Alatalo, några korta frågor med anledning av Ditt inlägg:
1 - Hur ser avtalet mellan Dorna och Bridgestone ut, är det tydligt och officiellt känt vilken frihet Bridgestone har att utveckla och förbättra de däck som tillhandahålls?
2 - Framdäck som testades 2011, införda 2012? Den oinvigde kan ju tycka att detta är väldigt lågt utvecklingstempo i f t det teamen upprätthåller. Är teamen oense i vilken utveckling som bör ske och vilka egenskaper som bör prioriteras? Jag ser framför mig en expertpanel där en däcksteknikerna från vart och ett av fabriksteamen levererar önskemål till Bridgestone för att uppdatera däcken i varje fall två ggr per säsong.
3 - Hur inverkar Dornas önskemål om successiv degenerering av däcksprestanda på hållbarheten och behovet av förstärkning? Finns för övrigt denna egenskap över huvud taget kvar i dagens däck, Yamahacyklarnas och Marquez varvtider under rejs påvisar ju mycket ringa tapp förrän i slutet av loppen, där framför allt Pedrosa drabbats. Om det förstärkta (=hårda?) bakdäcket alltid ratas i tävlingssammanhang, det innebär ju att det saknar praktisk betydelse och är ett tydligt underbetyg till leverantören. Eller har vi idag ett mjukt bakdäck med hållbarhetsproblem, ett mjukt förstärkt bakdäck med edge-grip-problem samt ett hårt bakdäck som aldrig ser ett söndagsrejs?
4 - Finns det hopp om att däckssituationen förändras och hur snabbt skulle en sådan förändring kunna ske? Med tanke på denna säsong och hur Pedrosa tydligen missgynnas av egenskaper som nu även andra kritiserar finns det väl anledning att inte invänta säsongen 2014 innan något sker? Naturligtvis kanske vi inte pratar dramatiska, designpåverkande förändringar som den mjukare framdäcksstommen men i vart fall ett hårt bakdäck som är ett valbart alternativ för race.
Denna generation framdäck provkördes första gången på måndagstesten efter Brno GP 2011... ...Bridgestone valde ändå att föra in denna generation framdäck under säsongen 2012 (har för mig att det var vid Catalunya's GP...?)...
...I vilket fall som, däcket fördes in och både Dani och Casey fick anpassa körstil och setup och jag skulle inte säga att den ena led mer (eller mindre) än den andra. Den stora skillnaden var att den ena levererade sin kritik på ett mer konstruktivt och professionellt sätt inom teamet medans den andra förde krig i media...
...Årets tjafs kring de förstärkta bakdäcken har inget med Casey att göra då han aldrig råkade ut för detta. På vissa banor där man tidigare haft hållbarhetsproblem har man tills i år infört ett förstärkt bakdäck som tyvärr ger sämre grepp. Dani verkar vara den förare som lider mest av detta då hans körstil med hans lätta och korta kropp behöver rent mekaniskt grepp för att fungera...