Enklare tävling SuperMoto i Kalmar 27/7

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Nu är det klart 17/7 blir premiärträningen, mera info i kalendern på hemsidan...:tummenupp

Se bara till o ha kraschpuckarna iordning på dom ställen som vi har gått ut med samt en reglementsenlig ljudnivå så är alla varmt välkomna.:tummenupp
Jo en liten fråga.
Ska det verkligen behövas krachpuckar på framhjulsaxeln den går ju inte att få ner i asfalten? Trist att borra sönder hjulaxlar när man ska sälja hojen. Klart att det ska göras om det behövs men ...

Vi svetsar plattor under fotpinnarna är det ok som skrapskydd eller måste man sätta fast något i plast som har sämre funktion?

Uhh här att det är lite trist ton i mailet men det är inte menat så. Vi måste skydda asfalten men det ska ju vara sunda modifikationer.

Last edited:

soa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2003
Hoj
ktm 560 smr
Jo en liten fråga.
Ska det verkligen behövas krachpuckar på framhjulsaxeln den går ju inte att få ner i asfalten? Trist att borra sönder hjulaxlar när man ska sälja hojen. Klart att det ska göras om det behövs men ...

Vi svetsar plattor under fotpinnarna är det ok som skrapskydd eller måste man sätta fast något i plast som har sämre funktion?

Uhh här att det är lite trist ton i mailet men det är inte menat så. Vi måste skydda asfalten men det ska ju vara sunda modifikationer.

Ett beslut är taget av styrelsen i rr-sektionen att det ska vara krachpuckar på hjulaxlar ,fotpinnar och styrändar .2-hjulingarna har under många år motarbetats av kartingen och det har varit noll samarbete först nu i år med ny styrelse har det blivit samarbete ,det har gått att diskutera träningstider och dom har tillockmed släppt mer tid till oss .
Det finns inte många banor att träna på i sverige och det gäller nog att vara rädd om dom banor som finns
Detta beslut togs för att fösöka bevara den nya banan och för att vissa att vi gör något positivt för att bevara den ,det kostade miljoner fixa till banan .
Med skärbrädor och stålband behöver det inte bli så kompliserat.

Detta är en helt ny regel för oss alla i kalmar ,själv har jag aldrig haft krachpuckar eller skrapskydd på hojen .
Detta är ju inget nytt det förekommer ju på andra banor också ,har för mig att detta var ett krav på örebrobanan också för ett par år sedan.

Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Om man lägger cykeln ner och visar att gaffeln inte kan ta i så borde väl problemet vara löst?

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Ett beslut är taget av styrelsen i rr-sektionen att det ska vara krachpuckar på hjulaxlar ,fotpinnar och styrändar .2-hjulingarna har under många år motarbetats av kartingen och det har varit noll samarbete först nu i år med ny styrelse har det blivit samarbete ,det har gått att diskutera träningstider och dom har tillockmed släppt mer tid till oss .
Det finns inte många banor att träna på i sverige och det gäller nog att vara rädd om dom banor som finns
Detta beslut togs för att fösöka bevara den nya banan och för att vissa att vi gör något positivt för att bevara den ,det kostade miljoner fixa till banan .
Med skärbrädor och stålband behöver det inte bli så kompliserat.

Detta är en helt ny regel för oss alla i kalmar ,själv har jag aldrig haft krachpuckar eller skrapskydd på hojen .
Detta är ju inget nytt det förekommer ju på andra banor också ,har för mig att detta var ett krav på örebrobanan också för ett par år sedan.

En bana kostar massor och kartinges motstånd är nog inte bara för att vi ”förstör” banor utan för att vi gör intrång på ”deras” bantider. Det jag irriterar mig på är att de som hittar på vilka skydd det ska sitta på hojen aldrig kört hoj själva. Någon var överambitiös och kom fram till att det ska sitta skydd på hjulaxlarna fast det aldrig gjort en repa i asfalten. Visst bak kan det repa lite på den rundande alu-muttern som sitter på men det skapar ju inga märken i asfalten. Fram är precis så som Marcus säger omöjligt enligt fysikens lagar att få ner i backen eftersom vi har ett styre som är över 80cm brett.

soa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2003
Hoj
ktm 560 smr
En bana kostar massor och kartinges motstånd är nog inte bara för att vi ”förstör” banor utan för att vi gör intrång på ”deras” bantider. Det jag irriterar mig på är att de som hittar på vilka skydd det ska sitta på hojen aldrig kört hoj själva. Någon var överambitiös och kom fram till att det ska sitta skydd på hjulaxlarna fast det aldrig gjort en repa i asfalten. Visst bak kan det repa lite på den rundande alu-muttern som sitter på men det skapar ju inga märken i asfalten. Fram är precis så som Marcus säger omöjligt enligt fysikens lagar att få ner i backen eftersom vi har ett styre som är över 80cm brett.

