantören. Eller har vi idag ett mjukt bakdäck med hållbarhetsproblem, ett mjukt förstärkt bakdäck med edge-grip-problem samt ett hårt bakdäck som aldrig ser ett söndagsrejs?
4 - Finns det hopp om att däckssituationen förändras och hur snabbt skulle en sådan förändring kunna ske? Med tanke på denna säsong och hur Pedrosa tydligen missgynnas av egenskaper som nu även andra kritiserar finns det väl anledning att inte invänta säsongen 2014 innan något sker? Naturligtvis kanske vi inte pratar dramatiska, designpåverkande förändringar som den mjukare framdäcksstommen men i vart fall ett hårt bakdäck som är ett valbart alternativ för race.
Denna generation framdäck provkördes första gången på måndagstesten efter Brno GP 2011... ...Bridgestone valde ändå att föra in denna generation framdäck under säsongen 2012 (har för mig att det var vid Catalunya's GP...?)...
...I vilket fall som, däcket fördes in och både Dani och Casey fick anpassa körstil och setup och jag skulle inte säga att den ena led mer (eller mindre) än den andra. Den stora skillnaden var att den ena levererade sin kritik på ett mer konstruktivt och professionellt sätt inom teamet medans den andra förde krig i media...
...Årets tjafs kring de förstärkta bakdäcken har inget med Casey att göra då han aldrig råkade ut för detta. På vissa banor där man tidigare haft hållbarhetsproblem har man tills i år infört ett förstärkt bakdäck som tyvärr ger sämre grepp. Dani verkar vara den förare som lider mest av detta då hans körstil med hans lätta och korta kropp behöver rent mekaniskt grepp för att fungera...
 
Last edited:

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Dani verkar vara den förare som lider mest av detta då hans körstil med hans lätta och korta kropp behöver rent mekaniskt grepp för att fungera.

Hej Alatalo :). Kul att du tar dig tid att skriva här. Jag har sett dig använda uttrycket "mekaniskt grepp" några gånger och varje gång har jag undrat vad du menar. Har du lust att förklara vad mekaniskt grepp är och vad motsatsen skulle vara :hej
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
1. Det vet nog ingen annan än Dorna och Bridgestone själva.

2. Jag skulle inte påstå att team / tillverkare är oense, men om de själva skulle få specificera sitt eget däck så skulle de nog se lite olika ut. Därför är det lätt att inse att det inte är helt enkelt att vara enhetsleverantör. Däck som testas 2011 och införs 2012 kan ses som lång utvecklingstid men också som att däckstillverkaren är hygglig som låter alla få en mycket tidig provsmakning av vad som komma skall.

3. De flesta förare har nog uppfattningen är att man har ett mjukt alternativ som borde kallas hårt samt ett hårt alternativ som i praktiken är oanvändbart. Det mjuka alternativet håller hela racedistansen utan någon större degraderingsproblem. Det hårda alternativet har inget grepp och skulle förmodligen degraderas snabbare då det dåliga greppet gör att alla spinner mer redan från första beröring av gasen. Sedan har vissa banor de extra förstärkta däcken vilket gäller både mjuka och hårda alternativet. Dessa däck har ytterligare försämrat grepp med samma följdproblem som det hårda alternativet, men det flyger i alla fall inte i bitar.

Observera att det mjuka respektive hårda alternativet är olika för olika banor. Det är inte två likadana däck hela säsongen utan olika däck från bana till bana (det finns ett tjugotal olika alternativ totalt). Förarnas kritik gäller alltså däcktillverkarens val av däck för varje tävling, inte att däcktillverkaren är idioter som inte kan göra däck.

4. Lobbyverksamhet i denna fråga pågår hela tiden, garanterat. Om och när förändringar sker är dock svårt att förutspå.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top