Eni Motorrad Grand Prix Deutschland (Moto GP Sachsenring)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hej Alatalo :). Kul att du tar dig tid att skriva här. Jag har sett dig använda uttrycket "mekaniskt grepp" några gånger och varje gång har jag undrat vad du menar. Har du lust att förklara vad mekaniskt grepp är och vad motsatsen skulle vara :hej

Mekaniskt grepp är en mycket slarvig översättning av "edge grip", det grepp föraren känner och beskriver vid fullt nedlägg, efter broms men före gas. Detta grepp beror nästan uteslutande på däckets friktionsegenskaper (alltså ren mekanik) och är mycket svårt att påverka med chassie, fjädring och motorstyrning.

Greppet efter gas - "drive grip" - beror naturligtvis också på däckets friktionsegenskaper men är mycket lättare att påverka med olika inställningar hos chassie, fjädring och motorstyrning.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Bra Alatalo som lägger in lite sakligt kunnande.:tummenupp

Jag trodde Lorenzo var den förare som använde "edge grip" i störst utsträckning, hans höga kurvhastighet har det spekulerats mycket kring.
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Kul att det gick bra för Rossi sist. Jag tror han fått blodad tand :tummenupp
1. Rossi
2. Pedrosa
3. Marques
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Mekaniskt grepp är en mycket slarvig översättning av "edge grip", det grepp föraren känner och beskriver vid fullt nedlägg, efter broms men före gas. Detta grepp beror nästan uteslutande på däckets friktionsegenskaper (alltså ren mekanik) och är mycket svårt att påverka med chassie, fjädring och motorstyrning.

Greppet efter gas - "drive grip" - beror naturligtvis också på däckets friktionsegenskaper men är mycket lättare att påverka med olika inställningar hos chassie, fjädring och motorstyrning.

Aha, det förklarar saken, tack :).
Du beskrev att förarna fick problem med att styra in lika aggresivt som tidigare med det nya däcket från Bridgestone men samtidigt fick en aning bättre styrning vid nerlägg. Beror detta på att Bridgestone minskade däckets laterala styvhet i syfte att generera högre sidokrafter vid nerlägg?
 

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Jag har ett enormt ordförråd och är mycket van att läsa och tolka texter som har ännu större andel nyanser och metaforer än dina inlägg. Jo, det är sant.
P€RRA;5605193 skrev:

Läste igenom lacuna seca-tråden från ifjol och kom över denna godbit, inte ofta man gapskrattar för sig själv framför datorn men detta var definitivt ett sånt tilllfälle! ;)

Lite OT men ändå relevant! :)
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Läste igenom lacuna seca-tråden från ifjol och kom över denna godbit, inte ofta man gapskrattar för sig själv framför datorn men detta var definitivt ett sånt tilllfälle! ;)

Lite OT men ändå relevant! :)
Jag fattar fortfarande inte varför Radare inte har den bilden som Avatar :hihi
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Fan, knäcktes svingen:näsblod
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
FP1

Po. Name TeamGap First
1LORENZO J.Yamaha Factory Racing1:22.047
2PEDROSA D.Repsol Honda Team+0.174
3ROSSI V.Yamaha Factory Racing+0.194
4MARQUEZ M.Repsol Honda Team+0.350
5BRADL S.LCR Honda MotoGP+0.413
6CRUTCHLOW C.Monster Yamaha Tech 3+0.422
7ESPARGARO A.Power Electronics Aspar+0.594
8HAYDEN N.Ducati Team+0.769
9BAUTISTA A.GO&FUN Honda Gresini+0.835
10DOVIZIOSO A.Ducati Team+1.021
11DE PUNIET R.Power Electronics Aspar+1.084
12IANNONE A.Energy T.I. Pramac Racing+1.531
13BARBERA H.Avintia Blusens+1.625
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Neil Armstrong släng dig i väggen! One small step for fast laptimes but a gigant leap for CRT!

Säger bara: Power Electronics Aspar!!!!! WOW!

Jämför man med förra årets FP1 så kan man utesluta att MGP-hojarna kör långsamma varvtider, snarare CRT eller mer specifikt team Aspar som har varit flitiga i verkstaden.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Mekaniskt grepp är en mycket slarvig översättning av "edge grip", det grepp föraren känner och beskriver vid fullt nedlägg, efter broms men före gas. Detta grepp beror nästan uteslutande på däckets friktionsegenskaper (alltså ren mekanik) och är mycket svårt att påverka med chassie, fjädring och motorstyrning.

Greppet efter gas - "drive grip" - beror naturligtvis också på däckets friktionsegenskaper men är mycket lättare att påverka med olika inställningar hos chassie, fjädring och motorstyrning.
Egentligen kan väl allt grepp inom motorcykelracing anses vara mekaniskt, eftersom det aerodynamiska greppet (down force) är försumbart.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
"Man-of-steel"! :Bugar

Rossi har nog faan hittat något! :)

Aleix, vad säger man, ge killen en riktig hoj! :tummenupp
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top