jag skrev inte att att motståndet enbart var för att vi förstör banor vilket vi inte gör ,detta beslutet såg vi inte som ett problem att säga ja till vi kör ju på banan hela året ,och visst ser det bra ut om vi har krachpuckar på så visst kan jag göra det , sen kan vi förstå att det är skit för er som kommer och ska köra en gång och tycker att det är onödigt och överarbetat.
Som det ligger till nu med övereskommelse med ordf. i rr-sekt så visst ni slipper puckar fram men då ska det bevisas vid besiktning att inget tar i .
kravet om skrapskydd på hjulaxlar bak, fotpinnar och styrändar gäller oavsett.
Ang. dina fotpinnar så jag jag ingen anning då jag inte sett dom alla har ju olika lösningar på skydden , du får helt enkelt göra en chansning och besiktingen får avgöra om det är godkännt eller inte.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ok tack för hjälpen nu gäller det bara att fler anmäler sig :D

Ngt att ta upp i helgen! :fakta

Tycker ofta man hör gnäll om för lite träning, körning och banor osv. Då får väl vi förare först o främst se till att köra de tävlingar som erbjuds och visa intresse för arrangerande klubbar så dom fortsätter och arrangerar tävlingar och träning.

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Jag har då lyckats skrapa framgaffeln precis vid hjulaxlen, så ingenting är omöjligt i min värd. Max-kitta med skydd så dom blir glada...:tuttar

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag har då lyckats skrapa framgaffeln precis vid hjulaxlen, så ingenting är omöjligt i min värd. Max-kitta med skydd så dom blir glada...:tuttar

En massa saker kommer ofrånkomligt skraopa i. Men många cyklar har inget vasst vid framaxeln som kan orsaka skada på varken asfalt eller annat.

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Har planer på att köra upp på söndag för att titta, framförallt för att jag är sugen på att börja träna lite där 2009 men jag kan inte hitta vilka tider som gäller för tävlingen, varken här eller på hemsidan.

Säkert jag som inte kan hitta tiderna, står säkert hur klart och tydligt som helst någonstans på hemsidan :rolleyes:

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Nu ligger tilläggsregler samt ett preliminärt tidschema på hemsidan...!

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ingen som åker från eller passerar sthlm som har plats över i buss? Min buss rasade idag och fick inte tid på verkstad förrän 7/8 :huvet

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
det var en kul tävling men väldigt varmt hehe.. och man skulle nog bytt däck och inte kört 5 heat på ett och samma:rolleyes: :D

var en massa fotografer där, är det någon som vet var man kan se bilderna?

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Gaaah, vilken besvikelse!! :3freak

Brukar alltid vara långsam, kvala dåligt och ha hyffsat flyt i racen men nu var det precis tvärtom, när man för en gångs skull kände sig riktigt snabb blev det för dåliga förstavarv, alldeles för många kommer förbi och sen inga lägen att komma förbi dem som var ivägen framför.. :död

Tack till arrangören för en fin tävling, mycket körning och allt. :tummenupp
Hoppas att startgridden är rättvänd till nästa år bara för jag kommer tillbaka, måste få revansch. :)

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
ja får tacka arrangören för en bra tävling och mycket körtid.

misslyckades man i starten så är man ju körd (min sämsta gren alltså :) ). det var i princip omöjligt att köra om om man inte skulle torpedera någon.

se youtube klipp (headcam) där jag gör en fin lowside ut på startrakan. kanske skall skriva ett blad om hur man inte skall ställa fjädring.
http://www.youtube.com/watch?v=7qPCpsWTWXo

freddaj

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
Husabusa Fs650e -06 , Suzuki RMZ 450 -06 motard
finns det möjlighet till lite resultat kanske :)

lite nyfiken på hur det gick!

/F

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Coolt att få se sig filmad, jag vinglar friskt i min frustration över att inte hitta luckor. :) Jag hörde att du var riktigt nära några gånger när jag bromsade på mig lite. Otäck vurpa, inget förstahandsval när det gäller plats på banan direkt, skönt att du kunde köra vidare iaf, jag såg bara märkena på banan efteråt.

Du var säkert lika nära i sista heatet? Synd att det var på fel plats i fältet bara, vi borde ha gjort upp om sista pallplatsen eller nåt sånt istället. :fyllisar

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...